Schoonouders geven niks voor toekomstig kleinkind

15-08-2019 17:12 360 berichten
Mijn man en ik verwachten ons eerste kindje.
Dit is overigens het eerste kleinkind wat er geboren wordt voor mijn ouders en schoonouders.

Nu vind ik het vreemd dat mijn schoonouders (nog) niks hebben gekocht voor hun toekomstige kleindochter (ik ben nu 8 maanden zwanger).
Dit staat behoorlijk in contrast met hoe mijn ouders er mee omgaan. Niet dat zij overdreven veel spullen hebben gehaald maar een ledikantje voor bij hun thuis en wat cadeautjes voor ons (rompertje, slabbetje etc.) is wat zij wel hebben gegeven.
Bovendien hebben wij van heel veel vrienden, kennissen, vrienden van ouders, buren van ouders etc. toch wel allemaal dingetjes gekregen (ik heb het echt puur over kleinigheidjes, zoals bijv een paar sokjes of een rompertje oid).

Zelf vind ik dit eigenlijk best vreemd. Mijn man zegt dat zijn ouders hier gewoon minder attent in zijn. Maar ik vraag mij af of het nou zo vreemd is van mij dat ik er zo over denk of dat het inderdaad wel een beetje gek is dat van iedereen, zij juist niks geven.

Disclaimer: ik besef mij uiteraard dat het niet vanzelfsprekend is om iets te krijgen. Maar het valt mij toch behoorlijk op, vandaar. De schoonouders hebben trouwens wel gezegd blij met de komst van hun kleindochter te zijn

Is t vreemd?

Totaal aantal stemmen: 451

Ja (12%)
Nee (73%)
Beetje (15%)
permis schreef:
20-08-2019 08:11


Iemand zei hier, 99 procent van volwassenen wisselt lijsten uit in dit land. .
Nee, dat zei ik niet. Lijsten of suggesties vindt 99% normaal, waarbij een lijst niet meer is dan een suggestie die je met meerdere mensen deelt. 99% gaat wel eens ergens heen en vraagt dan 'wat wil je hebben?' - ik zou er 100% van maken als jij niet gezegd had dat je dit noooooit meemaakt ;-)
Het wil niet zeggen dat je bij iedere gelegenheid een suggestie krijgt als je daar om vraagt, maar wel dat het doodnormaal is dat het gebeurt. In ieder geval niet iets om nou ontzettend verbaasd om te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf altijd wel een soort lijstje (schrijf af&toe eens iets op). Mochten mensen er naar vragen, dan heb ik een antwoord. Staan vooral dingen op, die of Opgaan, of dood :)
Flessen wijn/planten etc

Mijn allergie zit bij mensen (meestal Moeders bij een kinderverjaardag) die je uitnodigen en bij de mail al een link doen naar een kadootjes-site.
In mijn ogen (=mening, geen feit) is dat ongepast
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-08-2019 11:38
Ik maak zelf altijd wel een soort lijstje (schrijf af&toe eens iets op). Mochten mensen er naar vragen, dan heb ik een antwoord. Staan vooral

Mijn allergie zit bij mensen (meestal Moeders bij een kinderverjaardag) die je uitnodigen en bij de mail al een link doen naar een kadootjes-site.
In mijn ogen (=mening, geen feit) is dat ongepast
Eeeeuuuwwww! Dan koop ik dat dus express niet :lol: want daar krijg ik jeuk van op nare plaatsen.

Voor de verjaardag van mijn dochter hebben we vorig jaar gevraagd geld over te maken naar een liefdadigheidsinstelling, Fertility Network, en dat gaan we dit jaar gewoon weer doen. Van ons krijgt ze wel een cadeautje, maar om zo'n 2-jarige dreumes nou te overladen met geschenken... :facepalm: Ze beseft straks amper/niet dat ze jarig is en is net zo blij met een ballon als met een doos Duplo. Bovendien voegen al die cadeautjes niets toe. Misschien voeden ze zelfs het idee dat het normaal is om veel te krijgen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Geld overmaken naar een door een ander gekozen goed doel zou ik dan weer nooit doen. Nooit zelf meegemaakt trouwens.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
20-08-2019 15:16
Geld overmaken naar een door een ander gekozen goed doel zou ik dan weer nooit doen. Nooit zelf meegemaakt trouwens.
Ik ook niet trouwens
Ik wil de jarige best geld geven, dat hij het zelf overmaakt. Maar als het aan een goed-doel gaat, dan bepaal ik dat liever zelf
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
20-08-2019 15:16
Geld overmaken naar een door een ander gekozen goed doel zou ik dan weer nooit doen. Nooit zelf meegemaakt trouwens.
Mijn insteek is: ik hoef geen geld/cadeau. Mijn dreumes heeft genoeg. Dus als je iets wil geven doe ons dan een lol en maak zelf wat over naar een door ons gekozen doel. Of iemand dat daadwerkelijk doet is mij om het even. Dit is in Engeland overigens best gebruikelijk ipv cadeautjes aan de jarige zelf.
Als ze straks wat ouder wordt, zal het wel veranderen en zal ik er niet aan ontkomen dat mensen cadeautjes meenemen, maar wij vinden ook dat ze al zoveel heeft. Enig kind bovendien dus het concept van delen proberen wij wel actief bij te brengen (en dat gaat ook niet altijd even goed bij een -nog geen 2 jarige ;-) ).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
20-08-2019 15:04
Eeeeuuuwwww! Dan koop ik dat dus express niet :lol: want daar krijg ik jeuk van op nare plaatsen.

Voor de verjaardag van mijn dochter hebben we vorig jaar gevraagd geld over te maken naar een liefdadigheidsinstelling, Fertility Network, en dat gaan we dit jaar gewoon weer doen. Van ons krijgt ze wel een cadeautje, maar om zo'n 2-jarige dreumes nou te overladen met geschenken... :facepalm: Ze beseft straks amper/niet dat ze jarig is en is net zo blij met een ballon als met een doos Duplo. Bovendien voegen al die cadeautjes niets toe. Misschien voeden ze zelfs het idee dat het normaal is om veel te krijgen.
Juist die kleintjes vinden cadeautjes krijgen zo leuk. Het gaat er ook niet om wat ze krijgen maar het gefeliciteerd te horen krijgen, van iedereen een cadeautje krijgen, het uitpakken, de spanning is een hele belevenis voor een 2 jarige. Dat zou ik een kind dus nooit aan doen om ze dat te laten missen.

En ik geef mijn kinderen vaak en veel. Maar ze verwachten het niet en dat is juist het leuke eraan. Mijn oudste zoon is vaak geopereerd en heeft vaak nare onderzoeken gehad en dan kreeg hij altijd een cadeautje en dat hielp hem echt om alles te doorstaan. Zie al voor me dat hij uit z’n narcose komt en zegt nou mama ik ben zo blij dat je ipv een cadeau geld hebt overgemaakt naar het leger des Heils. Of dat ze op hun verjaardag te horen krijgen nee je krijgt geen cadeau maar heb wel een kip in Afrika voor je gedoneerd.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
20-08-2019 15:31
Juist die kleintjes vinden cadeautjes krijgen zo leuk. Het gaat er ook niet om wat ze krijgen maar het gefeliciteerd te horen krijgen, van iedereen een cadeautje krijgen, het uitpakken, de spanning is een hele belevenis voor een 2 jarige. Dat zou ik een kind dus nooit aan doen om ze dat te laten missen.

En ik geef mijn kinderen vaak en veel. Maar ze verwachten het niet en dat is juist het leuke eraan. Mijn oudste zoon is vaak geopereerd en heeft vaak nare onderzoeken gehad en dan kreeg hij altijd een cadeautje en dat hielp hem echt om alles te doorstaan. Zie al voor me dat hij uit z’n narcose komt en zegt nou mama ik ben zo blij dat je ipv een cadeau geld hebt overgemaakt naar het leger des Heils. Of dat ze op hun verjaardag te horen krijgen nee je krijgt geen cadeau maar heb wel een kip in Afrika voor je gedoneerd.
Ik heb een vriendin met een kindje die vooral uitpakken echt heel leuk vond. Die zei dus inderdaad tot een jaar of 4: geef maar gewoon een ingepakt doosje, of een kaart of zo. Als ze het maar uit kan pakken, vindt ze het prachtig. Leer je dat het niet om spullen gaat, maar heb je toch de pret.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-08-2019 11:38
Ik maak zelf altijd wel een soort lijstje (schrijf af&toe eens iets op). Mochten mensen er naar vragen, dan heb ik een antwoord. Staan vooral dingen op, die of Opgaan, of dood :)
Flessen wijn/planten etc

Mijn allergie zit bij mensen (meestal Moeders bij een kinderverjaardag) die je uitnodigen en bij de mail al een link doen naar een kadootjes-site.
In mijn ogen (=mening, geen feit) is dat ongepast
Ja eens. In mijn kring is dat heel normaal (om dus meteen een lijstje mee te sturen voor een kinderverjaardag) en ik koop dus eigenlijk altijd een cadeautje dat niet op dat lijstje staat. Omdat ik het leuk vindt om zelf na te denken over wat ik persoonlijk aan dat kind wil geven.
Maar nu ik zwanger ben merk ik dus dat er wel vaak naar wensen wordt gevraagd. Ik heb zelf wel een lijstje, dat ik eigenlijk voor mezelf ben begonnen als zijnde 'dit wil ik onthouden want misschien leuk om aan te schaffen' en als mensen echt aandringen dan krijgen ze daar de link van. Maar ik zou het nooit uit mezelf naar mensen sturen.
Ik had laatst wel dat een paar nieuwbakken ouders vroeg: als je een cadeautje wil geven, dan vinden we het leuk als je je favoriete kinderboek geeft van toen je zelf klein was. Dat vond ik dan wel weer schattig, kind heeft nu een flink gevulde boekenkast voor de komende jaren en in al die boeken staan persoonlijke berichtjes van de gevers.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef eigenlijk nooit iets aan een zwangere vrouw, alleen als er een babyshower of zo is. Wel geeft ik natuurlijk iets als de baby geboren is. Ik vind babyshowers eigenlijk ook wat onzin verder. Het is voor mij geen hele bekende gewoonte om iets te geven aan een zwangere voor de baby. Meer inderdaad iets als de baby er is.

Verder zat ik even na te denken maar ik heb ook niks gekregen van mijn schoonouders tijdens de zwangerschap. Helemaal niet bij stil gestaan dat dit raar zou zijn. Uiteraard zijn ze dol op de kleinkinderen verder. Mijn moeder had wel een paar kleinigheidjes gekocht tijdens de zwangerschap. Ik vind het een niet beter dan het ander en belangstelling zit hem in veel meer dan alleen in cadeaus uiteraard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven