Meiden van 15 jaar

16-08-2019 16:41 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nooit gedacht dat ik op deze pijler ooit een berichtje zou plaatsen. Ik heb zelf geen kinderen, dus weinig tot geen ervaring.

Gisteren hebben we mijn nichtje opgehaald en zaterdag brengen we haar weer naar huis. Ze is 15 jaar en heeft zelf gevraagd of de een paar dagen bij ons op de camping mocht komen, En ze is mijn nichtje dus natuurlijk mag dat.

5 Jaar geleden is ze ook 3 dagen bij ons geweest, Gevaren en 's avonds zette ik haar achter de laptop met een filmpje en het was goed. Nu wil ze niks meer. Ze zit maar op de bank te hangen, soms met telefoon, Als ik vraag of ze iets wil eten of drinken dan zegt ze nee. Ze wil niks doen, niet lezen geen tv kijken, nergens naar toe. Vanavond is er hier op de camping een pubquiz voor jong en oud en daar gaan we met heel de familie naar toe. Dus dan hebben we wel had te doen. Vanmiddag ook nog even gevaren.

Maar ik vind het lastig. Ik wil natuurlijk dat ze haar haar zin heeft. Ze is niet op vakantie geweest, dus dit is toch haar enige uitje. Ze heeft het al lastig, oma net overleden, en aan haar vader heeft ze ook niet zo veel. Haar moeder en de vriend van haar moeder hebben relatieproblemen, dus daar zal het ook niet altijd even gezellig zijn.

Ik weet dat kinderen van nu van die leeftijd niet altijd even gezellig zijn. Kan ik nog iets doen om het voor haar nog een beetje gezellig te maken? Of lukt dat niet bij een 15-jarige?
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Mijn dochter van 15 vindt het juist nog leuk om dingen samen te doen.
Je kunt haar het beste zelf vragen wat ze wél wil in plaats van steeds te horen te krijgen dat ze iets niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Je nichtje heeft het dus zwaar.
Biedt haar af en toe iets aan en als ze niet wil, ook goed.
Niets opdringen, misschien vindt ze al fijn om even uit haar omgeving weg te zijn, is dat al voldoende voor haar op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
16-08-2019 16:44
Lastig. Mijn dochter van 15 vindt het juist nog leuk om dingen samen te doen.
Je kunt haar het beste zelf vragen wat ze wél wil in plaats van steeds te horen te krijgen dat ze iets niet wil.
Dat heb ik ook gevraagd, maar dan zegt ze dat ze nooit zoveel doet. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij haar thuis gaat. Ik heb een goed contact met haar moeder, maar zij werkt ook. Vroeger was mijn nichtje vaak op zichzelf aangewezen, geen idee of dat nog steeds zo is. Misschien is ze niet gewend dat er aan haar gevraagd wordt wat ze wil.

Ze is nu even bij mijn zwager en schoonzus bij de honden kijken en zo komt de dochter van mijn vriend met haar vriend en de hond. Hopelijk is dat ook een beetje gezellig voor haar.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het goed doet zo. Ze weet dat jij ervoor open staat om eventueel iets te ondernemen, maar je laat haar ook lekker op het moment dat ze daar niet op ingaat. En misschien heeft ze gewoon even een baaldag nodig in een omgeving waar ze wel echt welkom is.
Ik vind het ook moeilijk. Misschien is het gewoon een fase, die vanzelf weer voorbij gaat, en dan hoef je er niets mee. Blijkbaar is ze wel graag bij jullie, ook al lijkt dat misschien niet zo, anders had ze niet gevraagd of ze mocht komen.
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
16-08-2019 16:46
Je nichtje heeft het dus zwaar.
Biedt haar af en toe iets aan en als ze niet wil, ook goed.
Niets opdringen, misschien vindt ze al fijn om even uit haar omgeving weg te zijn, is dat al voldoende voor haar op dit moment.
Ik hoop wel dat het voor haar zo goed is. Heb ook gezegd waar alles staat en dat ze gewoon iets mag pakken als ze dat wil, ze hoeft het niet te vragen. Het is maar even, dus wil het voor haar zo makkelijk als mogelijk is maken. Maar ja, ik ben ook totaal geen ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
16-08-2019 16:48
Ik vind het ook moeilijk. Misschien is het gewoon een fase, die vanzelf weer voorbij gaat, en dan hoef je er niets mee. Blijkbaar is ze wel graag bij jullie, ook al lijkt dat misschien niet zo, anders had ze niet gevraagd of ze mocht komen.
Ja, anders zou ze het ook niet vragen. Dat vind ik wel fijn dat ze graag bij ons is. Ik wil haar graag helpen. Stiekem ook voor mezelf. Als ik andere mensen help, hoef ik mezelf nog even niet te helpen.
Een puber met problemen is vast al anders dan de gemiddelde puber en wat is een gemiddelde puber überhaupt...

Hoe dan ook: wat bij de mijne goed werkt is aangeven: kijk dit filmpje af en laten we dan een spelletje doen. En dan doen we een kleine competitie Yahtzee (6 potjes; hoogste totaal wint) of Zweeds pesten (eerste bij 5 overwinningen wint). Kopje thee erbij, koekje erbij. Af en toe kijkt ze op haar telefoon, want de berichten blijven stromen. En als ik vraag van wie het bericht was, dan krijg ik er vaak een heel verhaal bij.

Zo creëer je in elk geval de mogelijkheid om te vertellen wat ze maar kwijt wil.

Sterkte. En veel plezier nog!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een rotjeugd gehad, en dan vooral tussen 11 en 16 toen ik nog bij moeder woonde. Of nou ja, ze was na mijn 13e meestal bij haar vriend dus ik was vrijwel op mezelf aangewezen.

Wat ik heerlijk vond was meegenieten van een gezin. Zo zat ik bij vrienden vaak beneden in de woonkamer. Niet zo zeer om iets te doen als wel de geborgenheid te voelen. De keren dát ik bij mijn lieve tante was, zat ik de hele dag bij haar in de keuken. :heart:

Misschien doet dat het voor haar ook.
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 16:53
10.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze hobbies? Zwemmen, paardrijden, ...knutselen????
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik kan me voorstellen dat het in haar situatie al voldoende is om even weg te zijn en te kunnen ontspannen zonder ouders. Als je 15 bent zijn ouders sowieso al niet zo leuk ;-) laat staan nu, als ik het zo hoor.

Ik zou zeggen; laat haar haar ding doen (ook al is dan 90% van de tijd niets) en speel af en toe een spelletje met haar. En dan niet vragen, want dan zegt ze vast weer nee, maar meer; Kom, we gaan een spelletjes spelen. Ik ben rood. Wil jij blauw?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-08-2019 16:51
Heeft ze hobbies? Zwemmen, paardrijden, ...knutselen????
Nee, helemaal niet
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
16-08-2019 16:53
Ik kan me voorstellen dat het in haar situatie al voldoende is om even weg te zijn en te kunnen ontspannen zonder ouders. Als je 15 bent zijn ouders sowieso al niet zo leuk ;-) laat staan nu, als ik het zo hoor.

Ik zou zeggen; laat haar haar ding doen (ook al is dan 90% van de tijd niets) en speel af en toe een spelletje met haar. En dan niet vragen, want dan zegt ze vast weer nee, maar meer; Kom, we gaan een spelletjes spelen. Ik ben rood. Wil jij blauw?
Daarom heb ik ook gezegd dat we vanavond naar die pubquiz gaan. Anders zitten we maar weer hier.
Daantje1970 schreef:
16-08-2019 16:49
Ik wil haar graag helpen. Stiekem ook voor mezelf. Als ik andere mensen help, hoef ik mezelf nog even niet te helpen.
Ja, "haar oma is net overleden", jouw moeder.
:hug:
Je moet ook aan jezelf denken, hoor.
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
16-08-2019 16:51
Ik heb een rotjeugd gehad, en dan vooral tussen 11 en 16 toen ik nog bij moeder woonde. Of nou ja, ze was na mijn 13e meestal bij haar vriend dus ik was vrijwel op mezelf aangewezen.

Wat ik heerlijk vond was meegenieten van een gezin. Zo zat ik bij vrienden vaak beneden in de woonkamer. Niet zo zeer om iets te doen als wel de geborgenheid te voelen. De keren dát ik bij mijn lieve tante was, zat ik de hele dag bij haar in de keuken. :heart:

Misschien doet dat het voor haar ook.
Herkenbaar, mijn jeugd was tussen 10 en 18 niet fijn. In de zomervakantie was ik altijd een week bij mijn tante. Vond het heerlijk. Mijn tante spaarde stripboeken dus ik had genoeg te lezen, we gingen dagjes weg, lekker samen eten. Ik vind het altijd geweldig. Verder trok ik me het liefst terug, lekker op mijn eigen kamer.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
16-08-2019 16:58
Ja, "haar oma is net overleden", jouw moeder.
:hug:
Je moet ook aan jezelf denken, hoor.
Ik weet het, maar ik probeer me nu eerst nog bezig te houden met anderen, dan hoef ik zelf niet zoveel na te denken. Na de vakantie komt mijn tijd wel.
Daantje1970 schreef:
16-08-2019 16:57
Daarom heb ik ook gezegd dat we vanavond naar die pubquiz gaan. Anders zitten we maar weer hier.
Waarschijnlijk zal ze dat ook hartstikke leuk vinden, maar als ze op mij lijkt tijdens mijn pubertijd zal ze dat nooit hardop zeggen. ik moest ook echt meegenomen worden, omdat het initiatief niet van mij kwam. Ik was te stoer voor alles en wilde ontzettend uitstralen dat ik geen sociaal wezen was, maar genoot in stilte van (korte en voor klasgenoten onzichtbare) gezamenlijke activiteiten.
En als ik nu als volwassen vrouw eens om me heen kijk was ik daarin niet alleen, maar vertoonde ik vrij standaard pubermeidengedrag
Alle reacties Link kopieren
Een puber die zelfs een scherm niet meer interessant vindt zit echt niet lekker in haar vel.

Blijkbaar heeft ze het echt heel erg moeilijk met het overlijden van oma en ouders die er te weinig voor haar zijn.

Heel fijn dus dat ze een paar dagen bij jullie mag doorbrengen. Ik denk dat het feit dat zij dat vraagt en jij daar ja op zegt dat ze welkom is gewoon al heel fijn is voor haar.
Betrek haar ook gewoon bij de dagelijkse dingen. Even samen afwassen, even samen een stukje lopen om het vuil weg te brengen etc. Iets doen naast elkaar nodigt soms eerder uit voor een vertrouwelijk gesprek dan als je tegenover elkaar zit. En wil ze niet praten dan is het ook goed natuurlijk.

En verder heeft ze het misschien prima naar haar zin door even ergens te zijn waar de problemen van thuis niet zijn.

Niet gek opkijken als ze je straks bedankt voor het geweldige weekend, terwijl jij denkt dat het eigenlijk niks voorstelde.
Ze vraagt niks voor niks of ze mag komen, dus ondanks dat ze in jouw ogen niks wil en hangt, vindt ze het wrs toch wel erg fijn om bij jullie te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hangen is meestal de favoriete bezigheid, hangen zonder gezeur is de ultieme vakantie voor een 15 jarige.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
16-08-2019 17:36
Hangen is meestal de favoriete bezigheid, hangen zonder gezeur is de ultieme vakantie voor een 15 jarige.
Ik ben die fase nooit echt ontgroeid....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een kind van 15 kan geen dagje uit plannen.
Vertel haar dat je het fijn vind dat ze er is, en dat jij het leuk vindt om je best te doen om iets te doen dat ze normaal niet doen.
Dus dat ze niet haar vakantie voorbij hangt omdat ze niets kan verzinnen.

Geef wat structuur.
Maak een lijstje, samen met haar. Met een paar dagtripjes, zwembad, spelletje doen, en zeer zeker ook 'lekker hangen & geen gezeur'.

Rgel is dat zij iets van de lijst mag kiezen... daarna wordt dat doorgestreept en kiest ze wat anders.
Misschien nog één bonuspunt om iets nóg een keer te doen dat ze erg leuk vond (hangen, bijvoorbeeld).

Zo geef je haar wat controle maar wel binnen een structuur.

Kan dat werken?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
SteunEndeToeverlaet schreef:
16-08-2019 18:13
Een kind van 15 kan geen dagje uit plannen.
Vertel haar dat je het fijn vind dat ze er is, en dat jij het leuk vindt om je best te doen om iets te doen dat ze normaal niet doen.
Dus dat ze niet haar vakantie voorbij hangt omdat ze niets kan verzinnen.

Geef wat structuur.
Maak een lijstje, samen met haar. Met een paar dagtripjes, zwembad, spelletje doen, en zeer zeker ook 'lekker hangen & geen gezeur'.

Regel is dat zij iets van de lijst mag kiezen... daarna wordt dat doorgestreept en kiest ze wat anders.
Misschien nog één bonuspunt om iets nóg een keer te doen dat ze erg leuk vond (hangen, bijvoorbeeld).

Zo geef je haar wat controle maar wel binnen een structuur.

Kan dat werken?

Het kind heeft vakantie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven