152-158 - welke volwassen maat?

16-08-2019 17:12 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een naaivraag tussendoor: welke volwassen maat is 152-158 ongeveer? Ik ben een volwassen patroon aan het aanpassen aan een kindermaatje en een richtlijn (maat 30?) zou enorm helpen. Iemand enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Staat er geen matentabel bij het patroon? Dan zou ik gewoon meten met een meetlintje.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 164 en maat s. Ik kan ook kindermaat 164 aan. Kindermaten zijn lengtematen. Dus ik weet niet of je dat zomaar kan terugtellen.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar dan moet ik zo puzzelen. Met een maataanduiding kan ik het patroon veel sneller verkleinen :)
Alle reacties Link kopieren
Het raderblad gaat vanaf maat 34. Ik kan tijdens het naaien alles aanpassen als het patroon al enigszins de juiste afmetingen heeft. Als maat 30 in de buurt zit, maak ik een maat 30 patroon, maar is maat 30 ongeveer 152-158?
Ik heb ook maat S maar pas nooit van mijn leven meer in een kindermaat. Dat kun je toch niet zomaar doortrekken naar een volwassen maat? Mijn oudste heeft XS, maar past ook niet in kinderkleding.
Alle reacties Link kopieren
Maat xxs is hier vaak nog te groot voor dochter met 152-158. Xxs is over het algemeen maat 32. Dus ik zou inderdaad zeggen maat 30
Snouth schreef:
16-08-2019 17:19
Maat xxs is hier vaak nog te groot voor dochter met 152-158. Xxs is over het algemeen maat 32. Dus ik zou inderdaad zeggen maat 30

Ligt toch helemaal aan de winkel/het merk?

Mijn dochter, 13, 1.53, past prima in 32 en XS van bijvoorbeeld Bershka.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
16-08-2019 17:19
Maat xxs is hier vaak nog te groot voor dochter met 152-158. Xxs is over het algemeen maat 32. Dus ik zou inderdaad zeggen maat 30

Top, dankjewel! :D
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
16-08-2019 17:21
Ligt toch helemaal aan de winkel/het merk?

Mijn dochter, 13, 1.53, past prima in 32 en XS van bijvoorbeeld Bershka.
Ik zeg toch ook vaak.
Dochter heeft ook wat truien van levi’s maat xxs die wel heel goed zitten. Maar Zara, h&m, maison scotsch... allemaal te groot.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 12, 1.57 maar past nog helemaal niks buiten de kindermaten, in welke winkel dan ook. Bovenkleding is veel te lang en te wijd, broeklengte is goed, maar veel en veel te wijd.
Ze is wel heel slank, maar niet mager.
Hangt dus van meerdere factoren af vrees ik.
Maat 30 bestaat niet echt als damesmaat, dus dat zou dan best kunnen kloppen.
Een volwassen lichaam is doorgaans toch wat breder en bij vrouwen ronder dan een kinderlichaam.

Mijn zoon is net zolang als ik en draagt maat 164. Als eind tiener kon ik me nog wel in deze maat wurmen, maar nu pas ik het echt niet meer.
LaFleurNoire schreef:
16-08-2019 17:27
Mijn dochter is 12, 1.57 maar past nog helemaal niks buiten de kindermaten, in welke winkel dan ook. Bovenkleding is veel te lang en te wijd, broeklengte is goed, maar veel en veel te wijd.
Ze is wel heel slank, maar niet mager.
Hangt dus van meerdere factoren af vrees ik.
Lastige periode vond ik dat. Mijn jongste groeide helemaal uit model met lange ledematen en romp, terwijl er qua ‘volume’ nog te weinig was om volwassen kleding goed te vullen.
Alle reacties Link kopieren
Een italiaanse 36 droeg ik al best jong herinner ik me. Dat is idd ongeveer NL 30/32
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch even de afmetingen vergelijken, dames en kindermaten.
Kinderen hebben in de regel veel minder borst en heupomvang dan dames.
Zoek een dames maattabel erbij en vergelijk de cm's.
Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook even de maten van kind opnemen en vergelijken met de maten op het patroon.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Volgens mij zou een maat 152 redelijk overeenkomen met 'maat 30' en 158 redelijk met maat 32. Maar zoals iemand anders al schreef, pasvorm is voor kinderen en volwassenen anders. XXS, XS enz. begin ik niet aan, dat is al helemaal verschillend.
Alle reacties Link kopieren
Voor de googelers na mij: maat 30 is inderdaad 152-158. De pasvorm lijkt enigszins mee te veranderen als je het patroon procentueel aanpast: hoe kleiner de maat, hoe rechter de pasvorm. De broek is inmiddels bijna af en zit top. Als de rits erin zit, zal ik kijken of ik een foto kan uploaden :)
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke update Pandax! En wat heerlijk dat jij dit kan. Mijn moeder maakte vroeger ook altijd kleding voor me. En ze gaf al haar vriendinnen en de juffen van school naailes.
Het stomme is alleen dat ze het mij nooit heeft geleerd. (Het kan nog, want ze is er nog, maar het komt er steeds niet van en ik weet heel zeker dat dit later een... “had ik maar”... gaat worden... dus misschien moet ik maar eens een datum prikken en natuurlijk een naaimachine kopen)
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 06-09-2019 16:09
94.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En Snouth, ik ben nog niet zo goed hoor. Nieuwe dingen probeer ik uit op mijn kleuter, het maakt hem nog niet uit waar hij in loopt ;-D Maar het is wel heel erg leuk, ik zou de stap echt eens wagen. Het is gaaf om iets te produceren dat nut heeft :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven