Ontroostbaar - en dan?

16-08-2019 18:25 53 berichten
Onze mini (6 weken) is dagelijks urenlang ontroostbaar (meestal tussen 15.30 en 20.30 of zoiets). Voor eventuele koemelkallergie en reflux wordt hij al behandeld, en verder is er volgens de kinderarts niets mis (de KA denkt ook geen reflux of kma, maar heeft met een "vooruit maar" hier iets voor voorgeschreven).

We hadden van tevoren heel erg in ons hoofd dat je een baby niet laat huilen. Hij is dan ook constant bij ons, en als hij huilt, hebben we hem altijd tegen ons aan. De vijf s-en doen we ook al. Het maakt echter niets uit. Hij krijst even hard door. Van onze omgeving horen we dat dit normaal is en erbij hoort en dat we hem gewoon lekker bij ons moeten nemen omdat hij contact met ons mist - maar dat heeft hij dus 24/7, want we co-sleepen ook. Ik ga zelfs naar het toilet met hem in de draagzak als het nodig is.

Ik ben ondertussen op en denk ook enigszins doof wegens het schreeuwen in mijn oor. Hij ligt nu ook op mijn borst te bleren terwijl ik dit typ.

Is dit nou inderdaad normaal? Wat deden jullie tijdens ontroostbare uren? Oordoppen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe was de bevalling? Voor jou en voor baby?
Ik ben ingeleid wegens complicaties (hoge bloeddruk). Verder ging de bevalling soepel. Ik vond het alleszins meevallen, en hij deed het meteen goed, dus daar hadden we mazzel!
Alle reacties Link kopieren
Wat voor voeding geef je en waarom denk je aan en KMA of reflux?
Alle reacties Link kopieren
Nee dat is niet normaal.

Als je kind huilt dan heeft het honger, behoefte aan mama, te warm of te koud, moet verschoont of heeft last van te veel of te weinig prikkels.

Heb je dat allaal gecontroleerd en blijft je kind huilen dan zou ik terug gaan naar de huisarts om toch te kijken wat er medisch dan wel aan de hand kan zijn.

Ik weet niet meer of zo'n kleintje ook al sinaaspril mag. Of dat mini daar nog te jong voor is. Anders zou je kunnen kijken of dat helpt. Helpt het dan heeft je mini ergens pijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste huilde ook ruim 8uur op een dag. Kwam niets uit bij de arts en zijn naar de osteopaat gegaan. Na een paar behandelingen een heerlijk kind, bleek een blokkade in de nek te zitten.
Ik zou dus aanraden eens een bezoekje aan een osteopaat te brengen, als je dat niet al gedaan hebt.
Flesvoeding. Consultatiebureau suggereerde KMA, huisarts suggereerde reflux. Kinderarts denkt eigenlijk geen van beiden. Consultatiebureau is al bij mini betrokken sinds de kraamweek, want toen huilde hij al veel.
Een osteopaat hebben we nog niet bezocht. Ik ben zelf niet zo van alternatieve geneeswijzen, dus die stap is erg groot. :/
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me zo machteloos voelen, je kind dat zo huilt. NIet meegemaakt zelf, hier ging het wel goed. Kan ook best heel veel zijn, al ben ik het tegelijkertijd met Sugarmiss eens: het is niet normaal. Maar dan ook weer: er is niet echt een hele duidelijke normaal met kinderen.

Kan zijn dat hij er te vroeg was, en er nog niet aan toe was. Kan idd ook die blokkade zijn (google eens op KISS syndroom). Kan zijn dat hij sowieso (nog) die lijfelijke behoefte enorm heeft. Ik ken het fenomeen huiluurtjes nog wel (meestal waren dat van die kortere perioden), en nee ik liet ze dan niet huilen. Gewoon bij me. Wat hielp is dat ik me er niet druk om probeerde te maken want dat namen ze acuut over, de loeders ;).
Ik neem hem dus sowieso bij me, maar alsnog kan ik niet anders dan hem "laten huilen" want niets doet het huilen stoppen. :"-(
Alle reacties Link kopieren
Hmm vervelend! Wel fijn dat de kinderarts denkt dat het geen reglux of kma is.

Hoeveel slaapt je baby op een dag?
Die tijd dat hij zo huilt is bij (borstvoeding) vaak een clustermoment, veel drinken om de nacht door te komen.

Drinkt je baby goed al zijn flessen leeg? Of als het last heeft van krampjes kijken hoe je dit kan verminderen, flessen niet schudden, andere fles. Etc.

Wat ik een heel fijn boek vond was baby in een droomritme.
Dan heeft hij waarschijnlijk pijn [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-08-2019 20:27
Reden: medisch advies
46.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De mijne had ook van die huiluurtjes (van 19 tot 23u ongeveer) rond die leeftijd, hier werd het gegooid op krampjes en het verwerken van de dag. Veel meer dan troosten kan je niet echt doen denk ik. Ja zorgen voor rust en regelmaat, dat heeft bij ons wel erg geholpen. Uiteindelijk werd het beter. ik maar weet nog goed hoe slopend het was (Ik mag er over een paar weken weer aan beginnen...)
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
16-08-2019 18:44
Ik neem hem dus sowieso bij me, maar alsnog kan ik niet anders dan hem "laten huilen" want niets doet het huilen stoppen. :"-(
Je doet het allerbeste, namelijk je zoon laten voelen dat hij veilig is bij jou.
Nogmaals, er kan van alles achter zitten, medisch of niet-medisch.

Ik proef overigens wel dat jullie band met de KA niet de beste meer is, als hij iets voorschrijft uiteindelijk waar hij zelf niet achter staat. Lijkt me wel belangrijk, zeker als het evt toch echt wel medisch blijkt. Zoek desnoods een second opinion, en besluit op basis daarvan wat je doet (overstappen of blijven en vertrouwen verbeteren).
Alle reacties Link kopieren
Sinds wanneer huilt hij zo?

En voor het gemak met bij je houden al een draagdoek? Dan heb je in elk geval
Je handen vrij. ;)

Heel lastig is het maar ik zou toch eens een osteopaat proberen. Al is het alleen al op gesprek he. Je hoeft je kind niet gelijk te laten behandelen. Onderzoeken kan geen kwaad lijkt me. En wellicht kom je zo nog aan interessante informatie.
Alle reacties Link kopieren
[...]
Ik had 2 kinderen met een vastzittend nekje en de manueel therapeut werkte heel goed.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-08-2019 20:27
Reden: medisch advies
56.05% gewijzigd
Ik wil geen inspirerende quote, ik wil koekjes!
Alle reacties Link kopieren
[...]

Verder: waarom denk je dat de baby kma of reflux heeft? Waarom medicijnen geven die wellicht niet eens nodig zijn?
Vriendin van mij was ook met allerlei middeltjes aan het dokteren totdat ze kinderarts zei dat ze alles moesten schrappen en gewoon niks meer moesten geven aan middeltjes, kind huilde direct de helft minder.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-08-2019 20:28
Reden: medisch advies
22.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend vervelend en heel zwaar voor jullie. Mijn dochter heeft wekenlang minimaal vier uur per dag gekrijst (meestal vooral ‘s avonds) en dat bleek achteraf honger. Ik gaf borstvoeding dus wist niet wat ze binnen kreeg. Krijgt hij genoeg binnen denk je? Evt proberen wat meer voedingen te geven maar minder per keer? Sommige baby’s kunnen de grote hoeveelheden eten niet goed aan en krijgen daar enorm krampjes van.

Het is in elk geval niet normaal, al heb ik ook nooit ervaren dat het anders kan tot ze vijf maanden was en ik stopte met bv. Lekker bij je houden zo lang je het trekt en als het echt niet meer gaat, kun je altijd baby even weg leggen en eventjes iets anders doen. Klinkt heel hard, maar als jij eraan onderdoor dreigt te gaan kun je beter de baby even laten huilen dan zelf instorten of zo gefrustreerd raken dat je baby zou schudden ofzo bijvoorbeeld. Was hier ook het advies van de kraamzorg. Gaat niet om dagelijks dat te doen, maar in het uiterste geval is dat ook weer geen ramp.
Bij ons heeft een osteopaat ongelofelijk goed geholpen. CB, huisarts etc konden niks.. enige optie was nog een opname, maar dat zag ik niet zitten (haar opsluiten in een geluidsdichte kamer etc)
Ik ben nogal sceptisch op gebied van alternatieve toestanden, maar na 2x osteopaat hadden wij een compleet ander kind. Ze kon ons ook precies uitleggen wat er was en wat waarschijnlijk de oorzaak was (dit klopte ook heel goed met hoe de bevalling was verlopen, terwijl ik daarover weinig details had gegeven)
Ze deed enorm voorzichtig, dus geen 'kraken of iets dergelijks.
Heel veel sterkte gewenst
Alle reacties Link kopieren
Ladenkastje87 schreef:
16-08-2019 18:50
Dan heeft hij waarschijnlijk pijn en zou ik toch zsm naar een osteopaat gaan. Aversie of niet
Niet doen, TO. Google vooral eens op 'osteopaat risico's baby'
Je aversie is meer dan terecht.
Hij eet en groeit goed, daarom denkt de kinderarts ook dat er niets mis is. Het dokteren ben ik niet uit mezelf mee begonnen, maar op advies van het CB en de huisarts. De kinderarts is het er inderdaad niet geheel mee eens, omdat mini prima groeit. Ook zou mini dan de hele dag en nacht door pijn moeten hebben en moeten huilen, en niet alleen 's middags en 's avonds. Hij heeft echter ook geen alternatieve theorieen of ideeen, behalve opname - en dat willen wij eigenlijk niet - dus hij blijft het wel voorschrijven.
Trien30 schreef:
16-08-2019 18:52
Sinds wanneer huilt hij zo?

En voor het gemak met bij je houden al een draagdoek? Dan heb je in elk geval
Je handen vrij. ;)
Draagdoek gebruik ik inderdaad. :)

Mini huilt sinds de kraamweek al zoveel. De kraamverzorgster en het CB dachten daarom meteen aan een allergie.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar! Daar kun je heel gestrest van raken:( Hier vaak tussen 17:00-19:00 huilen de eerste 2,5-3 maanden. Minder extreem dus als bij jullie, maar ik vond het echt lastig.
Dacht zelf hier aan overprikkeling van de dag. Waarschijnlijk hen je het al geprobeerd, maar noem 't nog even. Hier legden we dochter in de kinderwagen en gingen buiten (in een rustige omgeving) wandelen. Na +- 30 minuten werd ze dan stil. Gehobbel, frisse lucht geen idee wat het was, maar het hielp....
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond is heeeel veel uitgeweest in die periode, wandelen met haar in de draagdoek was het enige dat hielp. Bij ons leken het wel echt de krampjes te zijn.

Laat uiteraard wel medische oorzaken uitsluiten.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-08-2019 20:28
Reden: medisch advies
97.79% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven