Opvoedvraag dagboek kind

17-08-2019 00:05 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van zes (bijna zeven) en ze gaat naar groep vijf. Het is een erg gesloten meisje maar ook heel erg slim (hoogbegaafd). Wel schrijft ze vaak in een dagboekje. Nu vraag ik mij af of ik dat moet lezen om haar te steunen? Mijn gevoel zegt namelijk van niet. Mijn moeder las alleen vroeger ook altijd mijn dagboek en volgens haar was dat noodzakelijk om te weten wat je kinderen uitspoken. Mijn moeders opvoeding heb ik losgelaten (ik wil geen contact meer met haar). Nu kreeg ik echter ook de tip van mijn zusje om haar dagboek te lezen omdat ze zich zo moeilijk kan uiten. Nu weet ik niet zo goed wat ik moet. Mijn gevoel zegt dus nee maar ik hoor vooral ja. Wat is nu verstandig?
Natuurlijk lees je haar dagboek niet. Je kind kun je steunen door haar het gevoel te geven dat ze goed is zoals ze is en dat ze jou altijd kan vertrouwen en op je terug kan vallen. Dat is een gevoel wat je kinderen mee geeft.
Daarvoor hoef he echt haar dagboek niet te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Een dagboek lees je niet. Daar moet ze juist ongestoord en ongecensureerd haar gevoelens en gedachtes in kwijt kunnen. Dat kan ze niet als ze weet dat jij het gaat lezen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Een dagboek is privé. Sowieso niet stiekem lezen, ze is nog wel in een leeftijd dat je misschien aan haar zou kunnen vragen of je er eens iets uit zou mogen lezen of dat ze het wil voorlezen ofzo. Maar ook al is ze pas zes, ik vind dat ze recht heeft op haar eigen privé dagboek.
Vraag aan haar wat ze wil.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
17-08-2019 00:11
Vraag aan haar wat ze wil.
Dit.
Mss vindt ze het juist wel fijn als je haar dagboek leest, zeker als ze het lastig vindt om zich te uiten.
Maar doe het niet zonder haar medeweten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Niet doen!

Ben zelf 25 jaar na dato nog boos op m’n moeder dat ze dat deed. Herhaaldelijk. Nu was dat niet her enige wat ze deed, maar ik vond dat één van de gemeenste dingen die ze kon doen. Heb nu nog moeite met (haar) vertrouwen, dus ik zou het je absoluut afraden.
Autism is not a processing error. It’s a different operating system
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Als ze haar gevoelens beter op schrift kan uiten wil ze misschien wel in een brief aan jou schrijven hoe je haar het best kunt steunen, of een stukje in haar dagboek markeren wat jij lezen mag.
Maar niet stiekem, ik kan me niet voorstellen hoe je haar daarmee steunt.
Waarom roept bijna iedereen gelijk: niet doen?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik vind het fout om haar dagboek te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
17-08-2019 00:21
Waarom roept bijna iedereen gelijk: niet doen?

Dat zetten de meesten toch erbij?
Je kind heeft ook recht op privacy. Niet doen dus.
chocolol schreef:
17-08-2019 00:24
Dat zetten de meesten toch erbij?
Ik vind het bizar dat vragen wat het kind wil niet de eerste en meest logische gedachte is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ik wil het zeker eerst met dochter bespreken (EN DUS NIET ONGEZIEN LEZEN). Ik wil alleen eerst weten of ik dit met dochter wil bespreken en hoe. Ik heb inderdaad ook aan tussenvormen gedacht. Bakje waarin ze ons briefjes kan sturen over haar gedachtes. Samen haar dagboek lezen of wat zij aangeeft te lezen. Ik vind het alleen ingewikkeld. Ik weet dat ze zich dus schriftelijk beter kan uiten. Maar hoe ik dat voor haar kan inzetten vind ik lastig. Sorry als ik niet duidelijk was.
anoniem_389157 wijzigde dit bericht op 17-08-2019 02:03
Reden: onduidelijkheid
3.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
17-08-2019 00:21
Waarom roept bijna iedereen gelijk: niet doen?
Omdat een dagboek privé is en het lezen ervan een breuk in het vertrouwen veroorzaakt.

To kan haar dochter beter de situatie uitleggen, vertellen dat ze zich afvraagt wat er in het meisje omgaat en haar vragen of ze dat in een brief wil schrijven. Dat het een kind is wil niet zeggen dat je mag bepalen met wie ze hun gevoels of belevingswereld delen.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
17-08-2019 00:27
Ik vind het bizar dat vragen wat het kind wil niet de eerste en meest logische gedachte is.
Ik denk dat iedereen reageert vanuit zijn eigen ervaring/referentiekader.
Autism is not a processing error. It’s a different operating system
Alle reacties Link kopieren
Niet doen!
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had met mn vader de afspraak; als ik iets kwijt wilde schreef ik t op een briefje en legde dat onder z’n kussen. Hij antwoordde op dezelfde manier. De stilzwijgende overeenkomst was hierbij dat hij mij er nooit in bijzijn van anderen over aansprak. Hij is degene die me heeft laten zien dat vertrouwen mogelijk is. Ben hem nog steeds dankbaar.
Autism is not a processing error. It’s a different operating system
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne manier van je vader witchy. Kun je toch iets delen zonder dat het meteen zo confronterend is.
Orișa schreef:
17-08-2019 00:27
Ik vind het bizar dat vragen wat het kind wil niet de eerste en meest logische gedachte is.
Omdat het een onbeschofte vraag is, een dagboek is privé, en je wilt je kind niet opvoeden met het idee dat het normaal is om in andermans privéleven te snuffelen.
Bovendien heb je bij jonge kinderen al snel dat ze niet goed nee durven te zeggen, en dan later spijt krijgen van de consequenties.
Er zijn natuurlijk zat andere manieren om er achter te komen waar ze mee zit.
Gewoon vragen bijvoorbeeld, of desnoods vragen of ze brieven wil schrijven met moeder, da's alweer heel anders dan lezen in iets dat niet was geschreven met het idee dat iemand anders het zou kunnen zien.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 17-08-2019 01:02
0.67% gewijzigd
Redhat schreef:
17-08-2019 00:41
Omdat een dagboek privé is en het lezen ervan een breuk in het vertrouwen veroorzaakt.

To kan haar dochter beter de situatie uitleggen, vertellen dat ze zich afvraagt wat er in het meisje omgaat en haar vragen of ze dat in een brief wil schrijven. Dat het een kind is wil niet zeggen dat je mag bepalen met wie ze hun gevoels of belevingswereld delen.
Dat zeg ik dan ook nergens.
DingesEnzo schreef:
17-08-2019 01:01
Omdat het een onbeschofte vraag is, een dagboek is privé, en je wilt je kind niet opvoeden met het idee dat het normaal is om in andermans privéleven te snuffelen.
Bovendien heb je bij dat soort jonge kinderen al snel dat ze niet goed nee durven te zeggen, en dan later spijt krijgen van de consequenties.
Er zijn natuurlijk zat andere manieren om er achter te komen waar ze mee zit.
Gewoon vragen bijvoorbeeld, of desnoods vragen of ze brieven wil schrijven met moeder, da's alweer heel anders dan lezen in iets dat niet was geschreven met het idee dat iemand anders het zou kunnen zien.
Waarom zou een oprechte vraag waarop elk antwoord mogelijk is een onbeschofte vraag zijn?
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
17-08-2019 01:01
Dat zeg ik dan ook nergens.
Ik zeg ook niet dat jij dat wel zegt
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
Nee je hoort niet stiekem het dagboek van je kind te lezen. Je kind heeft ook recht op privacy.

Maar heel eerlijk. Ik denk dat ik mij niet zou kunnen bedwingen als kind niet thuis is en haar dagboek zou gewoon op haar bureautje liggen.

Zeker als je ee gesloten kind hebt zou ik het fijn vinden om op die manier toch te weren wat in kind omgaat.
sugarmiss schreef:
17-08-2019 01:03
Nee je hoort niet stiekem het dagboek van je kind te lezen. Je kind heeft ook recht op privacy.

Maar heel eerlijk. Ik denk dat ik mij niet zou kunnen bedwingen als kind niet thuis is en haar dagboek zou gewoon op haar bureautje liggen.

Zeker als je ee gesloten kind hebt zou ik het fijn vinden om op die manier toch te weren wat in kind omgaat.
Bizar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven