Introverte moeder, extravert kind

20-08-2019 08:23 99 berichten
Heeft iemand misschien tips?

Ik ben behoorlijk introvert. Niet verlegen of contactschuw (wat sowieso slechts een vooroordeel is over introverte mensen), maar ik loop wel behoorlijk leeg op de hele dag "gezellig doen" en geen tijd alleen hebben. Na een drukke sociale week heb ik eigenlijk wel even een dag nodig om bij te tanken en even alleen te zijn.

Mijn zoon van 5 daarentegen is heel extravert. Hij praat de hele dag, wil het liefst de hele dag samen dingen doen, tegen / met me praten enzovoort. Zijn energie-niveau ligt ongeveer 20 keer zo hoog als dat van mij.

Ik ben gek op hem, maar ik merk dat ik nu tijdens de zomervakantie die hier nog anderhalve week duurt, steeds meer vermoeid raak. Ik bedoel dan niet lichamelijk, maar meer dat mijn batterij om gezellig en leuk te zijn leeg begint te raken. Ik merk dat ik begin te smokkelen: extra lang op het toilet blijven zitten om maar even stilte te hebben, zulke dingen.

Natuurlijk doen we wel regelmatig leuke dingen samen, we doen uitstapjes, gaan een stukje wandelen of fietsen, ik regel regelmatig playdates voor hem. Maar hij heeft juist het tegenovergestelde van mij: heel veel behoefte aan sociale interactie. Het liefst de hele dag, elke dag van de week.

Ik voel toch ook wel de behoefte om er even bij te zetten dat ik heel veel van hem hou en dat hij zeker niets tekort komt, maar dat gaat wel vaak ten koste van mezelf.

Iemand tips wat ik zou kunnen doen om dit verschil te overbruggen? Hoe gaan anderen hiermee om?
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 08:27
Reden: leeftijd toegevoegd
6.25% gewijzigd
Is er geen dagkamp in de buurt, hutten timmeren of zoiets? Kan hij logeren bij een neefje, nichtje, schoolvriendje?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is hij?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
20-08-2019 08:26
Hoe oud is hij?
Hij is 5

Dagkamp vind ik een leuk idee, maar is hij nog een beetje te jong voor denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
20-08-2019 08:26
Hoe oud is hij?
5
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
5 is inderdaad nog wel jong. Maar zijn er geen kinderen in de buurt die buiten spelen? Of een leuke speeltuin waar hij kan spelen en jij even rustig kan zitten en een boek kunt lezen?
Alle reacties Link kopieren
Dit hoort er gewoon een beetje bij, zeker als je maar 1 kind hebt en dan op deze leeftijd.
Als hij straks ouder is kan hij het zelf veel beter oplossen, nu ben jij nog even de klos.

Het is niet erg om ruimte voor jezelf te maken. Je kunt met een klok of time timer tijden afspreken, of een film voor hem opzetten. En dan niet even een klusje doen maar gewoon een rustige plek opzoeken en muziek luisteren, boek of tijdschrift, iets wat jij prettig vindt.

Door duidelijker af te bakenen wanneer je samen iets doet en wanneer kind zichzelf even moet vermaken kun je misschien beter tot rust komen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Tvp. Herkenbaar. Onze twee dochters (4 en 6) staan de hele dag aan en niet een beetje ook. Ze zijn grandioos, ik ben heel gek op ze maar ervaar al een tijd te weinig ruimte voor mezelf. Normaal gesproken is dat al een ding maar nu in de vakantie helemaal.
anoniem_337383 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 08:36
Reden: Nuance
3.14% gewijzigd
@Soerloo: ik ga soms met hem langs bij opa en oma, die wonen aan een speeltuintje en daar heeft hij ook wat vriendjes. Bij onszelf in de straat wonen helaas weinig kinderen. Maar als hij daar dan speelt, dan zit ik dus alsnog op visite, dus dan pak ik ook niet snel een boek oid erbij.

@Lolapaloeza: bedankt voor de tip, dit ga ik zeker proberen.


En natuurlijk zit ie nu opeens rustig een boekje te lezen en voel ik me een zeur :-$
Alle reacties Link kopieren
Bso?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Moet je mee naar opa en oma? Daar logeren een optie?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mag die niet een nachtje bij opa en oma logeren ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft: stop eerst met labelen.

Introvert, extravert, dat maakt het nodeloos ingewikkeld.

Die 6 weken zomervakantie zijn voor heel veel ouders en kinderen veel te lang, los van dat soort labeltjes.

Hij is 5, dan kan je hem prima uitleggen dat jij soms even rust nodig hebt en hij dus alleen moet spelen, of je parkeert hem een poosje voor de tv/iPad/spelcomputer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
@Nouschi: in september ga ik aan het werk, als ik door mijn proeftijd heen ben ga ik zeker voor 1 middag per week opvang / BSO regelen, dan heeft ie ook gelijk wat contact met andere kinderen. Maar ik ben dan zelf natuurlijk wel aan het werk tijdens die uren....
Alle reacties Link kopieren
Ik deed dat dus wel bij mijn ouders : effe heerlijk een tijdschrift lezen terwijl zij de eendjes gingen voeren ofzo.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
20-08-2019 08:37
Mag die niet een nachtje bij opa en oma logeren ?

Ja, dat gaat ie volgende week inderdaad een keertje doen en dan ga ik met mijn man een hotelletje pakken en sauna. Daar kijk ik echt enorm naar uit.
Alle reacties Link kopieren
En als je hem naar opa en oma brengt en zelf weer naar huis gaat?

En misschien inderdaad wat vaker voor de tv of iPad. Ik ben zelf een extravert, maar mijn dochter wil ook de hele dag praten en aandacht. Ik neem af en toe gewoon de ruimte. Dat ik zelf even tv kijk en zij op de iPad een filmpje. Heel ontaard, maar ontzettend nodig af en toe.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
20-08-2019 08:38
@Nouschi: in september ga ik aan het werk, als ik door mijn proeftijd heen ben ga ik zeker voor 1 middag per week opvang / BSO regelen, dan heeft ie ook gelijk wat contact met andere kinderen. Maar ik ben dan zelf natuurlijk wel aan het werk tijdens die uren....
Is zijn vader niet in beeld?
Alle reacties Link kopieren
vraag of opa en oma een middagje oppassen. ik heb precies hetzelfde. hier 2 meiden van 4 en 8. ik ben sinds kort weer gaan sporten, de sportschool heeft een kidsclub, dus dat betekent 3 ochtenden van 9 tot 11.30 tijd voor mezelf. ik ga sporten maar soms ook zwemmen of de sauna in.
ik vind de vakantie maar zwaar, maar dat toegeven is echt een taboe heb ik het idee.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
En blijf investeren in alleen leren spelen. In het begin kost dat meer energie dan het oplevert, maar een kind van 5 moet zichzelf echt ook af en toe kunnen vermaken! 'Extravert' of niet...
heeft niks met extravert/ introvert te maken. kinderen vragen gewoon aandacht 24/7. Is er geen vader?
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
20-08-2019 08:48
vraag of opa en oma een middagje oppassen. ik heb precies hetzelfde. hier 2 meiden van 4 en 8. ik ben sinds kort weer gaan sporten, de sportschool heeft een kidsclub, dus dat betekent 3 ochtenden van 9 tot 11.30 tijd voor mezelf. ik ga sporten maar soms ook zwemmen of de sauna in.
ik vind de vakantie maar zwaar, maar dat toegeven is echt een taboe heb ik het idee.
Sowieso het aangeven dat je het hebben van kinderen soms zwaar/vermoeiend/vervelend vindt is taboe.
Zie alleen de OP al, waarin ik eigenlijk een volstrekt normaal verhaal lees, maar TO wel diverse malen benadrukt dat ze van haar kind houdt.

Omdat daar soms (vaak?) durect aan getwijfeld wordt zodra je iets benoemt wat je niet zo leuk vindt aan of met je kind.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Volgens mij is voor veel ouders de zomervakantie net een weekje te lang. Ik vond het tot vorige week genieten, maar nu ben ik ook wel weer toe aan wat regelmaat. Overigens is het een tijdelijk probleem: ik ben deze vakantie al niet super actief, maar mijn kinderen van 11, 13 en 14 zijn nog veel inactiever dan ik (en dat laatste begin ik nu wel weer zat te worden). De 6-jarige barst nog wel uit elkaar van energie, maar heeft gelukkig buurkinderen van 7 en 8.
Hier ook zo'n 4 jarige energiebom.
Man en ik wisselen af en laten elkaar een paar uurtjes alleen.
Zoals je schrijft klinkt het alsof je een alleenstaande moeder bent. Maar ineens komt er een vader in het verhaal tevoorschijn. Wat is de rol van de vader? Je man kan toch ook op stap met jullie kind? En dan heb jij even ruimte voor jezelf. En waarom moet jij erbij blijven wanneer je zoon ergens gaat spelen?
Heb je zelf vrienden met kinderen? Waar je je zoon kan brengen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven