Inhoud van de broodtrommel

20-08-2019 09:57 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu bij ons de scholen weer bijna gaan beginnen ben ik op zoek naar nieuwe dingen om de broodtrommel mee te vullen.
Van de week las ik het artikel van de voedingscentrum, en dat zette mij aan het denken.
Afgelopen jaar gingen er vaak, naast brood en fruit, dingen als een mini krentenbol of mini muffins zonder suiker mee.

Met 2 kinderen die ruim onder de curve zitten qua gewicht maar niet qua lengte, hoef ik me niet heel druk te maken dat er geen suiker in mag zitten.
Maar ik wil het wel redelijk gezond houden.

Wat geven jullie mee in de broodtrommel van je kind, behalve brood?
Alle reacties Link kopieren
komkommertje,worteltje, tomaatjes, wrap , fruit in stukjes in een kleiner bakje
Alle reacties Link kopieren
Wat stukjes gedroogd fruit?
doe eens gek: fruit of groente
Alle reacties Link kopieren
Niks speciaals. Voor mijn kleuter 3 boterhammen voor de lunch en bakje fruit in stukjes voor 's ochtends.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2019 10:02
doe eens gek: fruit of groente
Dat staat al in de OP "naast brood en fruit".
En om 10.00uur krijgen ze standaard fruit of groenten.
Alle reacties Link kopieren
Salade?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Check ook even wat 'mag' op school, mini-muffins mochten bij ons niet.

Kind met ondergewicht vooral lekker brood meegeven, met beleg dat ze graag eten
(als ze het lusten:) dubbele boterham met roomboter en kaas, daar zitten flink veel calorien in.
Of brood met ham en kaas
Of lekker dik Nutella
Cynthiaxxx schreef:
20-08-2019 10:05
Dat staat al in de OP "naast brood en fruit".
En om 10.00uur krijgen ze standaard fruit of groenten.
oh waarom moet er dan nog meer in?
Kinderen met een gewicht onder de curve hebben meer aan eiwitten en vet dan aan suiker.

Een gekookt ei, stukje kaas, klein potje houmous om stukjes wortel in te dippen, opgerolde (volkoren of havermout) pannenkoek, eimuffin.
2 boterhammen is toch voldoende? Tijdens de lunch thuis eten ze toch ook geen muffins?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter krijgt 2 volkoren boterhammen met vleeswaren en/of kaas mee. Daarnaast nog wat fruit of komkommer en een beker melk. Heel soms doe ik zoet op broodje als er wat op is of geef ik haar een liga milkbreak er bij als extraatje. Als tien-uurtje krijgt ze sowieso fruit mee.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2019 10:07
oh waarom moet er dan nog meer in?
Omdat dat hip is tegenwoordig. :hyper:
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2019 10:07
oh waarom moet er dan nog meer in?
Omdat ze allebei te licht zijn (volgens kinderarts en diëtist ) en ze 3x per dag wat extra's kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-08-2019 10:07
Check ook even wat 'mag' op school, mini-muffins mochten bij ons niet.

Kind met ondergewicht vooral lekker brood meegeven, met beleg dat ze graag eten
(als ze het lusten:) dubbele boterham met roomboter en kaas, daar zitten flink veel calorien in.
Of brood met ham en kaas
Of lekker dik Nutella
De leiding van de overblijf is op de hoogte. En zolang ze geen chips, koeken en repen meenemen mag er veel.

Extra broodbeleg, en broodbeleg met wat meer calorieën hebben ze inderdaad al.
Alle reacties Link kopieren
Cheez dippers geef ik ook nog weleens mee. Stukje quicherestje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wil vooral geen 'gek' eten op school. Want dan val je op en dat wil je dus niet ;).
Dus om 10.00 eet ze appel of peer, en banaan of peperkoek. (Op alleen een appel of peer kan bij ons niemand leven, maar dat schijnt niet voor iedereen te gelden). En smiddags 2 boterhammen met kaas of vlees en 1 met zoet beleg, een stukje komkommer en tomaatjes.
Hoe oud zijn je kinderen, die van mij (groep 3) is vooral bezig met op tijd klaar zijn zodat hij lekker kan buitenspelen. Meer dan 2 boterhammen en wat blokjes kaas stop ik er (en fruit voor het fruithapje) niet in want anders heeft hij het niet op tijd op. Thuis eet hij rustig 3 a 4 sneeën brood maar op school dus niet. Hier in de ochtend dus een stevig gezond ontbijt en na school krijgt hij bij de gastouder altijd drinken en wat te eten.

Mochten ze ouder zijn dan is misschien inderdaad een hard gekookt gepeld ei of een babybell (of ander soort kaas) een optie, of een handje notenmix (ongezout) (mits kind waar ze dichtbij zitten niet allergisch daarvoor is). Verder zou je het ook kunnen zoeken in volle melk of volle yogurt in een beker
Hannie85 schreef:
20-08-2019 10:08
Omdat dat hip is tegenwoordig. :hyper:
maken die moeders elkaar gek met hun hummus, bleekselderij en havermuffins met een topping van chiazaad?
Cynthiaxxx schreef:
20-08-2019 10:10
Omdat ze allebei te licht zijn (volgens kinderarts en diëtist ) en ze 3x per dag wat extra's kunnen gebruiken.
hoe licht is te licht
Alle reacties Link kopieren
nena78 schreef:
20-08-2019 10:15
Hoe oud zijn je kinderen, die van mij (groep 3) is vooral bezig met op tijd klaar zijn zodat hij lekker kan buitenspelen. Meer dan 2 boterhammen en wat blokjes kaas stop ik er (en fruit voor het fruithapje) niet in want anders heeft hij het niet op tijd op. Thuis eet hij rustig 3 a 4 sneeën brood maar op school dus niet. Hier in de ochtend dus een stevig gezond ontbijt en na school krijgt hij bij de gastouder altijd drinken en wat te eten.

Mochten ze ouder zijn dan is misschien inderdaad een hard gekookt gepeld ei of een babybell (of ander soort kaas) een optie, of een handje notenmix (ongezout) (mits kind waar ze dichtbij zitten niet allergisch daarvoor is). Verder zou je het ook kunnen zoeken in volle melk of volle yogurt in een beker
Ze zijn 8 en 4. En vooral die van 4 heeft echt wel wat extra's nodig.
Die is ook geen snelle eter, dus zoek ik de extra's vooral in kleine dingen die hij snel op heeft.
Zoals de babybell een goed idee is.
Volle melk hebben ze inderdaad ook elke dag.
Noten lust de jongste helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat drinken ze? flinke beker 'fristi' zit bomvol calorien (zou ik andere kinderen afraden, maar als bij jou geldt: Nood breekt wet, dan mag het)
Ik wissel af: Fruit, groente, bifiworstje, rozijntjes, walnoten, amandelen, mini soepstengeltjes of rijstwafeltjes of andere crackertjes, pijnboompitten, koekje, popcorn, soms iets van een tumtum of paaseitje, pepernoot zoiets
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2019 10:18
hoe licht is te licht
Als de kinderarts en de diëtist allebei vinden dat hij te licht is, dan zal ik dat niet zelf verzinnen.
Ze zitten allebei onder de -3 lijn van de gewichtscurve.
En nee, hun lengte niet
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-08-2019 10:20
Wat drinken ze? flinke beker 'fristi' zit bomvol calorien (zou ik andere kinderen afraden, maar als bij jou geldt: Nood breekt wet, dan mag het)
Om 10.00uur hebben ze een beker optimel, en tussen de middag een beker volle melk.
Ik zoek dingen die ook nog redelijk gezond zijn. Ik wil ze niet helemaal vol stoppen met suikers.😁
Maar fristi krijgen ze thuis wel met enige regelmaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven