Hoe omgaan met vragen over de dood? (3j)

21-08-2019 09:31 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,
Mijn zoontje is bijna drie.
Gisteravond kon hij niet slapen, zat maar te malen in z'n bed.
Ik ging kijken en toen hadden we dit gesprek:

'mama, de kip was dood hé?'
(Hij had twee maanden geleden samen met papa een dode kip begraven)

Ik: 'ja jongen, die kip was al heel oud en is toen dood gegaan'

'Gaan alle dieren dood? Ook ***? (Noemt huisdieren)

ik: 'ja, alle dieren gaan een keertje dood. Maar nog niet meteen, pas als ze heel erg oud zijn.'

'Ik ga ook een keertje dood hé?'

Ik: 'Ja, iedereen. Maar dat duurt nog héél erg lang.'

Nou maak ik mij een beetje zorgen dat hij hier op zo'n jonge leeftijd al mee bezig is.
Is dat normaal voor kinderen van drie?
En hoe ga ik er in de toekomst het beste mee om?
Ik weet niet goed of mijn antwoorden goed waren, ik hoop het maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het prima hebt gedaan. Je hebt eerlijk antwoord gegeven op zijn vragen op zijn niveau, en zonder er verder op door te gaan.

Dat hij er nu al mee bezig is, is misschien net wat aan de jonge kant, maar met vier of vijf krijg je dit soort vragen toch wel vaker. Het is dat jouw zoontje het doodgaan nu van dichtbij heeft meegemaakt met die kip. Het kan trouwens ook best zijn dat hij het onderwerp nu weer voor maanden laat rusten.
lariba wijzigde dit bericht op 21-08-2019 09:37
0.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toen onze dochter 3 was ging een van onze katten dood. Zij is er toen ook een tijdje mee bezig geweest en stelde ook dit soort vragen. Lijkt mij heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf die leeftijd, komen inderdaad de eerste vragen over de dood.
Volgens mij waren je antwoorden prima

Mocht de dood binnenkort dichterbij komen (dichter dan een kip), dan gewoon eerlijk antwoord geven. Ook eerlijk vertellen, dat je verdrietig bent.

En als je geen antwoord hebt, is "weet ik niet" ook prima
Het is prima normaal dat hij dit soort vragen stelt. Eerlijk antwoord geven, geen drama maken. Meer kun je niet doen. Zoals Lariba zegt, dikke kans dat hij er nu een hele poos helemaal niet meer over begint.
Ik vertel mijn zoontje van drie ook over de dood, en zeg dat met name oude mensen/dieren dood gaan. Ik heb ook verteld dat als hij in het water gaat zonder bandjes, hij naar de bodem gaat en dood gaat en dat als je zomaar oversteekt, je heel veel pijn kan krijgen als je met een auto botst, en in het ergste geval dood gaat. Dat van het zwemmen heeft hij inmiddels onthouden als naar de dodem gaan (dood + bodem).

Dat dood zijn betekent dat je er nooit meer bent, dat snapt hij niet.

Ik denk niet dat het erg is om met dit soort dingen bezig te zijn, want het is nu eenmaal onderdeel van het leven om om te gaan met mensen/dieren die overlijden.
Alle reacties Link kopieren
Hier kwam dat ook rond die leeftijd.
Ik ben er altijd heel eerlijk over geweest. Hoe normaler je erover praat, hoe normaler zij erover praten, is mijn ervaring.
Ik weet niet of ik het handig vind om te zeggen dat alleen hele oude mensen en dieren doodgaan, vraag me af of dat voor een kind niet extra beangstigend is als het in aanraking komt met een jong dier of iemand die overlijdt.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Echt begrijpen doen ze het inderdaad niet, op die leeftijd. Mijn neefje wilde jaren geleden de net begraven cavia gaan voeren, want onder de grond moest hij toch ook eten?

De vragen veranderen natuurlijk wel met de leeftijd. Toen ze acht of negen was realiseerde mijn dochter zich heel goed dat er ook wel mensen dood gaan die nog niet zo oud zijn en dat het dus toch niet helemáál onmogelijk was dat wij als ouders er op kortere termijn niet meer zouden zijn. Het arme kind had al helemaal uitgedacht dat ze dan maar bij de buren (met wie we helemaal niet zo'n intensief contact hebben) zou gaan aanbellen of ze dáár mocht wonen. Toen moest ik ook wel even slikken.
Dit is heel normaal, ik zou op zijn niveau altijd eerlijk antwoord geven.
Antwoorden als alleen oude mensen gaan dood of ik blijf nog heel lang bij je en ga pas dood als jij al groot bent zou ik niet zeggen.

Dood gaan hoort (helaas) bij het leven. Wij zijn de afgelopen tijd een aantal mensen verloren die dichtbij stonden. Allen plotseling en sommige nog erg jong. Mijn ervaring is dat eerlijk zijn en laten zien dat je ook verdrietig bent goed werkt bij de verwerking ervan.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
21-08-2019 09:47
Dit is heel normaal, ik zou op zijn niveau altijd eerlijk antwoord geven.
Antwoorden als alleen oude mensen gaan dood of ik blijf nog heel lang bij je en ga pas dood als jij al groot bent zou ik niet zeggen.
Toen oudste vier was, overleed de zoon van een vriendin. Het kindje was net een paar dagen oud. Dat was wel een moeilijk gesprek.
Want ineens kon een kind dus ook doodgaan.
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
21-08-2019 09:43
Hier kwam dat ook rond die leeftijd.
Ik ben er altijd heel eerlijk over geweest. Hoe normaler je erover praat, hoe normaler zij erover praten, is mijn ervaring.
Ik weet niet of ik het handig vind om te zeggen dat alleen hele oude mensen en dieren doodgaan, vraag me af of dat voor een kind niet extra beangstigend is als het in aanraking komt met een jong dier of iemand die overlijdt.
Je moet ook inderdaad niet beloven dat alleen oude mensen doodgaan, want dat klopt gewoon niet. Ik denk wel dat je eerst kunt zeggen dat dat meestál zo is, zonder er verder op in te gaan. Wanneer er dan toch een jonger persoon overlijdt, zul je dat inderdaad moeten uitleggen. Maar dan hoop je dat dat weer minstens een paar jaar later is.

Mijn kinderen zijn nu eind basisschool en ik merk dat er in alles wat je uitlegt lagen zijn, of dat nu over financiën, seks, politiek, doodgaan of klussen in huis gaat. Eerst valt het ze helemaal niet op, dan gaat het erover dát iets zo is, later hoe het werkt en daarna weer waarom en hoe het ook anders kan etc. Soms leg je dan in het begin wel eens iets zo simpel uit dat het eigenlijk net niet klopt. Maar dat is niet zo erg denk ik.
lariba wijzigde dit bericht op 21-08-2019 09:56
21.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een 3 jarige die met vragen over de dood en begraven komt. Gewoon gezegd hoe het is, niet mooier of spannender gemaakt. Ze onthouden wel wat ze begrijpen en wat ze niet begrijpen vergeten ze ook zo weer.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn kinderen bijna 3 waren, overleed hun nichtje van 9. Dus nee, niet alleen oude mensen gaan dood.

Natuurlijk kun je zeggen dat meestal alleen oude mensen en oude dieren dood gaan, maar breng het niet als een vaststaand feit.
Alle reacties Link kopieren
heel normaal en prima reactie.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij normaal. Mijn nichtje deed dat ook. Haar ouders hebben gezegd dat poes een ster wordt in de hemel. Plukt ze een bloem en dan zegt zij zo die gaat dood. Ik mag geen plant plukken want dan gaat ie dood...etc.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heel normaal op deze leeftijd. Vooral eerlijk zijn. Niet zeggen dat alleen oude mensen dood gaan. Dit is niet zo. Als je het lastig vindt, of je hem nog te jong vindt, zou ik dingen zeggen als: Meestal, heel vaak. Daar is niets aan gelogen.
Mijn ervaring is dat hoe normaler je doet, hoe normaler zij het ook gaan vinden.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-08-2019 09:59
Lijkt mij normaal. Mijn nichtje deed dat ook. Haar ouders hebben gezegd dat poes een ster wordt in de hemel. Plukt ze een bloem en dan zegt zij zo die gaat dood. Ik mag geen plant plukken want dan gaat ie dood...etc.
Oh vreselijk
Ik ben erg voor: direct het juiste verhaal vertellen
Alle reacties Link kopieren
nee hoor, het is niet vreemd dat kinderen op die leeftijd opeens gaan realiseren dat het leven eindig is. En dat ieder levend wezen op een bepaald moment dood gaan.

Grote kans dat dit onderwerp na een dag of paar dagen weer wordt vervangen door een andere grote vraag.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Klinkt prima TO, het is vooral belangrijk om er op een open en normale manier over te praten. De dood is niet leuk, maar hoort er wel bij. En mééstal gaan alleen oude dieren en mensen dood, od als ze heel erg ziek zijn of een ongeluk krijgen. Kinderen doen iets met de informatie die ze kunnen behappen, de rest vergeten ze, of slaan ze op voor later.
Mijn meiden hebben in korte tijd de dood van twee overgrootoma's meegemaakt, en dus veel vragen gesteld. Meestal blijft het bij conclusie: jou oma is dood hé en die van papa ook hé? Ze zijn 3 en 4,5 en de oudste trok ook wel de lijn met ons. Dat ze niet wil dat wij doodgaan en zelf niet dood wil gaan. Logisch, gelukkig zijn kleine kinderen 5 min later weer lekker aan het spelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon begon ook met 3 jaar hierover altijd eerlijk antwoord gegeven op zijn vragen. Sommige dingen zijn alleen zo lastig te verklaren hè.
Waarom gaat de een pas dood als hij 98 is maar soms ook een kind van 4. Je kan het niet concreet voor ze maken in dat opzicht.

Even deels of topic;
Mijn zoontje is nu net 4 en zit op een christelijke school, nu mengt hij de bijbelverhalen met mijn info.. (Wij zijn niet christelijk van huis uit).
Hij is heel erg vasthoudend in het idee dat wat hem wordt verteld echt klopt, alles is de waarheid anders zou iemand het niet zeggen is zijn redenatie. Dus nu kom ik soms in dillema's hoe ik dingen op de correcte manier kan uitleggen maar ook enigszins kan verklaren wat hij op school hoort in kinderlogica.

De begraafplaats is in zijn ogen de hemel. Want de juf zegt dat de doden naar de hemel gaan en ik heb verteld dat de dode mensen op de begraafplaats liggen, dus dan is dat de hemel.

Lastiger vind ik dat hij nu bij zijn eerste ervaring met de dood, het overlijden van onze kat, er van overtuigd was dat hij weer op ging staan, deed Jezus tenslotte ook. Waarom hij wel en poes niet.. En als opa dan doodgaat kan hij dan wel opstaan.
wolverg88 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 11:26
Reden: Dubbel
7.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier is ze ook 3 en heeft al vragen en praatjes over de dood.

Lijkt jouw zoon zich echt zorgen te maken? Dat je zei dat hij er van wakker lag?

Hier is dochter het onderwerp vooral aan het onderzoeken. De ene keer heel blij en luchtig flapt er ineens uit: 'worst maak je alleen van dode varkens he?'. De andere keer wat bezorgder 'is hij ziek, gaat hij nu dood?'

Soms is ze aan het testen wat er gebeurt als je zegt: 'ik maak jou dood!' Dan accepteert ze prima dat je dat niet hoort te zeggen, ook al heb je kindjes op straat dat horen zeggen in hun spelletje.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden, voel me gelijk al wat gerust gesteld.
Ik denk dat hij vooral even geruststelling nodig had. Dat 'ogen dicht' niet betekent dat je dan dood gaat. Want die kip had de ogen dicht, en dat vond hij maar gek.
lilalinda schreef:
21-08-2019 10:09
Oh vreselijk
Ik ben erg voor: direct het juiste verhaal vertellen
Ja en vooral niet zeggen dat iemand is gaan slapen, dat hoor je ook heel vaak. Kinderen worden dan bang om te slapen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-08-2019 09:59
Lijkt mij normaal. Mijn nichtje deed dat ook. Haar ouders hebben gezegd dat poes een ster wordt in de hemel. Plukt ze een bloem en dan zegt zij zo die gaat dood. Ik mag geen plant plukken want dan gaat ie dood...etc.
Waarom zou je dat zeggen... je gaat toch niet bewust onzin aan je kind vertellen?!
Alle reacties Link kopieren
Wolverg88 schreef:
21-08-2019 11:25
Mijn zoon begon ook met 3 jaar hierover altijd eerlijk antwoord gegeven op zijn vragen. Sommige dingen zijn alleen zo lastig te verklaren hè.
Waarom gaat de een pas dood als hij 98 is maar soms ook een kind van 4. Je kan het niet concreet voor ze maken in dat opzicht.

Even deels of topic;
Mijn zoontje is nu net 4 en zit op een christelijke school, nu mengt hij de bijbelverhalen met mijn info.. (Wij zijn niet christelijk van huis uit).
Hij is heel erg vasthoudend in het idee dat wat hem wordt verteld echt klopt, alles is de waarheid anders zou iemand het niet zeggen is zijn redenatie. Dus nu kom ik soms in dillema's hoe ik dingen op de correcte manier kan uitleggen maar ook enigszins kan verklaren wat hij op school hoort in kinderlogica.

De begraafplaats is in zijn ogen de hemel. Want de juf zegt dat de doden naar de hemel gaan en ik heb verteld dat de dode mensen op de begraafplaats liggen, dus dan is dat de hemel.

Lastiger vind ik dat hij nu bij zijn eerste ervaring met de dood, het overlijden van onze kat, er van overtuigd was dat hij weer op ging staan, deed Jezus tenslotte ook. Waarom hij wel en poes niet.. En als opa dan doodgaat kan hij dan wel opstaan.
Ja, nadeel van een christelijke school.
Ik zou zeggen dat op school verhaaltjes worden verteld die niet waar zijn. Het zijn mooie verhaaltjes, en sommige mensen geloven dat het echt is, maar dat ís niet zo.
Net als draken of kabouters, die bestaan ook niet echt. Het zijn best grappige verhaaltjes, dus hij mag en kan er lekker naar luisteren.
En thuis hoort hij van mama en papa wat écht waar is.

Kortom, gewoon precies zeggen zoals het is. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven