Basisschool andere gemeente

21-08-2019 14:03 41 berichten
Mag je kind naar een basisschool in een hele andere gemeente als waar je ingeschreven staat?

Bijvoorbeeld 30 kilometer verderop?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee. Volgens mij mag dit wel, maar waarom zou je dit willen?
Find people who will make you better (M. Obama)
Een andere gemeente is geen probleem. Op mijn lagere school zaten kinderen uit 3 provincies. Maar iedereen woonde wel binnen 5km afstand van de school.

Waarom zou je een school zo ver weg uitzoeken? Is meestal niet zo leuk voor een kind, want alle vriendjes wonen dan ook ver weg.
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 14:08
2.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]

Dat mag, maar het is niet erg handig. Zeker niet met speelafspraakjes e.d.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-08-2019 20:43
Reden: quote OP verwijderd
60.41% gewijzigd
Fizz je mag de openingspost niet quoten
Wij overwegen dit omdat wij door gebrek aan woonruimte op ons vaste inschrijfadres het grootste deel van het jaar in een recreatiehuis wonen.

Wij staan wel ingeschreven voor grotere woonruimte in onze gemeente, maar dat kan nog makkelijk 5 jaar gaan duren, of langer en we kunnen geen vrije sector betalen.

Dus leek het ons handig om dan maar een basisschool te zoeken in de buurt van ons recreatieverblijf.
Alle reacties Link kopieren
michelleobama schreef:
21-08-2019 14:07
Geen ervaring mee. Volgens mij mag dit wel, maar waarom zou je dit willen?
Een vriendin van mij heeft haar kind in een andere gemeente ingeschreven wegens geloofsovertuiging, 20 km verderop ofzo.

En hier in het dorp zit ook een school die ze een streekschool noemen, omdat iedereen van een bepaald geloof erheen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dertig kilometer verderop lijkt me wel erg ver om iedere dag op en neer te reizen. Bij ons zitten wel kinderen die (een deel van de tijd) in een andere gemeente wonen, bijvoorbeeld doordat de ouders gescheiden zijn, maar dat gaat dan wel om gemeentes in de buurt van onze stad. Als je zo ver van school woont dan lijkt het me dat speelafspraakjes haast onmogelijk worden, in elk geval bij jou thuis.

Waarom wil je het? Is het de gemeente waar je werkt en is het makkelijker met BSO o.i.d. of is het een of andere heel speciale school die je op het oog hebt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu je reden. Je woont dus effectief het grootste deel van het jaar juist in de buurt van die school, dan is het inderdaad wel logischer om je kinderen daar naar school te laten gaan. Het zal dan alleen lastig zijn in de maanden dat je niet in je recreatiewoning woont, maar als je daar een mouw aan kan passen, waarom niet?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt aan type onderwijs en aan de gemeente
Alle reacties Link kopieren
Hier in het dorp is een gezin waarvan de kinderen 25 km verderop op school zitten. Vraag me af wat daar de meerwaarde van is
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
21-08-2019 14:12
Wij overwegen dit omdat wij door gebrek aan woonruimte op ons vaste inschrijfadres het grootste deel van het jaar in een recreatiehuis wonen.

Wij staan wel ingeschreven voor grotere woonruimte in onze gemeente, maar dat kan nog makkelijk 5 jaar gaan duren, of langer en we kunnen geen vrije sector betalen.

Dus leek het ons handig om dan maar een basisschool te zoeken in de buurt van ons recreatieverblijf.
Dat is lastig zeg, maar dan zijn speelafspraakjes geen probleem. Hoe doe je dat dan met (sport)clubs of andere activiteiten waar je kinderen lid van zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ach, mn schoonzus rijdt elke dag 35km op en neer. Is wel gevalletje apart gezien ontspoorde ex.
Vriendjes neemt ze mee en worden gewoon opgehaald. Nooit gehoord dat t een probleem is.
Alle reacties Link kopieren
en zeker weten, dat je er legaal woont, en niet plots toch naar 'huis' moet?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
21-08-2019 14:17
Dat is lastig zeg, maar dan zijn speelafspraakjes geen probleem. Hoe doe je dat dan met (sport)clubs of andere activiteiten waar je kinderen lid van zijn?
Ze worden lid van clubjes in de gemeente van de recreatiewoning, lijkt me. Ze zullen toch op en neer moeten rijden voor de school in de maanden dat ze er niet wonen, dus dat zal met clubjes wel net zo gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Oké, dus het mag in principe wel, dat is goed om te weten.

Heel erg dichtbij is de school die ik op het oog heb nog steeds niet, het is ongeveer 20 minuten rijden, maar het zou elke ochtend en middag wel een half uur extra reistijd schelen met reistijd in verband met file en spits.

We mogen hier in principe het hele jaar zitten, dus dat is geen probleem.
Het mag wel maar of het handig is is een tweede. Je kind is net twee toch? Ik zou gaan inzetten op een vaste verblijfplaats en daar in de buurt een school zoeken.
lilalinda schreef:
21-08-2019 14:18
en zeker weten, dat je er legaal woont, en niet plots toch naar 'huis' moet?
Het is gewoon legaal, we hoeven zeker niet ineens naar huis.
the_Wicked_Witch schreef:
21-08-2019 14:23
Het mag wel maar of het handig is is een tweede. Je kind is net twee toch? Ik zou gaan inzetten op een vaste verblijfplaats en daar in de buurt een school zoeken.
Dat was ook onze eerste gedachte, maar dat gaat misschien niet op tijd lukken.
Dat geeft me een nerveus gevoel.

Daarom ben ik nu even een plan b aan het onderzoeken.
Stuiterdraakje schreef:
21-08-2019 14:18
Ach, mn schoonzus rijdt elke dag 35km op en neer. Is wel gevalletje apart gezien ontspoorde ex.
Vriendjes neemt ze mee en worden gewoon opgehaald. Nooit gehoord dat t een probleem is.
Ik zou niet blij worden als ik mijn kind 35 km verderop moest gaan halen. En dan weer 35 km terug moest rijden.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
21-08-2019 14:22
Oké, dus het mag in principe wel, dat is goed om te weten.

nee, nee, check je gemeente!
er zijn gemeentes die het niet toestaan, bij openbaar onderwijs
tantejans schreef:
21-08-2019 14:26
Dat was ook onze eerste gedachte, maar dat gaat misschien niet op tijd lukken.
Dat geeft me een nerveus gevoel.

Daarom ben ik nu even een plan b aan het onderzoeken.

Hou er rekening mee dat je de komende jaren alleen maar meer op en neer moet gaan rijden. Bijzondere dingen op school, vriendjes, sportclubs etc. Dat kun je je nu nog niet voorstellen maar dat gaat echt veel heen en weer rijden worden en dan is het echt fijner als dat niets steeds een half uur is.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 21-08-2019 14:33
0.09% gewijzigd
Ik ken twee stellen die dat hebben gedaan. Geen 30km maar toch.

Ene stel ivm conflict op oude school, geen andere school beschikbaar.

Andere stel ivm werk. Kinderen zitten op school in de buurt van werk van ouders.

Die hebben dus veel reistijd en spreken nooit af na schooltijd want gaan niet naar huis maar wachten bij het werk tot ouders klaar zijn. Soms spreken ze wel af bij anderen maar nemen nooit zelf iemand mee.
https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... sisschool/
lilalinda schreef:
21-08-2019 14:28
nee, nee, check je gemeente!
er zijn gemeentes die het niet toestaan, bij openbaar onderwijs
Ik gok dat TO voor de vrije school gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven