Kind doet verontrustende uitspraak

25-08-2019 20:26 180 berichten
Geheel tegen mijn eigen gewoonte in heb ik besloten dit topic leeg te halen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2019 18:25
Reden: maatregelen genomen ivm leeghalen OP
95.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
On topic: ja misschien voelde hij zich even zo. Dat mag toch? Hij mag zich toch rot voelen dat hij iets vroeg wat hij alweer vergeten was of waar hij anders over dacht (namelijk: ik wil gewoon een ijsje. Kan mij het schelen dat jij nee blijft zeggen) en dat hij op zijn kop krijgt? Sommige 5 jarige voelen zich daar misschien heel erg rot over. Dit in combinatie met de hitte en het drukke programma is het misschien allemaal veel te veel geworden. En weer door.

Wel goed dat je erop let omdat jullie zelf die klachten hebben en er zal heus een kans zijn dat hij gevoeliger is maar soms moet je ook verder gaan en dingen naast je neerleggen.
Je kan ook morgen nog eens vragen: joh jongen, je zei gisteren dit en kan je mij dat nog even uitleggen. (Niet zeggen dat je er van geschrokken bent) Geef hem de kans om over zijn emoties te praten en stel hem dan gerust: iedereen vergeet wel eens wat en mama is helemaal niet boos op jou dat je het vergeten was. Kan gebeuren. Ik begrijp nu dat je het niet als drammen bedoelde. Want ik denk dat dit de trigger was. Hij vraagt iets met de hoop dat hij een ijsje krijgt en misschien heeft hij je de vorige keer niet goed begrepen dat hij het helemaal niet mocht en jij zegt dat hij dramt.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
25-08-2019 21:56
Ik vind dat niet direct een zorgelijke uitspraak hoor.
En prinsje? Please

Sommige mensen vinden kinderen meteen een prinsje als je kinderen niet breekt en heel consequent nee blijft zeggen op dingen die totaal negens over gaan. Er is ook nog een middenweg tussen prinsjes en de strenge ouder willen spelen: je kinderen gewoon een beetje ruimte geven.
Herkenbaar van mijn kind. Ze zijn nog zo klein, aan de ene kant willen willen ze en aan de andere kant alles 'goed' willen doen
Die van mij heeft soms kortsluiting en kan dan ook dit soort dingen zeggen. Wij eindigen elke dag positief en benoemen dan alles wat er is gebeurd wat ons trots maakt.
Honingdropje2 schreef:
25-08-2019 21:39
Pffff het VIVA forum op zn best, die kunnen nog harder zeiken om een ijsje dan die kleuter van jou ;-)
Mijn kinderen hebben vandaag ook geen ijsje op, bedenk ik me...arm grut.

On topic, To ik denk ook dat je het allemaal wat te zwaar opneemt. Probeer niet meteen allerlei spookbeelden te zien.Zo te horen is er verder geen enkele reden om te denken dat er iets mis is met je zoon.
Hopelijk helpt je saunadagje je een beetje te ontspannen.
:rofl: nou inderdaad.
Kirby schreef:
25-08-2019 21:27
Als ouders depressief zijn of zijn geweest, heeft hun kind een grotere kans op een depressie dan een kind van ouders die niet depressief zijn geweest. Zeker als de TO zelf op die leeftijd dit soort gedachtes had en uiteindelijk ook een depressie kreeg is het logisch dat zij zich zorgen maakt. Heel erg verstandig om daar bij je kind alert op te zijn.
De kans dat het kind door een auto wordt doodgereden is groter. Zoals ik al zei, 1 op zichzelf staande uitspraak is niet zorgwekkend.
Lucifer2018 schreef:
25-08-2019 21:28
Ja maar manlief wilde zijn poot stijfhouden en als vrouw moet je met zulke onzin wel een front vormen. Ofzo iets.
Dat is het enige juiste argument lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
April2018april schreef:
25-08-2019 22:06
Sommige mensen vinden kinderen meteen een prinsje als je kinderen niet breekt en heel consequent nee blijft zeggen op dingen die totaal negens over gaan. Er is ook nog een middenweg tussen prinsjes en de strenge ouder willen spelen: je kinderen gewoon een beetje ruimte geven.
Echt he, helemaal mee eens.

To, jullie hebben ook niets groots verkeerd gedaan hoor in mijn ogen.
Ik heb zelf kinderen van die leeftijd, het is gewoon moeilijk en zoeken naar welke aanpak werkt. Ik maak ook doorlopend ' fouten'.
Niet te streng zijn ook voor jezelf. Het is vallen en opstaan en jullie doen alles, zoals je al eerder schreef, in het belang van jullie zoon. Dan zit het altijd goed!
Denk ook goed aan jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Waarom doet iedereen alsof ijs de enige manier is om de hitte door te komen? Water met ijsblokjes kan toch ook?
Alle reacties Link kopieren
Dat doordrammen he, en het benoemen naar hem. Hoe ging dat, en is dat nou echt nodig?
Je zou ook erkenning kunnen geven voor zijn wens om ijs, en hoe rot het is dat het niet mag. Of hem zelf meer zeggenschap kunnen geven (begeleid) over wat hij wil kiezen: meer snoep of straks dat ijsje? Dat ijsje en dan misschien buikpijn?
Alle reacties Link kopieren
Jezus Christus wat een machtsvertoon om een ijsje over de rug van een kind.

Koop gewoon een ijsje.
Wel 2, het was 32 graden mens
Alle reacties Link kopieren
Hij lijkt het inderdaad moeilijk te vinden dat hij het verkeerd heeft gedaan.
Je zou eens kunnen nadenken of jullie te hoge eisen stellen aan hem, of hij aan zichzelf. Als dat het geval is, kun je daar wat mee doen.
Als dat niet zo is, zou ik er ergens tussen neus en lippen op terug komen als hij fit is, zonder het zwaar te maken en verder gewoon in de gaten houden hoe het met hem gaat en of het vaker voorkomt. Is het verder een vrolijk ventje is of het een mannetje is die je al ziet worstelen?
Zelf zou ik ook veel bevestiging geven dat je hem heel graag ziet etc.
Alle reacties Link kopieren
Hadden jullie je zoon uitgelegd waarom hij geen ijsje mocht?
Dan begrijpen ze het vaak wat beter.
Kinderen van rond die leeftijd kunnen best hard zijn in uitspraken.
Til er maar niet te zwaar aan.

X
Ja, dat hadden we uitgelegd.

Achteraf gezien hadden wij het ook anders aan kunnen pakken. Daar heb ik gister met mijn man ook nog vrij uitgebreid over gesproken. Gelukkig herkennen wij ons niet in het heel star zijn, dit was een momentopname waarop we inderdaad, zoals iemand dat heel mooi zei, in een strijd kwamen waar we achteraf ook niet in wilden zitten.

Weer een les wijzer in elk geval
Mijn kinderen zouden elke dag wel een ijsje (of meer) lusten. Dat krijgen ze niet, net zo min als ik zelf elke dag een zak chips ga eten (zou ik ook wel willen).

Ga je dus alstublieft niet verdedigen over het nee zeggen tegen een ijsje. Als je kind al zijn buik volgegeten heeft aan snoep is er geen reden om daar bovenop nog een ijsje te eten en dat kun je ook prima aan een kind uitleggen.

Ik vind de uitspraak van je kind niet zorgelijk: het klinkt alsof hij gewoon moe was na een drukke en leuke dag.
snorriemorrie schreef:
25-08-2019 20:30
Zoon is 5 en hij mocht geen ijs omdat hij al heel veel had gesnoept en we niet willen dat hij misselijk wordt.
Waarom ben je dan niet eerlijk tegen hem? Tegen hem zei je dat hij dramde en daarom geen ijs kreeg, en hier schrijf je heel wat anders. Wat is het nou? Het kind is 5, waarom 'nee is nee' zeggen? Dat werkt niet bij een kind van 5, uitleggen waarom niet wél. Dan laat je ook merken dat je hem serieus neemt.
Heldens schreef:
26-08-2019 07:22
Waarom ben je dan niet eerlijk tegen hem? Tegen hem zei je dat hij dramde en daarom geen ijs kreeg, en hier schrijf je heel wat anders. Wat is het nou? Het kind is 5, waarom 'nee is nee' zeggen? Dat werkt niet bij een kind van 5, uitleggen waarom niet wél. Dan laat je ook merken dat je hem serieus neemt.

O, je was erbij begrijp ik? Op dit soort opmerkingen ga ik niet meer in
Alecta schreef:
26-08-2019 07:14
Mijn kinderen zouden elke dag wel een ijsje (of meer) lusten. Dat krijgen ze niet, net zo min als ik zelf elke dag een zak chips ga eten (zou ik ook wel willen).
Het was zondag en een van de laatste zomerse dagen van 't jaar. Voor jezelf heb je op zo'n dag toch ook dat je denkt, die sluiten we af met 'n biertje/wijntje/cocktail etc op terras na die drukke visite? Dan calculeer je toch ook een ijsje in voor je kleuter op de weg naar huis?
Hij deed die uitspraak waarschijnlijk omdat het inderdaad nergens op sloeg dat hij geen ijsje kreeg.

Zo'n kind voelt heus wel aan dat er iets niet eerlijk gaat en geeft op zijn kinderlijke manier aan dat hij zó niet wil leven.

Voor hem was dat ijsje erg belangrijk die dag, vandaar dat hij er dus op bleef terugkomen.
Ik vind het hard en principieel dat hij het niet kreeg, ik vind het daarom logisch dat hij een harde uitspraak doet, dat is actie reactie: je bent nl met hem een machtstrijd aangegaan om een ijsje.

En hij geeft op zijn manier aan dat hij het erg oneerlijk vond.

Ik geef hem gelijk, jullie hadden hem gewoon dat ijsje kunnen geven.
redbulletje schreef:
26-08-2019 07:39
Het was zondag en een van de laatste zomerse dagen van 't jaar. Voor jezelf heb je op zo'n dag toch ook dat je denkt, die sluiten we af met 'n biertje/wijntje/cocktail etc op terras na die drukke visite? Dan calculeer je toch ook een ijsje in voor je kleuter op de weg naar huis?
Kind heeft volop snoep en chips gekregen. Op een gegeven moment is het ook genoeg. Mijn kinderen kennen geen rem op dit gebied, dus ik maak bij jongste twee dit soort beslissingen voortdurend (waarbij ze niets tekort komen).
Alecta schreef:
26-08-2019 08:00
Kind heeft volop snoep en chips gekregen. Op een gegeven moment is het ook genoeg. Mijn kinderen kennen geen rem op dit gebied, dus ik maak bij jongste twee dit soort beslissingen voortdurend (waarbij ze niets tekort komen).
Dan ga je wat eerder naar huis, stopt onderweg voor een ontprikkelende wandeling na al dat campinggeweld en sluit alsnog af met dat terrasje.
Je kind is op een leeftijd waarop hij zijn emoties leert beheersen. Waar hij als kleuter eerst hysterisch zou gaan huilen, weet hij nu woorden te geven aan zijn emoties. Dat is alleen maar goed. Dat de beschrijving van zijn gevoelens een beetje buitenproportioneel is, is alleen maar een teken van onervarenheid. Hij moet nog leren hoe hij zich moet uitdrukken. Ik zou me er geen zorgen om maken. Je kan 'm hooguit andere woorden aanreiken die beter passen. Door zijn opmerking te herformuleren bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
26-08-2019 05:47
Hij lijkt het inderdaad moeilijk te vinden dat hij het verkeerd heeft gedaan.
Je zou eens kunnen nadenken of jullie te hoge eisen stellen aan hem, of hij aan zichzelf. Als dat het geval is, kun je daar wat mee doen.
Als dat niet zo is, zou ik er ergens tussen neus en lippen op terug komen als hij fit is, zonder het zwaar te maken en verder gewoon in de gaten houden hoe het met hem gaat en of het vaker voorkomt. Is het verder een vrolijk ventje is of het een mannetje is die je al ziet worstelen?
Zelf zou ik ook veel bevestiging geven dat je hem heel graag ziet etc.
Ik denk dat het handiger is om vooral normaal kleutergedrag niet af te doen als drammen.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen zeggen soms dingen die door een volwassene worden geïnterpreteerd als een zeer ernstige uitspraak....dikke kans dat je zoon die lading en betekenis er zelf niet aan geeft. Men nichtje (4) roept ook wel eens dramatisch: dan gaat ie dood!

Je zoon wil waarschijnlijk geen zeur zijn of een drammer zijn en heeft uit vermoeidheid en omdat hij echt een korte concentratiespanne heeft zo gereageerd...Ik zou mij er niet te druk over maken.
viva-amber wijzigde dit bericht op 26-08-2019 09:39
0.90% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
25-08-2019 20:33
Inderdaad.
In de loop van de dag had hij al meerdere keren om een ijsje gevraagd, maar kreeg blijkbaar snoep?
Het was ook de eerste vraag die bij op kwam. Waarom mocht hij geen ijsje?

Het is zomer, bloedheet misschien nog vakantie. Een waterijsje kan dan echt geen kwaad.

En dat hij al te veel snoep had gehad.. Daar zou ik dan met dit weer niet voor kiezen.

En voor iemand due zei kinderen dien wel vaker dit soort uitspraken.

Nee hoor lang niet allemaal.
Ook kinderen dien dit soort uitspraken alleen als ze gefrustreerd zijn.

Zeuren moet niet beloond worden maar ik had het kind bij de eerste keer vragen een ijsje gegeven of gezegd later als we....

Als een kind om een ijsje vraagt kan je beter een ijsje geven dan snoep.

Krijg je een gezelliger kind van als je een kind wat meer zeggenschap geeft.
gizzmo-returns schreef:
25-08-2019 20:34
Bijzonder dat dat ijsje zo belangrijk wordt gevonden.
Wel es een kind ontmoet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven