Het grote speelgoedtopic 2019!

04-09-2019 16:05 1839 berichten
Buiten lijkt het wel herfst, dus het buiten speelgoed maakt langzamerhand weer plaats voor het binnen speelgoed.

Tijd om weer eens te inventariseren wat nog gebruikt wordt, wat naar een speelgoedbank/kringloopwinkel/marktplaats kan.

Maar ook tijd om weer vooruit te kijken naar bijvoorbeeld de gezellige december maand.

Bij deze dus een nieuw speelgoed topic!
Voor ouders, opa's en oma's, ooms en tantes en iedereen die verder maar op zoek is naar speelgoed ideeën!

Wees welkom!
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
07-09-2019 22:05
Heeft iemand hier ervaring met de gym mat van de Ikea? Is dat wat voor rauwdouwer kinderen die graag rennen/springen/koprollen of heb je er weinig aan? Nu moet onze bank het regelmatig ontgelden (vooral zoon houdt ervan om een enorme aanloop te nemen en er dan met een soort van bommetje op te knallen) en ik word een beetje zat van het steeds politieagentje moeten spelen. Dus iets waarop ze vrijuit kunnen rauwdouwen zou welkom zijn.
Hier werkt die mat wel prima, maar ze mogen om eerlijk te zijn ook op de bank springen van me. En ze zijn jonger, dat scheelt misschien ook. De mat wordt niet alleen als mat gebruikt, maar hij wordt ook als basis voor hutten gebruikt.
De ikea mat is gewoon een redelijk dunne mat.
Zelf heb ik 4 kussenslopen aan elkaar gemaakt met 4 kussens er in. Die wordt gebruikt om op te liggen, als stoel maar ook om een hut te bouwen. Op pinterest staan wel voorbeelden.

Kapla kan al vanaf jonge leeftijd. Wij hebben de versie van de action. Regelmatig in de aanbieding voor 5,99. Normaal 9.99. Bij het Kruidvat en de hema hebben ze ook de gekleurde versies.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de leuke ideeën! Zand/watertafel staan op het lijstje evenals een glijbaan (en opblaasbare ballenbak bedacht ik net zelf) leuke combi dacht ik :)

Verf vind hij wel leuk, maar ik zelf niet zo. Als ik met hem verf zit hij van kop tot teen onder. Op het kdv verft hij en krijg ik hem en z'n kleren schoon terug..
Klei zie ik nog niet zo zitten omdat nu alles nog in z'n mond gaat.. wie weet is dat over een half jaar anders, maar dat wil ik eerst aankijken..
Voor een anderhalf jarige is de playmobil 123 ook erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan van de ikea mat! Erg handig ding en makkelijk op te bergen. Wordt voor vanalles gebruikt.

Een (tipi) speeltent is ook erg leuk. Ligt wel een beetje aan je kind natuurlijk, die van mij is gek op rollenspellen etc dus die tent wordt veel gebruikt
nicole123 schreef:
07-09-2019 22:05
Heeft iemand hier ervaring met de gym mat van de Ikea? Is dat wat voor rauwdouwer kinderen die graag rennen/springen/koprollen of heb je er weinig aan? Nu moet onze bank het regelmatig ontgelden (vooral zoon houdt ervan om een enorme aanloop te nemen en er dan met een soort van bommetje op te knallen) en ik word een beetje zat van het steeds politieagentje moeten spelen. Dus iets waarop ze vrijuit kunnen rauwdouwen zou welkom zijn.
Wordt hier precies daarvoor gebruikt. Handstanden, koprollen, stoeien, van de wobbel af springen, over een hoek (gemaakt door zo'n vouw) heen springen én om hutten van te bouwen.

Er komt er dus nog 1 bij deze Sint, want dochter wil heel graag haar eigen mat voor op haar kamer. Nu is het vaak ruzie omdat de jongste omstebeurt nog lastig vindt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het delen van de ervaringen met de gym mat! Klinkt alsof vooral de oudste daar een hoop mee zal kunnen doen, hij maakt namelijk ook graag allerlei hutten en afscheidingen van stoelen en kussens, daar kan hij dan straks mooi die mat voor gebruiken. Wel jammer dat de mat vrij dun is, of het echt lekker is om er met een aanloop op de springen betwijfel ik als ik jullie ervaringen zo lees.

Ik zie ook de wobbel hier langskomen, is dat voor een 7-jarige nog leuk? Tot nu toe houdt de hoge prijs me tegen om het uit te proberen, zonde als we er een kapitaal aan uitgeven en het slaat niet aan. En ik ben met een kruipend kind in huis bang dat er net een handje onder ligt als een van de oudsten erop gaat en we dan straks een dreumes met een geplet handje hebben. Of is dat risico niet zo groot?

Nog andere tips voor leuk actief binnenspeelgoed? Bilibo hebben ze op school en doen ze niks mee. Een boksbal zijn ze snel op uitgekeken denk ik? Tafelvoetbaltafel zou zoon geweldig vinden, maar dan zijn wij zelf continu de sjaak om tegen hem te spelen, want alleen is zoiets niet leuk (en zusje kan het nog niet goed genoeg). Sjoelbak vind ik te groot. Een dartbord voor kinderen, heeft iemand dat? Ik had er vroeger zelf een met klittenband, maar herinner me vooral dat de pijltjes voor geen meter bleven zitten, dus dat was meer frustrerend dan leuk.
Een set schommelhaken ophangen in een deuropening of ergnes op zolder aan het plafond? Voor de grote kunnen er ringen of een rekstok aan, voor de kleine een (peuter) schommel.
Afbeelding
Nicole, Ikea heeft een klittenband-dartbord dat goed plakt!

Verder ben ik ook benieuwd naar de Wobbel. De prijs houdt mij ook tegen. En wat doet zo’n ding met je vloer qua krassen etc? Bestaat er een goedkopere merkloze kopie van?
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
08-09-2019 21:54
Een set schommelhaken ophangen in een deuropening of ergnes op zolder aan het plafond? Voor de grote kunnen er ringen of een rekstok aan, voor de kleine een (peuter) schommel.
Afbeelding
Op zich een heel leuk idee! Maar dan wil ik er wel een nieuw huis bij waarin het goed past (de haken passen wel, maar het uitzwaaien niet). Mag de Sint dat voor mij meenemen, heb ik geen bezwaar tegen. ;-D We hebben ook al 2 paar schommelhaken in de achtertuin, dus schommelen kan wel al buiten.
Tja ik kan me voorstellen dat het voor de kleine nog leuk schommelen is in elk type huis, maar voor de grote niet. Daarom dacht ik aan rekstok en ringen, waar dan kunsten in / aan gedaan kunnen worden. Veel zwaaien kan voor een 7-jarige alleen met een hoog plafond en veel ruimte. Dus meer voor het op de kop hangen enzo.

Ik vraag me ook af waarom zo'n wobbel zo duur is?
Misschien zijn ze op marktplaats ook wel te vinden, al is het dan geen glossy verjaardagscadeau meer.
Alle reacties Link kopieren
Klimwandje maken op de muur? Moet wel een ruimte zijn waar je matten eronder kunt leggen
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel 'nep' wobbels, maar echt goedkoop is t nooit en volgens mij is wobbel de enige met vilt (dus anti-kras). Zoek naar balance board of wiebelplank voor alternatieven.

Ik had een 2e hands wobbel gevonden voor een scherpe prijs. Er werd weleens meegespeeld maar niet zoveel dat het de waarde/ruimte rechtvaardigde. Ze gebruikten m meestal om mee te bouwen en dat doen ze net zo lief met een oude doos. Dus ipv laten verstoffen heb ik m na een paar maanden voor een hogere prijs doorverkocht. Het is absoluut een kwaliteitsproduct maar mi vooral een hip hebbeding.
nootboek wijzigde dit bericht op 08-09-2019 22:17
53.49% gewijzigd
Ja zeg, ik keek net op marktplaats om een idee te krijgen, en de meeste zijn nog 100 euro ongeveer :-o Er zijn er wat die een eind goedkoper zijn maar dan staat er bij dat het vilt loszit ofzo.

We hebben hier trouwens weleens een glijbaan gemaakt met een grote gelakte plank vanaf de trap. Hele middag lol. Daarna plank weer in de schuur :lol:
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
08-09-2019 22:05
Klimwandje maken op de muur? Moet wel een ruimte zijn waar je matten eronder kunt leggen
Ik heb een tijd dit als droom gehad, leek me echt superleuk om zelf te maken:
Afbeelding

Alleen bleek ik geen kinderen te hebben die van (dit soort) klimmen houden. Ze hebben op het schoolplein een enorme klimmuur, maar doen er nooit wat mee. Dus het idee is heel leuk, maar niet voor mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
08-09-2019 22:17
Ja zeg, ik keek net op marktplaats om een idee te krijgen, en de meeste zijn nog 100 euro ongeveer :-o Er zijn er wat die een eind goedkoper zijn maar dan staat er bij dat het vilt loszit ofzo.
Ik zie op Marktplaats dat sommige mensen hun wobbel zelfs verhuren! :O Wel een slim idee trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
05-09-2019 15:59
Kaartjes voor een concert/voorstelling/bioscoop?

Het is een hele lastige leeftijd.
Heb al zitten denken om haar een digitale camera te gaan geven...
Ze wil graag een polaroid camera , maar dat vind ik het nog niet waard. De vullingen zijn vrij duur
nicole123 schreef:
06-09-2019 23:30
Dat waren suggesties voor de dochter van 4, waar ook tips voor gevraagd werden. Zo lees ik het althans.
Ja, klopt.
Alle reacties Link kopieren
@Rubble: Misschien Spiro voor op de switch?

@vtaag: Wat is bij jullie thuis het favoriete autospeelgoed? Bij onze peuter draait alles om auto's eigenlijk dus wil in die richting cadeaus zoeken. Toettoet hebben we niet trouwens, maar komt er ook niet in 😉.

En dan zoek ik nog tips voor baby die dankzij grote broer dus al heel veel heeft.
Alle reacties Link kopieren
Tips voor 1-jarigen (en voor baby’s op de groei) die al veel speelgoed hebben:

- Stabilo Woody potloden: zoveel fijner dan gewone potloden of waskrijtjes. Je hoeft ze maar tegen het papier te houden en ze kleuren, dus al heel jong leuk resultaat. En als de kinderen ouder worden dan kunnen de potloden gebruikt worden om op het raam te tekenen, op zwart papier of om te aquarellen.

- Gebaren dvd’s van Lotte en Max: grote hit hier tussen 1 en 5 jaar. We hebben er 6 en ze zijn allemaal tientallen keren bekeken. Goed voor de taalontwikkeling en ook voor jezelf heel goed te pruimen en zelfs leuk om mee te kijken (in tegenstelling tot Teletubbies, Bumba en dergelijke).
Alle reacties Link kopieren
@due: wij hebben voor dochter expres een serie gekocht die we hier nog niet in huis hadden (dus geen duplo, blokken, trein), zodat het cadeau niet op de grote hoop zou belanden. Onze keus was het kasteel van vtech (doet het ook goed bij zoon!), maar zijn muziekintrumenten misschien een idee?
Alle reacties Link kopieren
@autos: heb m al vaker aangeraden maar absoluut meest gebruikte speelgoed hier is de stapeltoren garage van Melissa&Doug. Gekregen toen kind 2 was en nu 4 jaar later nog bijna dagelijks in gebruik. De kubussen zijn van karton, maar dus steviger dan verwacht.

Verder beetje kijken wat je kind leuk vindt. Mijn autofanaat houdt al sinds hij klein was echt alleen van kleine autootjes zoals Hot wheels en wordt dolgelukkig van zo'n doosje met 5 hotwheels. Cars autos 'met oogjes' waren ook al leuk voordat hij uberhaupt wist wat Cars was. Grote Bruder-voertuigen ed kijkt hij niet naar om, en de little tikes autotransporter ook niet, maar er zijn genoeg kinderen die dat juist geweldig vinden.

Puzzelsnelweg oid is wellicht ook leuk, voor kleine autos.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
09-09-2019 21:59
@vtaag: Wat is bij jullie thuis het favoriete autospeelgoed? Bij onze peuter draait alles om auto's eigenlijk dus wil in die richting cadeaus zoeken. Toettoet hebben we niet trouwens, maar komt er ook niet in 😉.
Heb je al een autogarage met meerdere verdiepingen, glijbanen, wasstraat en een lift? Ik vind zelf houten autogarage heel mooi, maar mijn kinderen houden meer van kleurige Fisher Price exemplaren met veel mogelijkheden. Toettoet heb ik ook een hekel aan, ooit 1 autootje van gehad en daar werd ik al gillend gek van. Onze kinderen maken zelf al genoeg lawaai, dan heb ik liever dat het speelgoed zich tenminste koest houdt.

Of een houten treinbaan / autobaan (LIDL heeft leuke)? Daar heeft mijn oudste van 2 tot en met 6 jaar bijna dagelijks mee gespeeld.

Of een speelkleed met wegen? Die heb je bijv bij de IKEA.

Of Playmobil123? Ik vind bijv deze heel leuk: https://www.bol.com/nl/p/playmobil-123- ... bIQAvD_BwE. Vanaf 3 a 4 jaar zou gewone Playmobil ook kunnen, maar met een baby erbij is Playmobil123 misschien wel zo fijn, niet al die enge priegelonderdeeltjes.

Heb je al een stoplichtje en verkeersborden? Mijn oudste vond op zijn 2e verjaardag het stoplichtje het mooiste cadeau dat hij gekregen had. Continu bezig met de auto’s ervoor laten stoppen, het ding op groen zetten en de auto’s weer door laten gaan. Wij hebben deze: https://www.lobbes.nl/speelgoed/voertui ... LsQAvD_BwE, hij doet het na 5 jaar nog steeds.

Verder sluit ik aan bij mijn voorganger: hoe speelt hij met de auto’s? Vindt hij het ermee rijden leuk? Dan is bijv een auto leuk die je achteruit trekt en dan zelf rijdt leuk voor hem. Of houdt hij van allerlei verschillende typen of zelfs merken auto’s? Dan kun je zijn wagenpark uitbreiden met bijv politieauto, brandweerauto, ambulance, vuilniswagen, camper, jeep, tractor, etc etc.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
10-09-2019 09:08
@autos: heb m al vaker aangeraden maar absoluut meest gebruikte speelgoed hier is de stapeltoren garage van Melissa&Doug. Gekregen toen kind 2 was en nu 4 jaar later nog bijna dagelijks in gebruik. De kubussen zijn van karton, maar dus steviger dan verwacht.
Nav je eerdere tip, heb ik deze gekocht voor zoon die over 3 weken 2 wordt. Ben erg benieuwd wat hij ervan vindt! Ik denk dat het precies bij hem past.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
09-09-2019 23:24
@due: wij hebben voor dochter expres een serie gekocht die we hier nog niet in huis hadden (dus geen duplo, blokken, trein), zodat het cadeau niet op de grote hoop zou belanden. Onze keus was het kasteel van vtech (doet het ook goed bij zoon!), maar zijn muziekintrumenten misschien een idee?
We hebben al echte gitaar, kleine gitaar, I'm toymuziekcenter, en kleine speelelektrische gitaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven