Zoontje 5 schaamt zich voor blootje en ondergoed

11-09-2019 11:55 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Mijn zoontje van ruim 5 schaamt zich voor zn blootje en zn ondergoed. Wil zich met gym op school liefst niet omkleden en wil met omkleden voor de zwemles ook niet naakt waar anderen bij zijn. Als het oppasmeisje er is rent hij gauw weg naar zn kamer om een broek aan te doen als hij alleen een boxer aan heeft.
Ik snap dat vanaf een bepaalde leeftijd schaamte erbij kan horen en ik wil hem niet over grenzen heen dwingen, maar vind het toch moeilijk dat hij zich lijkt te schamen voor zn lijf.

Het verbaast me denk ik ook omdat we thuis heel vrij zijn met naakt en ik (lang leven de internets) overal lees dat dit over algemeen pas later speelt. Ik zie bijv ook niet met zwemles andere kinderen die zich lijken te schamen of moeite hebben met omkleden in het bijzijn van anderen.
Ik probeer er gewoon relaxed over te doen, een handdoekje ervoor te houden, zn zwembroek vast aan voordat we gaan, etc. En als ik ernaar vraag of het in een gesprekje probeer komt er niet echt iets uit. Maar ik wil ook graag dat hij zich lekker in zn lijf voelt en niet het idee heeft dat hij zich kwetsbaar of schaamtevol moet voelen.

Ik vraag me vooral af of er ouders zijn die dit herkennen op deze leeftijd en hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Ik wil het niet groter maken dan nodig, maar omdat ik het niet herken bij leeftijdsgenootjes en ik het wel een belangrijk onderwerp vind wil ik er ook niet te snel overheen stappen.
Daarom ervaringen en tips zijn welkom!
Had mijn jongste ook op zwemles, thuis niet. Heb er geen punt van gemaakt, wat zij wil.
Alle reacties Link kopieren
zijn cortex begint zich te ontwikkelen, en leert nu wat "schaamte" is. Niet te veel aandacht aan spenderen. Hoort er gewoon een beetje bij.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Jongste had dat ook ineens. Heel raar met een handdoek eromheen willen omkleden en hij had ook ineens iets met blote voeten.
Sandalen prima maar hij vond het 'niet netjes' om op blote voeten te lopen, bijvoorbeeld in de tuin of even snel naar een buurjongetje.
Ook stoorde hij zich aan kinderen die wel op hun blote voeten in ons huis liepen (iedereen dus), kwam hij bij mij afkeurend fluisteren, ook over buren die dat buitenshuis deden.
Is vanzelf weer een beetje genormaliseerd.
Hier ook een zoontje van 5 die zich bij de gym niet wilt uitkleden en niet naakt wilt zijn met anderen erbij. Ik had zelf nog niet de link gelegd met echte schaamte voor zijn lichaam. Hij vind het gewoon onprettig dat anderen hem zien. En ik heb dat zelf ook mijn hele leven al. Niet omdat ik mijzelf per se lelijk vind, maar ik deel gewoon bepaalde delen van mijn lichaam niet graag met anderen. Naar de sauna gaan is mijn nachtmerrie haha. Bij mijn kinderen heb ik dat totaal niet, dus het is niet dat ik hem laat zien dat het normaal is je te verstoppen. En zijn vader loopt ook gewoon naakt rond na het douchen.

Tot nu toe zijn zijn juffen makkelijk en mag hij in zijn kleding gymmen. Maar ik sta er ook achter als ze wat strenger worden. Alleen naakt douchen zal ik nooit afdwingen, dat haalde voor mij als kind het plezier van heel het gymmen weg. Verder respecteren we hem daarin. Ik kleedde me als kind ook om achter een handdoekje in het zwembad. Is niet zo'n ramp vind ik.
anoniem_388067 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 12:14
1.27% gewijzigd
Ligt denk ik gewoon aan het kind, zoon van 9 schaamt zich niet zo snel en kleed zich op vakantie rustig buiten om voor een zwembroek, jongste van 7 is volgens mij met kleren aan geboren, die zit altijd heel spastisch te doen over bloot zijn bij anderen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter had dat ook op die leeftijd, alleen was ze een beetje inconsequent. Bij zwemles stond ze dan met haar armen voor haar zogenaamde borsten, terwijl ze ook zonder bikinibroekje stond en zich daar niet druk over maakte :) En de ene keer liep ze de hele dag in haar onderbroek, terwijl ze de andere dag snel een shirt aan ging trekken omdat papa een jongen was en het niet mocht zien.

In ieder geval: het is op die leeftijd heel normaal, wordt vanzelf wel weer minder. En zo niet, dan maakt het ook niet zoveel uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit per kind verschilt en snap nooit zo goed dat het schamen voor naakt vaak als iets negatiefs wordt gezien. Ik heb ook zoals iemand anders al aangaf dat altijd gehad en ik vind mezelf echt niet lelijk. Ik zie gewoon het bloot zijn als iets van mezelf en deel dit niet graag met andere onbekenden.

Je fijn over jezelf voelen en fijn in je lichaam heeft mijns inziens niets te maken met in je blootje rondlopen (waar uiteraard ook niets mis mee is ieder zn ding).

Ik zou er idd niet teveel aandacht aan schenken. Wie weet draait t bij en zoniet zal hij er in zn verdere leven weinig last van hebben. Gelukkig verplicht niemand je tot in de sauna zitten oid. :) Elk kind en elk mens is anders.
Alle reacties Link kopieren
Had ik ook nooit behoefte aan ondanks dat mijn ouders nooit krampachtig hebben gedaan en ik ze best vaak nakend heb aanschouwd vroeger.

Ik wilde op mijn avhtste niet zonder topje zwemmen ondanks er niks te zien was, vrij normaal.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
11-09-2019 12:19
Mijn dochter had dat ook op die leeftijd, alleen was ze een beetje inconsequent. Bij zwemles stond ze dan met haar armen voor haar zogenaamde borsten, terwijl ze ook zonder bikinibroekje stond en zich daar niet druk over maakte :)
oudste had het met billen, ze liet alles zien, maar billen verborg ze
lilalinda wijzigde dit bericht op 11-09-2019 12:53
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Brabantsekoek schreef:
11-09-2019 12:19
Ik denk dat dit per kind verschilt en snap nooit zo goed dat het schamen voor naakt vaak als iets negatiefs wordt gezien. Ik heb ook zoals iemand anders al aangaf dat altijd gehad en ik vind mezelf echt niet lelijk. Ik zie gewoon het bloot zijn als iets van mezelf en deel dit niet graag met andere onbekenden.
Omdat schaamte niet aangeboren is, maar met de jaren komt.
5 is wat aan de jonge kant, gemiddeld komt dat tussen de 6 en 9 jaar
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste had dit ook al vrij jong, ook tot mijn verbazing, omdat ik juist nogal makkelijk daarin was.
Jongste was er nou juist weer vrij laat mee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik herken het niet op die manier. Zoon is bijna 11 en maakt het nog steeds niets uit, die loopt in de zomer gewoon bloot in de tuin als het even zo uitkomt.

Sinds een jaar heeft hij wel dat als ìk bloot of deels ontbloot in de badkamer ben hij de andere kant opkijkt, dat hoeft hij echt niet meer te zien. Kan ook aan mij liggen natuurlijk.... :-D
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je er bij dat dat met schaamte te maken heeft? Hij is gewoon aan het leren wat privé is en wat niet. En dat je niet in je onderbroek wil lopen vind ik heel gezond. Mijn kind trekt ook snel een broek aan als er iemand komt, maar hij komt wel met me mee de sauna in om te douchen (is handiger dan bij het zwembad waar hij met pappa zwemt) Hij moet dan ook bloot ja, geen probleem.
Niks geks aan en ik zou hem zelf laten uitzoeken wat hij fijn vindt. Ik vind het opleggen van de instelling "iedereen is hetzelfde dus lekker in je nakie rond paraderen" een stuk storender.
Alle reacties Link kopieren
Ok heel fijn om andere ervaringen te horen, dat relativeert. Zeker om alle verschillen te lezen, dus dank daarvoor.
Ik haal er vooral uit dat ik me niet te druk hoef te maken en er iig weinig aan kan doen.
Hoop voor hem toch wel dat dit over een tijdje weer minder wordt, zonde van de energie en stress die het hem nu kost.
Had zoon ook met zwemles, moest echt de handdoek ervoor houden terwijl hij schichtig om zich heen keek of iemand keek. Dochter zat tegelijk op zwemles en bedacht zich terwijl ze poedelnaakt was dat ze naar het toilet moest en nee dat kon niet wachten tot ze iets meer kleding aanhad.
Zoon is nu 8 en heeft het nog steeds wel een beetje. Met de hitte afgelopen zomer sliepen zijn zus en broertje in enkel een boxershort. Hij vond dat echt niet kunnen. Bij hem moest er echt een pyjamabroekje (ongeveer 1 cm langer dan de boxer) overheen.
Allemaal prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven