Gastouderopvang

11-09-2019 16:39 23 berichten
Ik ben opzoek naar een gastouder voor 2 dagen. Ik ben opzoek naar een gastouder die in haar eigen huis kindjes opvangt. Er is best veel aanbod in mijn omgeving. Waar moet ik op letten in mijn zoektocht? Er zitten hier vast veel ervaringsdeskundigen dus ik hoor graag de tips en tricks.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe oud je kindjes zijn, maar ik zou vragen hieveel kindertjes ze olvangt als de jouwe ook komen, hie ze dat doet met brengen/halen van (andere) kinderen naar basisschool en zo ja; welke school.
Alle reacties Link kopieren
Kies iemand die niet ook haar eigen kinderen heeft rondlopen.
Pandax schreef:
11-09-2019 16:48
Kies iemand die niet ook haar eigen kinderen heeft rondlopen.
Vanwaar dit advies?
nadine1988 schreef:
11-09-2019 16:48
Ik weet niet hoe oud je kindjes zijn, maar ik zou vragen hieveel kindertjes ze olvangt als de jouwe ook komen, hie ze dat doet met brengen/halen van (andere) kinderen naar basisschool en zo ja; welke school.
Mijn uk is anderhalf. Ja goede! Ik zag dat er ook gastouders zijn die tot de basisschool leeftijd opvangen. Misschien is dat wat fijner.
Alle reacties Link kopieren
toeffie schreef:
11-09-2019 16:53
Mijn uk is anderhalf. Ja goede! Ik zag dat er ook gastouders zijn die tot de basisschool leeftijd opvangen. Misschien is dat wat fijner.
Sorry voor al mijn typfouten, sjeminee!

Idd, dat kan heel fijn zijn. Minder 'transportchaos' en onaangebroken slaapjes etc. Zou ook vragen of ze elke dag lekker naar buiten gaan; blokje wandelen, in de tuin spelen enz. Lekkere frisse neus!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon met meerdere kennismaken en je kind daarbij meenemen zodat je ook ziet hoe ze op elkaar reageren. Uiteindelijk moet jouw gevoel goed zitten. Ik zou ook gaan voor iemand die niet eigen kinderen rond heeft lopen, maar dat is meer op basis van de mensen die ik in de zoektocht heb gesproken. Mensen met hun eigen kinderen leken wat minder geïnspireerd en actief, meer alsof ze dit maar doen omdat het toevallig erg handig uit komt.

Verder zit er verschil in wat ze bieden. Eten/drinken wel of niet bij de prijs in, luiers, uitjes inbegrepen, dat soort dingen. Kijk wat jij fijn vindt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan een gastouderbureau je ook op weg helpen? Daar moet een gastouder toch bij aangesloten zijn, anders krijg jij geen kinderopvangtoeslag.

Als jouw uk anderhalf is, dan is het misschien juist wel leuk als er bij de gastouder nog een kindje van die leeftijd is. Maar misschien vind jij dat wel niets.

Persoonlijk vind ik de reactie van het kind op de (potentiële) gastouder, en de reactie van de gastouder op het kind het belangrijkst. Het kind moet het leuk hebben bij de gastouder, zich daar veilig voelen en daar ook zichzelf durven te zijn.

Je zou bij een kennismakingsgesprek misschien kunnen vragen waarom de persoon in kwestie gastouder is geworden, van het antwoord daarop krijg je waarschijnlijk al best een goede indruk. Denk ik.
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
toeffie schreef:
11-09-2019 16:51
Vanwaar dit advies?

Omdat het lastiger is om professioneel te blijven als je eigen kinderen ook aanwezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de wijk wonen ook veel gastouders, ik ben op iemand afgestapt die ik altijd leuk met de kinderen vond omgaan, en die ik elke dag in elk geval 1x bij ons voorbij zag lopen naar de winkel, en vaak nog een keer in de middag naar een speeltuin of andere activiteit.

Ze ving ook alleen tot de basisschoolleeftijd op, dat was voor mij een voordeel omdat de kinderen die slaapjes nodig hadden dan niet mee gesleept hoefde te worden naar een schoolplein voor oudere kinderen.

Hier zaten de luiers niet bij inbegrepen, maar al het eten en drinken wel. Ze is nu gestopt, dat vind ik nog steeds jammer...
maartje2016 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 17:11
11.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
11-09-2019 16:48
Kies iemand die niet ook haar eigen kinderen heeft rondlopen.
Dit zou ik ook doen. Ik had echt slechte ervaringen met gastouder met eigen kinderen thuis.
Due-scimmie schreef:
11-09-2019 17:10
Dit zou ik ook doen. Ik had echt slechte ervaringen met gastouder met eigen kinderen thuis.
Ik dacht juist dat met eigen kinderen en meer ervaring en inlevingsvermogen zou zijn. En later zal mijn kindje vast ook wel bij vriendjes thuis gaan spelen waarbij dan ook natuurlijk een ouder van het kind aanwezig is. Ik zie zelf het kwaad hier niet van in dus ik ben wel benieuwd naar je slechte ervaring?
Maartje2016 schreef:
11-09-2019 17:09
Hier in de wijk wonen ook veel gastouders, ik ben op iemand afgestapt die ik altijd leuk met de kinderen vond omgaan, en die ik elke dag in elk geval 1x bij ons voorbij zag lopen naar de winkel, en vaak nog een keer in de middag naar een speeltuin of andere activiteit.

Ze ving ook alleen tot de basisschoolleeftijd op, dat was voor mij een voordeel omdat de kinderen die slaapjes nodig hadden dan niet mee gesleept hoefde te worden naar een schoolplein voor oudere kinderen.

Hier zaten de luiers niet bij inbegrepen, maar al het eten en drinken wel. Ze is nu gestopt, dat vind ik nog steeds jammer...
Wat leuk om te horen! Ik ga een gastouder uitzoeken met alleen kindjes van 0-4 jaar en iemand die ze mee naar buiten meeneemt!
Alle reacties Link kopieren
toeffie schreef:
11-09-2019 17:16
Ik dacht juist dat met eigen kinderen en meer ervaring en inlevingsvermogen zou zijn. En later zal mijn kindje vast ook wel bij vriendjes thuis gaan spelen waarbij dan ook natuurlijk een ouder van het kind aanwezig is. Ik zie zelf het kwaad hier niet van in dus ik ben wel benieuwd naar je slechte ervaring?
Ik zou vooral niet voor kinderen in de eigen leeftijd gaan, ouder (en zelfstandig naar school gaand) zou ik een minder probleem vinden. Ik zou bang zijn dat ze haar eigen kinderen soms het voordeel van de twijfel zou geven en zou voortrekken.

(Als hier een vriendje van zoon komt spelen betrap ik me daar ook wel eens op :-$ )
Maartje2016 schreef:
11-09-2019 17:20
Ik zou vooral niet voor kinderen in de eigen leeftijd gaan, ouder (en zelfstandig naar school gaand) zou ik een minder probleem vinden. Ik zou bang zijn dat ze haar eigen kinderen soms het voordeel van de twijfel zou geven en zou voortrekken.

(Als hier een vriendje van zoon komt spelen betrap ik me daar ook wel eens op :-$ )
Haha!
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
11-09-2019 17:10
Dit zou ik ook doen. Ik had echt slechte ervaringen met gastouder met eigen kinderen thuis.
Goeie vriendin ook. Zoontje van gastouder sloeg steeds haar zoontje en gastouder trad niet echt op. Helaas duurde het even voor hij goed genoeg kon praten om dat uit te leggen
Alle reacties Link kopieren
toeffie schreef:
11-09-2019 17:16
Ik dacht juist dat met eigen kinderen en meer ervaring en inlevingsvermogen zou zijn. En later zal mijn kindje vast ook wel bij vriendjes thuis gaan spelen waarbij dan ook natuurlijk een ouder van het kind aanwezig is. Ik zie zelf het kwaad hier niet van in dus ik ben wel benieuwd naar je slechte ervaring?
Ik zie hier inderdaad ook veel gastouders die het min of meer naast hun eigen kinderen doen. Waarbij de opvangkindjes dus maar gewoon mee moeten hobbelen in het schema van d eigen kinderen. Dat vind ik niks, ik betaal flink voor opvang, dan mag het best professioneel aangepakt worden.
Later bij andere kindjes thuis is heel iets anders. Die ouders betaal je niet, en je kind gaat daar juist heen met als doel samen spelen. Dan is het logisch dat ze samen iets doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft kort bij een gastouder gezeten die een baby en een peuter had. De gastouder was druk met het borstvoeden van haar baby en het vermaken van de peuter. Mijn dochter ‘draaide mee in het gezin’, wat erop neer kwam dat ze aanwezig was en zo min mogelijk in de weg moest lopen. Ik denk dat het voor veel gastouders moeilijk is om professioneel pedagogisch werker te zijn wanneer ze tegelijkertijd de rol van moeder hebben. Dus als je de keus hebt: kies er een uit zonder eigen kinderen.
Nog niet pratende kinderen zou ik niet naar een gastouder brengen. Dat risico vind ik te groot. Op een kdv zijn altijd meerdere leidsters en hebben ze nagedacht over hun beleid.
Alle reacties Link kopieren
Sommige gastouders hebben een Facebook pagina. Daar kan je ook een beetje op zien wat ze ondernemen. Werken ze met thema's of is het alleen meedraaien in het gezin zonder dat ze gestimuleerd worden?

Wat is het verleden van de gastouder? Ik zou liever iemand hebben die vroeger op een kdv werkte dan iemand met alleen theoretische ervaring.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-09-2019 18:07
Nog niet pratende kinderen zou ik niet naar een gastouder brengen. Dat risico vind ik te groot. Op een kdv zijn altijd meerdere leidsters en hebben ze nagedacht over hun beleid.
Is mijn reden ook geweest om eerst voor een kdv te gaan. Toch had dochter erg veel last van alle drukte op zo’n groep. Nu gaat ze (bijna 1, dus kan nog steeds niet praten) 2 dagen naar een gastouder en alsnog 1 dag kdv. De gastouderdagen is ze heel ontspannen met brengen en halen en echt zichzelf, bij kdv is het altijd huilen en veel minder slapen en eten. Het gaat echt om vertrouwen, ik heb een heel goed gevoel bij mijn gastouder en ze heeft ook een hele duidelijke visie en aanpak. En ook de oudere kinderen (ook paar basisschool) zijn daar duidelijk echt heel ontspannen. Je weet het nooit 100% zeker wat er gebeurt maar dat weet je op een kdv ook niet... altijd goed blijven opletten en als iets niet goed voelt, niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben voor de kinderen twee gastouders gehad ivm verhuizing. Één met kinderen en één zonder, over beide waren we erg tevreden. Bij beide gingen ze veel naar buiten, veel spelen, knutselen. Maar ze hadden beide wel een hele andere andere aanpak. De ene deed het vooral met veel warmte, beetje meer als 'oma' en de andere deed het echt met een pedagogische achtergrond en veel structuur. Dus kennismaken lijkt me echt een belangrijke voorwaarde. De ene had oudere kinderen, de andere jongere kinderen. Ik merk weinig verschil hoe ze met haar eigen kinderen omgaat en die van mij.

Wat misschien nog wel iets is om op te letten is of ze ook kinderen ouder dan 4 heeft. In eerste instantie lijkt dat misschien niet handig ivm ophalen van kinderen. Maar nu mijn oudste dochter 4 is, haalt ze haar ook van school op. Vind ik zelf heel fijn. Nu ze net op school begonnen is, hoeft ze niet naar de BSO maar blijft ze bij de gastouder! Had ik zelf niet op gelet, maar vind het een groot voordeel. Kunnen we de kinderen ook van 1 plek ophalen, ideaal!
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
11-09-2019 17:44
Goeie vriendin ook. Zoontje van gastouder sloeg steeds haar zoontje en gastouder trad niet echt op. Helaas duurde het even voor hij goed genoeg kon praten om dat uit te leggen
Ja hier waren haar kinderen vanaf half 8 aan het gillen en ze begreep niet waarom mijn baby van 5 maanden zo onrustig was. Nou uhm...

Daarna trouwens gastouder gehad met pubers en dat ging prima. Overdag waren ze weg en haar dochter hielp in de middag mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven