BSO uitdagingen, hoe doen andere ouders dat?

11-09-2019 19:27 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al. Hoe doen andere ouders dat als de BSO niet in de buurt van school is en de BSO niet het vervoer van school naar de BSO regelt?

Binnenkort gaan we verhuizen. We hebben een nieuwe school uit moeten kiezen voor onze oudste die begin volgend jaar 4 wordt. Er moet ook een nieuwe BSO gekozen worden. De BSO bij school kan in november pas laten weten of er überhaupt plek is....
Indien dit niet het geval is heb ik een plan b nodig. Een BSO verder weg kan, maar hoe regelen we dan het vervoer van school daar naartoe? We hebben 3dagen BSO nodig omdat wij zelf ieder 4 dagen werken, dus zelf brengen tussendoor is geen optie.

Alle tips en tricks zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren
aliana schreef:
11-09-2019 21:14
Onze kids liepen (lopen?) van school bso. Ik weet eigenlijk niet of ze alweer stints hebben. Voor mij zou dat 10 min lopen zijn, maar die kids doen er wel een half uur over. Ook groep 1, en ook door de regen. Tja, het is niet anders, de bso heeft hier geen auto. En een beetje beweging is best goed voor kinderen, na een hele dag stilzitten op school. (Wel langs de processierups bomen ... )
Dit is daadwerkelijk 30 min. Lopen voor een volwassenen, de kinderen zullen er dus nog langer over lopen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Petita schreef:
11-09-2019 20:55
Ach ja, ik snap je. Wij zijn vorig jaar verhuisd. Zodra we wisten waar we gingen wonen direct alles rondom de opvang geregeld, want: de opvangorganisaties hebben hier allemaal wachtlijsten van bijna een jaar.
Opa en oma hebben ons voornamelijk uit de brand geholpen door heen en weer te rijden naar de opvang. Over een maand zit alles en iedereen weer gewoon hier in de wijk. Wat zal me dat een hoop tijd/energie/frustratie schelen.

Dus tip: vrienden/familie in je omgeving?
Dank voor de herkenning. We gaan naar een nieuw dorp dus nog geen vrienden /kennissen in de buurt. Ouders en schoonouders op een uur afstand... Ook niet ideaal, vandaar de 3 dagen opvang..
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
11-09-2019 21:15
Ik heb altijd opgepast bij ouders met dit soort problemen. Haalde ze om 14.00 op, nam ze mee naar huis plus eventueel speelafspraken en dan konden ze lekker hun eigen gang gaan. Maakte af en toe avondeten klaar en bleef daar tot 18.00. €20 voor een middagje vond ik als 18 jarige helemaal prima.

Kind lekker thuis, gewoon kunnen afspreken met vriendjes en thuis komen met eten al klaar of al begonnen of zelfs al gegeten. Ideaal.
:idee: Dit zou nog een idee kunnen zijn. We wonen wel vlak bij een stad met uni/hbo, dus wellicht kunnen we daar een oppas voor een of 2 middagen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 19:34
Als het te ver weg is lijkt het me zeer logisch.

Gastouder?
Hoe vind je een gastouder die ook naschoolse opvang doet? In mijn zoektocht ben in tot nu toe alleen gastouders voor kindjes tussen 0-4 tegen gekomen...
Gizimo schreef:
11-09-2019 21:41
Hoe vind je een gastouder die ook naschoolse opvang doet? In mijn zoektocht ben in tot nu toe alleen gastouders voor kindjes tussen 0-4 tegen gekomen...
Via de lokale gastouderbureaus. Dat is hun taak :)
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
11-09-2019 21:22
Wandelen geen probleem, maar dan moet het wel op een redelijke afstand zijn. Dit gaat om 3km met een groep van 30 kinderen, met maar 3 begeleiders en drukke kruispunten.
Dat is geen 30 min maar (ruim) een uur op die leeftijd. Dat zou ik ook te gortig vinden.
Ik dacht dat je 30 min wandeltijd bedoelde vanuit kind perspectief (dus 1km oid).
Als je voor babysit aan huis zou gaan (studenten) hou er dan 2 achter de hand.

Het kan immers altijd dat studenten extra (verplichte) lessen of practica hebben, examens hebben, te veel schoolwerk hebben, ... en ze dus niet kunnen komen.

2 dagen opvang na school dan zou ik dus voor 2 studenten gaan.
Is er één ziek, moet naar de les, ... kan mogelijk / hopelijk de andere een keer extra inspringen.


Bij een gastouder via een bureau krijg je soms nog wel vervanging, maar een student die dit als bij-baantje doet zorgt hier niet zelf voor.
Marnamai schreef:
11-09-2019 23:33
Als je voor babysit aan huis zou gaan (studenten) hou er dan 2 achter de hand.

Het kan immers altijd dat studenten extra (verplichte) lessen of practica hebben, examens hebben, te veel schoolwerk hebben, ... en ze dus niet kunnen komen.

2 dagen opvang na school dan zou ik dus voor 2 studenten gaan.
Is er één ziek, moet naar de les, ... kan mogelijk / hopelijk de andere een keer extra inspringen.


Bij een gastouder via een bureau krijg je soms nog wel vervanging, maar een student die dit als bij-baantje doet zorgt hier niet zelf voor.
Of een student die zich gewoon netjes aan de werkdagen en afspraken houdt. Ik combineerde het ook met een studie en heb nog nooit afgezegd. Ik paste elke week 2 middagen op en daar hield ik gewoon rekening mee in mijn schema.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp dat je ook nog een peuter/baby hebt? Want toen ze bij ons beiden nr school gingen heb ik werkrooster aangepast. Verdeel mijn uren over 5 dgn en kan (ook door gunstige schooltijden, want geen continurooster) 3 dgn zelf kids ophalen en 30 uur werken. Scheelt veel gedoe en geeft veel rust thuis.
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
13-09-2019 07:12
Begrijp dat je ook nog een peuter/baby hebt? Want toen ze bij ons beiden nr school gingen heb ik werkrooster aangepast. Verdeel mijn uren over 5 dgn en kan (ook door gunstige schooltijden, want geen continurooster) 3 dgn zelf kids ophalen en 30 uur werken. Scheelt veel gedoe en geeft veel rust thuis.
Maar kan bij veel werkgevers helemaa niet. Bij mij zou het sommige weken wel kunnen, andere niet. En ivm reistijd zou ik het niet eens redden zonder bso in de weken dat t wel kan.

Heb geen tips TO. Bij ons kon ik de kinderen beide 1 jaar vooraf inschrijven bij de bso via het kdv (zelfde organisatie).
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
13-09-2019 07:18
Maar kan bij veel werkgevers helemaa niet. Bij mij zou het sommige weken wel kunnen, andere niet. En ivm reistijd zou ik het niet eens redden zonder bso in de weken dat t wel kan.

Heb geen tips TO. Bij ons kon ik de kinderen beide 1 jaar vooraf inschrijven bij de bso via het kdv (zelfde organisatie).
Ik ben er net achter gekomen dat het huidige kdv ook een bso heeft in het nieuwe dorp. Wel volledig aan de andere kant van het dorp, maar ze halen al kindjes bij de school naast de nieuwe school van mijn oudste.

Logistiek wordt het ophalen voor ons savonds een uitdaging en veel fietsen maar er is nu iig een reële optie b. Ik ga zsm vragen hoe het zit met wachtlijsten bij deze bso.

En anders ga ik bovenstaande tips verder onderzoeken. Ik heb nu iig weer ideeën. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier altijd dat de kids die naar de BSO gaan met golfkarretjes achtige toestanden worden opgehaald. Dat is toch ook de hele bedoeling van de BSO, soms staan er wel 5 op het plein

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven