‘Oudere’ kinderen mogen niet op kraamvisite

12-09-2019 17:33 617 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zou graag even wat reacties van jullie willen. Misschien reageer ik wat overgevoelig hierop.

Mijn schoonzus is zwanger van de eerste. Over een maand of 2 zal ons neefje/nichtje geboren gaan worden.

Vandaag kreeg ik een app van haar dat ze de eerste dagen na de bevalling had besproken (met mijn broer neem ik aan dan). Dat ze zouden bellen als de baby geboren is, en dat ik dan zou horen wanneer we welkom waren. Maar ze wilde mijn kinderen daar dan niet bij hebben. Ze denkt dat dat te druk gaat worden. En of ik de kinderen daar vast op voor wilde bereiden. Ik was wel welkom zonder de kinderen.

Mijn kinderen zijn al wat ouder. Het zijn geen drukke peuters/kleuters meer. Maar de oudste is 16, de middelste 12 en de jongste is 10. Ze hebben de hele zwangerschap met hun tante meegeleefd. Als ze een leuk shirtje zagen oid dan wilden ze dat graag kopen. Het is voor mijn kinderen het eerste nichtje/neefje, waar ze dus al maanden naar uit kijken.

Aan de ene kant snap ik schoonzus wel (maar dan vooral met jonge kinderen) Je weet niet wat voor bevalling je hebt. En uiteraard respecteer ik hun keuze daar in. Degene die bevalt bepaalt natuurlijk wanneer ze bezoek wil ontvangen. Maar als ze me een beetje zou kennen dan zou ze wel weten dat we echt niet een uur na de bevalling de halve dag op bezoek komen.

Maar aan de andere kant vind ik het ook vervelend naar mijn kinderen toe. Ze kijken uit naar de baby. Ze kunnen zich echt wel gedragen. Desnoods zouden we verspreid op bezoek kunnen komen. En even 10 minuten naar de baby kijken is al genoeg. Maar nu mag ik de kinderen dus uit gaan leggen dat ik wel mag komen, maar zij niet.

Al met al vond ik het niet zo’n fijne app. Ik heb er ook nog niet op gereageerd omdat ik niet goed weet wat ik er op moet zeggen. Hoe zouden jullie hier op reageren? Of ben ik gewoon echt veel te gevoelig hierin?
Je kan je kinderen op die leeftijd prima uitleggen dat hun tante het in de eerste dagen te druk vindt. Ik vind dat ze groot gelijk heeft dit nu al aan te geven, ik wou dat ik dat gedaan had bij de eerste.

Het ging bij mij niet om al dan niet gedragen, maar gewoon de hoeveelheid mensen. Vijf is druk als je ook nog een partner en een kraamhulp en misschien nog een grootouder hebt rondlopen.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 12-09-2019 17:39
31.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet leuk vinden. Maar zelfs jonge kinderen op bezoek zou ik niet erg vinden, het zijn neefjes/nichtjes. Ze is nog niet eens bevallen?
Wat vindt je man ervan?
Als ze die leeftijd hebben kun jij ze uitleggen dat dit de wens is van de aanstaande moeder en dat er later echt wel tijd is om te komen kijken ed.

Ik snap wel dat je het niet leuk vindt maar het is niet aan jou te bepalen. Ik zou daar zeker geen discussie of 'heisa' om maken richting schoonzus en er verder dus niet op reageren.
Star² schreef:
12-09-2019 17:37
Je kan je kinderen op die leeftijd prima uitleggen dat hun tante het in de eerste dagen te druk vindt. Ik vind dat ze groot gelijk heeft dit nu al aan te geven, ik wou dat ik dat gedaan had bij de eerste.
Dit inderdaad. Ondanks dat er bij ons alleen familie langs kwam in de eerste week heb ik het wel als heel druk ervaren en zou net bij de 2e ook zo doen als jouw schoonzus.
Alle reacties Link kopieren
Neem ze omstebeurten mee. Ga je de ene dag met de oudste, en 2 dagen later met de jongste 2. Ze zal je heus niet bij de deur wegsturen hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik kan haar alleen maar gelijk geven. Goed dat ze haar grenzen aangeeft.

Ik neem aan dat je kinderen uiteindelijk echt wel welkom zijn. Alleen niet zo snel.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik dit ook niet zou weten te waarderen van je schoonzus en de uitleg vind ik ook wat vaag. Ik zou mij ergens nog kunnen voorstellen dat ze het genant vindt als ze de baby zelf wil voeden oid., maar verder vind ik het raar dat ze de drukte als argument ziet.... :wtf:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Star² schreef:
12-09-2019 17:37
Je kan je kinderen op die leeftijd prima uitleggen dat hun tante het in de eerste dagen te druk vindt. Ik vind dat ze groot gelijk heeft dit nu al aan te geven, ik wou dat ik dat gedaan had bij de eerste.

Het ging bij mij niet om al dan niet gedragen, maar gewoon de hoeveelheid mensen. Vijf is druk als je ook nog een partner en een kraamhulp en misschien nog een grootouder hebt rondlopen.
Dit. Gewoon hun wensen respecteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ze wel, staan er dus 5 man ineens voor de deur. Het gaat hier over de eerste dagen. Ze zien hun neefje of nichtje echt nog wel snel.

En trouwens of je gaat zonder kinderen, of je gaat pas na een langere tijd als iedereen mee mag komen. Meer smaken zijn er niet, het is hun kind.
Madeliefjees schreef:
12-09-2019 17:39
Neem ze omstebeurten mee. Ga je de ene dag met de oudste, en 2 dagen later met de jongste 2. Ze zal je heus niet bij de deur wegsturen hoor.

Ja joh, schijt aan haar/hun grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
12-09-2019 17:38
Als ze die leeftijd hebben kun jij ze uitleggen dat dit de wens is van de aanstaande moeder en dat er later echt wel tijd is om te komen kijken ed.

Ik snap wel dat je het niet leuk vindt maar het is niet aan jou te bepalen. Ik zou daar zeker geen discussie of 'heisa' om maken richting schoonzus en er verder dus niet op reageren.
Tja dit vind ik ook wel. Zou er geen heisa om maken. Je mag vast nog wel een keer met ze kijken.
Moet eerlijk zeggen dat ik het dus totaal niet erg vond als er kinderen meekwamen maar iedereen is daar anders in.
Alle reacties Link kopieren
Ze geeft haar grenzen aan, haar baby haar keuze. Jouw kinderen kunnen de baby nog vaak genoeg zien.
Baggal schreef:
12-09-2019 17:40
Ik geloof dat ik dit ook niet zou weten te waarderen van je schoonzus en de uitleg vind ik ook wat vaag. Ik zou mij ergens nog kunnen voorstellen dat ze het genant vindt als ze de baby zelf wil voeden oid., maar verder vind ik het raar dat ze de drukte als argument ziet.... :wtf:

Vind ik juist een prima argument.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
12-09-2019 17:37
Je kan je kinderen op die leeftijd prima uitleggen dat hun tante het in de eerste dagen te druk vindt. Ik vind dat ze groot gelijk heeft dit nu al aan te geven, ik wou dat ik dat gedaan had bij de eerste.

Ik wilde hetzelfde typen.
I wanna live my life with the volume full!
Het is haar keuze, maar wel sneu voor jouw kinderen. Toch vind ik wel dat een kraamvrouw aan mag geven hoe zij het graag wil.
Ik zou terug appen: Goed dat je aangeeft wat je graag wilt. Anders waren onze kinderen zeker meegekomen. Ze kijken zo uit naar hun neefje of nichtje. Dan spreken we na je bevalling wel af wanneer de kinderen hun neefje of nichtje mogen bewonderen.
Alle reacties Link kopieren
Draai het om: hartstikke leuk dat jullie al welkom zijn als het haar eigenlijk nog snel te druk is.

De kinderen hoeven vast geen weken te wachten en komen de volgende keer gewoon met jullie mee. En dan is het nog steeds een pasgeboren neefje of nichtje.

Ik vind het juist goed dat je schoonzus dit op tijd aankaart en probeert de kraamvisite wat te reguleren. Jullie zijn niet de enigen die dicht bij haar staan en die ze snel wil laten delen in het babygeluk.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht ook niet dat wij ‘snel’ daar aan de deur zouden staan. Daar gaan echt wel een paar dagen overheen. En met de drukke schema’s die we hebben zou het zomaar kunnen dat we nooit met z’n vieren tegelijkertijd zouden komen.

Wat me steekt is dat ze ze bij voorbaat al weg wil houden. Ze had het uiteraard natuurlijk ook even kunnen overleggen. En ik snap als het een hel van een bevalling is, dat 4 dan echt te veel kan zijn. Vandaar dat we ook gewoon verspreid zouden kunnen komen. Maar dat is dus al geen optie. Wat ik zo uit de app opmaak iig.
Eerste kindje en eerste dagen vindt zij het te druk om 5 man bezoek in een keer te ontvangen, geeft ze aan. Dan ga je toch zelf even in de eerste periode (of niet) en/of later een keer met z’n allen?
Alle reacties Link kopieren
Eens met Star. Het gaat om de hoeveelheid mensen in die eerste fase. Jouw kinderen hebben hopelijk nog vele vele jaren samen met hun nieuwe neefje/nichtje. En ze zijn op een leeftijd waarop je hen perfect uit kan leggen dat ze wat later kennis gaan maken. Intussen zien ze wel foto's enzo.
Ik vind je schoonzus heel duidelijk en proactief. Je weet alvast hoe het nieuwe gezinnetje het wenst en staat niet voor verrassingen eens de baby er is. Ik zou reageren: 'Fijn dat je dat nu al zegt. Ik vertel het aan de kinderen en wens je vast een fijn zwangerschapsverlof'!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Kromo19* schreef:
12-09-2019 17:43
Ik verwacht ook niet dat wij ‘snel’ daar aan de deur zouden staan. Daar gaan echt wel een paar dagen overheen. En met de drukke schema’s die we hebben zou het zomaar kunnen dat we nooit met z’n vieren tegelijkertijd zouden komen.

Wat me steekt is dat ze ze bij voorbaat al weg wil houden. Ze had het uiteraard natuurlijk ook even kunnen overleggen. En ik snap als het een hel van een bevalling is, dat 4 dan echt te veel kan zijn. Vandaar dat we ook gewoon verspreid zouden kunnen komen. Maar dat is dus al geen optie. Wat ik zo uit de app opmaak iig.

Waarom moet zij met jou overleggen? Ze heeft met je broer, waarschijnlijk, overlegd.
Ik had geen hel van een bevalling en had ook geen behoefte aan een hok vol mensen, groot of klein.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vind dat overgevoelig. Jíj vindt dat je kinderen niet te druk zijn en zich gedragen. Zíj heeft liever wat rust. Een gezin van vijf personen op kraamvisite, zo snel na de bevalling....ik zou er niet op zitten te wachten. ik ben sneller overprikkeld dan veel van mijn familieleden, dat wel.
Niet iedereen snapt dat, jij blijkbaar ook niet als je zo verbolgen doet.

Ik was net een half uur thuis, na vijf dagen ziekenhuis vanwege keizersnede. En daar stonden mijn schoonouders en schoonzus met haar drie kinderen. Dat kon ik op dat moment nog helemaal niet aan. Maar man bleef met baby beneden en ik ging op bed rusten. Zelfs ze beneden horen terwijl ik zelf boven was, was eigenlijk teveel voor me.

Gewoon haar wensen respecteren. Het appje wat je terug hebt gestuurd geeft eigenlijk aan dat je dat niet doet.
Alle reacties Link kopieren
Kromo19* schreef:
12-09-2019 17:43
Ik verwacht ook niet dat wij ‘snel’ daar aan de deur zouden staan. Daar gaan echt wel een paar dagen overheen. En met de drukke schema’s die we hebben zou het zomaar kunnen dat we nooit met z’n vieren tegelijkertijd zouden komen.

Wat me steekt is dat ze ze bij voorbaat al weg wil houden. Ze had het uiteraard natuurlijk ook even kunnen overleggen. En ik snap als het een hel van een bevalling is, dat 4 dan echt te veel kan zijn. Vandaar dat we ook gewoon verspreid zouden kunnen komen. Maar dat is dus al geen optie. Wat ik zo uit de app opmaak iig.
Misschien zit ze hier al een tijd over in en geeft het onzekere haar veel stress. Want kan je na een bevalling wel zo goed je grenzen aangeven. Misschien is het voor haar wel een hele opluchting dat ze dat in ieder geval afgetikt heeft nu.
Alle reacties Link kopieren
Kromo19* schreef:
12-09-2019 17:43
Ik verwacht ook niet dat wij ‘snel’ daar aan de deur zouden staan. Daar gaan echt wel een paar dagen overheen. En met de drukke schema’s die we hebben zou het zomaar kunnen dat we nooit met z’n vieren tegelijkertijd zouden komen.

Wat me steekt is dat ze ze bij voorbaat al weg wil houden. Ze had het uiteraard natuurlijk ook even kunnen overleggen. En ik snap als het een hel van een bevalling is, dat 4 dan echt te veel kan zijn. Vandaar dat we ook gewoon verspreid zouden kunnen komen. Maar dat is dus al geen optie. Wat ik zo uit de app opmaak iig.
Maar ja, het gaat nu niet om wat jij wil, maar wat zij wil.

Relax. Je kinderen snappen het heus wel als je het rustig uitlegt. Zoek een oplossing.
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 12-09-2019 17:48
3.33% gewijzigd
Star² schreef:
12-09-2019 17:40
Ja joh, schijt aan haar/hun grenzen.
Nou inderdaad. Iemand vraagt het nota bene van tevoren en dan ga jij lekker dwars met je kinderen voor de deur staan onder het mom van “Ze zal er toch niets van zeggen”. Bah.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven