Contact met kind na scheiding tijdens verblijf andere ouder

15-09-2019 20:12 284 berichten
De situatie: Dochter in de peuter leeftijd en het komt door onze roosters voor dat zij 3 of 4 dagen bij haar vader verblijft. In ons ouderschaps plan staat dat de andere ouder het contact niet mag belemmeren maar het komt vaker wel dan niet voor dat ik geen contact krijg met kind en ook geen updates ontvang.

Dit vind ik niet in het belang van onze dochter en zelf vind ik het ook gewoon echt niet leuk. De band met ex is stroef maar uit belang van dochter stuur ik om de dag wel een paar fotootjes van wat ze aan het doen is naar hem als ze bij mij is. Tevens kan hij haar videobellen als hij zou willen. Ik beantwoord zijn appjes niet a la minute maar binnen het uur (mits mijn werk of bezigheden het toelaten) is heel normaal.
Andersom is het vaak zo dat hij een dag of langer niks laat horen. Als ik hem hier op aanspreek krijg ik een "ik bepaal zelf wel wanneer ik op jou reageer" .

Ik app hem alleen kort over zaken die over ons kind gaan. Denk aan het afstemmen van wanneer ze bij wie is. Wie haar haalt/brengt en hoe laat.

Ben ik een verbitterde zeur als ik voor een klein meisje 4 dagen echt te lang vind zonder telefonisch / videobel contact?
Ariellle schreef:
15-09-2019 20:40
Ik vind jou eerlijk gezegd redelijk dwingend over komen. Jij 'wenst' dingen, belt blijkbaar diverse keren achter elkaar als hij niet snel genoeg reageert, wil dat hij contact met jou heeft als kind bij hem is etc. etc., kan me best voorstellen dat hij daar geen trek in heeft. Er dan wel vanuit gaande als er iets aan de hand is hij dat natuurlijk wel laat weten. Welterusten zeggen snap ik dan nog wel, maar lijkt mij eigenlijk ook niet zo handig, al snel aanleiding voor kind om juist dan heimwee te krijgen.
Dan lees je me verkeerd. Ik bel hem nooit. Ja tijdens de vakantie toen ie echt dagenlang nergens op reageerde (het voorbeeld van het boodschappen doen was tijdens de 7 dagen waarin ik niks nakkes nada van mijn kind te horen kreeg) dat is de enige keer dat ik hem letterlijk op zijn mobiele telefoon heb gebeld.

Normaliter stuur ik een appje "mag ik Mientje zo voor het slapengaan even bellen?" thats it.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
15-09-2019 20:39
Ik vind het eigenlijk helemaal niet gek dat een ex geen dagelijks of om de dag contact wil als het kind bij hem/haar is.
Ex hoeft geen contact te hebben met TO.
Het gaat om contact tussen TO en het kind.
Zoals vastgelegd is in het ouderschapsplan
feow schreef:
15-09-2019 20:39
Ik vind het eigenlijk helemaal niet gek dat een ex geen dagelijks of om de dag contact wil als het kind bij hem/haar is.
Als ze straks wat groter is en het beter snapt hoeft dat wat mij betreft ook niet meer om de dag. Het gaat er alleen nu om dat zij nog te klein is om het te snappen en dan vind ik 4 dagen zonder contact echt te lang. Ik sta er voor open om dit te herzien zodra ze wat ouder is.
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:32
Voorbeeld van als hij wel reageert: Ik geef om 3 uur smiddags aan dat ik haar s avonds wil bellen. Krijg terug We zijn boodschappen doen. Daarna blijft het stil. Urenlang. Berichten worden niet gelezen. Telefoon lijkt uit te staan (of ik ben geblokkeerd). Uiteindelijk krijg ik als uitleg "Ja mijn telefoon stond even uit". Kan gebeuren. Heel geloofwaardig is het niet maar het kan. Maar wat ik dan niet snap is wanneer hij hem zelf weer aanzet, een paar gemiste telefoontjes heeft van me, dat er niet even teruggebeld wordt. En dit is als ie wel reageert. Meestal hoor ik dus helemaal niks.
Als jij hem dagelijks lastig valt met appjes en telefoontjes snap ik dat hij je negeert/blokkeert. Misschien er 'ns wat minder bovenop zitten.
Als je kind bij jou is klaagt ze dan ook dat ze haar vader mist en wil bellen? Als dat niet zo is dan is dat andersom misschien ook niet zo en wakker je het missen alleen maar aan door dagelijks te gaan bellen.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat het kind van slag raakt na het bellen en dat hij het daarom afhoudt? Mijn dochter was een tijdje regelmatig bij mijn vriend (haar vader) en zijn andere kinderen en wilde alleen maar naar mij als we hadden gebeld. Huilen, huilen en nog eens huilen. Mijn vriend moest haar dan weer tot bedaren brengen. Terwijl er niks aan de hand was en ze het gewoon naar haar zin had als ik niet belde. Kan er niet zoiets zijn of dat hij daar in ieder geval bang voor is?
granny71 schreef:
15-09-2019 20:43
Ex hoeft geen contact te hebben met TO.
Het gaat om contact tussen TO en het kind.
Zoals vastgelegd is in het ouderschapsplan
Dit.

Ik hoef hem niet te spreken. Gewoon even al ist 2 minuutjes Hee lieffie alles goed? Ga je zo lekker slapen? Heb je een leuke dag gehad? Welterusten. Thats it.
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:44
Als ze straks wat groter is en het beter snapt hoeft dat wat mij betreft ook niet meer om de dag. Het gaat er alleen nu om dat zij nog te klein is om het te snappen en dan vind ik 4 dagen zonder contact echt te lang. Ik sta er voor open om dit te herzien zodra ze wat ouder is.
Het is vooral jouw behoefte.
Het oudersschapsplan is helaas een wassen neus, daar vallen geen rechten aan te ontlenen.
pamelacourson schreef:
15-09-2019 20:45
Kan het zijn dat het kind van slag raakt na het bellen en dat hij het daarom afhoudt? Mijn dochter was een tijdje regelmatig bij mijn vriend (haar vader) en zijn andere kinderen en wilde alleen maar naar mij als we hadden gebeld. Huilen, huilen en nog eens huilen. Mijn vriend moest haar dan weer tot bedaren brengen. Terwijl er niks aan de hand was en ze het gewoon naar haar zin had als ik niet belde. Kan er niet zoiets zijn of dat hij daar in ieder geval bang voor is?
Als dat zo zou zijn en dit door hem werd gecommuniceerd dan zou het een heel ander verhaal zijn. Maar dit soort signalen heb ik nooit gekregen en de keren dat ik haar wel te pakken krijg is ze gewoon vrolijk. En in het begin toen hij nog wel met haar videobelde was ze ook niet van slag achteraf. Mocht ze inderdaad overstuur ervan raken dan hoor ik dat graag van hem.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp werkelijk niet dat mensen zo moeilijk doen...

Hier dagelijks contact. Sowieso elke avond een overdracht en meteen even kort overleg indien nodig. (vergeet zn jas niet etc) . Even een update hoe het wegbrengen naar het kdv ging. In het weekend tijdens leuke activiteiten een fotootje heen en weer. We bellen eigenlijk nooit, ja ik toevallig laatst omdat ik me echt zorgen maakte over iets, dit gaat allemaal over de app. Als kind wil facetimen met de ander dan kan dat eigenlijk altijd. En ja soms zijn er irritaties, soms baal je van de beslissing van de ander. Maar je hebt nou eenmaal samen voor dit kind gekozen, dus doe je het ouderschap ook samen. Goddank vinden ex en ik dat allebei....

heel veel sterkte TO, lijkt me knap lastig deze situatie!
Cootjecatootje schreef:
15-09-2019 20:41
Ben ik nou de enige die vindt dat je wat overdreven reageert? Laat dochter rustig die dagen bij papa. Zit er niet zo bovenop. Als jij een stap terug doet doet je ex misschien wel een stap naar voren.

Nee hoor, vind ik ook. Recept voor heimwee om steeds contact te zoeken.

TO eerlijke vraag; vraagt dochter om contact met de andere ouder of komt dat vooral uit jou?
gizzmo-returns schreef:
15-09-2019 20:45
Het is vooral jouw behoefte.
Wellicht. Maar op zich een logische. Ik ben haar moeder. Maar ik heb dit destijds ook met de mediator besproken wat hier gangbaar in was en zij gaf aan dat videobellen een hele normale regeling is bij kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:45
Dit.

Ik hoef hem niet te spreken. Gewoon even al ist 2 minuutjes Hee lieffie alles goed? Ga je zo lekker slapen? Heb je een leuke dag gehad? Welterusten. Thats it.
Is het behoefte van kind of van jou??
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:44
Als ze straks wat groter is en het beter snapt hoeft dat wat mij betreft ook niet meer om de dag. Het gaat er alleen nu om dat zij nog te klein is om het te snappen en dan vind ik 4 dagen zonder contact echt te lang. Ik sta er voor open om dit te herzien zodra ze wat ouder is.
Je schrijft in je OP peuter, maar ergens anders kindje van bijna 4. Dat zou voor mij wel wat uitmaken. Een kindje van bijna 4 kan je e.e.a. natuurlijk wel uitleggen. Het niet belemmeren van contact wordt overigens in een convenant meestal mee bedoeld dat een kind niet belemmerd wordt, dus mag bellen of i.d. als kind dat wil en dus niet de ouder.
Cootjecatootje schreef:
15-09-2019 20:41
Ben ik nou de enige die vindt dat je wat overdreven reageert? Laat dochter rustig die dagen bij papa. Zit er niet zo bovenop. Als jij een stap terug doet doet je ex misschien wel een stap naar voren.

Eens!
Alle reacties Link kopieren
Je bent absoluut geen zeur en ik vind hem ronduit gemeen. Het is voor jullie kindje ook fijn om jou gewoon dagelijks eventjes te spreken aan de telefoon, en mocht ze je dan toch bv te erg gaan missen dan zou hij altijd nog een paar fotootjes moeten kunnen sturen. Vind het erg rot voor je en hoop op verbetering in de toekomst. Misschien inderdaad toch even een bepaald momentje afspreken dat je haar even kan spreken bijvoorbeeld om welterusten te zeggen. :hug:
Andersom schreef:
15-09-2019 20:48
Nee hoor, vind ik ook. Recept voor heimwee om steeds contact te zoeken.

TO eerlijke vraag; vraagt dochter om contact met de andere ouder of komt dat vooral uit jou?
Ik stuur fotootjes van dingen die ze doet. En soms vraagt ze het zelf. En dan stuur ik hem een appje of dochter even kan videobellen met hem. Ook geef ik hem de gelegenheid maar als hij daar geen gebruik van wenst te maken ga ik dat niet afdwingen.
lilalinda schreef:
15-09-2019 20:48
Is het behoefte van kind of van jou??
Ach ja, als moeder mag je niet meer bestaan en al helemaal geen behoeftes hebben als je gescheiden bent.

TO, het is kut. Je kan er weinig aan doen. Gewoon blijven doen wat jij nu doet: je wel netjes aan de afspraken houden.
Ariellle schreef:
15-09-2019 20:49
Je schrijft in je OP peuter, maar ergens anders kindje van bijna 4. Dat zou voor mij wel wat uitmaken. Een kindje van bijna 4 kan je e.e.a. natuurlijk wel uitleggen. Het niet belemmeren van contact wordt overigens in een convenant meestal mee bedoeld dat een kind niet belemmerd wordt, dus mag bellen of i.d. als kind dat wil en dus niet de ouder.
Ze is net 3
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-09-2019 20:48
Nee hoor, vind ik ook. Recept voor heimwee om steeds contact te zoeken.

TO eerlijke vraag; vraagt dochter om contact met de andere ouder of komt dat vooral uit jou?
Zijn jullie zelf ook moeder als ik het vragen mag?
lilalinda schreef:
15-09-2019 20:48
Is het behoefte van kind of van jou??
Dit kan ik niet controleren want ik ben er niet bij. Andersom geef ik haar de gelegenheid om papa te facetimen als ze hem mist of iets wil laten zien.
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk? Als je elke dag contact met je kind wil, had je of niet moeten scheiden of niet akkoord moeten gaan met co-ouderschap.

Ik vind je drammen en vooral aan jezelf denken. Kind kan zeer waarschijnlijk prima 3 of 4 dagen zonder mama, ze is immers bij papa. Niet in één of ander kil tehuis.

Ik snap je ex wel. Ben je gescheiden, moet je nog om de haverklap dealen met een stroom aan appjes en aandachtvragerij.
novasky schreef:
15-09-2019 20:47
Ik begrijp werkelijk niet dat mensen zo moeilijk doen...

Hier dagelijks contact. Sowieso elke avond een overdracht en meteen even kort overleg indien nodig. (vergeet zn jas niet etc) . Even een update hoe het wegbrengen naar het kdv ging. In het weekend tijdens leuke activiteiten een fotootje heen en weer. We bellen eigenlijk nooit, ja ik toevallig laatst omdat ik me echt zorgen maakte over iets, dit gaat allemaal over de app. Als kind wil facetimen met de ander dan kan dat eigenlijk altijd. En ja soms zijn er irritaties, soms baal je van de beslissing van de ander. Maar je hebt nou eenmaal samen voor dit kind gekozen, dus doe je het ouderschap ook samen. Goddank vinden ex en ik dat allebei....

heel veel sterkte TO, lijkt me knap lastig deze situatie!
Dit is precies hoe ik het voor me zag en heb besproken tijdens de mediation. En dagelijks hoeft nou ook weer niet maar na 4 dagen vind ik t wel erg lang worden.
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:51
Ze is net 3

Ze is bij papa, dus vertrouwd. Het is natuurlijk niet zo dat hij automatisch moet doen wat jij ook doet. Als kind zich prima en veilig voelt bij papa, laat gaan dan. Ze is pas 3 en weet dan straks niet beter. Ik lees vooral dat het hier draait om jouw behoefte!
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 20:54
Dit is precies hoe ik het voor me zag en heb besproken tijdens de mediation. En dagelijks hoeft nou ook weer niet maar na 4 dagen vind ik t wel erg lang worden.

Je blijft maar verwijzen naar die mediation, maar zoals ook iemand anders al schreef, daar valt geen recht te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven