Blijven zitten aan tafel

18-09-2019 09:47 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze jongens van bijna 5 en 2.5 jaar hebben weinig interesse in eten. Vooral voor de jongste is het echter belangrijk dat hij fatsoenlijk eet omdat hij beneden de groeicurven valt. Maar...: ze wiebelen en rommelen zo aan tafel in plaats van dat ze gewoon hun bordje leegeten. Onderuit zakken, aan elkaar plukken, even de keuken uitrennen om een speelgoedje te pakken, op hun kop gaan staan; dat soort dingen. Heeft iemand tips hoe ik hen beter bij de ‘les’ kan houden?
Ik heb niet de verwachting dat ze een uur blijven natafelen met hun knietjes netjes over elkaar ;) Het gaat mij erom dat ze gewoon rustig eten.
Jeetje hoelang moeten ze blijven zitten? Het moet geen straf worden he.
Je hebt het over 5 en 2,5.
Alle reacties Link kopieren
-Tijdstip van eten veranderen?
- Volgorde van eten veranderen? Bv smiddags warm eten.
- overwegen de jongste weer tijdelijk in zo’n peuterzitje te zetten?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang zitten jullie aan tafel?
Mijn zoon weet dat we na het toetje pas van tafel gaan, blijven man en ik daarna eens zitten, mag hij evengoed van tafel.
De spanningsboog van kinderen van die leeftijd is nu eenmaal niet zo groot, eten is vaak een moetje tussen het spelen door.

En maak je niet zo druk als je zoon onder de lijn zit, zolang hij verder goed eet en groeit is het toch goed.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de regel dat je geen toetje krijgt als je niet aan tafel blijft zitten. Maar misschien niet zo handig als je dat toetje er juist in wil hebben..
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten voor het eten vaak even voor de tv zitten, en mijn broertje kreeg dan vast een beker soep die hij op kon drinken. Is dat wat, dat hij wat kan eten zonder dat het als eten voelt?
Ja dat is hier ook lastig hoor. Ik zet jongste wel eens vast aan zijn tripp trapp als hij echt blijft wegrennen.

Boekjes lezen werkt. Of luisterboek opzetten.
En blijven herhalen en terug op hun stoel zetten. Afspraken maken. En dan nog.
Alle reacties Link kopieren
Weet je waarom je kinderen zo slecht eten? Is er een medische reden? Heb je hulp van een diëtiste?

Hier houden beide kinderen erg van alle warme dingen vers uit de oven. Van koude appels uit de koelkast in de winter worden ze niet blij. Beetje kaneel erover en in de oven en ze zijn zo op.
Monkey platter (aka bakje groente ;-D) vlak voor het eten doen wij ook vaak
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
18-09-2019 09:56
Jeetje hoelang moeten ze blijven zitten? Het moet geen straf worden he.
Je hebt het over 5 en 2,5.
Je hebt het woordje ‘niet’ over het hoofd gezien, denk ik ;)

We zitten nu lang aan tafel (45 min ongeveer) omdat zij zo rommelen. Zelf heb ik m’n bord in 5-10 minuten wel leeg en als zij dat ook zouden hebben (of dat ze in ieder geval goed gegeten hebben), mogen ze van ons weer gaan spelen.

Ik ga eens proberen op een eerder tijdstip te eten. Dat heb ik eigenlijk nog niet gedaan (omdat m’n man dan meestal nog niet thuis is).
Alle reacties Link kopieren
Helpt het misschien als je een ritueel hebt?
Mogen ze je helpen? Mijn kids zijn al wat ouder maar we zijn juist toen ze jonger waren tijdelijk overgestapt op hele gezellige hard plastic borden voor iedereen in diverse kleuren. Hun mochten dan voor iedereen de kleur kiezen, helpen tafel dekken (daarom de hard plastic borden).
Beetje meehelpen met koken, keertje roeren in de pan een hapje proeven of het wel echt lekker werd. Dan gingen ze met plezier aan tafel en werd er eigenlijk meteen goed gegeten.
Op die leeftijd was ik wel makkelijk met van tafel laten gaan, heb je goed gegeten en is je broer ook klaar? Dan samen jullie borden naar de keuken brengen en dan mogen jullie samen een filmpje kijken.

Wat je jongste betref, laat hem wat meer helpen met eten maken en stop hem dan al vast wat toe.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Geen tips. Hier een iets ouder kind dat nog steeds niet kan stilzitten aan tafel (lees: staat naast de stoel, ligt tussendoor op de grond, doet een dansje....). Ik zou zeggen: laat ze hun gang gaan, dan doen ze er maar langer over en eindigen ze met koud eten. En na het eten misschien iets aanbieden waarvoor ze niet per se aan tafel hoeven te zitten (boterham uit de hand).
FroggyP schreef:
18-09-2019 10:07
Je hebt het woordje ‘niet’ over het hoofd gezien, denk ik ;)

We zitten nu lang aan tafel (45 min ongeveer) omdat zij zo rommelen. Zelf heb ik m’n bord in 5-10 minuten wel leeg en als zij dat ook zouden hebben (of dat ze in ieder geval goed gegeten hebben), mogen ze van ons weer gaan spelen.

Ik ga eens proberen op een eerder tijdstip te eten. Dat heb ik eigenlijk nog niet gedaan (omdat m’n man dan meestal nog niet thuis is).
echt 45 minuten is heel lang voor een dreumes en een kleuter.
Alle reacties Link kopieren
45 is behoorlijk lang inderdaad. Hoeveel eten de kinderen nog na die eerste 10 minuten? Is het echt de moeite om zo lang te blijven zitten?

En een oprechte vraag, maar kun je lekker koken?
Mijn schoonmoeder maakt macaroni met macaroni, zakje soepgroente en ketchup. Brrrrrr.
Alle reacties Link kopieren
wij moesten vroeger echt gewoon blijven zitten (en dus niet opstaan) totdat iedereen klaar was, wat tergend langzaam ging in mijn herinnering (meestal met 8-12 mensen). Het idee dat een kind dat niet kan is naar mijn idee onzin, natuurlijk kan een kind dat, wij moesten het ook allemaal en dat hebben we ook geleerd.
Of je dat wil is een tweede, van te voren iets 'snaaien' klinkt als een goed idee, wellicht het eten leuker maken met een leuk verhaal ondertussen.
Wij eten inderdaad om 17.30 / 18.00 uur, dat helpt ook.
Waarom moet dat bordje leeg worden gegeten?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht altijd dat ik het NOOOOOIT zou doen, maar bij mijn kinderen werkte het heel goed om ze af te leiden door een filmpje op te zetten. Dan bleven ze zitten en aten ze gewoon door en bovendien meer dan ze zonder deden, gewoon omdat ze niet zo verveeld waren. En als je geen iPad of wat dan ook aan wilt hebben tijdens het eten, kun je op zoek gaan naar iets anders dat ze bezighoudt.

Bij mijn oudste merkte ik op een zeker moment dat het het beste werkte om haar toetje alvast bij haar bord klaar te zetten. Ze moest altijd beginnen met het warme eten en mocht overschakelen wanneer ze wilde. En als ik haar bord met eten liet staan, ging ze gewoon weer terug en at ze beter.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Lezen mensen, ze zitten 45 minuten aan tafel omdat peuter en kleuter aan het rommelen zijn, niet omdat het avondeten 45 minuten duurt.

Tja, ik heb moeilijke eters (dochters) en wij geven gewoon aan dat het bord leeg moet en hoe langer ze erover doen, hoe minder tijd ze hebben om nog even te spelen. En ze moeten gewoon echt blijven zitten. Dus geen boekjes, knuffels of speelgoed aan tafel, want dan zijn ze snel afgeleid. Kom aan zeg, op kinderdagverblijf/school moeten ze ook binnen een bepaalde tijd en aan tafel eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel en op dagen dat ik niet vermoeid ben, probeer ik daar wat creatief mee om te gaan.
Zo zijn de stukjes van een broccoli de klimbomen van allemaal mensen die we kennen (wow, van wie is deze mooie klimboom, van oom Wim) en ja als het niet goed gaat, geef ik hem soms te eten. Boontjes steek ik een klein stukje in mijn mond en dan mag hij de rest eraf bijten.
Of ik zeg hem dat ik een dinosaurus teken in zijn lievelingskleur, maar dat ik alleen maar teken terwijl hij eet. Dus als hij stopt, stop ik ook met tekenen. Wil je dat ik verderteken, neem nog een hapje.
Het zal allemaal misschien niet zo educatief verantwoord zijn ofzo, maar ik probeer ook maar dingen te vinden waarmee ik mijn doel bereik...
nessemeisje schreef:
18-09-2019 10:24
Lezen mensen, ze zitten 45 minuten aan tafel omdat peuter en kleuter aan het rommelen zijn, niet omdat het avondeten 45 minuten duurt.

Tja, ik heb moeilijke eters (dochters) en wij geven gewoon aan dat het bord leeg moet en hoe langer ze erover doen, hoe minder tijd ze hebben om nog even te spelen. En ze moeten gewoon echt blijven zitten. Dus geen boekjes, knuffels of speelgoed aan tafel, want dan zijn ze snel afgeleid. Kom aan zeg, op kinderdagverblijf/school moeten ze ook binnen een bepaalde tijd en aan tafel eten.
Nou niet om het een of ander maar ze zitten ongeveer 45 minuten aan tafel en blijven rommelen omdat het wel erg lang is en dan hebben ze blijkbaar het bordje nog niet leeg gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4 kinderen en een daarvan, net 6 jaar, gaat ook regelmatig te snel van tafel. Ik roep hem dan terug, er wordt eerst gegeten. In principe moet hij wachten tot iedereen klaar is. Maar met met wat meer kinderen is er wel eens een die treuzelt dus het moet wel redelijk blijven. Wat ik doe is zijn eten een beetje interessanter proberen te maken. Bijvoorbeeld aardappels prakken en er een taartje van maken met taartpunten, eventueel groente erbovenop. Inmiddels doet hij dat zelf ook zo. Als er twee kinderen van tafel gaan versterken ze elkaar natuurlijk ook, dat lijkt me nog lastiger. Misschien een kookwekkertje zetten ofzo en wie blijft zitten krijgt iets lekkers of mag iets leuks doen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het opgegeven om gezellig aan tafel te eten met z'n drieën. Onze dochter kijkt op de ipad een filmpje en stop ongemerkt haar eten in haar mond. Geen gedoe meer met niet eten.

Als ze straks ouder is gaan we aan tafel eten weer opnieuw introduceren, maar voor nu vind ik het belangrijker dat ze eet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog wel eens aan mijn oma willen vragen hoe ze dat vroeger deed met twaalf kinderen aan tafel. Die bleven écht wel zitten.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
18-09-2019 11:00
Ik zou nog wel eens aan mijn oma willen vragen hoe ze dat vroeger deed met twaalf kinderen aan tafel. Die bleven écht wel zitten.
Ja, ik weet nog wel van mijn moeder hoe dat vroeger ging. Die kregen een oorvijg en dan bleven ze daarna wel zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven