Wat trek je een baby aan van ziekenhuis naar huis?

22-09-2019 11:05 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, oke, ik heb nog even de tijd (als alles goed gaat tot eerste helft december), maar mijn nesteldrang-hormonen beginnen op te komen en ik vraag me dit nu al een tijdje af.

Wat doe ik ons kindje aan als we, na de ziekenhuisbevalling, naar huis gaan?

Uiteraard natuurlijk een rompertje, broekje, vestje/truitje en een mutsje, maar moet ik ook een heel skipak meenemen? Wij zijn nogal van het “nuchter inkopen” (dus niet te veel en geen overdreven dingen die we nooit gebruiken. Vriend is na bevalling een paar weken vrij en als we wat missen gaat hij het diezelfde dag nog aanschaffen). We hopen veel te dragen in een draagdoek. Doek en draagjas (unisex, we kunnen m beide gebruiken) is al binnen. Heb ik een winterjas nodig voor een pasgeboren baby? Een skipak? Of volstaat een extra laagje kleding en een lekkere warme deken in de maxi cosi? (Rit van ziekenhuis naar huis is 10 minuten met de auto, of minder als we makkelijk kunnen doorrijden)

Met dank voor jullie begrip voor mijn onnavolgbare “prangende vragen door hormonen” :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een verse baby niet in skipak gaan wurmen. Wij gebruikten naast kleding een omslagdoek. Voor december zou ik dan een extra warme kopen. Je hebt volgens mij ook van die dekentjes speciaal voor de maxi cosi.
Jasje en deken zou ik doen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben al een extra warme (100% wol) liggen, gemaakt door oma :)

Dank voor je antwoord!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een voetenzak van koeka in de maxi cosi. Lekker warm. Had geen ander dekentje of jasje ofzo gebruikt tijdens de rit naar huis. Veel te veel gedoe en die voetenzak voldeed. Was ook een ritje van 15 minuten. Hoefden niet door de buitenlucht en mijn partner had de auto al wat eerder gestart zodat die warm was
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad beter een dekentje dan een pak, zeker voor zo'n kort ritje.
Alle reacties Link kopieren
En thuis weer lekker snel tegen papa of mama aan :)
Alle reacties Link kopieren
Wij moeten wel iets door de buitenlucht (van ziekenhuis naar oppikpunt van de auto, maar dat is nog geen 100 meter, vriend haalt auto, ik wacht binnen, en ben dus nauwelijks buiten). Thuis rijden we de garage in.

Goed. Een deken dus. Fijn! Al ga ik die voetenzak wel even googlen, want dat klinkt handig :)
Alle reacties Link kopieren
Een dekentje of een wikkeldoek speciaal gemaakt voor de autostoel. Sowieso is het niet veilig om kinderen en babys met skipakken of winterjassen in de autostoel te zetten. Ten eerste wordt het in de auto snel te warm ( al zal dat met 10 minuten wel meevallen). Ten tweede kan je door de dikke stof de gordels niet strak genoeg aantrekken. Bij een ongeluk zit je kind dan net goed vast en vliegt het door de auto.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden zo'n soort jasje en een dekentje over de beentjes in de Maxi Cosi

Afbeelding
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Oh die voetenzakken zien er handig uit zeg!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een voetenzak gaan, daar heb je de hele winter en lente profijt van. In onze maxicosi hadden we eentje van dat merk, maar er zijn meer merken. De baby zit dan helemaal in zo’n zak (niet alleen de voeten dus): lekker warm en heel handig. Kind erin en dichtritsen. De gordels zitten er dus doorheen (en aan de buitenkant van de zak vast).
De eerste paar maanden zou ik echt niet aan jassen gaan beginnen.

Lekker warme omslagdoek/deken en gewone kleren en mutsje. Je "moet" met je kind in maxi cosi het ziekenhuis uit geloof ik :)

En draagjas voor jezelf (voor later hoor) ipv jas voor je kind.
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
22-09-2019 11:14
Een dekentje of een wikkeldoek speciaal gemaakt voor de autostoel. Sowieso is het niet veilig om kinderen en babys met skipakken of winterjassen in de autostoel te zetten. Ten eerste wordt het in de auto snel te warm ( al zal dat met 10 minuten wel meevallen). Ten tweede kan je door de dikke stof de gordels niet strak genoeg aantrekken. Bij een ongeluk zit je kind dan net goed vast en vliegt het door de auto.

Oh wat een goede reactie!! Daar ga ik zeker op letten, dank je wel!!
snowy2 schreef:
22-09-2019 11:14
Een dekentje of een wikkeldoek speciaal gemaakt voor de autostoel. Sowieso is het niet veilig om kinderen en babys met skipakken of winterjassen in de autostoel te zetten. Ten eerste wordt het in de auto snel te warm ( al zal dat met 10 minuten wel meevallen). Ten tweede kan je door de dikke stof de gordels niet strak genoeg aantrekken. Bij een ongeluk zit je kind dan net goed vast en vliegt het door de auto.
Oh ja, dit ook. Geen gewatteerde winterjas in de autostoel! Wij hebben voor onze kinderen daarom standaard een dekentje in de auto liggen.
Een skipak wordt pas handig als je kind in de sneeuw (of modder of regen) buiten gaat banjeren. Dus dat zal in jouw geval pas eind 2020 worden denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Goed. Een voetenzak gaat dus op de ‘nog aan te schaffen’-lijst. :)

Een draagjas hebben we al. Ik heb zo’n 4-in-1 die nu als zwangerschapsjas fungeert. Prima ding.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch van die "slaapzak" achtige dingen voor in een maxi-cosi? Daar steken dan die riempjes doorheen. Die maak je vast, en je ritst m dicht aan de bovenkant.... Of is dat die voetenzak die Vutje bedoelde? Aangezien ze er tot hun kin inzitten :-D

Daaronder inderdaad gewoon rompertje en pakje aan. Mutsje op en gaan met die banaan :heart:
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ging ze mee in een zacht, dik vestje en in de Maxi Cosi zat een voetenzak.Ging prima, dochter mocht mee naar huis op een stralende maar hele koude winterdag.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
22-09-2019 11:17
Een skipak wordt pas handig als je kind in de sneeuw (of modder of regen) buiten gaat banjeren. Dus dat zal in jouw geval pas eind 2020 worden denk ik.

:proud:
Ja dat denk ik ook! Maar als verse a.s. moeder met hormonen en 0 ervaring met winterbabies, zie je dingen voorbij komen in webwinkels waarvan je dan gaat denken “hebben wij dat ook nodig?”. Dus twijfel alom hier, soms. Kan gelukkig nog goed zien dat het vaak hormoonrelateerd is, met een flinke vleug “ik wil alles perfect doen” (zoals elke moeder bij de eerste, denk ik),
Alle reacties Link kopieren
Ja een voetenzak is ideaal! Maar wij deden onze winterkindjes daarbij toch ook nog een winterjasje aan.
Ik had wel een skipakje voor mijn jongste. Was echt heel handig, ik legde haar er zo in. Voor de maxicosi moest ik dan wel de armpjes een beetje in de mouwen doen. Veel later las ik trouwens dat dat niet de veiligste manier van vervoeren is. Je kunt de baby beter met hooguit een dun vestje in de maxicosi vastsnoeren, en dan een dekentje eroverheen.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
22-09-2019 11:18
Je hebt toch van die "slaapzak" achtige dingen voor in een maxi-cosi? Daar steken dan die riempjes doorheen. Die maak je vast, en je ritst m dicht aan de bovenkant.... Of is dat die voetenzak die Vutje bedoelde? Aangezien ze er tot hun kin inzitten :-D

Daaronder inderdaad gewoon rompertje en pakje aan. Mutsje op en gaan met die banaan :heart:

Ja die slaapzak blijkt dus een voetenzak te heten :D De dingen die je leert van het viva forum!
Stop van alles in je tas. Als je het ziekenhuis verlaat kan de verpleegkundige je op dat moment helpen met inschatten wat de baby die dag buiten aan moet. Zij doen niet anders!

Voetenzak is inderdaad heel makkelijk, de rest wijst zich vanzelf!
Wij hebben nooit een voetenzak gehad dan weer ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven