Alleenstaande moeder weer aan het werk

22-09-2019 15:36 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Binnenkort ga ik starten met werken. Helaas moet ik de eerste 2 maanden fulltime werken ivm een training. Daarna ga ik 32 uur werken.

Ik ben een alleenstaande moeder van 4 kinderen. De jongste is 1 jaar en gaat naar een kdv. De derde moet naar school en daarnaast heb ik ook reistijd. Mensen verklaren mij voor gek en geven mij het advies om in bijstand te blijven.

Maar ik ben vastberaden om de uitdaging aan te gaan. Om op tijd te komen moet ik om 07:15 vertrekken om mijn derde naar de voorschoolse opvang te brengen. Vervolgens moet ik mijn jongste maar de opvang brengen, andere locatie.

Hebben jullie tips voor mij? Hoe doen jullie het zelf? Is 07:15 vroeg? Kan ik op de voorschoolse vragen of mijn dochter daar kan ontbijten? Wat voor gerechten maken jullie voor avondeten? Alle tips zijn welkom.

Ex man is niet in beeld en ik heb geen familie in de buurt. Ik moet het echt zelf doen, maar waar een wil is is ook een weg.
Hetismogelijk schreef:
22-09-2019 16:47
Ligt toch ook aan de leeftijd.
Vind ik niet. Een keer koken, maar het als vaste structurele taak hebben om voor het gezin te koken/zorgen vind ik zeer ongewenst.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 16:50
Vind ik niet. Een keer koken, maar het als vaste structurele taak hebben om voor het gezin te koken/zorgen vind ik zeer ongewenst.
Ik vind vaste taken voor kinderen zeer gewenst, daar leren ze alleen maar van. Prinsjes en prinsesjes opvoeden brengt je kinderen niet verder, ze voorbereiden op later wel. Natuurlijk moet voor kinderen inzet in het huishouden niet de hoofdmoot zijn, maar ik vind het vanzelfsprekend dat ze helpen zodra dat praktisch mogelijk is.
Suðri schreef:
22-09-2019 16:50
Vind ik niet. Een keer koken, maar het als vaste structurele taak hebben om voor het gezin te koken/zorgen vind ik zeer ongewenst.
Hangt ervan af hoe oud ze zijn. Wie weet zijn ze al meerderjarig, en dan kunnen ze best koken (als ze niet het huis uit zijn natuurlijk). TO schrijft er nergens iets over.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 kinderen en alleenstaand (weduwe). Sta zelf om 6 uur op en ga douchen en doe mijn haren, dan om 10 voor half 7 maak ik mijn zoon wakker. Zoon is om half 7 klaar met douchen en kleden. De tweeling om half 7 uit bed, ene dochter onder de douche, de ander ontbijten met broer. Dan ene dochter douchen en de andere dochter ontbijten.
Om 10 voor 7 allemaal klaar, naar de opvang en 7.00 uur aanwezig.
Zondag maak ik voor 2 dagen stamppot, voor 2 dagen saus voor pasta’s, 2 dagen overschotel, dan eens nasi of bami voor 2 dagen. Plannen, is het toverwoord. Maandagavond samen met de tweeling hun kamer doen. Dinsdagavond ga ik naar een hobby en de tweeling naar turnen. Woensdagavond doe ik mijn slaapkamer en de badkamer. Zoon heeft dan sport. Op donderdagavond kamer van zoon.
Vrijdagavond de huiskamer en de keuken soppen.
De toiletten doe ik elke moment dat ik er zelf gebruik van maak.
Zaterdags zwemmen de tweeling en daarna boodschappen.
Zondags vrij en koken voor andere dagen.
nimbus schreef:
22-09-2019 16:54
Ik vind vaste taken voor kinderen zeer gewenst, daar leren ze alleen maar van. Prinsjes en prinsesjes opvoeden brengt je kinderen niet verder, ze voorbereiden op later wel. Natuurlijk moet voor kinderen inzet in het huishouden niet de hoofdmoot zijn, maar ik vind het vanzelfsprekend dat ze helpen zodra dat praktisch mogelijk is.

Dat duurde nog lang.
nimbus schreef:
22-09-2019 16:54
Ik vind vaste taken voor kinderen zeer gewenst, daar leren ze alleen maar van. Prinsjes en prinsesjes opvoeden brengt je kinderen niet verder, ze voorbereiden op later wel. Natuurlijk moet voor kinderen inzet in het huishouden niet de hoofdmoot zijn, maar ik vind het vanzelfsprekend dat ze helpen zodra dat praktisch mogelijk is.
Ach ja, de prinsjes en prinsesjes zijn er weer. De Godwin van de kinderpijler.
Lady*Voldemort schreef:
22-09-2019 16:55
Hangt ervan af hoe oud ze zijn. Wie weet zijn ze al meerderjarig, en dan kunnen ze best koken (als ze niet het huis uit zijn natuurlijk). TO schrijft er nergens iets over.
Allemaal basisschoolleeftijd, op die ene na (wat ik uit loepen haal).
Lady*Voldemort schreef:
22-09-2019 16:55
Hangt ervan af hoe oud ze zijn. Wie weet zijn ze al meerderjarig, en dan kunnen ze best koken (als ze niet het huis uit zijn natuurlijk). TO schrijft er nergens iets over.

Loepen leert dat ze op de bassischool zitten, dus snap sowieso het probleem niet zo. Drie naar school, een naar de opvang.
Alle reacties Link kopieren
[quote=flexibel post_id=30412224 time=1569164134 user_id=278397]
Ik heb 3 kinderen en alleenstaand (weduwe). Sta zelf om 6 uur op en ga douchen en doe mijn haren, dan om 10 voor half 7 maak ik mijn zoon wakker. Zoon is om half 7 klaar met douchen en kleden. De tweeling om half 7 uit bed, ene dochter onder de douche, de ander ontbijten met broer. Dan ene dochter douchen en de andere dochter ontbijten.
Om 10 voor 7 allemaal klaar, naar de opvang en 7.00 uur aanwezig.
Zondag maak ik voor 2 dagen stamppot, voor 2 dagen saus voor pasta’s, 2 dagen overschotel, dan eens nasi of bami voor 2 dagen. Plannen, is het toverwoord. Maandagavond samen met de tweeling hun kamer doen. Dinsdagavond ga ik naar een hobby en de tweeling naar turnen. Woensdagavond doe ik mijn slaapkamer en de badkamer. Zoon heeft dan sport. Op donderdagavond kamer van zoon.
Vrijdagavond de huiskamer en de keuken soppen.
De toiletten doe ik elke moment dat ik er zelf gebruik van maak.
Zaterdags zwemmen de tweeling en daarna boodschappen.
Zondags vrij en koken voor andere dagen.
[/quote

Flexibel: geweldig hoe je dit doet!!
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 16:50
Vind ik niet. Een keer koken, maar het als vaste structurele taak hebben om voor het gezin te koken/zorgen vind ik zeer ongewenst.

Ik ben wel benieuwd wat je er ongewenst aan vindt. Wat zijn de gevolgen als kinderen structureel koken? Mijn kinderen zijn nog te jong, maar vanaf mijn twaalfde kookte ik een dag in de week en ik maakte de badkamer schoon en vouwde de was op. Het waren niet mijn favoriete klussen, maar ik heb het niet als schadelijk ervaren. Nu zegt dat niet altijd wat natuurlijk, ook beschadigingen worden snel normaal, maar daarom ben ik wel benieuwd wat er onwenselijk aan is :)
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-09-2019 16:58
Loepen leert dat ze op de bassischool zitten, dus snap sowieso het probleem niet zo. Drie naar school, een naar de opvang.
Een naar de opvang, een naar de voorschoolse opvang en twee gaan zelfstandig naar school dan toch?
nimbus schreef:
22-09-2019 16:54
Ik vind vaste taken voor kinderen zeer gewenst, daar leren ze alleen maar van. Prinsjes en prinsesjes opvoeden brengt je kinderen niet verder, ze voorbereiden op later wel. Natuurlijk moet voor kinderen inzet in het huishouden niet de hoofdmoot zijn, maar ik vind het vanzelfsprekend dat ze helpen zodra dat praktisch mogelijk is.
Natuurlijk, maar niet structureel. Zeker niet als je daarmee kleine kinderen afhankelijk maakt van de inzet van een kind/puber.
Pandax schreef:
22-09-2019 17:01
Ik ben wel benieuwd wat je er ongewenst aan vindt. Wat zijn de gevolgen als kinderen structureel koken? Mijn kinderen zijn nog te jong, maar vanaf mijn twaalfde kookte ik een dag in de week en ik maakte de badkamer schoon en vouwde de was op. Het waren niet mijn favoriete klussen, maar ik heb het niet als schadelijk ervaren. Nu zegt dat niet altijd wat natuurlijk, ook beschadigingen worden snel normaal, maar daarom ben ik wel benieuwd wat er onwenselijk aan is :)
Ik vind het onwenselijk dat een kind verantwoording moet dragen en zorg moet dragen voor het gezin. Daar zijn de ouders voor. En natuurlijk is incidenteel helpen met koken, een keertje de badkamer doen of de woonkamer schoonmaken normaal.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 17:03
Ik vind het onwenselijk dat een kind verantwoording moet dragen en zorg moet dragen voor het gezin. Daar zijn de ouders voor. En natuurlijk is incidenteel helpen met koken, een keertje de badkamer doen of de woonkamer schoonmaken normaal.

Maar wat zijn de gevolgen dan?
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
22-09-2019 17:01
Ik ben wel benieuwd wat je er ongewenst aan vindt. Wat zijn de gevolgen als kinderen structureel koken? Mijn kinderen zijn nog te jong, maar vanaf mijn twaalfde kookte ik een dag in de week en ik maakte de badkamer schoon en vouwde de was op. Het waren niet mijn favoriete klussen, maar ik heb het niet als schadelijk ervaren. Nu zegt dat niet altijd wat natuurlijk, ook beschadigingen worden snel normaal, maar daarom ben ik wel benieuwd wat er onwenselijk aan is :)
Hangt wel een beetje van het kind af, maar zou moeten kunnen vanaf die leeftijd inderdaad. Alleen dat koken zou ik dan niet op een hectische dag doen waarbij er onder tijdsdruk gekookt moet worden, omdat broertjes/zusjes nog weer naar sport moeten. En alleen op een moment dat je zelf beschikbaar bent om indien nodig te ondersteunen/helpen.

Liefst ook volgens een structuur van bijvoorbeeld eens in de twee weken zodat de jongere kinderen vanaf een bepaalde leeftijd kunnen aanhaken op een weekenddag.
Pandax schreef:
22-09-2019 17:05
Maar wat zijn de gevolgen dan?
Parentificatie? Hazentanden? IK vind het zeer onwenselijk.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
22-09-2019 17:05
Maar wat zijn de gevolgen dan?
Het kind laten koken op het moment dat er geen ouder thuis is met jengelende broertjes en zusjes eromheen vind ik wel even een ander verhaal dan gewoon zelf als ouder op de achtergrond de was vouwen en kunnen helpen indien nodig.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 17:07
Parentificatie? Hazentanden? IK vind het zeer onwenselijk.

Het was niet naar bedoeld hoor, ik vroeg me gewoon af waarom je het vond. Of er misschien gevolgen bekend zijn die onwenselijk zijn. Maar je mag het natuurlijk gewoon vinden hoor, het was niet bedoeld als kritiek.
Roseaux schreef:
22-09-2019 17:02
Een naar de opvang, een naar de voorschoolse opvang en twee gaan zelfstandig naar school dan toch?

Ja. Twee locaties dus, iets waar de meeste werkende ouders van twee of meer kinderen mee te maken krijgen. Niet te moeilijk over doen.
Pandax schreef:
22-09-2019 17:05
Maar wat zijn de gevolgen dan?
Nou. Kijk.

Een kind dat verantwoordelijk wordt gemaakt voor de ontwikkeling van zijn jongere broertjes of zusjes wordt de gelegenheid ontnomen zichzelf te ontwikkelen, in ieder geval voor een groot deel. En dat was nou net de bedoeling van opvoeden: dat je voor al je kinderen de voorwaarden schept zich optimaal te ontwikkelen. Dus ook voor je oudste kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-09-2019 17:18
Nou. Kijk.

Een kind dat verantwoordelijk wordt gemaakt voor de ontwikkeling van zijn jongere broertjes of zusjes wordt de gelegenheid ontnomen zichzelf te ontwikkelen, in ieder geval voor een groot deel. En dat was nou net de bedoeling van opvoeden: dat je voor al je kinderen de voorwaarden schept zich optimaal te ontwikkelen. Dus ook voor je oudste kinderen.

Ja, dat kan ik me indenken. Denk je dat kinderen die op regelmatige basis koken daarmee verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van broertjes en zusjes?
Pandax schreef:
22-09-2019 17:26
Ja, dat kan ik me indenken. Denk je dat kinderen die op regelmatige basis koken daarmee verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van broertjes en zusjes?
Wel als ze dat iedere dag moeten doen terwijl er op de achtergrond geen ouders aanwezig zijn.

Ik zeg trouwens niet dat TO dat van plan is hoor, ik reageer op wat anderen schrijven. Dat mensen die arme TO straks niet gaan beschuldigen van kinderuitbuiting :proud:
Lady*Voldemort schreef:
22-09-2019 17:18
Nou. Kijk.

Een kind dat verantwoordelijk wordt gemaakt voor de ontwikkeling van zijn jongere broertjes of zusjes wordt de gelegenheid ontnomen zichzelf te ontwikkelen, in ieder geval voor een groot deel. En dat was nou net de bedoeling van opvoeden: dat je voor al je kinderen de voorwaarden schept zich optimaal te ontwikkelen. Dus ook voor je oudste kinderen.
Mmm dat is eigenlijk alleen hier in het Westen zo denk ik.
En vroeger moesten de oudste kinderen (meisjes) toch ook meehelpen.

Niet ideaal dat ben ik met je eens. Maar soms zal het toch noodzakelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
flexibel schreef:
22-09-2019 16:55
Ik heb 3 kinderen en alleenstaand (weduwe). Sta zelf om 6 uur op en ga douchen en doe mijn haren, dan om 10 voor half 7 maak ik mijn zoon wakker. Zoon is om half 7 klaar met douchen en kleden. De tweeling om half 7 uit bed, ene dochter onder de douche, de ander ontbijten met broer. Dan ene dochter douchen en de andere dochter ontbijten.
Om 10 voor 7 allemaal klaar, naar de opvang en 7.00 uur aanwezig.
Zondag maak ik voor 2 dagen stamppot, voor 2 dagen saus voor pasta’s, 2 dagen overschotel, dan eens nasi of bami voor 2 dagen. Plannen, is het toverwoord. Maandagavond samen met de tweeling hun kamer doen. Dinsdagavond ga ik naar een hobby en de tweeling naar turnen. Woensdagavond doe ik mijn slaapkamer en de badkamer. Zoon heeft dan sport. Op donderdagavond kamer van zoon.
Vrijdagavond de huiskamer en de keuken soppen.
De toiletten doe ik elke moment dat ik er zelf gebruik van maak.
Zaterdags zwemmen de tweeling en daarna boodschappen.
Zondags vrij en koken voor andere dagen.
Wauw, respect zeg. Goede tips ook
Suðri schreef:
22-09-2019 17:03
Ik vind het onwenselijk dat een kind verantwoording moet dragen en zorg moet dragen voor het gezin. Daar zijn de ouders voor. En natuurlijk is incidenteel helpen met koken, een keertje de badkamer doen of de woonkamer schoonmaken normaal.

Eens!
Op dagen dat iedereen naar school/werk moet vind ik het de verantwoordelijkheid van ouders dat er gekookt wordt. Daarom kook ik vaak een dag vooruit om op mijn werkdagen snel aan tafel te kunnen. Kinderen moeten die avond vroeg trainen dus er is behoorlijke tijdsdruk. De afspraak is dan ook dat de eerste die thuiskomt alvast de tafel dekt. Alvast maakt dat er een ketel gekookt water is voor de pasta/rijst etc. Die verantwoordelijkheid verwacht ik van ze omdat zij moeten trainen. Ik kan ook om 18:30 eten, we eten voor hen zo vroeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven