Ervaringen met school die met unit’s werkt

22-09-2019 22:45 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
In verband met een verhuizing ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe school. Een van de mogelijke scholen werkt met unit’s. Wat is jullie ervaring hiermee en wat vinden jullie kinderen hiervan?
Alle reacties Link kopieren
Definieer units in dit geval. Hebben we het over basis- of voortgezet onderwijs?

In het VO is het vaak gewoon een afdeling waar bijvoorbeeld vier klassen bij elkaar in een grote ruimte zitten en alleen voor instructie en toetsen naar een apart lokaal gaan.
In het BO vaak meerdere leerjaren bij elkaar die regelmatig samenwerken.

Met beide heb ik ervaring, als docent VO, als leerling en als ouder.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Gaat om basisschool. Unit’s van 2 leerjaren. Zoon zit in groep 7
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zitten op zo’n school. Heel erg tevreden over. Maar niet elke school met units werkt hetzelfde.
Ik zou gaan kijken en andere ouders vragen hoe zij het ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Combiklassen bedoel je? Groep 7 en 8 samen?

Hier units, maar dat is dan groep 7 Unit A/B en Unit C/D
Waarbij 2 klassen uit 1 unit (dus a en b) onderling samenwerken, projectjes doen en door elkaar heen lopen enzo, maar klas A en C elkaar zelden zien bijvoorbeeld - want andere unit.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik begrepen heb beginnen en eindigen ze de dag in hun stamgroep. De rest van de dag werken ze in wisselende groepen op hun eigen niveau.
Alle reacties Link kopieren
Voor elk soort onderwijs valt wel iets te zeggen, en iets tegen. Ik zou zeggen, bezoek de school en kijk hoe je/jullie gevoel is bij die school. Een brochure of website kan nog zo’n mooi verhaal houden, de sfeer zegt veel meer.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard zijn we gaan kijken maar een kwartier zegt ook niet alles. Vandaar dus mijn vraag om ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Langer kijken, ouders en leerlingen aanspreken.... proefdagje draaien. Kind is ook oud genoeg om zelf een mening te vormen.

Elke school is verschillend, en je vraag is onduidelijk. Wat zijn je zorgen? Welke ervaringen wil je precies horen?
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kinderen op school zijn ze er net mee begonnen. Kinderen vinden het leuk. Ik denk wel dat de leerkrachten er ook mee om moeten kunnen gaan. Vorig jaar een aantal leerkrachten weggegaan die daar geen zin on hadden. Bij ons sluit het ook goed aan bij het vo waar ze heen willen. Dat is voor mij een belangrijk voordeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven