Niveau-verschillen groep 3

23-09-2019 20:35 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn dochter is pas begonnen in groep 3 en mijn man en ik vinden het niet helemaal lekker lopen. Nu weet ik dat wij kritische ouders zijn en het op geen school perfect is, maar ik ben toch benieuwd naar meningen van anderen.
Onze dochter is een onzeker meisje. Wij hebben al een hulp-traject afgelegd met haar vanwege haar angstige gedrag, daarbij is ook haar iq getest (niet heel betrouwbaar, op 5-jarige leeftijd, maar om uit te sluiten dat problemen van een heel hoog of juist laag iq zouden kunnen komen) en dat was precies gemiddeld, helemaal prima dus.
Nu zit ze op een reguliere basisschool die blijkbaar bekend staat om goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Ze hebben iemand in dienst die speciaal hoogbegaafden onderwijs geeft en plusklasjes organiseert.
Nu merken wij dat er daarom relatief veel 'slimme' kinderen bij dochter in de klas zitten, dus kinderen die echt voorlopen op gemiddeld. Juist ook vriendinnetjes van mij dochter.
En ik merk dat ze daar erg onzeker van wordt nu ze in groep 3 zit. Zoals het leren lezen met maan-raket-zon aanduiding. Dochter zit in de maangroep, maar daar zitten maar 6 kinderen in (van de 23) terwijl dat toch eigenlijk het gemiddelde niveau is voor de start van groep 3.
Ze roept continue dat ze niet goed kan schrijven, dat de letters lelijk zijn, dat ze niet zo goed kan lezen. Dat de plusgroep-kindjes uit de klas mogen en leuke dingen mogen doen. Ik vind dit erg sneu voor haar, het lijkt nu net of mijn 'gemiddelde' kind niet goed genoeg presteert (voor haar lijkt dat zo) en aangezien ze al zo onzeker is, twijfelen wij zelfs over een overstap naar een andere school.
Terecht of stellen we ons aan en moet ze maar leren omgaan met deze niveau-verschillen?
vesvalli wijzigde dit bericht op 23-09-2019 21:01
0.12% gewijzigd
Blusklasje :hihi:
Wat doet school nou precies niet goed dan?
Ze is onzeker, en dat gaat niet weg door haar over te plaatsen naar een andere school.

Heb je al eens een gesprek met de leerkracht gehad?

Dat er een leerkracht voor hoogbegaafden in dienst is, zegt trouwens niet zoveel. Die heeft onze school ook, en daar zijn niet zoveel hoogbegaafden in de klas.
Is het een brandweerschool?

Maar goed, als alle kinderen voorlopen, is voorlopen de standaard en loopt je kind achter op de groep. En dat is een onprettig gevoel voor een kind. Ik zou het bespreken met de juf, ik zou haar zelfvertrouwen versterken en ik zou kijken hoe het gaat. Omgaan met niveauverschillen moet ze sowieso, maar het hoeft niet zo extreem.

De school doet verder niets verkeerd, zij geven passend onderwijs aan elk kind. Vind ik al een hele klus.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 23-09-2019 20:41
13.03% gewijzigd
Ik denk dat het plusgroepjes heten. Verder kan ik je helaas een illusie armer maken. Op alle scholen werken ze met verschillende niveaus en hebben kinderen heel goed door wie de zonnetjes en raketjes zijn.
Groep 3 is om te leren lezen, en dat kun je je dochter ook vertellen. Over een paar jaar zijn de verschillen al veel kleiner. Gewoon lekker haar best blijven doen, dan komt het altijd goed.
En dan doe je haar op een andere school met minder slimme kinderen, is ze misschien de slimste en komt ze pas op latere leeftijd met slimmere mensen in aanraking en is ze dan weer onzeker? Doe iets aan haar onzekerheid, niet aan de school.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 23-09-2019 20:50
0.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zal kijken naar een andere school die beter bij haar past. Het schooljaar is net begonnen en ze praat zichzelf nu al alleen maar naar beneden. Ze moet nog 5 jaar!
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
23-09-2019 20:41
Is het een brandweerschool?
:HA:
Maartje2016 schreef:
23-09-2019 20:43
Ik zal kijken naar een andere school die beter bij haar past. Het schooljaar is net begonnen en ze praat zichzelf nu al alleen maar naar beneden. Ze moet nog 5 jaar!
6
En het niet helemaal lekker vinden lopen terwijl het kind net in groep 3 is begonnen is zwaar overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het trouwens over een school die "blijkbaar bekend staat...". Hoezo blijkbaar? Heb je dat van tevoren niet gevraagd? En ze zit al 2 jaar op die school, heb je het nooit eerder gemerkt?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
23-09-2019 20:45
6
Ik was al aan het twijfelen of ik dit jaar erbij moest rekenen :$
Heel goed dat ze tussen kinderen zit die slim(mer) zijn, kinderen leren namelijk erg veel van kijken naar andere kinderen.
Dit is voor júllie de uitdaging om haar te leren niet óp te kijken naar deze kinderen maar om het ook als een motivatie te zien om te leren.
Dus doe wat aan haar onzekerheid, niet aan de school, ik zou blij zijn met een school die aan differentiatie doet (zelfs als dat met sloten water gepaard gaat...).
Maartje2016 schreef:
23-09-2019 20:48
Ik was al aan het twijfelen of ik dit jaar erbij moest rekenen :$
Aangezien hetnet een paar weken begonnen is wel ;)
Maken jullie haar als ouders zijnde niet onzeker? Ik lees nog al wat onderzoekjes en testen.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 23-09-2019 20:52
0.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
23-09-2019 20:41
Ik denk dat het plusgroepjes heten. Verder kan ik je helaas een illusie armer maken. Op alle scholen werken ze met verschillende niveaus en hebben kinderen heel goed door wie de zonnetjes en raketjes zijn.
Groep 3 is om te leren lezen, en dat kun je je dochter ook vertellen. Over een paar jaar zijn de verschillen al veel kleiner. Gewoon lekker haar best blijven doen, dan komt het altijd goed.
Mee eens.
Zon,maan,raket heb je overal en kinderen zijn zich daar altijd bewust van.
Onze kinderen waren ook nooit raketjes en voelden zich daar ook minder door. Maar dat was toch echt iets waar ze mee moesten leren dealen. En dat leren ze echt wel.
Het is tevens ook wel de leeftijd waarop ze zichzelf gaan vergelijken met anderen, en opscheppen en jaloers zijn. stukje ontwikkeling .
Alle reacties Link kopieren
Bij dochter in de klas met 23 kinderen zitten lezen 4 kinderen volgens de zonmethode. Nieuwe methode is raket er trouwens bij ons uit. Dochter leest maan, en vindt het ook lastig dat haar beste vriendin wel zonboekjes leest. In die zin hou je dat altijd. En dat er veel kinderen al lezen (daarom zon) zegt niet dat er veel hb kinderen in de klas zitten. Ik denk dat het later in groep 3 relatief meer gelijk gaat trekken. Dan kunnen ze (bijna) allemaal lezen.

Weet je hoe de verdeling is in hogere groepen qua maan/zon? Ook bij rekenen enzo. Als die zo scheef blijft zou ik misschien wel een andere school overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even een gesprekje met haar docent aanvragen en dit even bespreken en samen met de docent een oplossing zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Het verschilt ook per school. Op de school van zoonlief zijn ze minder ver met de stof dan op de school een paar straten verderop.

Hoogbegaafd en goed scoren gaan niet altijd hand in hand. Hoogbegaafdheid heeft ook te maken met originele oplossingen bedenken, creativiteit ( en dat heeft weer niks met knutselen te maken) en bijvoorbeeld een grote interesse in de wereld om je heen. Ik heb het zelf niet onderzocht maar volgens mij zijn er meer gemiddeld en slecht scorende hoogbegaafde kinderen dan goed scorende ;)

Ik denk dat je dochter gewoon pech heeft dat ze met haar onzekerheid in deze klas zit. Zijn er kinderen die over de scores en niveaus praten?
Newsflash: ook hoogbegaafde kinderen kunnen onzeker en angstig zijn. Niveauverschillen an sich zijn het probleem niet.
Hoe ging het precies bij de kleuters? Je schrijft dat je dochter al een heel traject achter de rug heeft. Een IQ-test bij kleuters kan een indicatie geven, maar ze kunnen er ook flink naast zitten.

Hoe praten jullie thuis tegen haar? Zijn jullie prestatiegericht? Hoe uitten de problemen die ze had als kleuter?
Alle reacties Link kopieren
Een iq test op deze leeftijd is hellemaal niet handig mijn zoon heeft er een gehad met 7 en daar moesten we al niet te veel aan hangen.

Waarom heeft ze met 5 jaar al een iq test gehad ?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft ook 6 jaar lang met veel slimmere kinderen in de klas gezeten. Buurtschool in een blanke hoogopgeleide wijk en dan ben je met kader niveau echt de uitzondering.

En alle zekerheidstrainingen en therapie ten spijt, hij bloeide pas op toen hij op de middelbare bij gelijken in de klas kwam.

Ik zou het aankijken tot de kerst, eventueel kijken of je nog iets met een zekerheid training kan en anders wel degelijk kijken naar een school waar meer gemiddelde kinderen zitten dan enkel de kinderen van hoogopgeleide ouders.
Ceester schreef:
23-09-2019 20:54
Het verschilt ook per school. Op de school van zoonlief zijn ze minder ver met de stof dan op de school een paar straten verderop.

Hoogbegaafd en goed scoren gaan niet altijd hand in hand. Hoogbegaafdheid heeft ook te maken met originele oplossingen bedenken, creativiteit ( en dat heeft weer niks met knutselen te maken) en bijvoorbeeld een grote interesse in de wereld om je heen. Ik heb het zelf niet onderzocht maar volgens mij zijn er meer gemiddeld en slecht scorende hoogbegaafde kinderen dan goed scorende ;)

Ik denk dat je dochter gewoon pech heeft dat ze met haar onzekerheid in deze klas zit. Zijn er kinderen die over de scores en niveaus praten?

Klopt als een bus en dit is ook mijn ervaring. Dat een school ervaring heeft met hb en daar in de praktijk ook wat mee doet vind ik fantastisch. Mijn kinderen hadden graag op zo'n school gezeten, maar helaas bleken de scholen in mijn omgeving vooral op papier wat met hb te doen. In de praktijk kregen ze moeilijker werk dat nog steeds te makkelijk was. Leuk joh, kinderen die zich kapot vervelen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven