Dreumes en bijten

24-09-2019 11:11 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net gebeld door het KDV. Me zoon van 15 maanden heeft nu het derde bijtincident gehad. En ze zeiden, heel begripvol hoor we hebben een goeie verstandhouding, dat we toch hier nu een plan van aanpak van moeten maken.

Heeft iemand van jullie ook ervaringen met dreumissen die bijten en hoe je ermee om moet gaan dat dit soort incidenten toch niet meer gebeuren?

groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Als hij dat thuis niet doet zou ik niet weten hoe jij daar een hand ik kan hebben. Doet hij het thuis ook, dan zou ik hem uit de situatie halen en zelf doorgaan met wat je aan het doen was. Dus bijvoorbeeld tijdens het spelen dan hem wegzetten en zelf doorspelen en uitleggen waarom hij niet meer mee doet.

Maar ik neem ook aan dat de leidsters vaker met dit bijltje gehakt hebben en ook voor jou goede adviezen zullen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Heeel eerlijk... (niet verder vertellen)
Onze dreumes beet ook, vooral in dingen uit pure frustratie en soms in een mens.
Van alles geprobeerd, niks hielp

Tot... ze een keer in haar oudere zus beet. Daar reageerde ik zo giftig op, en ik werd boos. Dat ze het daarna nooit meer gedaan heeft. Volstrekt pedagogisch onverantwoord.
Op die leeftijd is het een manier om zich te uiten. Verbaal is dat nog moeilijk voor zo'n kleintje.
Ga na wanneer je kind bijt. Is hij dan boos? Of juist heel blij? Als je dat weet dan kan je het bijten voorkomen door optijd te reageren. Benoem zijn emoties en haal hem uit de situatie. Vaak gaat het bijt gedrag over als je kind weet hoe hij zijn emoties anders kan uiten.
Alle reacties Link kopieren
Ja - het is een fase. Mijn dochter heeft dit ook (gehad) en die was zelfs al wat ouder dan die van jou. Ze heeft mijn man gebeten en mij gebeten, kleine incidenten om niets: spartelen tijdens de verschoning, tegenstribbelen tijdens het tandenpoetsen, etc. Op de nursery heeft ze tot 2 keer toe een ander kind gebeten, waarbij het ging om een speeltje dat zij zich wilde toe-eigenen.
We hebben het thuis bespreekbaar gemaakt: je mag anderen niet bijten en een paar keer gezegd voordat we naar de nursery reden. Toen ze ons beet hebben we door woorden (wel rustig gebleven) gezegd dat ze ''naughty'' was en dat ze sorry moest zeggen zodat ze zich ervan bewust wordt dat dit gedrag niet kan. Ze keek heel schaapachtig en volgens mij weet ze donders goed dat het niet mag.
En verder is het ook vaak uit frustratie: ze kunnen zichzelf nog niet zo goed uiten natuurlijk. Na het tweede bijtincident, nu zo'n 1,5 maand geleden zijn er geen nieuwe incidenten geweest. Mijn dochter wordt 2 begin Oktober trouwens.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij bijt ook. Tot op heden niet in andere kinderen gelukkig. Dus nog geen incidenten op het kdv en dergelijke. Maar ze bijt mij wel, als ze boos is of als ze iets niet mag, en echt hard ook! Ik heb met heel veel gedrag van haar veel geduld en leid haar af en waarschuw duidelijk en dergelijke, maar bij bijten ben in niet zo pedagogisch verantwoord. Vooral ook omdat het echt pijn doet dus ik ook ervan schrik en dan fel reageer. Als ze me bijt, zeg ik vrij hard en duidelijk ‘nee, dat mag niet!’ En als ze dan niet stopt gaat ze linea recta naar bed. Uiteraard haal ik haar dan een paar minuten later gewoon weer op maar als ze dan weer bijt, zet ik haar gewoon terug. Ook niet lief/rustig/zachtjes, ik zet haar dan gewoon heel kordaat neer en loop weg, dan huilt ze maar even.

Ze heeft 1 week veel gebeten en nu nog een heel enkele keer, maar het lijkt te werken. Absolute no nonsens aanpak dus.
Alle reacties Link kopieren
En wat voor plan stellen ze voor? Doet hij het thuis ook?
Alle reacties Link kopieren
P.S. Ik denk niet dat jij er iets aan kan doen wanneer er incidenten plaatsvinden op het KDV. Je kan een kind 's avonds niet uitleggen dat zijn gedrag van eerder die dag nu reden is om te ''straffen'' oid. Die link kan zo'n kleintje echt niet maken. De KDV leiding moet dit ter plekke aan jouw kind uitleggen. Wij moesten destijds een formulier invullen en ondertekenen waarin wij kennis hadden genomen van de incidenten die eerder die dag plaats gevonden hadden. En nogmaals - dit gaat echt voorbij.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Thuis bijt hij niet (meer). Hij heeft weleens het been van me man beetgepakt. Maar dat is alweer een tijd terug. Hij krijgt thuis ook niet de kans om flink te bijten, want we halen hem dan inderdaad snel uit de situatie. Daar kan ik me voorstellen dat het, met al die kruipende kinderen, in een oogwenk gebeurd.
Slaan doet hij thuis overigens nog wel. Waarom hij doet weet ik niet zo. Gebeurd vaak uit het niets. Maar ik benoem altijd wel dat het niet oke is e.d.

Ik zal eens opletten ook met het slaan wat er daarvoor is gebeurd waarom hij het zou willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
24-09-2019 11:18
Ja - het is een fase. Mijn dochter heeft dit ook (gehad) en die was zelfs al wat ouder dan die van jou. Ze heeft mijn man gebeten en mij gebeten, kleine incidenten om niets: spartelen tijdens de verschoning, tegenstribbelen tijdens het tandenpoetsen, etc. Op de nursery heeft ze tot 2 keer toe een ander kind gebeten, waarbij het ging om een speeltje dat zij zich wilde toe-eigenen.
We hebben het thuis bespreekbaar gemaakt: je mag anderen niet bijten en een paar keer gezegd voordat we naar de nursery reden. Toen ze ons beet hebben we door woorden (wel rustig gebleven) gezegd dat ze ''naughty'' was en dat ze sorry moest zeggen zodat ze zich ervan bewust wordt dat dit gedrag niet kan. Ze keek heel schaapachtig en volgens mij weet ze donders goed dat het niet mag.
En verder is het ook vaak uit frustratie: ze kunnen zichzelf nog niet zo goed uiten natuurlijk. Na het tweede bijtincident, nu zo'n 1,5 maand geleden zijn er geen nieuwe incidenten geweest. Mijn dochter wordt 2 begin Oktober trouwens.
Dat bespreekbaar maken klinkt goed, maar hangt wel heel erg af van de leeftijd. Die van mij is net 1, daar valt weinig mee te bespreken 😉. Overigens ben ik zelf van mening dat niet alles besproken hoeft te worden, sommige dingen mogen gewoon niet, klaar!
Alle reacties Link kopieren
pien6 schreef:
24-09-2019 11:21
En wat voor plan stellen ze voor? Doet hij het thuis ook?
Donderdag is zijn mentor er weer, maar ze wilde me wel alvast even bellen hierover. Niet dat ik het weer hoorde met het ophalen.
Thuis doet hij het niet meer, weleens sporadisch gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Slaan deed die van mij ook trouwens. Zelfde aanpak. Ik ben echt met niks zo hard, maar slaan of bijten vind ik gewoon echt onacceptabel gedrag. Ook al is het uit enthousiasme of wat dan ook, het mag gewoon echt niet. Slaan doet ze nu nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
24-09-2019 11:22
Dat bespreekbaar maken klinkt goed, maar hangt wel heel erg af van de leeftijd. Die van mij is net 1, daar valt weinig mee te bespreken 😉. Overigens ben ik zelf van mening dat niet alles besproken hoeft te worden, sommige dingen mogen gewoon niet, klaar!
Idd ik ''bespreek'' het met hem, thuis voornamelijk met het slaan, maar echt, echt begrijpen doet hij nog niet. Ik denk wel dat het slaan en bijten dezelfde reden bij hem hebben.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
24-09-2019 11:20
Die van mij bijt ook. Tot op heden niet in andere kinderen gelukkig. Dus nog geen incidenten op het kdv en dergelijke. Maar ze bijt mij wel, als ze boos is of als ze iets niet mag, en echt hard ook! Ik heb met heel veel gedrag van haar veel geduld en leid haar af en waarschuw duidelijk en dergelijke, maar bij bijten ben in niet zo pedagogisch verantwoord. Vooral ook omdat het echt pijn doet dus ik ook ervan schrik en dan fel reageer. Als ze me bijt, zeg ik vrij hard en duidelijk ‘nee, dat mag niet!’ En als ze dan niet stopt gaat ze linea recta naar bed. Uiteraard haal ik haar dan een paar minuten later gewoon weer op maar als ze dan weer bijt, zet ik haar gewoon terug. Ook niet lief/rustig/zachtjes, ik zet haar dan gewoon heel kordaat neer en loop weg, dan huilt ze maar even.

Ze heeft 1 week veel gebeten en nu nog een heel enkele keer, maar het lijkt te werken. Absolute no nonsens aanpak dus.
De no nonsens aanpak ben ik ook wel van. Tot nu toe maakt het erg weinig indruk op hem.....
Ze heb hem net wel flink toegesproken en in de box gezet.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
24-09-2019 11:22
Dat bespreekbaar maken klinkt goed, maar hangt wel heel erg af van de leeftijd. Die van mij is net 1, daar valt weinig mee te bespreken 😉. Overigens ben ik zelf van mening dat niet alles besproken hoeft te worden, sommige dingen mogen gewoon niet, klaar!
Ha-ha, met een 1 jarige kan dat inderdaad ook niet. Wij hebben altijd gezegd op vrij duidelijke toon: "you must not bite, that is naughty!" als ze dat op dat moment deed en voor dat ze dan bij het KDV naar binnen ging hebben wij haar daar ook nog even aan herinnerd. Nu ze (nu?) even niet meer bijt, zeggen we ook niets meer en is ze gewoon weer haar blije zelf. Maar ik sluit ook zeker niet uit dat ze op een gegeven moment weer bijt. En ik vind dit gedrag ook echt niet tof t.o.v. andere kinderen waarop mijn man droogjes zei: ik heb liever dat ze bijt dan alleen maar gebeten wordt.. Tja :-$
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
24-09-2019 11:14
Als hij dat thuis niet doet zou ik niet weten hoe jij daar een hand ik kan hebben. Doet hij het thuis ook, dan zou ik hem uit de situatie halen en zelf doorgaan met wat je aan het doen was. Dus bijvoorbeeld tijdens het spelen dan hem wegzetten en zelf doorspelen en uitleggen waarom hij niet meer mee doet.

Maar ik neem ook aan dat de leidsters vaker met dit bijltje gehakt hebben en ook voor jou goede adviezen zullen hebben.
Ze vertelde dat haar eigen zoon het ook deed uit frustratie omdat hij nog niet kon lopen.
Ik zal deze tip met het slaan proberen toe te passen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-09-2019 11:14
Heeel eerlijk... (niet verder vertellen)
Onze dreumes beet ook, vooral in dingen uit pure frustratie en soms in een mens.
Van alles geprobeerd, niks hielp

Tot... ze een keer in haar oudere zus beet. Daar reageerde ik zo giftig op, en ik werd boos. Dat ze het daarna nooit meer gedaan heeft. Volstrekt pedagogisch onverantwoord.
Het heeft wel gewerkt! En tja pedagogisch onverantwoord, is toch een woord die ze niet kennen ;). In ons volwassen leven doen we ook dit soort dingen. Dus misschien leren we ze dan ook wel dat je best boos mag worden als je iets niet leuk vind. Aan de andere kant dus weer pedagogisch verantwoord :p.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
24-09-2019 11:21
P.S. Ik denk niet dat jij er iets aan kan doen wanneer er incidenten plaatsvinden op het KDV. Je kan een kind 's avonds niet uitleggen dat zijn gedrag van eerder die dag nu reden is om te ''straffen'' oid. Die link kan zo'n kleintje echt niet maken. De KDV leiding moet dit ter plekke aan jouw kind uitleggen. Wij moesten destijds een formulier invullen en ondertekenen waarin wij kennis hadden genomen van de incidenten die eerder die dag plaats gevonden hadden. En nogmaals - dit gaat echt voorbij.
Nee inderdaad dat kan ook zeker niet. Kan hem misschien wel iets meer observeren thuis kijken wat hem bezighoud.
Alle reacties Link kopieren
meid1989 schreef:
24-09-2019 11:28
Ze vertelde dat haar eigen zoon het ook deed uit frustratie omdat hij nog niet kon lopen.
Maar stel dat dat de reden is hè.. dan kun je daar toch helemaal niks aan doen? En ik vind dat als reden het gedrag absoluut niet rechtvaardigen. Dus ik zou er dan niet ineens heel begripvol mee omgaan ofzo.

Ik klink nu vast heel harteloos maar ik heb echt veel geduld met mijn dochter, alleen gewoon niet als ze bijt 😉
Alle reacties Link kopieren
Nee zeker niet! Bijten mag echt niet!
Een andere keer toen ik hem ging ophalen had hij die dag dus een kindje gebeten en in het voorbijgaan zag ik dus een kindje met een flinke bijtplek, had hij dus gedaan. Ik schrok er wel een beetje van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter beet vooral mij.
Na 1000x dag mag niet maar eens (Zachtjes) teruggebeten. Dat hielp
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Kzou willen dat die mij eens beet in plaats van 1-jarige kindjes :|
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft hier bij kdv ook wel eens gebeten, even goed als dat hij een keer is gebeten door kindje dat toen 1,5 was ofzo. Hele tandafdrukken stonden erin. Maar volgens mij kun je niet meer doen dan uit de situatie halen.
Alle reacties Link kopieren
Ja nee inderdaad. Die fase zal ook wel weer overgaan.
Alle reacties Link kopieren
Kvind het gewoon echt sneu voor die kleine kindjes!
Die arme ouders die hun kind met een flinke bijtafdruk ophalen, ooh ik hou men hart vast.

Ze vertelde dus dat ze een keer een vader hadden wiens dochter was gebeten en die was pislink geworden. Die zei dat het kind maar van het KDV af moest gaan e.d. Tijdje later ging zijn eigen dochter bijten ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven