Dreumes en bijten

24-09-2019 11:11 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net gebeld door het KDV. Me zoon van 15 maanden heeft nu het derde bijtincident gehad. En ze zeiden, heel begripvol hoor we hebben een goeie verstandhouding, dat we toch hier nu een plan van aanpak van moeten maken.

Heeft iemand van jullie ook ervaringen met dreumissen die bijten en hoe je ermee om moet gaan dat dit soort incidenten toch niet meer gebeuren?

groetjes!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-09-2019 11:14
Heeel eerlijk... (niet verder vertellen)
Onze dreumes beet ook, vooral in dingen uit pure frustratie en soms in een mens.
Van alles geprobeerd, niks hielp

Tot... ze een keer in haar oudere zus beet. Daar reageerde ik zo giftig op, en ik werd boos. Dat ze het daarna nooit meer gedaan heeft. Volstrekt pedagogisch onverantwoord.
Vriendin van mij heeft een keer teruggebeten. Was kind wel al iets ouder trouwens.
Ook volstrekt pedagogisch onverantwoord, maar wel effectief.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
24-09-2019 11:52
Vriendin van mij heeft een keer teruggebeten. Was kind wel al iets ouder trouwens.
Ook volstrekt pedagogisch onverantwoord, maar wel effectief.
Tegenwoordig moet het allemaal pedagogisch verantwoord. Ik lees bespreekbaar maken, heel verantwoord, maar effectief op deze leeftijd? Boos worden mag ook al niet meer

Ik snap verder niet waarom het KDV een plan van aanpak moet maken met jou. Ze maken dit toch dagelijks mee? Volgens mij bijten de meeste kinderen wel eens. Gaat ook weer over, want ze krijgen van een ander kind vast een keer een ongewenste reactie terug.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
24-09-2019 11:38
Mijn dochter beet vooral mij.
Na 1000x dag mag niet maar eens (Zachtjes) teruggebeten. Dat hielp
Ik durfde het niet te schrijven maar hier ook.
Zoon beet me op een gegeven moment een keer zó hard in mijn gezicht dat het bloedde. Toen in een reflex uit pure frustratie omdat het de zoveelste keer was en niet reageerde op mag niet, niet doen, apart zetten enz zachtjes teruggebeten in zijn neus.
Hij heeft het daarna nooit meer gedaan...
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
24-09-2019 11:52
Vriendin van mij heeft een keer teruggebeten. Was kind wel al iets ouder trouwens.
Ook volstrekt pedagogisch onverantwoord, maar wel effectief.
Nou ja, dit dus.
Pedagogisch onverantwoord maar het hielp wel
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
24-09-2019 12:12
Ik durfde het niet te schrijven maar hier ook.
Zoon beet me op een gegeven moment een keer zó hard in mijn gezicht dat het bloedde. Toen in een reflex uit pure frustratie omdat het de zoveelste keer was en niet reageerde op mag niet, niet doen, apart zetten enz zachtjes teruggebeten in zijn neus.
Hij heeft het daarna nooit meer gedaan...
Ik zou het pas erg voor je kind vinden als je niet dit soort maatregelen neemt, hij door blijft gaan en kindjes op het KDV niets meer met hem te maken willen hebben.

Je laat je toch niet tot bloedens toe in je gezicht bijten, en dan met een lief stemmetje zeggen, nee Pietje, dat mag niet hoor. Ik snap je reactie prima
Alle reacties Link kopieren
Zal frustratie zijn, dat bijten. Kleine van ons ook even gedaan toen ze ongeveer een jaar was, na twee weken negeren en of au zeggen je doet mama pijn was het over.

Ik denk eerlijk gezegd dat ze op het KDV echt wel weten hoe ze dit aan moeten pakken, maar dat ze dat plan van aanpak met jou MOETEN maken omdat ze jouw toestemming nodig hebben of zo voor hoe ze dit aan willen gaan pakken. Lijkt me namelijk niet dat dit het eerste kindje is wat bijt.
Alle reacties Link kopieren
Terugbijten (niet keihard natuurlijk), dan weten ze wat ze doen. Ik deed dat ook bij mijn dochter, ze heeft het nooit meer gedaan.
Dat zoetsappige pedagogische geneuzel altijd, tenenkrommend.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
24-09-2019 12:08
Tegenwoordig moet het allemaal pedagogisch verantwoord. Ik lees bespreekbaar maken, heel verantwoord, maar effectief op deze leeftijd? Boos worden mag ook al niet meer

Ik snap verder niet waarom het KDV een plan van aanpak moet maken met jou. Ze maken dit toch dagelijks mee? Volgens mij bijten de meeste kinderen wel eens. Gaat ook weer over, want ze krijgen van een ander kind vast een keer een ongewenste reactie terug.
Mijn dochter begreep donders goed dat bijten niet de bedoeling is en die was ook wel wat ouder dan het kind van TO. Had ze dat niet begrepen dan hadden wij de wat meer no-nonsense aanpak gehanteerd. En natuurlijk moet je ook af en toe boos worden - als uiterste middel. Wij hebben ook geregeld mijn dochter in de box gezet als die een tantrum had om haar een time-out te geven. En verder eens hoor - dit is een fase die ook gewoon wel over gaat.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
24-09-2019 11:38
Mijn dochter beet vooral mij.
Na 1000x dag mag niet maar eens (Zachtjes) teruggebeten. Dat hielp
Heb ik ook gedaan, na herhaaldelijk waarschuwen, beet ik terug.
Het was toen wel afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
24-09-2019 12:24
Mijn dochter begreep donders goed dat bijten niet de bedoeling is en die was ook wel wat ouder dan het kind van TO. Had ze dat niet begrepen dan hadden wij de wat meer no-nonsense aanpak gehanteerd. En natuurlijk moet je ook af en toe boos worden - als uiterste middel. Wij hebben ook geregeld mijn dochter in de box gezet als die een tantrum had om haar een time-out te geven. En verder eens hoor - dit is een fase die ook gewoon wel over gaat.
Dus de box is een strafplek? En het dan gek vinden dat hun kind niet meer in de box wil... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Broodjekroket2 schreef:
24-09-2019 12:34
Dus de box is een strafplek? En het dan gek vinden dat hun kind niet meer in de box wil... :facepalm:
Box is er hier allang niet meer. Hoelang wil je dat blijven gebruiken? Dochter was er hier echt wel klaar mee zodra ze zich vooruit kon bewegen, en dan vind ik de box net een kooi. En ja, dan blijft bed over als strafplek. Waar ze overigens nooit in gaat behalve als ze dus bijt of slaat. Nou, ze slaapt er ook nog prima in hoor. Alle andere incidenten gaat ze niet voor in haar bed. Later als ze groter is zal ze ook voor straf weleens naar haar kamer moeten..
Alle reacties Link kopieren
Broodjekroket2 schreef:
24-09-2019 12:34
Dus de box is een strafplek? En het dan gek vinden dat hun kind niet meer in de box wil... :facepalm:
Misschien even alle berichten lezen ... mijn dochter was de box al ontgroeid, want was ten tijde van het bijten +/- 21 maanden (en heeft overigens nooit aangegeven niet in de box te willen. Waar je dit nu op baseert is mij volledig onduidelijk).

TO vroeg andere ouders hoe ze dit moest aanpakken en ik heb haar mijn ervaring uitgelegd. Behoorlijk onaardig van je om een andere moeder zo te bekritiseren. Bij ons lukte het wel om het bijten bespreekbaar te maken, lucky me denk ik dan. Want ik hoefde dus niet te zoeken naar andere/zwaardere alternatieven om dit gedrag te stoppen. Anders had ik dat ongetwijfeld overwogen en dat heeft niets met pedagogisch verantwoord ouderen te maken. Ik deel alleen mijn ervaring - that's all.

Enne...die facepalm mag je ook gewoon even lekker achterwege laten. Dank je wel.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
24-09-2019 12:40
Box is er hier allang niet meer. Hoelang wil je dat blijven gebruiken? Dochter was er hier echt wel klaar mee zodra ze zich vooruit kon bewegen, en dan vind ik de box net een kooi. En ja, dan blijft bed over als strafplek. Waar ze overigens nooit in gaat behalve als ze dus bijt of slaat. Nou, ze slaapt er ook nog prima in hoor. Alle andere incidenten gaat ze niet voor in haar bed. Later als ze groter is zal ze ook voor straf weleens naar haar kamer moeten..
Eens. Inmiddels is de box hier ook sinds een maand of 2 de deur uit en bij ander ongewenst gedrag(eten uitspugen of klieren met eten) breng ik mijn dochter soms ook naar haar bed boven voor een time out. Moest wel lachen - twee weken terug was ze in haar gewone kleding slaap gevallen en toen hebben we haar maar laten liggen tot de volgende morgen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Broodjekroket2 schreef:
24-09-2019 12:21
Terugbijten (niet keihard natuurlijk), dan weten ze wat ze doen. Ik deed dat ook bij mijn dochter, ze heeft het nooit meer gedaan.
Dat zoetsappige pedagogische geneuzel altijd, tenenkrommend.
Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
Box hebben we niet. Ik ga hem niet in bed zetten als hij heeft geslagen oid. Is denk nu nog te jong straf te snappen. Ik wil hem pakken als die dit doet streng zeggen dat het niet oke is en dat je beter dit of dat kan doen (het dit of dat moet ik nog even verzinnen wat betere alternatieven zijn voor zijn frustratie (moet ik eerst weten wat zijn frustratie is)) en vervolgens op een andere plek neer te zetten.

Maar als er meerdere tips zijn. Welkom. Het bijten kan ik thuis moeilijk corrigeren, omdat hij het vooral daar doet. Maar het slaan en soms knijpen kan ik wel aan werken denk ik, hoop ik. Niet alleen vind ik het namelijk vervelend dat hij een ander kindje pijn doet, ook vind ik het niet leuk om boos op hem te moeten worden. Tzt zal dat hem ook geen fijn gevoel geven denk.
Alle reacties Link kopieren
meid1989 schreef:
24-09-2019 12:54
Box hebben we niet. Ik ga hem niet in bed zetten als hij heeft geslagen oid. Is denk nu nog te jong straf te snappen. Ik wil hem pakken als die dit doet streng zeggen dat het niet oke is en dat je beter dit of dat kan doen (het dit of dat moet ik nog even verzinnen wat betere alternatieven zijn voor zijn frustratie (moet ik eerst weten wat zijn frustratie is)) en vervolgens op een andere plek neer te zetten.

Maar als er meerdere tips zijn. Welkom. Het bijten kan ik thuis moeilijk corrigeren, omdat hij het vooral daar doet. Maar het slaan en soms knijpen kan ik wel aan werken denk ik, hoop ik. Niet alleen vind ik het namelijk vervelend dat hij een ander kindje pijn doet, ook vind ik het niet leuk om boos op hem te moeten worden. Tzt zal dat hem ook geen fijn gevoel geven denk.
Slaat en knijpt hij dan thuis ook? Of ook alleen daar? Want wat daar gebeurt kun jij thuis nu weinig aan doen ben ik bang als je er niet bij bent op het moment zelf en als ze nog zo jong zijn. Denk dat je dat toch echt bij het KDV moet leggen dan, dat kun je ook bespreken bij het plan van aanpak lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Bijten doet hij voornamelijk op het KDV. Thuis gooit hij er af en toe een mep tegenaan en knijpt hier en daar.
Ik denk wel dat die 2 dingen, of het nou bijten is of slaan dezelfde beweegredenen heeft.
Alle reacties Link kopieren
meid1989 schreef:
24-09-2019 12:54
Box hebben we niet. Ik ga hem niet in bed zetten als hij heeft geslagen oid. Is denk nu nog te jong straf te snappen. Ik wil hem pakken als die dit doet streng zeggen dat het niet oke is en dat je beter dit of dat kan doen (het dit of dat moet ik nog even verzinnen wat betere alternatieven zijn voor zijn frustratie (moet ik eerst weten wat zijn frustratie is)) en vervolgens op een andere plek neer te zetten.

Maar als er meerdere tips zijn. Welkom. Het bijten kan ik thuis moeilijk corrigeren, omdat hij het vooral daar doet. Maar het slaan en soms knijpen kan ik wel aan werken denk ik, hoop ik. Niet alleen vind ik het namelijk vervelend dat hij een ander kindje pijn doet, ook vind ik het niet leuk om boos op hem te moeten worden. Tzt zal dat hem ook geen fijn gevoel geven denk.
Ook ik vind het niet leuk om mijn dochter te corrigeren of boos te worden, maar bedenk mij ook vaak dat kinderen die de hele boekenkast leegtrekken of alle CD's uit het rek trekken over het algemeen niet de leukste kinderen zijn ;-) . En ik ben volgens mijn man wel streng (ik bijt/sla dan weer niet terug oid - maar soit).

En wat je zegt; als hij alleen daar bijt en nog maar 15 maanden is heeft het niet zoveel zin om hem 's avonds te straffen of om het te bespreken. Wat wil het KDV concreet doen? Ik neem aan dat ze dit wel vaker zien (juist omdat zoveel kinderen dat doen)...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Dan kun je die wel aanpakken inderdaad. Wellicht dat dan ook het bijten overgaat.
En het hangt er van af waar je kind gevoelig voor is of het werkt of niet en van de bui. Mijn dochter vindt “mama au” echt heel erg en zielig en stopt dan, maar is ze moe en boos omdat ze iets niet mag dan werkt die aanpak niet op dat moment en kan ik haar beter afleiden en het slaan negeren.
In uiterste gevallen zeg ik dat we dan nu al naar bed gaan, nog voordat papa thuis komt. Papa is haar held dus dan houdt ze op want die wil ze wel graag nog zien voor ze gaat slapen.
Maar dat komt bijna nooit voor en ze is over het algemeen heel lief en verzorgend dus het feit dat ze mama pijn doet werkt bij haar heel goed maar zal voor alle kindjes verschillend zijn.

Heb je al verschillende dingen uitgeprobeerd wat niet of wel werkt? Want bij mij was het eerst ook even zoeken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Nee het heeft geen zin om hem 's avonds te straffen of om erover te praten. Het is voor hem al niet zo relevant naar mijn id. Maar ik kan wel met dat slaan werken en hopelijk werkt dat ook door naar het bijten. Dat hij op een andere manier frustratie of vreugde uit.
Ik weet nog niet wat ze willen doen. Elk kind daar heeft een mentor. En zij is er donderdag weer. Denk dat we dan wat gaan bespreken. Ze zei ook misschien met overleg van het consultatiebureau.
Ik zie het wel even wat ze willen gaan doen. Uiteraard alleen dingen waar wij het mee eens zijn.
Alle reacties Link kopieren
Naatje2000 schreef:
24-09-2019 13:06
Dan kun je die wel aanpakken inderdaad. Wellicht dat dan ook het bijten overgaat.
En het hangt er van af waar je kind gevoelig voor is of het werkt of niet en van de bui. Mijn dochter vindt “mama au” echt heel erg en zielig en stopt dan, maar is ze moe en boos omdat ze iets niet mag dan werkt die aanpak niet op dat moment en kan ik haar beter afleiden en het slaan negeren.
In uiterste gevallen zeg ik dat we dan nu al naar bed gaan, nog voordat papa thuis komt. Papa is haar held dus dan houdt ze op want die wil ze wel graag nog zien voor ze gaat slapen.
Maar dat komt bijna nooit voor en ze is over het algemeen heel lief en verzorgend dus het feit dat ze mama pijn doet werkt bij haar heel goed maar zal voor alle kindjes verschillend zijn.

Heb je al verschillende dingen uitgeprobeerd wat niet of wel werkt? Want bij mij was het eerst ook even zoeken hoor.
Hmm ik denk dat ik nog niet heel veel verschillende manieren heb uitgeprobeerd. Maar verder dan afleiden en uitleggen wat je wel moet doen kom ik eigenlijk ook niet.
Alle reacties Link kopieren
meid1989 schreef:
24-09-2019 13:09
Hmm ik denk dat ik nog niet heel veel verschillende manieren heb uitgeprobeerd. Maar verder dan afleiden en uitleggen wat je wel moet doen kom ik eigenlijk ook niet.
Ik zou donderdag even afwachten, dan kun je één lijn trekken met het KDV in de aanpak. Is misschien verwarrend als de één zus en de ander zo reageert. Die twee daagjes overleven jullie nog wel ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel dit echt oprecht en niet veroordelend.

Maar als je denkt dat hij straf nog niet snapt, waarom zou hij dan wel begrijpen dat hij ander gedrag moet laten zien als jij hem dat uitlegt? Zeker als je dus wilt dat hij gaat leren dat als hij gefrustreerd raakt, hij dat op een andere manier moet tonen (ervan uitgaande dat het bijten komt door frustratie). Dan moet hij dus op het moment dat het gebeurt gaan snappen dat hij op een volgend moment iets anders moet doen, dat is dan toch juist ontzettend ingewikkeld? Die straf lukt mij dan duidelijker. En een halfuur op de trap zetten snapt natuurlijk geen enkel jong kind. Maar even aan de kant gezet worden/een andere ‘straf’ op het moment dat hij bijt, kan hij echt wel snel koppelen als je dat consequent doet elke keer denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Oo ja vast wel! Morgen is die bij zen opa die bijt hij ook niet :p. En ja realistisch ben ik ook wel. Ik wil er aan werken, maar het blijft een kindje van 15 maanden. De laatste 15 maanden heeft hij al een sterke eigen wil getoond. Zal niet ineens over zijn en hij doet toch wel wat hij wil. Zoals elk kind/mens.
Alle reacties Link kopieren
meid1989 schreef:
24-09-2019 13:15
Oo ja vast wel! Morgen is die bij zen opa die bijt hij ook niet :p. En ja realistisch ben ik ook wel. Ik wil er aan werken, maar het blijft een kindje van 15 maanden. De laatste 15 maanden heeft hij al een sterke eigen wil getoond. Zal niet ineens over zijn en hij doet toch wel wat hij wil. Zoals elk kind/mens.
Wat doet opa dan wat blijkbaar werkt?

Ik bedoel dat ‘uitleggen wat hij beter kan doen’ echt veeeeel te ingewikkeld is voor een kind van 15 maanden. De gemiddelde kleuter vindt dit nog enorm lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven