Dreumes en bijten

24-09-2019 11:11 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net gebeld door het KDV. Me zoon van 15 maanden heeft nu het derde bijtincident gehad. En ze zeiden, heel begripvol hoor we hebben een goeie verstandhouding, dat we toch hier nu een plan van aanpak van moeten maken.

Heeft iemand van jullie ook ervaringen met dreumissen die bijten en hoe je ermee om moet gaan dat dit soort incidenten toch niet meer gebeuren?

groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
24-09-2019 13:14
Ik bedoel dit echt oprecht en niet veroordelend.

Maar als je denkt dat hij straf nog niet snapt, waarom zou hij dan wel begrijpen dat hij ander gedrag moet laten zien als jij hem dat uitlegt? Zeker als je dus wilt dat hij gaat leren dat als hij gefrustreerd raakt, hij dat op een andere manier moet tonen (ervan uitgaande dat het bijten komt door frustratie). Dan moet hij dus op het moment dat het gebeurt gaan snappen dat hij op een volgend moment iets anders moet doen, dat is dan toch juist ontzettend ingewikkeld? Die straf lukt mij dan duidelijker. En een halfuur op de trap zetten snapt natuurlijk geen enkel jong kind. Maar even aan de kant gezet worden/een andere ‘straf’ op het moment dat hij bijt, kan hij echt wel snel koppelen als je dat consequent doet elke keer denk ik.
Ik vat het ook niet zo op gelukkig. Je weet het nooit op viva ;).

Je hebt idd een punt.

Ik denk dat ik ook wel zoiets in me hoofd heb. Maar ik zag hem oppakken, helemaal naar boven lopen, in bed zetten en dan weglopen niet als iets doeltreffends voor hem. Dat die consequentie te onbegrijpelijk is. Oppakken, toespreken en 1-2 meter verder weg zetten beter werkt.
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste deed dit ook. Maar alleen met een trigger, ze had dan al 3x nee gezegd en dan was bijten de volgende stap. Ze ging dus niet zelf op kindjes af. Hoe is dat bij jouw kleine?
Een aanpak hiervoor ging bij ons niet verder als met het kdv even uitwisselen hoe wij reageren en hoe zij dat deden, zodat het op 1 lijn ligt. Heeft wel een jaartje geduurd voordat het echt over was, dus nog even doorbijten :mrgreen:


Ik schrik er wel van hoeveel mensen terugbijten als serieuze optie zien. Doen jullie ook aan terugslaan? Terugschreeuwen? Terugkrabben?
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
24-09-2019 13:17
Wat doet opa dan wat blijkbaar werkt?

Ik bedoel dat ‘uitleggen wat hij beter kan doen’ echt veeeeel te ingewikkeld is voor een kind van 15 maanden. De gemiddelde kleuter vindt dit nog enorm lastig.
Nja 't hoeft ook geen lange zin te zijn. Meer uitleggen in de vorm van 2 woorden. Niet slaan, maar aaien bijv.

Opa doet niet veel anders dan mij. Hij doet het op het KDV. Hij bij ook niet thuis.

Het is daar ook zoveel makkelijker. Veel kindjes van zijn leeftijd allemaal op dezelfde ooghoogte die ook op de grond kruipen/zitten. Thuis loopt iedereen op 2 voeten en is de drang/kans om te bijten kleiner.
Alle reacties Link kopieren
https://www.oeiikgroei.nl/kinderen-en-bijten/

Misschien fijn om te lezen?
Mijn dochter heeft het ook een tijdje gedaan. Net als slaan/krabben (voornamelijk op de opvang, en dan alleen de jongere kleintjes) Is vanzelf over gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
24-09-2019 13:19
Onze jongste deed dit ook. Maar alleen met een trigger, ze had dan al 3x nee gezegd en dan was bijten de volgende stap. Ze ging dus niet zelf op kindjes af. Hoe is dat bij jouw kleine?
Een aanpak hiervoor ging bij ons niet verder als met het kdv even uitwisselen hoe wij reageren en hoe zij dat deden, zodat het op 1 lijn ligt. Heeft wel een jaartje geduurd voordat het echt over was, dus nog even doorbijten :mrgreen:


Ik schrik er wel van hoeveel mensen terugbijten als serieuze optie zien. Doen jullie ook aan terugslaan? Terugschreeuwen? Terugkrabben?
Ik denk dat dit ook een beetje de optie wordt.
Alle reacties Link kopieren
Vanzelf overgaan ben ik het toch niet altijd mee eens

Hier geen bijter maar mijn zoontje was het slachtoffer (groep 1)
En is echt maanden huilend naar school gegaan daardoor
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
24-09-2019 13:19

Ik schrik er wel van hoeveel mensen terugbijten als serieuze optie zien. Doen jullie ook aan terugslaan? Terugschreeuwen? Terugkrabben?
Eens. Ik kan mij de wanhoop wel voorstellen -ik zit soms ook wel met mijn handen in het haar-, maar ik persoonlijk vind wel dat ik mijn kind moet leren dat geweld niet de norm is. Dat gezegd hebbende: als kind heb ik ook wel eens een draai om mijn oren gehad en heb daar niets aan over gehouden. En mijn man en ik hebben haar nog wel eens stevig beet gepakt als ze iets doet, dat ook gevaarlijk kan zijn.

Ik denk wel, TO, dat je met dat slaan misschien iets kan doen. In jouw geval zou ik mijn kind vermanend toespreken en proberen ergens neer te zetten/uit de situatie te halen oid en kijken of dat werkt. Nee heb je, ja kun je krijgen...

Bij mij is het vaak ook situatie (en tijd) afhankelijk of ik er iets mee doe. Als het om bijten/agressie gaat absoluut, maar ze had een paar weken terug dat ze uitsluitend door mijn man uit het autostoeltje gehaald wilde worden en daar maak ik dan geen strijd van. Met andere dingen probeer ik haar soms af te leiden, al werkt dat steeds minder goed.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
24-09-2019 13:28
Vanzelf overgaan ben ik het toch niet altijd mee eens

Hier geen bijter maar mijn zoontje was het slachtoffer (groep 1)
En is echt maanden huilend naar school gegaan daardoor
En dat vind ik dan weer heel sneu voor jouw kind. Ik vond het daarom ook echt niet fijn dat mijn dochter dat bij twee kinderen op het KDV gedaan had.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
24-09-2019 13:28
Vanzelf overgaan ben ik het toch niet altijd mee eens

Hier geen bijter maar mijn zoontje was het slachtoffer (groep 1)
En is echt maanden huilend naar school gegaan daardoor
Ai, ja das niet tof. Dan was de bijter ook wel stuk ouder en snapt die daadwerkelijk wat die doet.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
24-09-2019 13:32
Eens. Ik kan mij de wanhoop wel voorstellen -ik zit soms ook wel met mijn handen in het haar-, maar ik persoonlijk vind wel dat ik mijn kind moet leren dat geweld niet de norm is. Dat gezegd hebbende: als kind heb ik ook wel eens een draai om mijn oren gehad en heb daar niets aan over gehouden. En mijn man en ik hebben haar nog wel eens stevig beet gepakt als ze iets doet, dat ook gevaarlijk kan zijn.

Ik denk wel, TO, dat je met dat slaan misschien iets kan doen. In jouw geval zou ik mijn kind vermanend toespreken en proberen ergens neer te zetten/uit de situatie te halen oid en kijken of dat werkt. Nee heb je, ja kun je krijgen...

Bij mij is het vaak ook situatie (en tijd) afhankelijk of ik er iets mee doe. Als het om bijten/agressie gaat absoluut, maar ze had een paar weken terug dat ze uitsluitend door mijn man uit het autostoeltje gehaald wilde worden en daar maak ik dan geen strijd van. Met andere dingen probeer ik haar soms af te leiden, al werkt dat steeds minder goed.
Ik denk het ook ja. Even kijken wat zij daarop zeggen. Meer kan ik ook niet doen vanuit thuis als hij daar niet bijt. Het heeft sowieso een verband met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
24-09-2019 13:28
Vanzelf overgaan ben ik het toch niet altijd mee eens

Hier geen bijter maar mijn zoontje was het slachtoffer (groep 1)
En is echt maanden huilend naar school gegaan daardoor
Groep 1 is een heel ander verhaal dan een dreumes. Daar zit waarschijnlijk meer achter.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor de tips en fijne reacties!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma heeft ooit verteld dat mijn moeder als peuter ook iedereen beet, en ook echt hard.

Toen mijn moeder weer een keer haar moeder (mijn oma) beet, pakte oma haar handje en beet op haar vingers.
Mijn moeder riep "AU!" Waarop oma zei "Zo voelt het ook als jij anderen bijt!"
Mijn moeder heeft het erna nooit meer gedaan.
Soms is laten ervaren de beste leerwijze...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven