Baby 3 maanden en water

09-10-2019 00:05 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag en misschien dat jullie er meer over weten. Mijn partner en ik hebben een zoontje van 3 maanden. Hij eet goed en groeit goed.

Vandaag was hij voor het eerst een hele dag bij mijn schoonzusje. Zij heeft laatst ook opgepast een avondje en dat ging prima! Zelf heeft ze ook een kindje van 3 jaar. Ik was met haar aan het appen over hoe het ging en ze vertelde mij dat haar moeder (mijn schoonmoeder) hem water heeft gegeven! Dus ik vroeg huh water?! (Hij krijgt altijd gewoon de fles en de borst (ik ben aan het afbouwen). Mijn schoonzusje gaf inderdaad aan dat ze water had gegeven. Ik snapte niet waarom en hoeveel. Ik moest verder op werk dus kon niet verder vragen. Later heb ik gevraagd hoeveel ze heeft gegeven en toen gaf ze aan ongeveer 40 cc/ml!😳 Ik schrok daar heel erg van want dat vind ik best veel. Hij drinkt normaal per keer 100cc/ml ongeveer.

Ik lees overal dat het juist gevaarlijk is voor baby’s onder de 6 maanden. Dit is wat ik op meerdere sites lees:

Water geven aan een baby jonger dan zes maanden doet eerder kwaad dan goed. Zo kunnen zuigelingen waterintoxicatie, of watervergiftiging krijgen wat verschrikkelijke gevolgen kan hebben, beginnend met misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid en desoriëntatie, en eindigend in extreme zwelling van de hersenen, verstoring van de doorbloeding en druk op het cerebellum, epileptische aanvallen, coma en dood.

Ik ben eigenlijk heel boos, omdat ik niet snap waarom ze hem water geeft! Als hij honger heeft kan hij gewoon de fles krijgen! Het was namelijke al bijna 3 uur later. Ik weet nou niet zo heel goed wat ik hiermee moet....

Nu had hij daarnet ook hele waterige diarree opeens en dat heeft hij nog nooit gehad. Of het is toeval...

Overdrijf ik? Of is het ook raar dat ze hem water geeft? Ik snap het gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
En terecht dat je boos bent.
Ik weet niet wat ik zou doen maar 1 op 1 oppassen zou ik niet meer willen.
En dat zou ik ook duidelijk maken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Zolang het geen 35 graden is zou ik het vooral totaal niet nodig vinden.

Zo'n kleintje leeft en groeit op melk en er 4 cl water inkiepen terwijl er maximum 10 cl melk in zijn maag gaat per keer zorgt er gewoon voor dat ofwel zijn maag overvol zit, ofwel dat er vocht binnengaat dat totaal nutteloos is.


Zolang het bij 4 cl is gebleven zou ik er geen moord voor begaan, maar zou ik hen wel duidelijk maken dat je kind tot 6 maanden enkel en alleen melk mag.
En dat als ze zich daar niet aan houden het voorlopig gedaan is met oppassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze gewoon even zeggen dat dat niet de bedoeling is bij zulke jonge baby’s. En dat je dat in het vervolg dus niet meer wil hebben.

Van 40cc zal hij geen watervergiftiging krijgen hoor.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is raar dat ze hem water geeft. Een baby van die leeftijd geef je gewoon melk. In water zitten geen voedingstoffen die je baby hard nodig heeft.

Ik zou haar zeker niet meer laten oppassen als ze zulke rate fratsrn uithaalt met je baby.

Wat betreft die watervergiftiging zal het wel meevallen. Maar ik zou niet het risico willen lopen dat je baby op deze manier niet voldoende voeding krijgt.
Ik denk eerlijk gezegd dat het een beetje overdreven is maargoed. Het is niet alsof je kind liters binnen heeft gekregen. Ik moest van de kinderarts zelfs voeding van onze dochter verdunnen met water omdat ze anders teveel melk dronk.
Overigens zie ik alleen maar mooie artikeltjes maar de gegevens van het daadwerkelijke onderzoek kan ik nergens vinden.
Nou heel boos vind ik wat overdreven maar ik zou wel duidelijk maken dat water geven (nog) niet de bedoeling is. Het is water en het gaat om 40 ml, daar houdt hij echt niets aan over.
Alle reacties Link kopieren
Dat je kind een keer water heeft gedronkrn in plaats van melk is niet zo erg. Als dat vaak gebeurd wel.

Ik zou vooral bang zijn dat ze dit vaker gaat doen en ik vind dit zo'n rare actie dat ik denk wat zou ze nog meer voor rare dingen gaan doen? Andere rare dingen die wellicht schadelijker zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat het dus niet aan mij ligt dat ik er boos over ben! Ik denk ook niet dat hij gelijk iets heeft, maar het gaat om het waarom! Hij kan gewoon de fles krijgen. Ik begreep van mijn schoonzusje dat hij 2keer maar 50cc heeft gedronken dus ik denk dat mijn schoonmoeder toen dacht ooh dan maar water ofzo. Terwijl ik vind dat als hij zijn fles niet meer wil na een paar keer proberen prima! Als hij honger heeft zal hij er vanzelf wel om vragen.

En ik dacht laat ii niet zo’n moeder zijn met allemaal lijstjes van dit moet je doen en dit mag hij wel en niet.. Mij lijkt het logisch dat een baby melk drinkt. Maar blijkbaar moet ik dus gaan benoemen dat hij geen water mag... Dat verwacht je ook niet dus jaa!
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
09-10-2019 00:19
Ik denk eerlijk gezegd dat het een beetje overdreven is maargoed. Het is niet alsof je kind liters binnen heeft gekregen. Ik moest van de kinderarts zelfs voeding van onze dochter verdunnen met water omdat ze anders teveel melk dronk.
Overigens zie ik alleen maar mooie artikeltjes maar de gegevens van het daadwerkelijke onderzoek kan ik nergens vinden.
Ik denk ook niet dat hij gelijk dood gaat of iets, maar ik snap de rede niet... Als het bv 40 graden buiten is snap ik het nog maar nu..
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
09-10-2019 00:25
Dat je kind een keer water heeft gedronkrn in plaats van melk is niet zo erg. Als dat vaak gebeurd wel.

Ik zou vooral bang zijn dat ze dit vaker gaat doen en ik vind dit zo'n rare actie dat ik denk wat zou ze nog meer voor rare dingen gaan doen? Andere rare dingen die wellicht schadelijker zijn.
Ja en dat is precies wat ik nu dus denk! Als ze hem water geeft zonder echte reden wat gaat ze hem straks allemaal nog meer geven.. Ik kan moeilijk alles gaan benoemen en een lijst maken terwijl sommige dingen logisch zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ws omdat het vroeger veel normaler was. Vroeger kregen zelfs pasgeboren baby’s van een paar uur oud wel water, terwijl we nu weten dat dat juist helemaal niet de bedoeling is, zelfs niet als het kindje heel slecht drinkt van andere dingen.

Maar dat voortschrijdend inzicht wordt wel meegenomen op een kdv waar ze altijd werken volgens de laatste inzichten van de JGZ dus ik zou m’n kind lekker naar betaalde opvang sturen als je dit soort gedoe niet wil hebben.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Zeker van die schoonzus zou ik trouwens anders verwachten.

Dat een schoonmoeder niet mee is, daar kan ik nog wel iets in zien.
Maar dat iemand met een kind van 3 niet beseft dat je een 3'maander geen water hoeft te geven en moeder maar laat doen ... dan zou ik me echt afvragen wat haar volgende actie is.
Alle reacties Link kopieren
Even om te relativeren: dit is natuurlijk (ongeveer) hetzelfde als wanneer je in zo'n fles van 90 / 100 per ongeluk 2 schepjes poeder doet i.p.v. 3. Die waterintoxicatie zal dus wel meevallen.
Het is wel raar dat oma hem zomaar water gegeven heeft. Daar kun je het zeker met haar over hebben.
(Overigens werk ik veel met ouders en baby's en ik merk dat Marokkaanse en Turkse ouders meer geneigd zijn om naast de melkflessen ook water te geven. Misschien is dat omdat het in die landen dus wél 40 graden wordt. Komt je schoonmoeder misschien uit het buitenland?)
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
09-10-2019 00:33
Ws omdat het vroeger veel normaler was. Vroeger kregen zelfs pasgeboren baby’s van een paar uur oud wel water, terwijl we nu weten dat dat juist helemaal niet de bedoeling is, zelfs niet als het kindje heel slecht drinkt van andere dingen.
Off topic: Voor zover ik weet was dat dan wel suikerwater / glucose, wat weer anders werkt dan 'puur'.
lariba wijzigde dit bericht op 09-10-2019 00:45
1.35% gewijzigd
Lariba schreef:
09-10-2019 00:43
Voor zover ik weet was dat dan wel suikerwater / glucose, wat weer anders werkt dan 'puur'.
Dat wilde ik ook gaan schrijven.
Gewoon water geven na de geboorte is echt een heel slecht idee!
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
09-10-2019 00:33
Ws omdat het vroeger veel normaler was. Vroeger kregen zelfs pasgeboren baby’s van een paar uur oud wel water, terwijl we nu weten dat dat juist helemaal niet de bedoeling is, zelfs niet als het kindje heel slecht drinkt van andere dingen.

Maar dat voortschrijdend inzicht wordt wel meegenomen op een kdv waar ze altijd werken volgens de laatste inzichten van de JGZ dus ik zou m’n kind lekker naar betaalde opvang sturen als je dit soort gedoe niet wil hebben.
Ja en het rare vind ik deze zomer toen hij net geboren was zei mijn schoonmoeder ook van Jaa als het zo warm kan je hem soms extra water geven. Dus ik heb toen ook tegen haar gezegd dat ik dat raar vond en niet snap waarom je dan water zou moeten geven. Ik heb haar toen ook gezegd dat ik dan gewoon liever extra borstvoeding geef!

Ik vind het gewoon vervelend als “oudere mensen” dan altijd zeggen:” vroeger kon dan wel gewoon dus nu overdrijven ze dat het niet mag”. Misschien is dat ook met een rede! Dat je bv ouder bent en al meerdere kinderen heb grootgebracht wil niet zeggen dat je het gelijk beter weet! Dat vind ik altijd zo irritant!
Alle reacties Link kopieren
Wat een overdreven reactie.
Mijn kind kreeg op die leeftijd regelmatig water, op aanraden van het cb, en daar knapte hij enorm van op. Hij kreeg bijv veel minder krampjes daardoor.
En voor waterintoxicatie moet er veel meer water gedronken worden en ook nog eens te weinig melk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
09-10-2019 00:37
Even om te relativeren: dit is natuurlijk (ongeveer) hetzelfde als wanneer je in zo'n fles van 90 / 100 per ongeluk 2 schepjes poeder doet i.p.v. 3. Die waterintoxicatie zal dus wel meevallen.
Het is wel raar dat oma hem zomaar water gegeven heeft. Daar kun je het zeker met haar over hebben.
(Overigens werk ik veel met ouders en baby's en ik merk dat Marokkaanse en Turkse ouders meer geneigd zijn om naast de melkflessen ook water te geven. Misschien is dat omdat het in die landen dus wél 40 graden wordt. Komt je schoonmoeder misschien uit het buitenland?)
Mijn schoonmoeder is gewoon Nederlands. Ik ben zelf wel Marokkaans en ik zou het zelf niet geven haha!
Maya, ik zou mijn kind niet meer in de buurt laten van mijn schoonmoeder als ik jou was. Het is nog niet onverantwoord, maar gezond is het zeker niet!

En ook in warme landen geldt dat het bijvoeden met water maar beperkt mag. Als je borstvoeding geeft is het al helemaal niet de bedoeling!
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-10-2019 00:36
Zeker van die schoonzus zou ik trouwens anders verwachten.

Dat een schoonmoeder niet mee is, daar kan ik nog wel iets in zien.
Maar dat iemand met een kind van 3 niet beseft dat je een 3'maander geen water hoeft te geven en moeder maar laat doen ... dan zou ik me echt afvragen wat haar volgende actie is.
Nou dat vond ik dus ook bijzonder! Terwijl zij zelf heel erg strikt is met haar kind. Die moet alles biologisch en mag geen suiker geen vlees niks.
Alle reacties Link kopieren
Baby_twee schreef:
09-10-2019 00:47
Maya, ik zou mijn kind niet meer in de buurt laten van mijn schoonmoeder als ik jou was. Het is nog niet onverantwoord, maar gezond is het zeker niet!

En ook in warme landen geldt dat het bijvoeden met water maar beperkt mag. Als je borstvoeding geeft is het al helemaal niet de bedoeling!
Ja ik voel mij er ook echt niet meer fijn bij! Ik vond het al lastig om hem voor het eerst vandaag zo lang achter te laten. Maar ik dacht bij mezelf van niet overdrijven hij is in goede handen en dat komt wel goed.
Nou niet dus.. Ik maakte me al druk op de 1 of andere manier maar waarom weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Baby_twee schreef:
09-10-2019 00:47
Maya, ik zou mijn kind niet meer in de buurt laten van mijn schoonmoeder als ik jou was. Het is nog niet onverantwoord, maar gezond is het zeker niet!

En ook in warme landen geldt dat het bijvoeden met water maar beperkt mag. Als je borstvoeding geeft is het al helemaal niet de bedoeling!
Overdrijven is ook een kunst. Zoals iemand anders al schreef; het effect is hetzelfde als wanneer je je kind per ongeluk een schepje te weinig in een fles geeft. Daar hoef je je baby niet voor uit de buurt van oma te houden.

Het lijkt me wel handig, TO, om haar te vragen waarom ze dat deed (je geeft meerdere keren aan dat je je dat afvraagt) en te zeggen dat het niet de bedoeling is.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
09-10-2019 00:43
Off topic: Voor zover ik weet was dat dan wel suikerwater / glucose, wat weer anders werkt dan 'puur'.
Nee dat werd vrij recentelijk nog gedaan. Maar even iets langer geleden schijnbaar gewoon water, begreep ik. Ik vond het ook apart.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Water is in een normaal klimaat voor die leeftijd niet nodig. Maar jij googled te veel TO. Man man man, zo erg is een slokje water nou ook weer niet.
Hij is drie maanden, geen drie weken. Dan heeft ie een keer te weinig voeding op vocht binnen. Van die éne keer gaat ie echt niet dood of krijgt je kind al die verschrikkelijke dingen.
Nee tegen water en Nee tegen je overtrokken gedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven