Partner wil (nog) geen derde kindje

10-10-2019 09:36 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben moeder van 2 geweldige zoons, oudste 5,5 en jongste ruim 1,5....ik had graag eerder een tweede kindje willen krijgen maar mijn man stelde het steeds uit....we hebben het altijd over 3-4kinderen gehad en we hebben ook gezegd dat een volgende keer er niet meer zo lang tussen moest zitten....ik heb nu al een aantal keer geprobeerd om aan te geven dat ik er klaar voor ben voor nr 3 maar hij wil nog niet....ik vind het zo frustrerend, ben er echt constant mee bezig, ik wil namelijk ook op een gegeven moment klaar zijn met zwangerschappen etc. Nu heb ik het een tijdje laten rusten maar wil graag “het gesprek” weer aangaan....maar kijk er zo tegen op🙈 ....ben van november tot januari vrij van werk en ik wilde die periode gebruiken om te “oefenen”....heeft iemand tips voor mij over hoe ik “het gesprek” het beste aan kan gaan? Liefs x
Alle reacties Link kopieren
Gek dat jullie hier niet over praten en je niet weet waarom hij niet wil.
Vind hij de nachten te zwaar? Geniet hij ervan dat de 1.5 jarige eindelijk wat meer "kan" en er meer bewegingsvrijheid is?
Twijfelt hij of hij wel een derde wil?
Is er een andere reden?

Hebben jullie het er nooit over of het leeftijdsverschil tussen de eerste en tweede fijn is of juist niet fijn?

Andersom, weet hij dat jij de zwangerschappen achter de rug wil hebben? Ben je er duidelijk over dat je nu zou willen beginnen ipv hints te geven?

Probeer eerst eens te praten en kijk waar jullie beiden nou vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
10-10-2019 11:12
Ik denk dat het ook heel erg afhangt van de omstandigheden en taakverdeling thuis. TO heeft kennelijk zo maar twee maanden vrij midden in het jaar. Heeft man dat ook?

En hoeveel uur werken jullie ieder en is dat een beetje te combineren met de opvang en het halen en brengen van kinderen in drie verschillende leeftijdscategoriën? En verdien je genoeg samen om drie kinderen te onderhouden? Is het huis groot genoeg? Heb je daarnaaast nog andere tijdslurpende verplichtingen (in het verschiet) zoals mantelzorg, een verbouwing, verhuizing, ziekenhuisopname, etc,,,
en dat zijn allemaal (terechte hoor) praktische zaken
Maar als meneer-To gewoon niet wil, is dat net zo'n goed argument.
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
10-10-2019 09:53
Er zijn maar weinig dingen waarvan ik vind dat je je zin niet een beetje door kunt drukken, maar dit is er zeker één van! Om een kindje te krijgen in een goede relatie moet je daar allebei achter staan! Dus ook zeker niet zomaar stoppen met ac of zo.

In mijn eigen situatie merkte ik op een gegeven moment dat ik bijna geobsedeerd raakte door wat ik NIET had, waardoor ik bijna vergat te geniet van wat ik wél had! Twee prachtige kinderen! Gelukkig kreeg ik dat op tijd in de gaten!
Hoe heb je dat dan echt los kunnen laten?
Want ik ben me ontzettend bewust van mijn 2 schatten, geniet er volop van, maar de wens voor een derde blijft er maar (in tegenstelling tot bij man)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel wat in die opmerking over 'klaar zijn met die zwangerschappen'. In ons geval wilden we aanvankelijk graag een groot gezin. Liefst vier kinderen, twee aan twee. Maar na de eerste twee, wilde ik liever niet nog járen wachten en dan nog eens een paar jaar in de kleintjes zitten. We besloten toen dat drie op een rij voor ons de oplossing was. En zo geschiedde. Drie kinderen binnen vier jaar. En klaar.

Dachten we. Tot de vierde járen later langs mijn spiraaltje zwom. Hij is nu 14 terwijl de oudsten over een jaartje waarschijnlijk alle drie de deur uit zijn. Heel gezellig hoor, nog zo'n puber in huis, maar ik vind het met hem toch allemaal wel wat zwaarder.
Alle reacties Link kopieren
yukon schreef:
10-10-2019 11:18
Hoe heb je dat dan echt los kunnen laten?
Want ik ben me ontzettend bewust van mijn 2 schatten, geniet er volop van, maar de wens voor een derde blijft er maar (in tegenstelling tot bij man)
Ik denk door wat ze zei, dankbaar zijn en genieten van de kids die je wél hebt.
Ik ken het ook, man wilde ook geen 3e meer. Jaren heeft dat gevoel er bij mij gezeten, dat zoete verlangen. En toen ik 41 was, was het ineens helemaal over. Wat een rust! En blij dat ik geen 3e had zelfs.
Bij mij speelde mee dat ik voor mijn gevoel niet zelf had kunnen beslissen dat het compleet was omdat ik medicijnen moest gaan gebruiken waarmee ik niet zwanger mocht worden. Maar man wilde sowieso toch niet.

Misschien zit daar wat in, dat je niet zelf besloten hebt?
Arme man. Heeft ie een mooi gezin met 2 kinderen, is zijn vrouw alleen maar bezig met babyfabriekje spelen. Een paar maanden reserveren om te wippen op kalender? Je zou van minder een slappe krijgen als kerel.

Je hebt sámen met hem een gezin, je bent zijn vrouw. Behandel hem eens als gelijkwaardige partner.
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
10-10-2019 11:34
Ik denk door wat ze zei, dankbaar zijn en genieten van de kids die je wél hebt.
Ik ken het ook, man wilde ook geen 3e meer. Jaren heeft dat gevoel er bij mij gezeten, dat zoete verlangen. En toen ik 41 was, was het ineens helemaal over. Wat een rust! En blij dat ik geen 3e had zelfs.
Bij mij speelde mee dat ik voor mijn gevoel niet zelf had kunnen beslissen dat het compleet was omdat ik medicijnen moest gaan gebruiken waarmee ik niet zwanger mocht worden. Maar man wilde sowieso toch niet.

Misschien zit daar wat in, dat je niet zelf besloten hebt?
Dank je wel voor je reactie. Fijn om te lezen.
Inderdaad ligt de keuze bij man en niet bij mij. Maar dat vind ik juist lastig, omdat man altijd over alles beren op de weg ziet. Ik heb hem wel vaker moeten helpen met relativeren over grote keuzes en dat heeft altijd goed uitgepakt, voor beiden. Hoe weet ik dan dat dat nu niet weer het geval is? En hij daar zelf over een paar jaar achter komt maar het dan te laat is. Dat zou ik echt heel erg vinden.

Maar goed, ik wil dit topic verder niet kapen. Nogmaals bedankt.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik snap als je iets graag wilt dat het soms lastig is geduld te hebben. Maar mijn advies aan jou is toch probeer geduld te hebben. Je man wilt wel, maar nu nog niet. Er zijn ook vrouwen (waaronder bijv Yukon) waarvan de man echt niet wilt, dat doet echt zeer. Dus misschien relativeert dat jouw "probleem" een beetje. Het komt heus wel, maar niet nu. Ik zal het zeker pas over een half jaar aankaarten in de vorm van "hoe sta jij er inmiddels in?"
Alle reacties Link kopieren
yukon schreef:
10-10-2019 11:58
Dank je wel voor je reactie. Fijn om te lezen.
Inderdaad ligt de keuze bij man en niet bij mij. Maar dat vind ik juist lastig, omdat man altijd over alles beren op de weg ziet. Ik heb hem wel vaker moeten helpen met relativeren over grote keuzes en dat heeft altijd goed uitgepakt, voor beiden. Hoe weet ik dan dat dat nu niet weer het geval is? En hij daar zelf over een paar jaar achter komt maar het dan te laat is. Dat zou ik echt heel erg vinden.

Maar goed, ik wil dit topic verder niet kapen. Nogmaals bedankt.
NP... Ik kon mijn man ook bijna altijd overhalen, lieve zachte man, maar hierin was hij héél vastbesloten. Toen mij dat duidelijk was, m.a.w. door mijn koppigheid heen drong haha, heb ik het geaccepteerd.

Ook niet om het topic te kapen, maar misschien kan de OP hier ook wat mee.
anoniem_390897 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 12:22
4.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sja, je kunt het er wel over gehad hebben (hoeveel kinderen jullie eventueel zouden willen), maar mijn persoonlijke ervaring is toch dat dat eerst altijd een 'idee' is, en dat je pas weet of je nog een kind wil als je er al één (of dus meer) hebt, en of je al dan niet openstaat voor nog een kind.
Vooral bij dit onderwerp werk het m.i echt niet zo van; dat heb je toen gezegd dus 'moet' je je eraan houden.
Hell, als ik wist hoe pittig ons tweede kind zou zijn was ik er wellicht niet eens meer aan begonnen :lol:
En ik lees dat je zegt dat jij er 'snachts uit gaat voor jullie jongste kind, dus dat je man daar geen last van heeft, maar zo simpel is het natuurlijk niet.
De komst van nog een kind heeft áltijd invloed, vooral nu de jongste nog zo jong is.
Jij slaapt minder, bent wellicht daardoor ook iets anders, een kind van 1,5 vraagt over het algemeen veel energie en aandacht etc etc, het heeft wel degelijk invloed, op iedereen. En dan 'nu al' denken aan nog een kind, is wellicht voor hem te vroeg? Of misschien wil 'ie gewoon toch helemaal geen kinderen meer en is het voldoende zo voor hem?
Is allemaal gissen natuurlijk, maar dat blijft het ook zo lang je het hem niet gewoon direct vraagt.
Mij lijkt het belangrijker dat jullie relatie en gezinsleven goed blijft dan persé nog een kind erbij.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-10-2019 10:12
Maar TO, serieuze vraag:
waarom vraag je je man niet gewoon OF hij een 3e wil en wanneer?
wat is het probleem?

Ben je bang voor zijn antwoord?, is dat het??
Ze is bang dat ze haar zin niet krijgt
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me zo voorstellen dat 'drie of vier kinderen willen' niet iets is wat je van tevoren kan vastleggen, aangezien je dan nog helemaal niet weet hoe het voelt om een kind te hebben, of om twee kinderen te hebben - en dat je de beslissing om voor nog een kind te gaan dus steeds gaandeweg neemt.

Dit is echt niet iets waar je hem op vast kan pinnen, waarbij je kan roepen: afspraak is afspraak. Als hij twee op dit moment genoeg vindt dan is dat zijn goed recht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
glitglam schreef:
10-10-2019 12:22
Sja, je kunt het er wel over gehad hebben (hoeveel kinderen jullie eventueel zouden willen), maar mijn persoonlijke ervaring is toch dat dat eerst altijd een 'idee' is, en dat je pas weet of je nog een kind wil als je er al één (of dus meer) hebt, en of je al dan niet openstaat voor nog een kind.
Vooral bij dit onderwerp werk het m.i echt niet zo van; dat heb je toen gezegd dus 'moet' je je eraan houden.
Had dit nog niet gelezen, maar precies wat ik ook bedoel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
yukon schreef:
10-10-2019 11:58
Dank je wel voor je reactie. Fijn om te lezen.
Inderdaad ligt de keuze bij man en niet bij mij. Maar dat vind ik juist lastig, omdat man altijd over alles beren op de weg ziet. Ik heb hem wel vaker moeten helpen met relativeren over grote keuzes en dat heeft altijd goed uitgepakt, voor beiden. Hoe weet ik dan dat dat nu niet weer het geval is? En hij daar zelf over een paar jaar achter komt maar het dan te laat is. Dat zou ik echt heel erg vinden.

Maar goed, ik wil dit topic verder niet kapen. Nogmaals bedankt.
Dit speelt bij mij ook.
Maar inmiddels ook wel geleerd dat erover zeuren geen zin heeft. Hij weet hoe graag ik wil en ik weet dat hij niet wil. Mocht het veranderen bij hem dan zal hij het me vást laten weten. Maar loslaten, dat lukt mij ook nog niet
Alle reacties Link kopieren
Sarina87 schreef:
10-10-2019 10:07
Wat een belachelijke opmerking dit.....

Weet je wat pas belachelijk is? Het kinderlijke gedrag om het over ''oefenen'' te hebben als je bedoelt dat je wil proberen zwanger te raken. Daarnaast dat je daadwerkelijk gedacht hebt om te stoppen met de AC zonder het je man te vertellen. En dan nog dat je er constant mee bezig bent dat je die derde wil. Dat is belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Even een zijspoor; is het je opgevallen dat via de media vaak gesproken wordt over het klimaatprobleem en de overbevolking in ons land? Uitspraken van mensen (prins Harry bijv) dat te grote gezinnen tegenwoordig bijna “misdadig” zijn voor de planeet en dus ook voor de kinderen zelf?

Tuurlijk is iedere vrouw baas in eigen buik, maar ik kan er anno (bijna) 2020 niet bij, dat na alle geluiden, iemand nog lekker voor 4 kinderen wilt gaan.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
10-10-2019 14:51
Even een zijspoor; is het je opgevallen dat via de media vaak gesproken wordt over het klimaatprobleem en de overbevolking in ons land? Uitspraken van mensen (prins Harry bijv) dat te grote gezinnen tegenwoordig bijna “misdadig” zijn voor de planeet en dus ook voor de kinderen zelf?

Tuurlijk is iedere vrouw baas in eigen buik, maar ik kan er anno (bijna) 2020 niet bij, dat na alle geluiden, iemand nog lekker voor 4 kinderen wilt gaan.
In principe heb je gelijk, maar NL heeft een geboortecijfer van 1,66
als we niet een beetje aanfokken vergrijzen we wel erg snel, en moeten we straks alle verpleging uit het buitenland halen. (vind ik niet zo erg hoor, maar het is een keuze)
Alle reacties Link kopieren
Moonlight Google ook eens op laag geboortecijfer en dat de overheid die graag ziet stijgen.
De 1 vliegt de hele wereld over (zoals Harry bijv) en de ander heeft meer dan 2 kinderen.
Natuurlijk zijn er klimaatproblemen, maar de mens is slim genoeg om uiteindelijk oplossingen te bedenken
lilly1980 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 15:21
56.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij wil niet! En ik geef hem groot gelijk! Die man is blij dat hij zijn leven een beetje terug heeft.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
10-10-2019 14:51
Even een zijspoor; is het je opgevallen dat via de media vaak gesproken wordt over het klimaatprobleem en de overbevolking in ons land? Uitspraken van mensen (prins Harry bijv) dat te grote gezinnen tegenwoordig bijna “misdadig” zijn voor de planeet en dus ook voor de kinderen zelf?

Tuurlijk is iedere vrouw baas in eigen buik, maar ik kan er anno (bijna) 2020 niet bij, dat na alle geluiden, iemand nog lekker voor 4 kinderen wilt gaan.
En hoe milieubewust leef je zelf dan? Of koop je ook gewoon dat vlees en die komkommer in plastic verpakt, natuurlijk boodschappen doen met de auto...
Alle reacties Link kopieren
Aureel schreef:
10-10-2019 10:57
Ik ben benieuwd wat je precies bedoelt met 'klaar zijn met die zwangerschappen'. Zijn er dingen in je leven (carrière) die je nu moet uitstellen of op een laag pitje moet houden? Wil je daarna serieus afvallen? Of vond je je zwangerschappen heel zwaar? Met een concrete reden kan ik het mij misschien beter voorstellen.
Hobbies die je niet kunt doen, continue moeten letten op wat je eet, reizen die je niet kunt maken (ook voor werk) , misschien erge kwaaltjes? Kan mij er alles bij voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Nou idd. Zwanger zijn is hier ook niet echt een leuke bezigheid dus kan me goed voorstellen dat je dat achter de rug wilt hebben. Heeft weinig te maken met of je graag een kind wilt (is nu eenmaal noodzakelijk om dat kind te krijgen).
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
10-10-2019 17:02
En hoe milieubewust leef je zelf dan? Of koop je ook gewoon dat vlees en die komkommer in plastic verpakt, natuurlijk boodschappen doen met de auto...

Opmerking van iemand die zich weinig heeft ingelezen. Beetje zelfde kaliber van mensen die bontjassen dragen omdat er ook mensen zijn die leren schoenen dragen.

De impact van een kind is groter op het klimaat dan wat dan ook.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/di ... ~b418c8d6/
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
10-10-2019 23:13
Opmerking van iemand die zich weinig heeft ingelezen. Beetje zelfde kaliber van mensen die bontjassen dragen omdat er ook mensen zijn die leren schoenen dragen.

De impact van een kind is groter op het klimaat dan wat dan ook.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/di ... ~b418c8d6/
Prima hoor. Maar geen antwoord op mijn vraag, ik ben gewoon benieuwd hoe milieubewust je zelf dan bent. Ongeacht of een kind meer of minder impact op het milieu heeft.
lilly1980 schreef:
10-10-2019 15:02
Moonlight Google ook eens op laag geboortecijfer en dat de overheid die graag ziet stijgen.
De 1 vliegt de hele wereld over (zoals Harry bijv) en de ander heeft meer dan 2 kinderen.
Natuurlijk zijn er klimaatproblemen, maar de mens is slim genoeg om uiteindelijk oplossingen te bedenken
overbevolking is het allergrootste probleem. drie kinderen in deze tijd is echt wel een beetje raar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven