Veel wisseling kinderdagverblijf

10-10-2019 10:24 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Ik heb speciaal voor mijn vraag een account aangemaakt, dus ik ben nieuw hier. Het verhaal is iets langer geworden dan ik van plan was, hopelijk is het wel duidelijk. Ik loop ergens tegenaan waarvan ik benieuwd ben hoe jullie hierop zouden reageren.

Mijn dochter van inmiddels ruim 1,5 jaar gaat twee dagen per week naar het kinderdagverblijf, al vanaf dat ze drie maanden oud was. (Een dag per week gaat ze naar mijn ouders). Eigenlijk was ik altijd heel tevreden over hoe de zaken intern geregeld waren.

Sinds ongeveer mei tref ik echter continu nieuwe, onbekende gezichten aan. Net in de periode dat mijn dochter zeer eenkennig was, toppunt van verlatingsangst. Een hele poos heb ik haar krijsend achter moeten laten als ik naar mijn werk vertrok.
Ik heb toch op een gegeven moment contact opgenomen met kantoor van het KDV om eens te vragen hoe dit zat. Blijkt dat een vast gezicht van de babygroepen een andere baan had gevonden (niet gecommuniceerd) en een ander vast gezicht net toen met vakantie was. Prima, even aangekeken. Het ging echter van kwaad naar erger. Ik had het gevoel dat ik in drie weken tijd wel 10-12 nieuwe gezichten had gezien. In augustus hebben ze een nieuw rooster gemaakt. Dit betekent dus (bijna) al haar vertrouwde leidsters overgeplaatst, hele hoop wéér nieuwe gezichten.

Het is inmiddels íets beter geworden, maar nog steeds kom ik minimaal een per week vol verbazing binnen omdat ik niet goed weet wie ik voor me heb. Of ik breng haar 's ochtends en 's middags staan er vier totaal andere leidsters.

Luister, ik begrijp dat je als KDV te maken hebt met ziekte/uitval/leidsters die weggaan/vakanties etc etc. Ik begrijp ook dat mijn dochter niet naar een gastouder gaat, en dus niet altijd één gezicht ziet. Maar er mag toch wel IETS van een vastgezichtenbeleid worden uitgevoerd? Waarom in zo'n rommelige periode ook nog eens van rooster wisselen? Een leidster waar mijn dochter erg aan gehecht was geraakt werkt nu in de andere babygroep, ik denk dan: als ze er gewoon nog is, laat haar dan op 'mijn' babygroep staan?

Ik heb een paar keer contact met het KDV gehad en ze reageren wel, leggen ook wel enigszins uit waar het aan ligt maar ik krijg voor mijn gevoel geen goed antwoord of ik heb het idee dat ze vinden dat ik me aanstel. Er zal vast iets spelen waardoor ze het niet geregeld krijgen, maar ik zit nu niet meer met een goed gevoel op mijn werk.

Mijn vraag: stel ik me aan? Gebeurt dit op elk KDV? Maak ik mij onterecht zorgen over het veiligheidsgevoel van mijn dochter? Wat zouden jullie doen?
Tips/herkenning/realitycheck?

Dank!
Alle reacties Link kopieren
Ga in de ouderraad/commissie van je KDV
dan heb je invloed
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zoveel wisselingen niet acceptabel voor jonge kinderen. Mijn kinderen schelen vijf jaar in leeftijd en hebben op hun kdv exact dezelfde leidsters gehad. Als er zoveel wisselingen zouden zijn geweest als bij jou had ik een ander kdv gezocht.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-10-2019 11:36
Reden: Provoceren
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-10-2019 11:05
Ga in de ouderraad/commissie van je KDV
dan heb je invloed
Goeie tip, ga ik me zeker in verdiepen!
Alle reacties Link kopieren
Droom19 schreef:
10-10-2019 11:14
[...]
gaaaaaaaaaaaaaaap
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-10-2019 11:37
Reden: Quote verwijderd
22.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
10-10-2019 11:10
Ik vind zoveel wisselingen niet acceptabel voor jonge kinderen. Mijn kinderen schelen vijf jaar in leeftijd en hebben op hun kdv exact dezelfde leidsters gehad. Als er zoveel wisselingen zouden zijn geweest als bij jou had ik een ander kdv gezocht.
Ok, fijn om te horen dat het niet alleen voor mij niet acceptabel is. Ik heb ook nagedacht over ander KDV, maar vind het zo lastig om haar weg te halen van wel een vertrouwde plek. De andere kindjes en het gebouw kent ze natuurlijk wel. Wellicht als ze doorstroomt naar de volgende groep, gelijk ander KDV.
Alle reacties Link kopieren
Droom19 schreef:
10-10-2019 11:14
[...]
....Mam? Ben jij het?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-10-2019 11:38
Reden: Quote verwijderd
35.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik vind niet dat je je aanstelt.
Zoon zit nu een jaar op de babygroep bij een KDV en al een jaar lang dezelfde gezichten (heeft ook al een jaar lang z'n eigen mentor, dwz voor ons een vast aanspreekpunt, maar geen idee of dit normaal is).
Vakantie's, langdurige zieken, ander soort wisselingen worden altijd medegedeeld.
Ik zou denk ik toch neigen naar een ander KDV.
Alle reacties Link kopieren
***Celonora*** schreef:
10-10-2019 11:18
Ok, fijn om te horen dat het niet alleen voor mij niet acceptabel is. Ik heb ook nagedacht over ander KDV, maar vind het zo lastig om haar weg te halen van wel een vertrouwde plek. De andere kindjes en het gebouw kent ze natuurlijk wel. Wellicht als ze doorstroomt naar de volgende groep, gelijk ander KDV.

Voor heel jonge kinderen zit het vertrouwde van een plek meer in de verzorgende volwassenen dan in het gebouw en de andere kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent een beetje laat met je zorgen maken over al die wisselende leidsters nu dat al maanden heeft gespeeld.

Je kunt je nu beter zorgen maken of je kind niet onveilig gehecht is en wat je nu kan doen om te zorgen dat ze daar nu en in de toekomst zo min mogelijk last van krijgt.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
10-10-2019 11:32
Je bent een beetje laat met je zorgen maken over al die wisselende leidsters nu dat al maanden heeft gespeeld.

Je kunt je nu beter zorgen maken of je kind niet onveilig gehecht is en wat je nu kan doen om te zorgen dat ze daar nu en in de toekomst zo min mogelijk last van krijgt.
Ze vertoont tot nu toe geen enkel gedrag dat een aanwijzing zou kunnen zijn dat ze onveilig gehecht is, ook niet de kenmerken van de 'mildste vorm' van onveilige hechting. Ik weet hier wel een beetje over.

Dat gezegd hebbende, is dat natuurlijk wel De Reden dat ik dit topic geopend heb en waar ik me zorgen om maak. Als ik iets wil bereiken in mijn opvoeding is het wel dat mijn kind zich veilig voelt en opgroeit tot een zelfstandige volwassene vol zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Nee je stelt je niet aan. Hier gebeurde het drie keer ofzo dat ik dochter kwam halen of brengen en een totaal onbekende kracht aantrof. Heb direct de manager gebeld van de locatie en aangegeven dat ik snap dat er onverwachts situaties ontstaan maar dat ik wil weten bij wie mijn kind is. Dus dat ik verwacht dat er dan in de ouder app staat wie er werkt. En dat ik het onacceptabel vind dat diegene als laatste op de groep staat. ( er zijn er twee bij ons waarvan 1 tot vijf uur en 1 van vijf tot half zeven alleen)
Omdat ze de kinderen niet kent en de ouders niet dus ook niet weet wie mijn kind hoort op te halen.
Dan laten ze die onbekende maar tot vijf uur.

Dat is gelijk opgepakt en moet zeggen dat t niet meer gebeurt is en er de laatste tijd weer een vaste flexer is dat vind ik niet erg die kent mijn kind snel genoeg.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Onacceptabel!

Bij ons zijn er 2 vaste leidsters én 2 vaste invallers. In de ruim 4 jaar dat onze kinderen nu bij dat kdv zitten heb ik 3 keer een ander gezicht gezien naast één van de 4 bekende leidsters en dit werd altijd vooraf tijdig aangekondigd via de ouderapp (1x vanwege ziekte om 6:15 uur 's ochtends, maar dat is overmacht).

De wisselingen die jij beschrijft zouden voor mij reden zijn om op hele korte termijn/direct te wisselen van kdv. Het gesprek aangaan werkt blijkbaar niet en ik zou niet blijven trekken aan een dood paard.

PS. Je hebt het over een babygroep. Zitten daar ook nuljarigen in? Zo ja, dan geldt het vaste-gezichtencriterium. Voldoen ze daar wel aan?
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
10-10-2019 12:57

PS. Je hebt het over een babygroep. Zitten daar ook nuljarigen in? Zo ja, dan geldt het vaste-gezichtencriterium. Voldoen ze daar wel aan?
Laat ik nog even uitweiden over e.e.a.

De babygroep heeft volgens het KDV-beleid drie vaste gezichten. Een daarvan werkt echter nooit op mijn dochters KDV-dagen, de ander is zoals ik in mijn openingspost vertelde doorgegaan naar ander werk (ouders slecht/te laat geïnformeerd) en ik heb niet het idee dat zij al vervangen is, overgebleven vaste gezicht is er nog steeds maar inmiddels nog maar op een KDV-dag van mijn dochter i.p.v. op allebei. Dat was eerst wel het geval.

In mei, toen ik langzaam wat rommeligheid opmerkte, was er wel bijna altijd een en dezelfde leidster aanwezig bij het brengen of halen. Maar zij is geen officieel vast gezicht weet ik, wel een van de lievelingsleidsters van mijn dochter. Daarom heb ik dit laten gaan, er was immers een vast gezicht, al dan niet officieel, dat maakt voor mijn dochter geen bal uit natuurlijk. Als dit constant blijft tenminste, en dat was het in die periode wel. Leidsters werken nooit een hele lange dag en wisselen elkaar af dus als die leidster dan ‘s middags weg was, was er wel een vast officieel gezicht. Wel de overige bezetting zeer rommelig, maar prima.

De echte - voor mijn gevoel - chaos, met continu onbekende gezichten is later in de zomer begonnen, zeg rond begin juli. Ik heb me laten vertellen dat dit te maken had met de vakanties, daardoor hebben ze gaten moeten opvullen. Dit zijn de weken geweest die ik noemde waarin ik écht veel gezichten heb gezien. Enkelen daarvan kende ik omdat ik ze weleens gezien heb op de gang, velen waren compleet onbekend.

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze niet voldoen aan het vaste-gezichtencriterium omdat het in die zin geen onbetrouwbaar KDV is, ik krijg niet het gevoel dat ze expres onder regeltjes proberen uit te komen. Ik ken de regels van dit criterium niet (goed genoeg), zijn er uitzonderingen waar ze gebruik van kunnen maken in bijvoorbeeld geval van ziekte of vakantie?

Ik heb echter nog niet kunnen ontdekken dat er een nieuw vast gezicht op donderdag is aangesteld. Zoals gezegd tref ik met name deze dag veel verschillende leidsters aan.
Alle reacties Link kopieren
https://www.veranderingenkinderopvang.n ... rium-nieuw

Hier is meer info te vinden. Belangrijkste punten zijn dat het criterium geldt voor nul-jarigen en dat het geldt per kind en niet op groepsniveau. Het geldt dus niet meer voor jouw dochter van 1,5 jaar, maar misschien wel voor andere kinderen in haar groep. En daar kan jouw dochter dan indirect dan ook profijt van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter gaat naar een kleinschalig kdv (3 groepen). In principe hebben ze vaste leidsters op vaste dagen maar dit wil nog wel eens door elkaar lopen, vooral op rustige dagen met minder kinderen of inderdaad rondom vakanties (dan worden groepen bijvoorbeeld samengevoegd, personeel naar huis gestuurd of juist extra ingevlogen). Voor ons maar (nog belangrijker) ook voor onze dochter geen enkel probleem. Omdat het kleinschalig is kent ze iedereen en iedereen kent haar.

Ik lees hier klachten als 'stuur de onbekende dan om 17.00u naar huis' maar dat zou betekenen dat je 's morgens je kind bij een onbekende leidster achter moet laten (je verwacht nirt dat de vaste leidster de klok rond werkt, toch?!). Dat zou ik, maar vooral dochter, veel vervelender vinden! Die onbekende heeft de hele dag met je kind doorgebracht, die kan heus wel iets vertellen over eten, slapen en stoelgang hoor!
Ik heb een poos op een kdv gewerkt, een baby groep. Helaas kwam het bij ons ook regelmatig voor dat er anderen op de groep stonden. Invallers of PM van andere groep. Bij ons werd er juist bewust voor gekozen om hen tot sluit te laten werken, omdat ouders het vaak niet fijn vinden om ‘s ochtends hun kind achter te laten bij een vreemde. En dit voor het kind ook niet fijn was. Tot laat werken was dan beter. De overdracht aan het einde van de dag is toch wat anders dan ‘s ochtends.
sugarmiss schreef:
10-10-2019 11:32
Je bent een beetje laat met je zorgen maken over al die wisselende leidsters nu dat al maanden heeft gespeeld.

Je kunt je nu beter zorgen maken of je kind niet onveilig gehecht is en wat je nu kan doen om te zorgen dat ze daar nu en in de toekomst zo min mogelijk last van krijgt.
Het kind gaat twee dagen naar het kdv, kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor alle reacties! Fijn om de ervaringen van andere ouders te lezen. Ik ga morgen een afspraak maken op het KDV om het een laatste keer bespreekbaar te maken. Als het niet naar tevredenheid verandert binnen korte tijd ga ik toch op zoek naar een andere optie voor mijn dochter.
Jouw verhaal doet me heel erg aan de opvang van mijn dochter denken. Heel veel wisselingen, waarbij de ouders pas laat geïnformeerd werden als er een leidster vertrok.
Gelukkig zie ik sinds de zomervakantie steeds dezelfde gezichten en heb ik goede hoop dat dit zo blijft tot december, als mijn dochter vier wordt.
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
10-10-2019 16:20

Ik lees hier klachten als 'stuur de onbekende dan om 17.00u naar huis' maar dat zou betekenen dat je 's morgens je kind bij een onbekende leidster achter moet laten (je verwacht nirt dat de vaste leidster de klok rond werkt, toch?!). Dat zou ik, maar vooral dochter, veel vervelender vinden! Die onbekende heeft de hele dag met je kind doorgebracht, die kan heus wel iets vertellen over eten, slapen en stoelgang hoor!
Ja dit. Op de babygroep begint dan meestal de vaste leidster gelukkig. Bij de peuters is dat helaas minder strikt en mijn peuter vindt dat dus ook nog steeds niet zo heel grappig (afhankelijk van welke invalster er staat).
Hier hebben ze begin van het schooljaar helaas ook de roosters van de peutergroepen totaal omgegooid, waardoor de favoriete leidster en mentor van onze peuter nu helaas op een andere dag en groep werkt.... Zo sneu voor die kleintjes, maar het kon niet anders volgens het management.... Maar gelukkig wisselt het niet zo extreem als bij TO.
Alle reacties Link kopieren
Waxine schreef:
10-10-2019 20:55
Jouw verhaal doet me heel erg aan de opvang van mijn dochter denken. Heel veel wisselingen, waarbij de ouders pas laat geïnformeerd werden als er een leidster vertrok.
Gelukkig zie ik sinds de zomervakantie steeds dezelfde gezichten en heb ik goede hoop dat dit zo blijft tot december, als mijn dochter vier wordt.

Gelukkig gaat het bij jouw kdv nu beter! Ik heb inmiddels een gesprek ingepland als laatste poging bij het kdv van mijn dochter.
Alle reacties Link kopieren
happyapple schreef:
10-10-2019 21:31
Ja dit. Op de babygroep begint dan meestal de vaste leidster gelukkig. Bij de peuters is dat helaas minder strikt en mijn peuter vindt dat dus ook nog steeds niet zo heel grappig (afhankelijk van welke invalster er staat).
Hier hebben ze begin van het schooljaar helaas ook de roosters van de peutergroepen totaal omgegooid, waardoor de favoriete leidster en mentor van onze peuter nu helaas op een andere dag en groep werkt.... Zo sneu voor die kleintjes, maar het kon niet anders volgens het management.... Maar gelukkig wisselt het niet zo extreem als bij TO.
Klopt wel dat ik het ook belangrijker vind een bekend gezicht in de ochtend te zien, dat is toch het moeilijkste moment vaak.
Hier heeft de directeur trouwens ook bij mijn vragen aangegeven ‘dat het niet anders gaat’, maar als ik zie dat de eerder genoemde lievelingsleidster (een van de) van mijn dochter er gewoon nog is op dezelfde momenten als eerst alleen dan in de andere babygroep trek ik eerlijk gezegd wel een beetje mijn wenkbrauw op. Maar goed bij jou is dus sowieso de dag veranderd, maar kan me helemaal voorstellen dat het lastig is voor je peuter. Sneu inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
***Celonora*** schreef:
11-10-2019 20:29
Klopt wel dat ik het ook belangrijker vind een bekend gezicht in de ochtend te zien, dat is toch het moeilijkste moment vaak.
Hier heeft de directeur trouwens ook bij mijn vragen aangegeven ‘dat het niet anders gaat’, maar als ik zie dat de eerder genoemde lievelingsleidster (een van de) van mijn dochter er gewoon nog is op dezelfde momenten als eerst alleen dan in de andere babygroep trek ik eerlijk gezegd wel een beetje mijn wenkbrauw op. Maar goed bij jou is dus sowieso de dag veranderd, maar kan me helemaal voorstellen dat het lastig is voor je peuter. Sneu inderdaad.
Ja 1 van de 2 dagen is ze er nog wel, maar inderdaad op de andere groep. Echt heel jammer. En volgens de begeleidende mail hadden ze op elke groep een vast gezicht laten staan, maar op de groep van onze peuter was dat vaste gezicht helaas een leidster die er maar max halve dagen is en ook maar op 1 van de 2 van peuters kdv dagen, omdat ze ook op de bso werkt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven