Vermoeden van dyslexie maar te goed voor testen

16-10-2019 07:44 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn dochter van zeven, groep 5, viel mij op dat haar spelling nogal opvallend is, ook haar technisch lezen blijft achter. Ze draait letters om en ziet soms woorden niet staan. Ook leest ze langzaam. Ik ben zelf docent VO.
Ik heb dit met haar juf besproken en zij heeft het bekeken en kwam ook tot de conclusie dat het opvallend is (juf van groep vier voelde zich schuldig, oh jee, heb ik iets gemist!)
Probleem is echter dat mijn dochter redelijk intelligent is en dus veel kan compenseren. Hierdoor haalt ze ook nooit E-scores en mag school haar niet testen. Toch blijven haar scores op dmt’s en spelling wel achter op begrijpend lezen (A en B of beter, I en II en rekenen II). Haar broer heeft ook dyslectie. Die compenseerde ook heel veel (Hij is HB) maar had de ‘mazzel’ dat hij dat hij via een ander diagnostisch onderzoek (en twaalf jaar geleden onder de andere jeugdwet) werd getest.
Ze krijgt al sinds groep drie extra begeleiding en de intern begeleider gaat zich er ook nog over buigen maar het is natuurlijk zot dat je pas getest mag worden op kosten van de overheid wanneer je te slecht bent.

Meer ouders die hier tegenaan zijn gelopen? Hoe hebben jullie het verder aangepakt?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ja vreselijk frustrerend dit. Zo vaak meegemaakt. Uiteindelijk als een kind geen 3x een V (vijf) score heeft krijg je het niet voor elkaar om het kind op kosten van bijv. zorgverzekering te laten testen. Vaak is het zo dat deze kinderen door heel veel oefenen, extra begeleiding en hulp net aan een IV score halen. Dilemma is dan altijd stoppen we de hulp en laten we het kind zakken (maar dan loopt de achterstand dus nog meer op) om na hopelijk een jaar wel in aanmerking te komen. Kromme is dat het vermoedde er al is halverwege groep 3 en pas in groep 5 of 6 getest kan worden (als dit al lukt). Veel frustratie bij kind, ouders en school. Je zou kunnen kijken of je het zelf kan betalen. Maar de kosten zijn hoog. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en ik herken jouw verhaal. Lastige situatie, omdat je dochter het kan compenseren.
Mocht je het kunnen betalen, dan zou ik zelf het onderzoek betalen. Mocht dat niet lukken, probeer er dan voor te zorgen dat ze extra ondersteuning buiten de klas blijft krijgen. Dit is ook een vereiste voor een vergoed onderzoek.

Succes! Hopelijk heeft je dochter zelf er niet te veel last van.
Ja wij hebben op eigen kosten laten testen .
Alle reacties Link kopieren
Precies hetzelfde hier aan de hand gehad. Uiteindelijk zelf het onderzoek in gang gezet en bekostigd.
Er kwam inderdaad ernstige enkelvoudige dyslexie uit. Voor vergoede behandeling/ begeleiding komen we echter niet in aanmerking omdat kind niet voldoet aan de ingangseisen voor onderzoek. Heel krom, de diagnose is er maar door de citoscores blijven alle deuren dicht.
Daarom nu zelf een begeleidingstraject gestart.
Enige voordeel die ik er in zie: wie betaalt, bepaalt.
Lastige situatie en deels herkenbaar, op een ander vlak. Wij hebben er in een vergelijkbare situatie voor gekozen de kosten gewoon zelf te dragen. Als je het kunt dragen en in het belang van je kind zekerheid wenst, is dat toch veel waard.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is ook docent Nederlands en ik heb ook taalproblemen. Ik werd thuis veel voorgelezen, veel zelf lezen en we deden taalspelletjes. Het heeft wel wat geholpen. Op school heb ik in het basisonderwijs extra les gehad in kleine groepjes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bij kind 2 de slechte scores afgewacht, terwijl ik in groep 3 al zag dat het mis ging. Gevolg is een gat in de lees- en schrijfontwikkeling wat niet meer ingehaald wordt. Inmiddels staat kind voor het havo-examen, maar is puur door leessnelheid van vwo naar havo afgestroomd. Aan intelligentie en inzet ligt het niet.

Nu met kind 4 (groep 4) en de eerste signalen het niet meer afgewacht, en via een alternatieve route (logopedie) vroegsignalering laten doen en dit kind krijgt nu ondersteuning en leren lezen en schrijven door een andere methode aan te bieden. Hopelijk voorkomen we daarmee het gat wat kind 2 wel heeft.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 16-10-2019 09:17
0.32% gewijzigd
Op eigen kosten testen zou ik absoluut doen!
Wij hebben ervoor gekozen geen onderzoek te doen. Ik heb weinig vertrouwen in veel van dit soort bureaus en de ervaring dat ze altijd raak testen. Maar dat kan ook mijn vooroordeel zijn.
We hebben het geluk met een uitzonderlijk fijne basisschool en leerkrachten die (nadat ze eerst wel twijfelden aan mijn idee) haar heel goed helpen. Daarnaast werken we thuis aan haar spelling met een digitaal programma (dit klinkt strenger dan het is).
Onze dochter kon de standaardzinnen die kinderen mee naar huis kregen na twee keer (voor)lezen uit het hoofd opzeggen, maar deed alsof ze ze las. Het duurde even voor de juf dat kon geloven. Schijnt niet zo vaak te gebeuren, maar het kind heeft een reusachtig werkgeheugen.

Ik vind het vooral voor haar heel sneu: ze wil heel veel, ze is gek op kennis, maar ze ziet soms zo verschrikkelijk op tegen lezen dat ze doet alsof ze het allemaal maar stom vindt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-10-2019 08:10
Mijn moeder is ook docent Nederlands en ik heb ook taalproblemen. Ik werd thuis veel voorgelezen, veel zelf lezen en we deden taalspelletjes. Het heeft wel wat geholpen. Op school heb ik in het basisonderwijs extra les gehad in kleine groepjes.
Ze vind lezen gelukkig wel leuk want ze kan zich wel in de verhalen vinden. Hier wordt sowieso veel gelezen, het hele huis staat vol boeken. Met haar woordenschat is bijvoorbeeld ook niet veel mis. Voorlezen doen we elke avond, daarbij leest ze zelf steeds de eerste alinea voor. Als is het met het boek dat we nu lezen soms wat lastig (Nevermoor).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
knorretje28 schreef:
16-10-2019 07:50
Ja vreselijk frustrerend dit. Zo vaak meegemaakt. Uiteindelijk als een kind geen 3x een V (vijf) score heeft krijg je het niet voor elkaar om het kind op kosten van bijv. zorgverzekering te laten testen. Vaak is het zo dat deze kinderen door heel veel oefenen, extra begeleiding en hulp net aan een IV score halen. Dilemma is dan altijd stoppen we de hulp en laten we het kind zakken (maar dan loopt de achterstand dus nog meer op) om na hopelijk een jaar wel in aanmerking te komen. Kromme is dat het vermoedde er al is halverwege groep 3 en pas in groep 5 of 6 getest kan worden (als dit al lukt). Veel frustratie bij kind, ouders en school. Je zou kunnen kijken of je het zelf kan betalen. Maar de kosten zijn hoog. Succes.
Ze heeft een keer een V gehaald op de dmt maar daarna weer een IV, dat is ook niet echt handig wat dit betreft. Maar ze is best leergierig dus dat wil ik graag zo houden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
In groep 6 hebben wij het onderzoek laten doen wat normaal in de brugklas/groep 8 gedaan kan worden. Binnen ons bestuur zijn er op de vo scholen orthopedagogen in dienst die dit onderzoek mogen afnemen. Door heel veel oefenen, ik ben zelf leerkracht po, haalde ze die V scores niet, maar ze ging te weinig vooruit voor de hoeveelheid die wij oefende. Ik moest daarvoor een formulier tekenen waar op stond dat als ze naar een vo school zou gaan buiten het bestuur we het onderzoek terug moeten betalen. Geen idee of dat stand houdt en of iemand zich dat nog kan herinneren. Ik werk overigens voor hetzelfde bestuur.
Ik wilde het twee jaar voor de adviezen, zodat spelling en lezen minder invloed zou hebben op het advies, maar de eindtoets voorgelezen mag worden en het IQ onderzoek juist weer verouderd zou zijn. Nu ondersteunt de uitslag een hoger advies, dus dat is mooi.
Had het niet zo via school geregeld kunnen worden, dan had ik het zelf betaald.
Ja herkenbaar. Dochter scoorde steevast een 3 of een 4 op spelling en een 1 op begrijpend lezen. Ze was heel slim dus kon goed compenseren.
We hebben toen haar zelf laten testen maar meer dan een vermoeden van dyslexie kwam er niet uit. Op de leesonderdelen scoorde ze super en op de spellingsonderdelen had ze anderhalfjaar achterstand.
Maar dat was niet voldoende voor een diagnose
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
16-10-2019 08:13
Bij kind 2 de slechte scores afgewacht, terwijl ik in groep 3 al zag dat het mis ging. Gevolg is een gat in de lees- en schrijfontwikkeling wat niet meer ingehaald wordt. Inmiddels staat kind voor het havo-examen, maar is puur door leessnelheid van vwo naar havo afgestroomd. Aan intelligentie en inzet ligt het niet.

Nu met kind 4 (groep 4) en de eerste signalen het niet meer afgewacht, en via een alternatieve route (logopedie) vroegsignalering laten doen en dit kind krijgt nu ondersteuning en leren lezen en schrijven door een andere methode aan te bieden. Hopelijk voorkomen we daarmee het gat wat kind 1 wel heeft.
Snap ik helemaal. Lastige is dat zoon in eerste instantie ook helemaal niet opviel. Leek ook een beetje lui -overal in :mrgreen: - en zijn dyslexie is eigenlijk pas bij toeval ontdekt toen bleek dat ie ook ADD en DCD heeft èn HB is. Hij las ook goed. Tegenwoordig zou zijn dyslexie het kopje dysorthografie krijgen, onderdeel van dyslexie waarbij vooral de vertaling van de spelling op papier het probleem is en het lezen minder het probleem is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
16-10-2019 08:23
Wij hebben ervoor gekozen geen onderzoek te doen. Ik heb weinig vertrouwen in veel van dit soort bureaus en de ervaring dat ze altijd raak testen. Maar dat kan ook mijn vooroordeel zijn.
We hebben het geluk met een uitzonderlijk fijne basisschool en leerkrachten die (nadat ze eerst wel twijfelden aan mijn idee) haar heel goed helpen. Daarnaast werken we thuis aan haar spelling met een digitaal programma (dit klinkt strenger dan het is).
Onze dochter kon de standaardzinnen die kinderen mee naar huis kregen na twee keer (voor)lezen uit het hoofd opzeggen, maar deed alsof ze ze las. Het duurde even voor de juf dat kon geloven. Schijnt niet zo vaak te gebeuren, maar het kind heeft een reusachtig werkgeheugen.

Ik vind het vooral voor haar heel sneu: ze wil heel veel, ze is gek op kennis, maar ze ziet soms zo verschrikkelijk op tegen lezen dat ze doet alsof ze het allemaal maar stom vindt.
Ze zeggen hier bij het dyslexieonderzoekscentrum dat bij lichte dyslexie de school dat prima kan opvangen, in dat geval valt er maar een leerling per klas uit. Nou, dat vind ik nogal veel eigenlijk. Zal je kind maar zijn.
Daarbij krijgen wij in het VO echt nog veel kinderen binnen die we daar alsnog voortesten op dyslexie en vervolgens alsnog doorverwijzen. Ik vind dat gewoon sneu wat die kinderen hadden al veel eerder geholpen kunnen worden en dat had ze veel frustratie gescheeld (gemiddeld: vmbo zo’n twee a drie leerlingen in een klas van 25, havo/vwo een leerling).
Daarbij, met een dyslexieverklaring kan een kind extra tijd voor toetsen krijgen en gebruik maken van hulpmiddelen zoals voorgelezen toetsen. Niet elk kind vindt dat fijn maar het is prettig dat die mogelijkheid er dan in ieder geval is. Het geeft je toch wat extra kansen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kennis van leesontwikkeling is niet heel goed meer, maar ik dacht dat 7 nog binnen de leeftijd valt waarop kinderen letters omdraaien bij schrijven en omwisselen bij lezen. Is het een optie om nog even af te wachten?

Wij hebben in een dergelijke situatie de test zelf betaald. Ik vond een wachttijd van een jaar geen optie.
Dochter hier kan het redelijk opvangen met haar leestoetsen.
Ze zit nu in vwo4 en gaat telkens over met een zesje voor nl. Diepe onvoldoendes voor de spellingstoetsen die dan weer gecompenseerd worden met verslagen.
Het enige wat ze heeft moeten opgeven is latijn. Die spellingsregels bleven gewoon niet hangen.
Op dit moment compenseert ze het nog redelijk. Zodra ik zie dat dat misloopt, betaal ik de test zelf.
Mijn dyslectische leerlingen redden zich vrij aardig, maar misschien moet ik inderdaad wat meer nadenken over mogelijkheden die zo'n verklaring biedt. Ik denk dat ik gewoon liever wil dat ze het op eigen kracht doet, tegelijkertijd is dat natuurlijk oneerlijk: dit is hoe ze is. Ik zie wel absoluut vooruitgang in haar spelling, maar het leesplezier dat haar grote zus heeft is bij haar veel minder aanwezig.
Ik lees in je OP dat er een grote kans is dat je kind dyslectisch is. Laat de basisschool je kind door de IB'er een half jaar extra oefenen. Is er ondanks de extra inspanning geen vooruitgang, dan heeft een test zin. Ik zou dan niet wachten tot je kind op het VO zit. Op het VO worden de testen namelijk ook niet betaald/vergoed. Dan maar beter nu het voortraject in gang zetten.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn dochter is pas halverwege klas 2 voorgezet onderwijs de diagnose dyslexie vastgesteld. Had het achteraf heel graag eerder geweten en dus zelf laten testen. Ze heeft het in forse mate en is dus al die tijd flink aan het compenseren geweest. Al die extra begeleiding heeft er voor gezorgd dat eigenlijk het echte probleem niet bovenwater kwam. Nu heeft ze voorzieningen en daar heeft ze op school veel baat bij.
Alle reacties Link kopieren
Heel frustrerend inderdaad. Ik denk al vanaf groep 3 dat mijn dochter dyslectisch is, maar omdat ze vanaf het begin best goed kan spellen, werd ik altijd afgewimpeld. Alle andere "symptomen" wijzen er wel degelijk op en daarnaast heeft ze ook nog een halfbroer en -zus die dyslectisch zijn, de zus heeft het precies zoals mijn dochter het ook heeft. Pas in groep 8 kwam de leraar ermee dat hij een zwaar vermoeden had dat ze dyslectisch was, maar haar resultaten waren te goed om het te laten testen. Hij gaf aan dat de meeste middelbare scholen een screening doen, dus dit afgewacht, maar dat bleek op haar school niet zo te zijn. Daarna werd ze ziek en was het ook niet handig om dit er nog bij te hebben om te testen. Maar inmiddels zit ze in de derde en merk ik nog steeds dat ze problemen heeft met lezen. We gaan de test nu dus toch maar laten doen en zelf betalen, al vind ik het belachelijk veel geld (1500 euro).
Alle reacties Link kopieren
Stel dat ze positief getest wordt, wat zal er dan veranderen? Behalve dat ze een labeltje heeft?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Kun je je kind niet gewoon op de avond voor de testen laat naar bed sturen, zodat hij slecht scoort?

Je kind moet -dacht ik- 3 x E scoren voor dat hij voor testen in aanmerking komt. Wanneer de testen volgen op het slecht scoren, worden de kosten volledig door de gemeente betaald. Wanneer je zelf besluit om je kind te laten testen, moet je niet alleen de test, maar ook het hele traject zelf betalen.

De test is 1500 euro, 50 lessen erachteraan van zo'n 80,-, tussentijdse evaluaties en je bent zomaar €5500, tot €6000,- kwijt.

Misschien je kind maar eens op het hart drukken om minder zijn best te doen tijdens de testen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
De test was bij ons 700 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven