bij wat voor ouders veiligthuismelding?

19-10-2019 14:27 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic werd gesuggereerd door iemand dat er alleen melding gedaan zou worden bij VT in het geval dat kinderen echt mishandeld worden, verwaarloosd. Zeg maar echt in de situaties dat je denkt ja dit is heel hard nodig.

Ik vertelde dat ik helaas in mijn vorige werk te vaak heb gezien dat het juist niet deze groep betreft maar juist groepen die je niet verwacht. Bv adoptieouders die heel goed voor hun kind zijn en alles netjes op orde hebben. Of alleenstaande hoogopgeleide vrouwen zonder familie in de naaste omgeving. Ook vrouwen die gaan scheiden en netjes hun leven weer op orde maken krijgen nog weleens een melding vanuit school.

VT hoeft niet aan waarheidsbevinding te doen of bronvermelding. Zij kunnen van alles schrijven en daar kan je dan als ouders eigenlijk niks tegenin brengen.

Ik vraag me af hoe jullie hiernaar kijken of dit herkennen.

Het heeft er ook mee te maken dat bv een alleenstaande moeder zonder sociaal netwerk in de buurt erg makkelijk te pakken is. Daarentegen een asogezin met 30 familieleden in de buurt pakken ze toch minder snel tenzij er echt schrijnende dingen aan de hand zijn.
Hè? :|
Alsof hier allemaal mensen werken bij Veilig thuis en die meldingen te zien of te horen krijgen.

Ben jij persoonlijk ergens bang voor?
Alle reacties Link kopieren
Niet duidelijk? Er zitten hier vast wel ouders die te maken hebben gehad met een VT melding.
Alle reacties Link kopieren
Het houdt je wel bezig hé.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Rivermoana schreef:
19-10-2019 14:34
Niet duidelijk? Er zitten hier vast wel ouders die te maken hebben gehad met een VT melding.
En dan verwacht jij dat ze dit op een openbaar forum gaan vertellen.
Rivermoana schreef:
19-10-2019 14:34
Niet duidelijk? Er zitten hier vast wel ouders die te maken hebben gehad met een VT melding.
Yup, niet duidelijk en raar.

En zeg dat er een of 2 ouders zitten die daar mee te maken hebben gehad. Dan is dat een vertegenwoordiging van alle meldingen?

Zeg dat ze zo gek zijn om dat hier te vertellen.. Denk je dan dat dat een objectieve mening zal zijn? Dat zij zullen zeggen, ja ik ben gemeld omdat ik zoop, sloeg en mijn niet te eten gaf? Of de hele dag met een partner aan het ruzie maken was?

Vast.

En vraagstelling is vaag ja.
Rivermoana schreef:
19-10-2019 14:34
Niet duidelijk? Er zitten hier vast wel ouders die te maken hebben gehad met een VT melding.
Ja, en die lopen nu allemaal te hoop om jouw nieuwsgierigheid te bevredigen.
Alle reacties Link kopieren
Alles om maar niet naar jezelf te hoeven kijken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ok prima, ik vind het jammer dat er van VT een beeld bestaat van betrokken en betrouwbaar die echt alleen ingrijpen als er echt erge dingen aan de hand zijn. Dat is echt niet zo. Ik wil zeker niet zeggen dat nooit ingrijpen bij gezinnen waarbij er mishandeld wordt, maar het gebeurt helaas veel te vaak dat VT lekker zonder bronvermelding en waarheidsbevinding een of ander leugenrapport maakt waar de ouder in kwestie helemaal onterecht klem in komt te zitten.

En wat wil ik hiermee, misschien een beetje meer begrip voor die ouders ipv dat er gelijk wordt geroepen o VT is daar over de vloer er zal wel mishandeld worden.
Schoonzusje heeft een vt melding gehad als alleenstaande moeder, maar was helemaal terecht. Ze kon het gewoon echt niet alleen en tandarts heeft melding gemaakt toen dochter van 7 3 kiezen moest laten trekken, omdat zij geen tanden wilde poetsen en moeder het dan ook maar niet deed.
Dan kun je wel raden hoe het er verder aan toe ging thuis.
Geen mishandeling dus en kind kreeg alles wat hij wilde, maar niet wat zij nodig had.
Nu heeft ze hulp in leren opvoeden.
Super fijn voor haar en kind.
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 14:43
2.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
niet naar mezelf te hoeven kijken? Wat bedoel je daar precies mee?

Waarom hoeft VT niet aan waarheidsbevinding of bronvermelding te doen? Dat is toch raar. Alles is op basis van gedachten en vermoeden.
Alle reacties Link kopieren
Maar wist je schoonzusje dan niet dat een kind zijn tanden moet poetsen?
Alle reacties Link kopieren
Waar staat dat ze dat niet hoeven doen want alles wat ik hier lees zijn jouw aannames.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Rivermoana schreef:
19-10-2019 14:41
niet naar mezelf te hoeven kijken? Wat bedoel je daar precies mee?

Waarom hoeft VT niet aan waarheidsbevinding of bronvermelding te doen? Dat is toch raar. Alles is op basis van gedachten en vermoeden.
Als VT iets ernstigs vermoedt, bijvoorbeeld seksueel misbruik, kan VT aangifte doen en daarmee de waarheidsvinding aan de daartoe bestemde instanties overlaten.
TO zegt in een ander topic dat ze ZAT ouders 'kent' die gezag zijn kwijtgeraakt door helemaal niks. Dat wil ze graag hiet bevestigd zien ook al zegt ze dat ze al zat ouders en verhalen kent.

Loepen helpt. Andere topic van TO snap ik nu ook beter.
:roll:
Alle reacties Link kopieren
Dat is zo. VT hoeft niet aan waarheidsbevinding of bronvermelding te doen. Dat is het erge. De medewerkers van VT hebben vaak een mbo of hbo opleiding en typen dan bv: de kans is groot dat moeder zichzelf of het kind wat aandoet. Er zijn grote zorgen.

Dat gaat dan nergens over, totaal niet te bewijzen, klopt ook niet maar het staat er wel.
Alle reacties Link kopieren
Waar staat het dan? Waar is jouw bronvermelding?
viva-amber wijzigde dit bericht op 19-10-2019 14:46
43.28% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Rivermoana schreef:
19-10-2019 14:40
ok prima, ik vind het jammer dat er van VT een beeld bestaat van betrokken en betrouwbaar die echt alleen ingrijpen als er echt erge dingen aan de hand zijn. Dat is echt niet zo. Ik wil zeker niet zeggen dat nooit ingrijpen bij gezinnen waarbij er mishandeld wordt, maar het gebeurt helaas veel te vaak dat VT lekker zonder bronvermelding en waarheidsbevinding een of ander leugenrapport maakt waar de ouder in kwestie helemaal onterecht klem in komt te zitten.

En wat wil ik hiermee, misschien een beetje meer begrip voor die ouders ipv dat er gelijk wordt geroepen o VT is daar over de vloer er zal wel mishandeld worden.
Nou kom maar door met jouw bronvermeldingen en waarheidsbevinden op papier/internettekst voor deze claim.

We wachten met spanning af.
Rivermoana schreef:
19-10-2019 14:45
Dat is zo. VT hoeft niet aan waarheidsbevinding of bronvermelding te doen. Dat is het erge. De medewerkers van VT hebben vaak een mbo of hbo opleiding en typen dan bv: de kans is groot dat moeder zichzelf of het kind wat aandoet. Er zijn grote zorgen.

Dat gaat dan nergens over, totaal niet te bewijzen, klopt ook niet maar het staat er wel.
Jij ook niet blijkbaar. :rofl:

Ben je een eigen stoepje aan het schoonvegen?
Alle reacties Link kopieren
Lees het handelingsprotocol van VT eens zou ik zeggen: https://vng.nl/onderwerpenindex/maatsch ... thuis-2019
Het gaat er niet om hoe slim je bent, maar hoe je slim bent.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij klopt je aanname niet.
Een vriendin van mij werkt bij VT en ja ik hebt zelf vanuit mijn werk meldingen moeten doen maar ook hebben we met mijn stiefkinderen te maken gehad met VT.

Als VT een melding krijgt gaan ze na waar zo’n melding vandaan komt en er of er daadwerkelijk zorgen zijn. Dan maken ze een afspraak met de ouders en wanneer dan blijkt dat er geen zorgen zijn hoor je ze ook niet weer.
Vaak blijkt overigens dat een ouder best nog wel eens een opvoedingsvraag heeft en dan wordt dat vrijwillig met het CJG opgepakt.

Ik ben zelf leerlingbegeleider en docent en ik kan je vertellen dat een school helemaal niet zomaar een melding mag doen bij VT voordat school zelf een aantal dingen heeft gedaan. Een school zal dus pas echt als het niet kan VT inschakelen en doet dit altijd omdat er zorgen zijn mbt het kind. Zo moet je als school altijd eerst zelf met de ouders om tafel om zorgen te bespreken en samen te kijken of er ergens hulp voor ze te vinden is, pas als ze niet willen meewerken, een kind durft niet meer naar huis of er is gevaar voor de veiligheid van het kind kan je als school VT inschakelen. Dit moet je ook altijd doen met kennisgeving aan de ouders.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik nu goed dat jij je kinderen mishandelt, maar dat ontkent en nu roept dat VT dus niet deugt?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
http://files.m12.mailplus.nl/user312004 ... keten_.pdf

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... shandeling
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-10-2019 16:21
Reden: op de man
94.12% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven