Provocatietest koemelkallergie/machriging

21-10-2019 19:49 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er kortgeleden een machtiging gekregen voor dieetvoeding bij koemelkallergie?
Kreeg je her pas vergoed na de provocatietest?
Hoelang duurde het hele proces bij elkaar?

Hieronder mijn verhaal.LET OP LANG VERHAAL

Voor mijn zoontje van 9 weken zijn we al een tijdje aan het uitzoeken wat hem zo onrustig/verdrietig maakt.
Ik ben begonnen met Hero standaard. Omdat hij last leek te hebben van verborgen reflux heb ik iom CB jbm toegevoegd aan zijn voeding.
In deze periode begon hij last te krijgen van veel poepluiers en hele dunne ontlasting.
Na een paar dagen ermee gestopt iom CB.
Maar omdat hij last bleef houden en elke x zoveel ging huilen na de voeding overgegaan op Hero Comfort (deze bevat al jbm).
Helaas werden de poepluiers weer extreem veel. Dus na 2 weken ermee gestopt.
Omdat hij dus na elke voeding nog steeds heel hard ging huilen (soms krijsen) en zich helemaal ging strekken, rood aanlopen, heeeeeel veel scheetjes laten (die enorm stinken), elke x als hij moest poepen ook enorm hard ging huilen en overdag totaal NIET kon slapen, omdat hij na elke 10 min weer huilend wakker werd kregen we een vermoeden van koemelkallergie.

Afgelopen woensdag overgegaan dus op de nutrilon pepti. En sinds vrijdag SLAAPT hij gewoon overdag! Ik geloofde het niet.
Soms zo erg dat ik mijn man naar boven stuurde om te kijken of hij niks mankeert omdat hij zo stil was, want normaal was het max 10 min slapen en dan huilend wakker worden. Dus ergens denk ik JA dit is het!

Vandaag contact gehad met CB voor een machtiging. En nu komt het. De jeugdarts van het CB heeft een machtiging uirgeschreven en verwijst ondertussen door naar de kinderarts voor de provocatietest. Ik ging er vanuit dat ik het dus gewoon vergoed krijg.
Voor de zekerheid even menzis gebeld en die zeggen van niet.
Menzis vergoedt pas na de uitslag van de provocatietest.
Dan ben ik wel 8-10 weken verder.
Mocht uit de test komen dat hij koemelkallergie heeft dan kan ik met terug werkende kracht mijn bonnen declareren. Maar mocht uit de test komen van niet, dan krijg ik niks terug (logisch want hij heeft t dan niet).
Maar nutrilon pepti is voor ons gewoon te duur om het zolang te proberen en dan evt niet terug te krijgen.

Ik zelf merk dus echt een verschil bij mijn zoontje. Maar wat als zij na de test vinden dat hin het niet heeft ..

Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Zei Menzis dat je alles met terugwerkende kracht terug krijgt?? Hier afgelopen jaar in hetzelfde traject gezeten en uiteindelijk bleek het koemelkallergie te zijn, maar ondanks veelvuldig contact met de verzekering krijgen we mooi geen cent terug voor alle blikken voer die we gekocht hebben voordat we de uitslag hadden.
Waarom geef je die beren op de weg niet een potje honing er wacht gewoon rustig af wat er komen gaat.
Het is de grootste valkuil die bestaat, alles al invullen met wat/als gedoe en negatieve verhalen bij elkaar fantaseren. Het maakt jou onrustig en daarmee je kindje, het kan kans geven op slapeloosheid en woelen. Stop daarmee!!! Het komt zoals het komt.

Je kindje wordt onderzocht en als het het één niet blijkt te zijn, dan gaan ze verder op zoek naar wat het wel kan zijn.
In het babyvragen topic zijn volgens mij wel mensen die hiermee ervaring hebben of met hetzelfde zitten, mocht je hier geen antwoord krijgen..
anoniem_6499814617cfa wijzigde dit bericht op 21-10-2019 20:06
4.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga naar je huisarts. Die van mij was het volkomen met me eens dat een provocatietest nergens voor nodig was omdat het wel duidelijk was. Die heeft dus meteen het zo geregeld dat ik de boel vergoed kreeg.

Is wel 12 jaar geleden trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij hebben het vorige maand nog gehad. We moesten op eigen kosten 4 weken Pepti geven, thuis provoceren en toen kregen we pas de machtiging. Die 4 weken kregen we niet met terugwerkende kracht vergoed, hoewel het CB zei van wel.

We moeten nu van het CB in het ziekenhuis nog een keer provoceren maar het hoefde niet direct. Voorlopig laat ik het dus even zo, we hebben een machtiging voor drie maanden gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Oh maar als je de machtiging trouwens al hebt, dan zou het goed moeten zijn toch? Bij mijn oudste kregen we wel direct de machtiging en ik heb gewoon niet gezegd dat we op dat moment nog niet geprovoceerd hadden. Vond de arts ook niet nodig. Dat is twee jaar geleden, deze arts deed helaas moeilijker.
Alle reacties Link kopieren
Na heel veel gehuil, verdriet en pijn bij onze zoon hebben wij gelogen over de provocatietest. Hij was eindelijk rustig en tevreden. Voor ons was het meer dan duidelijk dat dit de oplossing was. We hebben gezegd dat we de reguliere voeding gegeven hadden en dat het gelijk weer mis ging. En daarom ook weer over zijn gegaan op de pepti. Geen haar op mijn hoofd die overwoog om hem weer zo veel verdriet te doen. Kind was er echt heel ziek van.
Wij Hebben 5 jaar geleden ook een provocatietest gedaan, na 2 flesjes met de gewone melk kreeg hij alweer klachten en heb ik de diëtiste gebeld dat ik het echt niet zag zitten om dit nog langer vol te houden. Zij heeft toen gelijk de machtiging uitgeschreven. Een provocatietest kan heel snel gedaan zijn als je kindje gelijk weer reageert op de andere melk, dan verwachten ze niet dat je het nog 4 weken volhoudt hoor
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg het vergoed zonder provocatie test. Eerst via de kinderdietist en toen via de kinderarts.
Alle reacties Link kopieren
Ljubavi schreef:
21-10-2019 19:56
Zei Menzis dat je alles met terugwerkende kracht terug krijgt?? Hier afgelopen jaar in hetzelfde traject gezeten en uiteindelijk bleek het koemelkallergie te zijn, maar ondanks veelvuldig contact met de verzekering krijgen we mooi geen cent terug voor alle blikken voer die we gekocht hebben voordat we de uitslag hadden.
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
21-10-2019 19:58
In het babyvragen topic zijn volgens mij wel mensen die hiermee ervaring hebben of met hetzelfde zitten, mocht je hier geen antwoord krijgen..
Dankjewel, ga het daar anders ook ff vragen
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
21-10-2019 20:08
Oh maar als je de machtiging trouwens al hebt, dan zou het goed moeten zijn toch? Bij mijn oudste kregen we wel direct de machtiging en ik heb gewoon niet gezegd dat we op dat moment nog niet geprovoceerd hadden. Vond de arts ook niet nodig. Dat is twee jaar geleden, deze arts deed helaas moeilijker.
Nou volgens menzis is dit dus niet het geval. En wordt het pas vergoed na de provocatietest.
Ik weet wel dat het vroeger niet zo was.
Maar ze zijn nu heel streng geworden.
Hierdoor zit ik eraan te denken om het zelf maar eerst te proberen weer met zijn oude voeding en kijken hoe hij erop reageert.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje voor degene die bekend is met de pepti.
Nu zit mijn zoontje een week aan de pepti.
Vanaf dag 3 ging het perfect, zoals ik in mijn verhaal heb beschreven.
Maar sinds gisteren helaas een terugval.
Komt dit jullie bekend voor?
Of kan ik hieruit halen dat hij geen koemelkallergie heeft?
Hij heeft het nog niet zo erg als voor de pepti hoor, maar wel dat hij dus weer last heeft van iets ..
Het kan 2 dingen betekenen. Hij reageert heel licht op koemelk en pepti verlicht beetje zijn klachten. Of hij heeft gewoon ergens anders last van.
Alle reacties Link kopieren
Doe het alsjeblieft gewoon in overleg met de huisarts of het consultatiebureau. Ga niet zelf dingen proberen. Normaal gesproken moet je het 4 weken proberen en dan pas na 4 weken provoceren. Alleen dan valt er iets zinnigs over te zeggen. In ons geval mocht dat dus ook thuis en kregen we het na 4 weken vergoed.
Ben je al bij de kinderarts geweest? Ik kreeg via de huisarts geen machtiging voor de pepti en kreeg het volgens de verzekering (cz) ook niet vergoed. Twee weken later zaten we bij de kinderarts en die vond het kul dat we het zelf moesten betalen. Die heeft met terugwerkende kracht een machtiging gegeven en kon daarmee de potten die ik zelf had gekocht declareren. Daarna werd de rest thuis bezorgd via Sorgente.
Ik moest wel provoceren maar uiteindelijk bleek mijn baby geen kma te hebben maar ernstige reflux. Het werd trouwens ook een paar dagen beter na de pepti. Maar het werd pas echt beter nadat ze medicijnen kreeg. Uiteindelijk konden we gewoon stoppen met de pepti en reageerde ze goed op normale voeding toen de reflux eenmaal onder controle was na de medicijnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven