Wat als jou en je partner wat overkomt

23-10-2019 00:06 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is een onderwerp waar je eigenlijk niet aan wil denken. Maar stel jullie krijgen een auto ongeluk en alleen de kinderen overleven het. Waar gaan de kinderen dan naar toe...

Je kan denken dat loopt wel los. Er zullen wel familieleden of vrienden zijn die de zorg op zich nemen.

Sommigen laten het vastleggen.

Zelf heb ik echt geen idee waar de kinderen dan terecht kunnen..
Beide ouders zijn op leeftijd en hebben medisch al genoeg.
Schoonzus is een leuke vrouw maar haar partner heeft een onstuimig verleden, we laten de kinderen er nog niet voor een middag achter. Mijn eigen broer is vrijgezel. Heeft wel een eigen huis, goede baan maar is dagelijks in het Cafe te vinden. Hij vindt de kinderen leuk zo lang ze maar niet huilen. Oppassen wil hij niet, hij kent de kinderen alleen van bezoekjes.

In de vriendengroep kan ik me ook niemand bedenken. 2 stellen zijn bewust kinderloos, reizen veel, hebben banen waar ze veel voor weg zijn. Een ander stel heeft zelf al 4 kinderen. Hebben een zorgenkindje waar ze erg druk mee zijn. Zij heeft daardoor haar baan op moeten zeggen.


Buren zijn op leeftijd of hebben we niet echt contact mee op groeten na.

De kinderen zijn nog niet op een leeftijd dat ze zelf vrienden maken. Zijn baby en peuter.

Heb gedacht er zullen wel instanties zijn die een goede plek voor ze vinden, maar dat is ook geen fijne gedachte.
Wij hebben het laten vastleggen.
Als ons iets overkomt dan neemt mijn moeder de zorg van de kinderen over.
Ik heb ook niets met kinderen en pas ook niet op neefjes en nichtjes, en ik ga veel uit. Maar als een broer en vrouw bijvoorbeeld weg zouden vallen en het komt er op aan dat kinderen anders bij instanties zouden moeten worden geplaatst, dan pas ik mijn levensstijl daarvoor drastisch aan. Dus ik zou broer opgeven.

Vrienden vind ik al moeilijker, want voor hen is het wellicht moeilijker om de band met andere familieleden, in feite vreemden voor vrienden, voor de kinderen warm te houden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus neemt zoon dan in huis. En ik zou nichtje er zo bijnemen. Mijn zus zou sowieso iedereen het licht uit de ogen procederen die meent er andere ideeën op na te moeten houden. En over mijn lijk dat mijn nichtje ‘verdwijnt’ naar de familie van zwager.

De kinderen van mijn schoonzussen zou ik ook in huis nemen. Echt niet dat die arme schapen dan naar vreemden gaan. Wat mijn schoonzussen ook van mij vinden (en omgekeerd), ik denk dat ze liever zien dat de kinderen in de familie in een jong gezin terechtkomen dan in een pleeggezin met in het weekend logeren bij opa en oma.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hoi ,
Wij hebben hier ook erg mee gestruggeld .
Ik denk idd dat als je een goede band hebt met je broer zou ik het eens overleggen met hem.
Mensen veranderen en kan best zijn dat als je aangeeft dat je hem vertrouwt met de kinderen dat hij er ook anders tegen aan gaat kijken.Ik zou het gewoon eens bespreekbaar maken.
Ik zou het een geruststelling vinden dat ze naar familie gaan Ipv naar een vreemde .
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik zijn uit elkaar dus de kans dat wij beiden wegvallen is erg klein.
Mocht een van ons iets overkomen dan gaat dochter naar de ander (dus volledig bij mij als hem iets overkomt en visa versa)
Wel heb ik broer en schoonzus aangewezen als financieel- en toeziend voogd als mij wat overkomt én heb ik laten vastleggen dat er een omgangsregeling getroffen moet worden met mijn familie.
Mochten we toch beide tegelijk wegvallen gaat ze naar mijn broertje

Mochten broer en schoonzus wegvallen neem ik mijn neefje in huis
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen kinderen en ons is bij de 1e gevraagd om, in geval van overlijden van zus en zwager, voogd te zijn.

Prima.

Inmiddels zijn er meer kinderen dan die ene. Toch wel een ding.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hier ook mee geworsteld sinds de kinderen klein zijn. Hadden eigenlijk geen idee bij wie ze dan terecht konden. We woonden in Engeland toen de kinderen nog klein waren (jongste is daar geboren) en daarna toen ze 5 en 2 waren zijn we naar Azie verhuisd. Nog lastiger als ons iets zou overkomen!
Daar wonen we nog maar verhuizen volgend jaar terug naar NL en ik ben eigenlijk opgelucht dat de kinderen nu 15 en 18 zijn want als ons nu iets overkomt (vorig jaar werd die angst bijna voor 50% realiteit toen mijn man heel ernstig ziek werd) dan kan mijn oudste in elk geval voor de jongste zorgen en komen er geen andere mensen aan te pas.

Ik vond het altijd een hele lastige kwestie en zou in jouw geval ook je broer vragen en een testament op stellen incl. levensverzekering zodat hij geen financiële moeilijkheden krijgt.
Zwager gevraagd destijds maar nu zijn er meerdere kinderen en hij woont in intussen in een andere woonplaats. Het is nu dus niet meer zo'n ideale situatie. Ik zou het echt niet weten, met meerdere kinderen is het nogal wat. Ik heb er vaak over nagedacht maar misschien moet ik toch maar eens met een nicht hierover overleggen. Zij heeft ook meerdere kinderen en we zijn bevriend . Ik heb geen idee of zij iets geregeld hebben.
lemoos2 schreef:
23-10-2019 00:25
Mijn zus neemt zoon dan in huis. En ik zou nichtje er zo bijnemen. Mijn zus zou sowieso iedereen het licht uit de ogen procederen die meent er andere ideeën op na te moeten houden. En over mijn lijk dat mijn nichtje ‘verdwijnt’ naar de familie van zwager.

De kinderen van mijn schoonzussen zou ik ook in huis nemen. Echt niet dat die arme schapen dan naar vreemden gaan. Wat mijn schoonzussen ook van mij vinden (en omgekeerd), ik denk dat ze liever zien dat de kinderen in de familie in een jong gezin terechtkomen dan in een pleeggezin met in het weekend logeren bij opa en oma.
Maar de kinderen van je zus zijn toch net zo goed familie van haar man, jouw zwager? Hoezo zou jij dan echt de beste optie zijn?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
23-10-2019 01:36
Maar de kinderen van je zus zijn toch net zo goed familie van haar man, jouw zwager? Hoezo zou jij dan echt de beste optie zijn?
Omdat aan die kant tante 1 opvoedtactieken hanteert waardoor haar eigen broer (zwager) haar nog niet de verzorging van de kat toe wil vertrouwen tijdens een vakantie, tante 2 nog nooit naar het kind heeft omgekeken.

Daarnaast: die tantes hebben beiden elk drie kinderen, ik heb er maar één. Mijn opvoedingsstijl, tradities liggen in de lijn van die van zus, nichtje hier in- en uitloopt met zoon als een soort broer en zus, kind bij ons in dezelfde wijk blijft wonen met dezelfde school en clubjes. Financieel zou het geen enkel punt zijn en ook praktisch niet (kamers over).

En ik ben niet gelovig te noemen maar ik denk dat ik een serieus poltergeistprobleem ga krijgen als ik anders zou handelen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Je kan ook iemand aanstellen die niet zozeer de kinderen opvangt, maar wel meekijkt waar ze terecht komen.

Ook al is dat bijvoorbeeld een instelling of een pleeggezin.

Neem bijvoorbeeld dat je broer het niet ziet zitten om ze op te vangen kan je hem wel aanwijzen als de verantwoordelijke die mee gaat zoeken naar de juiste plek samen met instanties.


En natuurlijk speelt leeftijd van de kinderen en verandering van leefsituaties bij broers / zussen / vrienden mee, dus ik zou zoiets elke paar jaar herbekijken.

Voor 't zelfde geld heeft je broer over 10 à 15 jaar wel een vriendin en kinderen en is hij (of zijn zij samen) wél geschikt om de kinderen op te vangen.

Of is je schoonzus misschien gescheiden van die onstuimige kerel.
Ik ken trouwens een koppel dat 5 kinderen had en een vrij onstuimig gezin, maar er vrij probleemloos 2 bij nam toen haar zus (alleenstaande moeder) stierf.

Op voorhand niet over gesproken, maar zij had echt iets van "ik moet dit doen voor mijn zus" en "als ik 5 onstuimige kinderen aan kan, dan kan ik die 2 extra er ook nog wel bij hebben".
Lichtjes ondersteund door oma en opa, maar die waren eigenlijk te oud.


Denk dus niet te gauw dat dingen als het echt moet niet kunnen en niet lopen als je wel gelijkaardige ideeën over opvoeding hebt.
Wij hebben in het gezagsregister laten opnemen dat de kinderen dan naar mijn zus gaan. Maar het is een moeilijke beslissing ja. Je kan ook een voogd aanwijzen, als die op dat moment niet in staat is om voor je kinderen te zorgen beslist hij/zij wat er gebeurd. Misschien een tussenoplossing?
Mijn moeder is sowieso beslissingsbevoegd, mocht het mijn tijd zijn. In beginsel gaat dochter naar haar. Als dat - bijvoorbeeld qua leeftijd - niet meer kan, kijkt zij verder wat en hoe.
De opties die er dan nog zijn, vind ik helaas geen van alle ideaal.

Los daarvan heb ik vooral laten vastleggen wat ik in dat geval niet wil. Dat kan namelijk ook. En dat was/is in mijn situatie een heel rustgevende gedachte.
Ik ben nu zwanger van de eerste en ook over dezw kwestie aan het nadenken.
Waar laat je zoiets vastleggen? Gaat dat via een notaris?
Arcticfox1 schreef:
23-10-2019 04:46
Ik ben nu zwanger van de eerste en ook over dezw kwestie aan het nadenken.
Waar laat je zoiets vastleggen? Gaat dat via een notaris?
Ja. Want alleen dan is het juridisch afdwingbaar.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
23-10-2019 00:17
Ik heb ook niets met kinderen en pas ook niet op neefjes en nichtjes, en ik ga veel uit. Maar als een broer en vrouw bijvoorbeeld weg zouden vallen en het komt er op aan dat kinderen anders bij instanties zouden moeten worden geplaatst, dan pas ik mijn levensstijl daarvoor drastisch aan.
Wij zijn ook kinderloos, maar als een kind (of meer) in mijn directe omgeving tijdelijke hulp of structurele opvang nodig heeft, dan is het zonder twijfel welkom. Dat zou voor ons een kwestie zijn van simpelweg accepteren dat het leven niet altijd maakbaar is, en er - vooral voor die kinderen - het beste van maken met de dingen die op je pad komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook lastig... wij hebben een ‘zorgintensief’ kind (en nog een ander kind) en tja, waar laat je die dan? Wij hadden altijd met mijn moeder de afspraak dat zij voogd zou zijn, maar zij is inmiddels overleden. Nu zijn mijn broertje en zijn vriendin voogd, vastgelegd bij de notaris. Niet omdat dat perse heel goed voelde, maar omdat er geen betere opties zijn. Ik moet er echt niet aan denken want ik denk dat zij ons kind heel erg lastig kunnen begrijpen en helpen. Maar ze zullen het wel met alle liefde proberen, dat dan weer wel...

Ik zou als ik jou was toch eens met de vrijgezelle broer om tafel gaan. Al vraag je hem maar om voogd te worden. Dat betekent namelijk niet dat hij de kinderen in huis moet nemen maar dat hij moet zorgen dat ze op een goede plek terecht komen.

Wij zijn het trouwens gaan regelen en vastleggen toen mijn schoonzus van mijn man z’n kant riep dat zij wel voogd wilde worden. Toen dacht ik ‘over my dead body’ en heb ik heel snel met mijn broertje en zijn partner alles geregeld. Mijn man stond daar uiteraard helemaal achter.
Nitflex schreef:
23-10-2019 00:17
Ik heb ook niets met kinderen en pas ook niet op neefjes en nichtjes, en ik ga veel uit. Maar als een broer en vrouw bijvoorbeeld weg zouden vallen en het komt er op aan dat kinderen anders bij instanties zouden moeten worden geplaatst, dan pas ik mijn levensstijl daarvoor drastisch aan. Dus ik zou broer opgeven.
Dat zou ik niet doen. Ik zou namelijk nooit voor iemands kind gaan zorgen. Eventueel wil ik wel wat mee regelen, maar die kinderen komen niet in mijn huis.
lemoos2 schreef:
23-10-2019 01:48
Omdat aan die kant tante 1 opvoedtactieken hanteert waardoor haar eigen broer (zwager) haar nog niet de verzorging van de kat toe wil vertrouwen tijdens een vakantie, tante 2 nog nooit naar het kind heeft omgekeken.

Daarnaast: die tantes hebben beiden elk drie kinderen, ik heb er maar één. Mijn opvoedingsstijl, tradities liggen in de lijn van die van zus, nichtje hier in- en uitloopt met zoon als een soort broer en zus, kind bij ons in dezelfde wijk blijft wonen met dezelfde school en clubjes. Financieel zou het geen enkel punt zijn en ook praktisch niet (kamers over).

En ik ben niet gelovig te noemen maar ik denk dat ik een serieus poltergeistprobleem ga krijgen als ik anders zou handelen.
Ik zou toch maar eens overleggen ipv uitgaan van je eigen gelijk. Want a je zus is niet de enige die erover gaat en b ik had ook gezworen dat ik voor mijn zus de beste kandidaat hiervoor was wegens band met de kinderen. Maar zij geeft toch de voorkeur aan onze andere zus die nota bene in t buitenland woont.
redbulletje schreef:
23-10-2019 07:06
Dat zou ik niet doen. Ik zou namelijk nooit voor iemands kind gaan zorgen. Eventueel wil ik wel wat mee regelen, maar die kinderen komen niet in mijn huis.
Maar jij bent enig kind dus hebt hierin niet echt recht van spreken.
Alle reacties Link kopieren
Wij komen er niet uit en hebben besloten niets vast te leggen en er op te vertrouwen dat er dan wordt gekeken wat echt het beste is voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben kindervrij, maar man en ik zijn wel voogd over twee kinderen. Als hun ouders iets overkomt, komen ze bij ons. Dat is al vastgelegd toen de eerste geboren werd. Bij hun familie wilden zij pertinent niet dat hun kinderen terecht zouden komen.

Net als nummer zoveel zegt: het leven is niet altijd maakbaar, dus als het nodig is, is dat maar zo.

Ga er dus niet zomaar van uit dat de kinderloze koppels het niet zien zitten. Vraag het ze gewoon eens...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
MarvelousMrsMaisel schreef:
23-10-2019 07:12
Maar jij bent enig kind dus hebt hierin niet echt recht van spreken.
Maar had ik een zus gehad dan had ik het ook niet gedaan. Ook niet voor een goede vriendin of nicht.
TO weet blijkbaar al van haar broer dat ie niks met kinderen heeft, dus dring het hem dan niet op. Hij kan ook nu ja zeggen om er vanaf te zijn, maar het is niet juridisch af te dwingen dat hij ze ook daadwerkelijk in huis neemt. Zou dus beter op zoek gaan naar iemand die van kinderen houdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven