Slecht slapen door speen?

04-11-2019 11:27 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon (9mnd) heeft sinds dag 1 een speen. Moeite gehad met z'n rust vinden en daarom speen en inbakeren (inmiddels allang afgebouwd), maar slaapjes overdag gaan nu prima. 's Avonds slaapt hij goed in, maar wordt gedurende de nacht meerdere keren wakker, is z'n speen kwijt en gaat huilen. Hij kan de speen op zich wel zelf pakken, maar doet dat dus niet als hij wakker wordt (wel als hij in bed wordt gelegd). Misschien ziet hij hem niet in het donker (ondanks glow in the dark) of kan hij hem niet pakken, want ligt erbovenop of wat dan ook, maar het is gewoon huilen en wachten tot iemand zijn speen terugstopt. Momenteel is hij verkouden, waardoor hij moeite heeft met door z'n neus ademen. Dat resulteert erin dat we sommige nachten na bijna elke slaapcyclus de speen moeten geven 's nachts, maar ook als alles 'goed' gaat heeft dat 2-3 keer per nacht nodig. Opvallend is ook dat hij meestal het eerste stuk (van 19.30 tot 23.00) en de laatste uurtjes(van 4.00-7.00) wel redelijk goed slaapt, maar daartussen vaak onrustig is. PCM scheelt soms als ik echt denk dat hij last van tandjes heeft of ziekig is, maar heel vaak ook niet. Meestal valt hij snel na het terugstoppen van de speen weer in slaap, maar andere momenten moet je wel 20 minuten met hem lopen om hem weer rustig te krijgen (bij ons in bed, bij hem blijven, rustig met hem zitten of bovenop mij leggen werkt niet, alleen hem rechtop houden en rondjes lopen).

Ondanks dat man en ik afwisselen, breekt dat inmiddels echt op en ik weet gewoon niet meer zo goed wat ik eraan kan doen. Ik dacht eraan de speen te gaan afbouwen omdat ik twijfel of die speen inmiddels een oplossing of een oorzaak voor het probleem is. Maar hoe pak ik dat aan? Alle tips en ervaringen zijn welkom (ook andere slaapadviezen). Oudste heeft nooit een speen gehad en was een hele goede slaper, dus ik heb geen idee hoe ik hiermee om moet gaan. Speen krijgt hij overigens alleen in bed, tenzij hij echt heel erg niet lekker is, dan soms ook overdag bij ons in de armen
Knuffel of 1/4 hydrofiel er aan maken en er 4 in het ledikant leggen.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit de speen vastgeknoopt aan de oren van het knuffeldoekje happy horse konijn richie. En bij de aap aan de armen. Werkt hier beter dan losse spenen in bed.

Is hij vaak verkouden? Veel slijm?
Heeft hij mogelijk oorpijn?
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
04-11-2019 11:47
Is hij vaak verkouden? Veel slijm?
Heeft hij mogelijk oorpijn?
Voor mijn gevoel non-stop, maar dat zal meevallen (hoewel broer van 3 ook uit te tekenen is met een snottebel en een moeder met een doekje erachteraan). Oorpijn heb ik bedacht, maar ik zie nooit een vies loopoor en PCM doet meestal niet veel.

Spenen ergens aan vastknopen wel een idee, sowieso misschien meerdere in bed leggen :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Toen ik dat begon te merken bij mijn dochter (die was toen nog wel wat jonger) heb ik cold turkey de speen niet meer gegeven. Heeft twee nachten geduurd en toen hoorde ik haar niet meer, alleen nog een tijdje voor een nachtvoeding.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
04-11-2019 11:53
Toen ik dat begon te merken bij mijn dochter (die was toen nog wel wat jonger) heb ik cold turkey de speen niet meer gegeven. Heeft twee nachten geduurd en toen hoorde ik haar niet meer, alleen nog een tijdje voor een nachtvoeding.
Maar sliep ze dan wel makkelijk in? En als ze tussendoor wakker werd, liet je haar dan huilen? Hoe sliep ze dan weer in zonder speen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij vind hij het wel gezellig dat jullie 's nachts bij hem komen en is het een soort van gewenning geworden.

Hier zat de speel vast aan een doekje, dus gemakkelijk te pakken of idd meerdere in bed leggen.
Bij 1 jaar ook cold turkey over gegaan naar niets en dat ging eigenlijk best wel ok.
Alle reacties Link kopieren
Mooi moment om de speen af te bouwen. Vanaf een maand of 9 verdwijnt de echte zuigbehoefte.
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
wiriehorn schreef:
04-11-2019 12:46
Mooi moment om de speen af te bouwen. Vanaf een maand of 9 verdwijnt de echte zuigbehoefte.
Vind ik ook wel, maar mijn vraag is dan: hoe? Echt afbouwen (en hoe pak je dat dan aan) of gewoon in één keer stoppen (en hoe doe je dat dan als hij huilt)?
Alle reacties Link kopieren
Dikkoppie schreef:
04-11-2019 12:40
Volgens mij vind hij het wel gezellig dat jullie 's nachts bij hem komen en is het een soort van gewenning geworden.
Gewenning inderdaad denk ik - hij weet dat iemand makkelijk die speen bij m erin komt ploppen. Maar ik weet niet of hij t per se gezellig vindt. Meestal is het echt speen erin in het donker, zonder iets te zeggen, en weer weg. Hij slaapt dan ook bijna direct weer, dus krijgt van onze aanwezigheid weinig mee. Soms wel langer huilen en dan moeten we echt rondjes lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk persoonlijk dat je beter in één keer kunt stoppen. Dan heb je waarschijnlijk een paar hele zware nachten, maar dan is het klaar. Ga je afbouwen, is het vaak voor een kind niet helemaal duidelijk wanneer het nu wel en niet mag, plus als je zelf even een moment van zwakte hebt, ga je weer toegeven op de afgebouwde momenten en mag je weer opnieuw beginnen.
Cold turkey stoppen. Waarschijnlijk een paar dagen drama (en misschien valt dat zelfs mee) en dan klaar!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij had mijn dochter de speen vast met een speenkoort aan de slaapzak. Enne de speen tot 2,5 jaar gehad. Toen kiepte ze hem zelf in de prullenbak. Zou de speen nog lekker even houden.....
Alle reacties Link kopieren
SEM72 schreef:
04-11-2019 13:17
Bij mij had mijn dochter de speen vast met een speenkoort aan de slaapzak. Enne de speen tot 2,5 jaar gehad. Toen kiepte ze hem zelf in de prullenbak. Zou de speen nog lekker even houden.....
Speenkoord vind ik niet zo prettig. Naast dat hij er alsnog op gaat liggen, lijkt het me ook niet heel veilig bij draaien in de slaap.
Met 2,5 hoop ik overigens zeker van de speen af te zijn. Ieder zijn ding, maar ik vind van de grote kinderen die buiten lopen met een speen er altijd een beetje gek uitzien. Vandaar dat ik nu al de regel hanteer in principe alleen in bed.

Ik lees dus vooral gewoon stoppen en dan een paar dagen (mogelijk) afzien. Misschien moeten we dat dan maar gaan proberen, ben alleen zo benieuwd wat je dan wel doet. Als inslapen niet zelf lukt aaien/erbij zitten, wel of niet pakken als hij huilt of andere manier troosten? Ik ben niet zo van het (lang) laten huilen, dus als ik lees dat mensen hun kind dan uren lieten brullen om het af te leren, dan weet ik nu al dat dat hem hier niet gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier een dochter van ruim een jaar en hetzelfde issue met slapen. Ze heeft ook een speen, maar dat vind ik juist ook vaak onze redding. Regelmatig is het een kwestie van speen 'inpluggen' en weer weggaan en ze slaapt weer door. Niet altijd, dan gooit ze vaak de spenen uit bed en dat is een teken dat er meer aan de hand is / ze ons nodig heeft. Wat er dan aan de hand is is overigens regelmatig een raadsel. Vaak volgens mij gewoon een beetje een vervelend gevoel van de verkoudheid ofzo en soms is ze helemaal niet verkouden maar huilt ze toch dramatisch en hebben we geen idee. Dochter is verder altijd al een slechte slaper geweest en sliep de eerste 4 maanden juist niet met een speen, die accepteerde ze niet. Haar broer is een geweldige slaper (sliep met 3 weken al door) en sliep ook met een speen. Ik zie dus niet de relatie tussen slecht slapen en een speen en ik denk niet dat de speen wegdoen de oplossing is voor de slaapproblemen. Dus ik zou gewoon de speen erin houden, er een doekje aan binden en er 4 in bed leggen, zodat hij er snel een kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Als je de speen wegdoet, kan je hetzelfde doen wat je nu ook doet als je kind ontroostbaar is. Als dat is: bij je nemen en wiegen, dan doe je dat dan ook. Als dat is: paar minuutjes laten huilen en over ruggetje wrijven, dan doe je dat. Je hoeft je kind niet te laten huilen als dat je tegenstaat.

Bij mijn eerste ging het ook zo en was de speen weghalen wel degelijk de oplossing (en speen kan oorzaak zijn van oorontstekingen en keelontstekingen).

Twee avonden wat meer huilen en moesten we er vaker heen. In de nachten geen problemen meer, hij werd niet meer wakker omdat de speen eruit viel. Daarna gingen de avonden ook beter. We hadden ons ingesteld op weken ellende maar dat viel dus echt mee!
Laat je niet pushen om die speen af te leren en zet jezelf niet klem op denkbeeldige deadlines zoals met 9 maanden, 1 jaar oid.. je kind geeft aan wat nodig is en behoefte aan is.

Wij hebben het met X maanden eens geprobeerd. Was een hel. Doorzetten was mishandeling. Een paar maanden later was de speen stuk, deed hij hem in de prullenbak en dat was het.
Alle reacties Link kopieren
Nou nou, wat minder mag ook wel GC. TO twijfelt zelf of ze wel of niet de speen moet afbouwen. Iedereen geeft zijn ervaring. Tegenover jouw ervaring staan er ook een aantal waarbij het wel werkte zonder al teveel ellende. Daarna een kind wat gewoon lekker de hele nacht sliep en niet steeds wakker werd (dat wakker worden zal vast geen behoefte zijn van het kind denk je wel?).

Bij jou was het niet de oplossing en bij mij wel. Dat kan. TO doet wat haar goeddunkt en volgens mij pusht er hier niemand.
Ik zeg niet dat iemand hier pusht.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me niet gepusht, hier of sociale druk of whatever. Ik ben vooral aan het proberen uit te vinden waar mijn kind nu behoefte aan heeft of niet, en hoe ik hem kan helpen beter te slapen (waar ik persoonlijk behoefte aan heb, maar wat voor hem zelf ook beter is lijkt me).
Alle reacties Link kopieren
ToevalligeDwaas schreef:
04-11-2019 15:57
Als je de speen wegdoet, kan je hetzelfde doen wat je nu ook doet als je kind ontroostbaar is. Als dat is: bij je nemen en wiegen, dan doe je dat dan ook. Als dat is: paar minuutjes laten huilen en over ruggetje wrijven, dan doe je dat. Je hoeft je kind niet te laten huilen als dat je tegenstaat.
Ik denk dat we dit gaan proberen. Ik ben vooral bang dat ik de ene slaapassociatie (speen) vervang door een andere (bij me nemen) die uiteindelijk nog intensiever is. Maar wie weet valt t mee ;-D
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
04-11-2019 11:52
Voor mijn gevoel non-stop, maar dat zal meevallen (hoewel broer van 3 ook uit te tekenen is met een snottebel en een moeder met een doekje erachteraan). Oorpijn heb ik bedacht, maar ik zie nooit een vies loopoor en PCM doet meestal niet veel.

Spenen ergens aan vastknopen wel een idee, sowieso misschien meerdere in bed leggen :lightbulb:

Welke voeding krijgt hij?

Zie je naast snottebellen ook andere lichamelijke ongemakken, bijvoorbeeld eczeem?
Mooi moment om de speen helemaal weg te nemen. Hij moet er toch een keer vanaf. Even een nacht of 2 a 3 doorbijten, maar dan ben je er wel. Succes.
FunnyFace8 schreef:
04-11-2019 19:59
Mooi moment om de speen helemaal weg te nemen. Hij moet er toch een keer vanaf. Even een nacht of 2 a 3 doorbijten, maar dan ben je er wel. Eventueel kan je een topje van de speen afknippen zodat hij niet meer lekker is. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ie niet gewoon honger?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven