Slecht slapen door speen?

04-11-2019 11:27 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon (9mnd) heeft sinds dag 1 een speen. Moeite gehad met z'n rust vinden en daarom speen en inbakeren (inmiddels allang afgebouwd), maar slaapjes overdag gaan nu prima. 's Avonds slaapt hij goed in, maar wordt gedurende de nacht meerdere keren wakker, is z'n speen kwijt en gaat huilen. Hij kan de speen op zich wel zelf pakken, maar doet dat dus niet als hij wakker wordt (wel als hij in bed wordt gelegd). Misschien ziet hij hem niet in het donker (ondanks glow in the dark) of kan hij hem niet pakken, want ligt erbovenop of wat dan ook, maar het is gewoon huilen en wachten tot iemand zijn speen terugstopt. Momenteel is hij verkouden, waardoor hij moeite heeft met door z'n neus ademen. Dat resulteert erin dat we sommige nachten na bijna elke slaapcyclus de speen moeten geven 's nachts, maar ook als alles 'goed' gaat heeft dat 2-3 keer per nacht nodig. Opvallend is ook dat hij meestal het eerste stuk (van 19.30 tot 23.00) en de laatste uurtjes(van 4.00-7.00) wel redelijk goed slaapt, maar daartussen vaak onrustig is. PCM scheelt soms als ik echt denk dat hij last van tandjes heeft of ziekig is, maar heel vaak ook niet. Meestal valt hij snel na het terugstoppen van de speen weer in slaap, maar andere momenten moet je wel 20 minuten met hem lopen om hem weer rustig te krijgen (bij ons in bed, bij hem blijven, rustig met hem zitten of bovenop mij leggen werkt niet, alleen hem rechtop houden en rondjes lopen).

Ondanks dat man en ik afwisselen, breekt dat inmiddels echt op en ik weet gewoon niet meer zo goed wat ik eraan kan doen. Ik dacht eraan de speen te gaan afbouwen omdat ik twijfel of die speen inmiddels een oplossing of een oorzaak voor het probleem is. Maar hoe pak ik dat aan? Alle tips en ervaringen zijn welkom (ook andere slaapadviezen). Oudste heeft nooit een speen gehad en was een hele goede slaper, dus ik heb geen idee hoe ik hiermee om moet gaan. Speen krijgt hij overigens alleen in bed, tenzij hij echt heel erg niet lekker is, dan soms ook overdag bij ons in de armen
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
04-11-2019 19:32
Welke voeding krijgt hij?

Zie je naast snottebellen ook andere lichamelijke ongemakken, bijvoorbeeld eczeem?
Hij krijgt Hipp 2. Hiervoor tijdje Nutrilon Omneo ivm kramp en moeizame ontlasting, maar dat inmiddels helemaal afgebouwd en gaat nu prima. Verder eet en drinkt hij goed over de dag. Geen eczeem oid.

Volgens mij ook geen honger - hij krijgt nog 3 flessen op de dag plus fruit, brood, tussendoortje, avondeten.
Alle reacties Link kopieren
Tot 6 maanden trouwens borstvoeding gegeven, toen gaan afbouwen. Vermoedelijk was de introductie van flesvoeding in combinatie met het starten met vaste voeding even een beetje teveel voor z’n darmen, vandaar tijdelijk de Omneo.
Alle reacties Link kopieren
3 flessen Van?
Ik vind het niet heel veel maar als hij er genoeg aan heeft prima. Hier merk ik altijd als ze overdag wat minder drinkt dat ze in de nacht wakker word.
Alle reacties Link kopieren
Voor een baby van 9 maanden lijkt me zijn schema qua eten wel prima (daar was ik nou net niet onzeker over ;-D)

Ontbijt: KV 180+6 en pap
Tussendoor: heel stuk fruit
Lunch: 1 - 1,5 boterham met beleg
Tussendoor: cracotte oid & KV 180+6
Avond: 200 gram avondeten
Voor het slapen: KV 180+6

Kan me niet voorstellen dat hij dan nog honger heeft. Vooral niet omdat hij dan de laatste uurtjes voor de ochtend meestal juist nog even prima slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Ziet er idd uit als genoeg. Mijn dochter is snachts ook wel eens wakker en dan idd speen er in en slaapt weer verder mischien is het een fase ? Sprongetje of zoiets
Alle reacties Link kopieren
Veel slijm of snot kan een gevolg zijn van een irritatie van de slijmvliezen. De slijmvliezen beginnen bij je lippen en eindigen bij de anus.

Mogelijk zit er iets in de voeding waar je kind overmatig slijm door produceert. Een continue loopneus is namelijk helemaal niet zo gewoon als we vaak denken. Bij een verkoudheid uiteraard wel, maar daarna zouden er ook snotvrije dagen moeten zijn.

Ik twijfel of ik de speen zou weglaten bij je kind. Ik zou eerst de oorzaak zoeken achter het vele wakker worden.

Want waarom raakt jullie kind soms overstuur snachts dat je er rondjes mee moet lopen?

Mijn advies is om wanneer dat weer een keer gebeurd, de volgende dag even naar de huisarts te gaan om de oren van kind na te laten kijken. Dat je aan de buitenkant niets ziet, betekent helaas niet dat het van binnen niet geïrriteerd is.
Onze peuter heeft dit als baby ook gehad. En nog steeds is hij 's nachts z'n speentje wel eens kwijt. Al is dat bijna nooit meer. Toen we er meer in z'n bed gingen leggen werd het wel beter. Wij stoppen met de speen als hij er zelf aan toe is.
Baby 8 maand slaapt ook met speen maar als ze niet ziek is hoeven we nagenoeg nooit naartoe.
Alle reacties Link kopieren
Onze baby had dat ook dat hij toch wel vaak even wakker werd voor instoppen van de speen. Toen werd hij verkouden met 8/8,5 maand en wilde hij zelf de speen ook soms niet meer hebben door zijn verstopte neus. Toen hebben we besloten om dan maar even "door te bijten" en hem helemaal weg te laten. Ik was ook bang dat ik hem dan niet goed rustig zou krijgen als hij snachts wakker ging worden en watik dan zou doen enzo. Herken alles in je verhaal haha. Bij ons is het uiteindelijk erg meegevallen met dat doorbijten. Begonnen met overdag ook eens proberen zonder speen weg te leggen. Eventjes 10 minuutjes laten huilen, mits dit geen schreeuwen was ofzo hoor. Vaak lukte het inslapen dan al. Heel snel daarna, denk na 2 dagen ofzo gewoon helemaal, dus ook savonds weggelaten. Eigenlijk is het bij ons prima gegaan, hij bleek er zelf ook wel echt klaa rmee te zijn. Ik en man hadden namelijk apart van elkaar allebei een x dat we 't zat waren en die speen er nog eens in wilden doen, maar dat ie hem zelf niet meer wou.

Verder als ie wakker wordt, doen wij, ff aai over de bol, dekentje weer in stoppen ofzo. Als dat niet helpt slokje water.
Nu zaten wij hier ook al eventjes op 3 Flessen, maar wij geven nu om 22.00 uur weer een fles die er toch vaak aardig in gaat. Maar dat heeft meer te maken met zijn vroege wakker worden dat we dat proberen en omdat hij de laatste week savonds onrustiger slaapt, meerdere keren wakker worden enzo. Met deze fles extra gaat het wel weer beter. Maar goed, hoeft bij jou kindje niet nodig te zijn natuurlijk.
Maar de speen weg doen, ging hier prima en als ie erg huilt gaan we ook gewoon even met hem zitten schommelen bijv. Duurt ook maar max 5 min.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven