Sinterklaas stress van zoon

12-11-2019 16:04 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Sint-Maarten is achter de rug en het was een succes. Het maken van lampionnen is goed gegaan en ondanks het weer is de snoeptocht ook gelukt. Nu zijn ze bij mijn zoon (8 jaar, groep 4) in de klas begonnen aan Sinterklaas door elke dag het sinterklaasjournaal te bekijken. Mijn zoon wordt altijd zo druk en gestrest van de Sint. Vorig jaar had hij vaak huilbuilen en was hij erg vermoeid. Ik merk dat Sinterklaas erg veel energie van hem vreet. Ik ben blij dat dit het laatste jaar is dat hij erin gelooft.
Ik vraag mij alleen af hoe jullie daarmee omgaan en of jullie nog tips hebben voor een rustig Sinterklaas? Mijn zoon is namelijk de enige gelovige in de familie dus wordt er extra op hem gefocust tijdens Sinterklaas.
hem nu al vertellen dat het nep is als hij er zo'n last van heeft?
Waarom laat je hem nog geloven als het zoveel stress geeft?
Alle reacties Link kopieren
Vertel hem dat het allemaal bedacht is.
Op die leeftijd zou ik het hem vertellen ja, dat de Sint een toneelstuk is...
Waar is hij precies gestresst over dan?

Kadootjes? Suiker? Angst dat hij niet lief genoeg is geweest? Weet je wat er precies zo erg/eng of leuk aan is dat hij zo gestresst raakt?
huilbuien en vermoeid = eerder naar bed brengen (zou ik doen tenminste, en ik heb 2 drukke jongetjes van 8 die nog geloven :) )
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem een beetje sturen zodat hij er zelf achter komt. Zo snel mogelijk. Hier was het ook altijd stress rond sinterklaas. Sinds ze het weten kunnen ze er eindelijk van genieten.
Ik heb mijn zoon om deze reden op 7-jarige leeftijd verlost van de leugen.

Gewoon vertellen dus.
Op deze manier heeft geloven toch ook geen toegevoegde waarde meer, maak er gewoon een leuk feest van zonder dat hij gelooft.
Alle reacties Link kopieren
daarom heb ik het mijn kinderen verteld toen ze 4 waren,

en het leuke, ze bleven gewoon het spel meespelen maar dan zonder stress

ze wilden nog steeds naar de optocht, zeiden niets tegen klasgenoten

daar had ik dus compleet geen spijt van .
Alle reacties Link kopieren
Er staat toch geen leeftijd voor, 8 jaar is een prima leeftijd om niet meer te geloven in Sinterklaas. Ik zou het gewoon vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het hem ook vertellen, maar ook de familie laten weten dat ze zich niet zo op hem moeten focussen.
Alle reacties Link kopieren
Hier in groep 4 maken de kinderen al surprises voor elkaar.
Wat voor lol is er aan om kind 'gelovig' te laten, ook als enige in de familie?
Alles sal reg kom
wat raar dat jullie allemaal je kinderen uit de droom halen om het zelf maar makkelijker te hebben. Juist als ze nog geloven is Sinterklaas leuk.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dat jezelf en je zoon nog aandoen? Gewoon vertellen dat hij niet bestaat. Als je 8 bent is dat toch ook wel de leeftijd dat je het al weet?
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
12-11-2019 16:16
wat raar dat jullie allemaal je kinderen uit de droom halen om het zelf maar makkelijker te hebben. Juist als ze nog geloven is Sinterklaas leuk.
Leuk? Stress en huilbuien.....
tomcat schreef:
12-11-2019 16:16
wat raar dat jullie allemaal je kinderen uit de droom halen om het zelf maar makkelijker te hebben. Juist als ze nog geloven is Sinterklaas leuk.
In dit geval vertel je het voor het kind. Voor hem is het niet leuk. Heb je de OP gelezen?
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
12-11-2019 16:16
wat raar dat jullie allemaal je kinderen uit de droom halen om het zelf maar makkelijker te hebben. Juist als ze nog geloven is Sinterklaas leuk.
In dit geval voornamelijk om het gemakkelijker te maken voor het kind, stress en huilbuien is geen lol aan.
Route88 schreef:
12-11-2019 16:17
Leuk? Stress en huilbuien.....
Als ie niet meer in Sint gelooft krijgt ie dat voor de kerst..of voor oud en nieuw..en vast ook voor zijn verjaardag en voor vakanties..tja..kinderen moeten soms leren met emoties om te gaan..dat leren ze niet als je de oorzaak steeds weg probeert te halen.
tomcat schreef:
12-11-2019 16:16
wat raar dat jullie allemaal je kinderen uit de droom halen om het zelf maar makkelijker te hebben. Juist als ze nog geloven is Sinterklaas leuk.

Ja leuk man ziek van de stress :hihi:
tomcat schreef:
12-11-2019 16:23
Als ie niet meer in Sint gelooft krijgt ie dat voor de kerst..of voor oud en nieuw..en vast ook voor zijn verjaardag en voor vakanties..tja..kinderen moeten soms leren met emoties om te gaan..dat leren ze niet als je de oorzaak steeds weg probeert te halen.

O jij kent het kind van TO? Dan heb ik niks gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg moeilijk om hem te vertellen dat het nep is. Hij kijkt er wel altijd naar uit. Maar de spanningen en het theater om de sint heen wordt hem te veel.
Ik zou uitzoeken waarom ie zo gestressd is.

Als het is om te weten wat er in zijn pakje steekt zou ik het zo laten.
Bij zijn verjaardag weet ie ook niet van tevoren wat ie precies van iedereen gaat krijgen.

Als het is omwille van de figuur van de Sint, de zak, Piet, braaf zijn, ... zou ik hem de waarheid vertellen.
Waarbij hij wel moet kunnen zwijgen voor de rest van de kinderen.
Madameei schreef:
12-11-2019 16:27
Ik vind het erg moeilijk om hem te vertellen dat het nep is. Hij kijkt er wel altijd naar uit. Maar de spanningen en het theater om de sint heen wordt hem te veel.
Dan moet je het accepteren dat hij even van het pad af is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven