Slechte taal overnemen

14-11-2019 01:20 70 berichten
Mijn zoon (6 jaar) heeft een beste vriend. Het is een heel lief jongetje en ze hebben het enorm naar hun zin samen. Alleen 1 klein dingetje: dit jongetje spreekt thuis geen Nederlands en spreekt hierdoor vrij gebrekkig Nederlands. Als mijn zoon samen is met deze jongen, praat hij ook op deze manier. Je kunt dan denken aan dingen als lidwoorden weglaten, vreemde woordvolgorde enz.

Mijn zoon heeft eigenlijk altijd een flinke voorsprong gehad op het gebied van taal, hij sprak al hele zinnen toen hij 2,5 was. En nu heeft hij dus opeens een soort terugval, inclusief buitenlandse tongval. Ik heb het idee dat hij denkt dat hij een soort eigen taaltje met dat vriendje heeft, maar het is eigenlijk gewoon heel erg gebroken Nederlands. Ik vind dit echt zonde en vind het heel erg vervelend om te horen dat mijn zoon die altijd heel netjes heeft gesproken opeens zo praat.

Ik probeer hem hier een beetje in te corrigeren en hem uit te leggen dat het niet goed is dat hij zo praat. Ten eerste omdat hij het zichzelf zo aanleert om niet netjes te praten, maar ook omdat het niet goed is voor het betreffende jongetje, die zelf ook aangeeft dat hij graag de goede woorden wil gebruiken en nieuwe woorden wil leren. (Vandaag was hij bijvoorbeeld bij ons en heeft meerdere keren de betekenis van een woord gevraagd, ik merk echt dat hij het allemaal heel graag wil).

Kan ik hier verder nog iets aan doen? Is dit waarschijnlijk iets tijdelijks of moet ik hier toch nog meer op gaan letten??
Alle reacties Link kopieren
Nee, levenslange achterstand, niks meer aan te doen.

Even serieus, maak je overal zo’n issue van (sinterklaas..)?
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 01:44
0.86% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ik wisselde vroeger van streektaal (schoolvriendjes) naar abn (thuis). Dat kan prima naast elkaar, daar vergeet je echt niet van hoe het hoort. Ik zou me er niet druk om maken, misschien is je zoontje juist taalgevoelig, dat hij de verschillen oppikt. Ook al gaat t dan om gebrekkig Nederlands en niet om een dialect.
Dit is wel wat herkenbaar. Mijn ouders maakten zich toen ik 6 was ook ineens druk over het feit dat ik het dialect van mijn nieuwe beste vriendinnetje overnam. Dit ben ik onbewust ook jaren (deels) blijven doen. Echter kon ik nog steeds prima ABN en was van dit dialect in mijn geschreven taal of schoolresultaten niets terug te zien.
frambozentaartje schreef:
14-11-2019 01:43
Ik wisselde vroeger van streektaal (schoolvriendjes) naar abn (thuis). Dat kan prima naast elkaar, daar vergeet je echt niet van hoe het hoort. Ik zou me er niet druk om maken, misschien is je zoontje juist taalgevoelig, dat hij de verschillen oppikt. Ook al gaat t dan om gebrekkig Nederlands en niet om een dialect.

Dit dacht ik ook gelijk. Laat hem met dat vriendje lekker zo praten. En stimuleer dat hij in andere situaties gewoon netjes Nederlands spreekt. Hij verleert het heus niet meteen.
Ik heb het idee dat hij denkt dat hij een soort eigen taaltje met dat vriendje heeft, maar het is eigenlijk gewoon heel erg gebroken Nederlands.
Hij is zes, hij heeft een eigen taaltje met dat vriendje. Jij vindt het gebroken Nederlands, voor hen is dit zijn taaltje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 7 doet dit ook. Hij doet de zachte g van zijn vriendje na. Heel irritant vind ik dat. Komt ook omdat ik dat jongetje niet zo leuk vind,
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
14-11-2019 01:41
Nee, levenslange achterstand, niks meer aan te doen.

Even serieus, maak je overal zo’n issue van (sinterklaas..)?
Dit ja.

Holy moly.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen namen het plaatselijke accent over van de KDV/BSO-juffen
Heb de juffen laten ontslaan
Alle reacties Link kopieren
Dit is wat je krijgt als je een kind krijgt in plaats van een pratende pop. Die doen dingen die je misschien niet zo leuk vindt om te horen/zien/ervaren. Zoals een eigen dialect praten met vrienden. Of iets anders waardoor die geweldige voorsprong ineens een stuk minder wordt en je kind ineens geen wonderkind blijkt te zijn.

En een gewaarschuwd mens telt voor twee; er komt een dag dat je je kind appt of ze mee gaat naar de stad omdat je nieuwe patta’s wil voor een fissa. Waarop je kind je uitlacht omdat je echt niets begrijpt van de taal van nu en dat je het maar gewoon bij ABN moet houden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-11-2019 07:44
Onze kinderen namen het plaatselijke accent over van de KDV/BSO-juffen
Heb de juffen laten ontslaan
:HA:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
:biggrin:
Is geen probleem TO. Gaat wel weer over.
Alle reacties Link kopieren
tweetalig opvoeden is juist goed voor de ontwikkeling. Wat ontzettend fijn voor het vriendje om een goed Nederlands sprekend vriendje te hebben. Ze zoeken samen naar een taal (net als straattaal) en hij zal ook net zo veel van jou zoon leren.

Hoeveel kinderen hebben niet een soort van geheime taal samen,

Je maakt je wel heel erg druk. En hoe meer jij hem gaat corrigeren, hoe leuker hij het gaat vinden om zijn "tweede taal" te spreken. En wanneer hij echt zo slim is, dan leert hij echt wel correct NL te spreken in de meeste situaties.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook niet blij mee zijn en zoon uitleggen dat het beter voor vriendje en hemzelf is om 'gewoon' Nederlands met hem te praten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Voor je zoon maakt het niet uit, als hij tenminste tegen anderen wel goed Nederlands blijft spreken. Ik zou het wel jammer vinden voor zijn vriendje. Hij kan juist heel veel van je zoon leren op taalgebied; thuis leert hij dat niet. Ik zou om die reden toch proberen hem gewoon normaal en goed Nederlands te spreken met dat jongetje.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
14-11-2019 08:06
Ik zou er ook niet blij mee zijn en zoon uitleggen dat het beter voor vriendje en hemzelf is om 'gewoon' Nederlands met hem te praten.

Waarom is dat beter dan? En hoe moet een kind van die leeftijd nou bepalen wat ‘gewoon Nederlands’ is?
.
Alle reacties Link kopieren
frambozentaartje schreef:
14-11-2019 01:43
Ik wisselde vroeger van streektaal (schoolvriendjes) naar abn (thuis). Dat kan prima naast elkaar, daar vergeet je echt niet van hoe het hoort. Ik zou me er niet druk om maken, misschien is je zoontje juist taalgevoelig, dat hij de verschillen oppikt. Ook al gaat t dan om gebrekkig Nederlands en niet om een dialect.
Ik precies andersom: thuis dialect, buiten de deur abn. Ik schakel nog steeds moeiteloos over, echt geen probleem.

Je kunt je zoon best uitleggen dat het voor zijn vriendje handiger is om abn met hem te praten. Maar voor je zoon zelf is het echt niet schadelijk.
The owls are not what they seem
pamelacourson schreef:
14-11-2019 08:21
Voor je zoon maakt het niet uit, als hij tenminste tegen anderen wel goed Nederlands blijft spreken. Ik zou het wel jammer vinden voor zijn vriendje. Hij kan juist heel veel van je zoon leren op taalgebied; thuis leert hij dat niet. Ik zou om die reden toch proberen hem gewoon normaal en goed Nederlands te spreken met dat jongetje.

Zeker! Ik spreek hem daar ook regelmatig op aan als ze hier spelen.
Alle reacties Link kopieren
Och ik had op die leeftijd een klasgenootje dat stotterde, Vond ik reuze interessant .Deed ik ook na, en volgens mij is er toen ook wel eens gezegd: Pas op, anders kun je direct niet anders meer. Of iets van die strekking. Is goed gekomen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
14-11-2019 08:32
Waarom is dat beter dan? En hoe moet een kind van die leeftijd nou bepalen wat ‘gewoon Nederlands’ is?
Ik moet uitleggen waarom het beter is om Nederlands te spreken dan vrij gebrekkig Nederlands? Het kind is 6 hè, geen 2 dus die hoort toch zo'n beetje overal wat gewoon Nederlands is?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik kwam pas in de brugklas in een omgeving waar overwegend ABN werd gesproken. Dat vond ik heel genant in het begin als ik er door leerkrachten of klasgenoten op werd gewezen dat het niet ‘me eigen’ was en dat een partijtje geen ‘feessie’ heette. Waar je mee omgaat word je door besmet. Mijn oudste heeft op een kakschool in een kakdorp gezeten en dat hoor je. Jongste zegt nog wel eens hij heb of hun kunnen, dan wordt ze van twee kanten gecorrigeerd :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een gast die praat alsof ie uit een adellijke familie komt en zijn broer lult Westfries. Somebody’s shitting us.. Heeft overigens niks met dit topic te maken.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
14-11-2019 08:32
Waarom is dat beter dan? En hoe moet een kind van die leeftijd nou bepalen wat ‘gewoon Nederlands’ is?
Zodat het andere jongetje wel het goede voorbeeld van vriendjes krijgt, aangezien hij thuis niet kan oefenen. Taal is heel veel oefenen en luisteren. Als mensen met jou mee gaan praten in je gebrekkige manier van praten, leer je het nooit.

Neemt niet weg dat TO wel wat hautain overkomt, omdat ze zich vooral zorgen maakt over haar eigen voorlijke zoon.

To: je zoon heeft een groot aanpassingsvermogen. Dat gaat hem veel opleveren, als hij zich dus blijkbaar snel kan aanpassen wat anderen normaal vinden. Het stelt mensen op hun gemak als ze hun manier van praten herkennen bij jou, daarom apen we elkaar na.

Ik moet zelf ook opletten, want ik wissel ook van manier van praten per gesprekspartner. Gaat vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Dat je zoon zo makkelijk de taal en woorden van zijn vriend overneemt, bewijst nog een keer dat hij een groot taalgevoel heeft. Daar gaat hij nog veel profijt van hebben.

Ik zou me er geen zorgen over maken.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-11-2019 08:02
tweetalig opvoeden is juist goed voor de ontwikkeling. Wat ontzettend fijn voor het vriendje om een goed Nederlands sprekend vriendje te hebben. Ze zoeken samen naar een taal (net als straattaal) en hij zal ook net zo veel van jou zoon leren.

Hoeveel kinderen hebben niet een soort van geheime taal samen,

Je maakt je wel heel erg druk. En hoe meer jij hem gaat corrigeren, hoe leuker hij het gaat vinden om zijn "tweede taal" te spreken. En wanneer hij echt zo slim is, dan leert hij echt wel correct NL te spreken in de meeste situaties.
Bij kinderen die tweetalig opgevoed worden, is het advies niet voor niets dat de ouders het beste hun eigen moedertaal spreken tegen hun kind. Tweetalig opgevoed worden door iemand die de taal gebrekkig spreekt tegen het kind is een stuk minder goed voor de ontwikkeling van het kind.
Alleen de OP gelezen;
Ik zou jouw kind erop wijzen dat hij thuis en op school echt ABN moet praten.
Dat hij het 'taaltje' wat hij met dat vriendje spreekt echt alleen met vriendje mag spreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven