Geen subsidie voor school met hoge ouderbijdrage

15-11-2019 10:27 381 berichten
De gemeente Amsterdam gaat basisscholen die een vrijwillige ouderbijdrage van 225 euro of meer vragen geen gemeentelijke subsidies meer geven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/14/am ... e-a3980436

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
anoniem_640b840dd4f90 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:33
41.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Opvang is duurder 🙈. Maar ik tel niet mee want heb geen kinderen. Kinderen kosten nou eenmaal veel geld...
Ik snap je conclusie niet helemaal... het idee van de maatregel is toch helemaal niet dat rijken meer gaan betalen voor minder kwaliteit? Het idee van de maatregel is dat basisscholen stoppen met hoge eigen bijdrages vragen om op die manier hun clientèle te selecteren.
Ik vind dit niet de oplossing. ik denk dat er sowieso meer geld moet komen voor onderwijs, voor zaken zoals kleinere klassen. Zodat ‘rijke ouders’ niet zelf hoeven te betalen voor goede kwaliteit, waardoor je deze tweedeling krijgt. Maar om nu de rijke ouders extra te gaan belasten om de dezelfde kwaliteit van onderwijs te behouden, zodat armere scholen ook beter onderwijs krijgen, voelt onjuist voor mij.
O dat heb je snel aangepast..
Alle reacties Link kopieren
Waarom voelt dat onjuist?
De kansen voor ieder kind, arm of rijk, zouden gelijk moeten zijn.

Er moet zeker meer geld komen in het onderwijs.
De tweedeling was er al, juist door scholen met hoge ouderbijdrage.
Zij besteden dat geld namelijk al jaren om zich te onderscheiden.
Dat ook andere scholen naar kleinere klassen en speciale vakdocenten toe gaan kan ik alleen maar toejuichen.
Hierdoor word de tweedeling juist meer gedicht en krijgen kinderen, arm of rijk, dezelfde basis aangeboden.
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
De scholen met een hogere ouderbijdrage zullen dus minder geld hebben en minder kunnen aanbieden.

Gaat het geld dat de gemeente overhoudt dan ook daadwerkelijk naar een school met een lagere ouderbijdrage, en naar de zaken waar de 'rijkere' school het geld aan besteedt? Anders hou je alsnog grote verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal ook best veel aan ouderbijdrage. Ik vind het een beetje mal als de gemeente vervolgens de subsidie intrekt. Dan krijgt de ene school dus wel subsidie (uit gemeenschapsgeld, waar ik ook aan meebetaal) en de ander niet. En dat onder de noemer dat er geen segregatie tussen scholen mag zijn. Tja, Amsterdam...
Ik denk dat dit alleen maar leid tot nog slechter onderwijs. Ze zouden juist blij moeten zijn dat er ouders zijn die willen en kunnen investeren in beter onderwijs, nu wordt dat eigenlijk afgestraft.
Uit bovenstaande link;

en klein deel is het er niet mee eens. Scholen die meer vragen, zeggen dat ze meer bieden: ze betalen er bijvoorbeeld drama- of muziekdocenten van, of halveren de klassen.”

-----

Ze kunnen de klassen hiermee halveren? Tja.. Je zou bijna zeggen laat iedere ouder dan maar gaan betalen als ze de klassen hiermee gaan halveren. Maar nee natuurlijk kan je niet verwachten dat er meer dan 200 euro ouderbijdrage betalen voor dit soort aparte scholen.
mindervanmij schreef:
15-11-2019 10:39
Ik denk dat dit alleen maar leid tot nog slechter onderwijs. Ze zouden juist blij moeten zijn dat er ouders zijn die willen en kunnen investeren in beter onderwijs, nu wordt dat eigenlijk afgestraft.
Beter onderwijs? Ze krijgen dramalessen of muziekonderwijs extra.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat mijn neefje op zo'n school zit die 225,00 of meer vraagt.

Ik denk dat als de gemeente geld mindert, de ouderbijdrage gewoon omhoog gaat en dat de populatie dat gewoon betaalt. Ze zullen het verschil gewoon in stand houden.
Uit het parool;

https://www.parool.nl/amsterdam/geen-su ... ~b08de329/
Zo vroeg de Peetersschool in Zuid vorig jaar nog 700 euro ouderbijdrage, onder meer om de overblijf te betalen
Ik snap het probleem niet helemaal. Ik heb geen kinderen in het po dus misschien ligt het daar aan .
Maar het is toch een vrijwillige ouderbijdrage? Vrijwillig dus? Dan ben je toch niet verplicht om dit bedrag te betalen en worden er geen leerlingen buitengesloten?

Dan zitten kinderen uit armere gezinnen op eenzelfde school als de kinderen uit rijkere gezinnen en hebben dan ook kans op muziekonderwijs en kleinere klassen. Mooi toch? Voor onszelf zou een jaarlijkse bijdrage van €225,- paar jaar de moeite niet zijn en heb ik graag over voor bijvoorbeeld kleinere klassen en dus (hopelijk) betere begeleiding. Als ik daardoor ook meebetaal aan het onderwijs van Jantje omdat zijn ouders dat geld niet hebben, maakt me niets uit. Mooi toch. Zou wat anders zijn als ze prijzen gaan rekenen zoals in het particulier onderwijs.

Vind het wel gek dat de wethouder benoemt dat de ouderbijdrage drempels opwerpt om kinderen aan te melden? Nogmaals is toch vrijwillig? Scholen mogen kinderen niet weigeren op basis hiervan. Gebeurd dat wel, moeten ze dat handhaven en niet korten in de subsidies.

Maar goed, ik heb er geen ervaring mee en praat misschien wel onzin.
2019 schreef:
15-11-2019 10:43
Beter onderwijs? Ze krijgen dramalessen of muziekonderwijs extra.

Ja, dat wordt gezegd. En dat zal ook vast wel zo zijn. Maar wat ik in mijn omgeving hoor is toch dat veel mensen vooral voor zo'n school kiezen omdat het gemiddelde niveau hoger ligt, waardoor de leerkrachten ook daadwerkelijk toekomen aan echt lesgeven ipv dat bijvoorbeeld de helft van de klas naar school komt zonder ooit Nederlands te hebben gesproken.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
15-11-2019 10:43
Beter onderwijs? Ze krijgen dramalessen of muziekonderwijs extra.
Is dat slecht onderwijs dan? Ik vind het wel een mooie toevoeging op het lesprogramma, wat extra kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Baloma schreef:
15-11-2019 10:33
Ik vind dit niet de oplossing. ik denk dat er sowieso meer geld moet komen voor onderwijs, voor zaken zoals kleinere klassen. Zodat ‘rijke ouders’ niet zelf hoeven te betalen voor goede kwaliteit, waardoor je deze tweedeling krijgt. Maar om nu de rijke ouders extra te gaan belasten om de dezelfde kwaliteit van onderwijs te behouden, zodat armere scholen ook beter onderwijs krijgen, voelt onjuist voor mij.
Eens. Wat is nou 225 euro per jaar, hoeveel ouders kunnen dat niet betalen? We betalen allemaal bakken met geld voor kinderopvang maar school mag niks kosten. De werkdruk moet omlaag en het salaris van docenten moet omhoog maar het mag ons niks kosten.
tiumperfectum wijzigde dit bericht op 15-11-2019 10:51
20.79% gewijzigd
nessemeisje schreef:
15-11-2019 10:49
Is dat slecht onderwijs dan? Ik vind het wel een mooie toevoeging op het lesprogramma, wat extra kwaliteit.
Ik zeg niet slecht onderwijs maar het is extra onderwijs.
Dramalessen en muzieklessen kan je ook particulier zelf voor kiezen. Er bestaat nog steeds muziekscholen en toneellessen.
Vergroot dat het probleem dan niet alleen maar? Gemeentelijke subsidie valt weg: School gooit er nog eens 100,- ouderbijdrage bovenop.

Hier overigens maar een tientje per jaar. Schoolreisje wordt dan nog apart betaald en is per klas ook een ander bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ineedyourlove schreef:
15-11-2019 10:34
Waarom voelt dat onjuist?
De kansen voor ieder kind, arm of rijk, zouden gelijk moeten zijn.

Er moet zeker meer geld komen in het onderwijs.
De tweedeling was er al, juist door scholen met hoge ouderbijdrage.
Zij besteden dat geld namelijk al jaren om zich te onderscheiden.
Dat ook andere scholen naar kleinere klassen en speciale vakdocenten toe gaan kan ik alleen maar toejuichen.
Hierdoor word de tweedeling juist meer gedicht en krijgen kinderen, arm of rijk, dezelfde basis aangeboden.
Dat gaat nooit gebeuren. Niet alle kinderen kunnen naar Afrika op vakantie, op pianoles of bijles. Scholen in Nederland zijn gewoon goed en gratis. Bijdrage is vrijwillig en als je geen geld hebt hoef je niet te betalen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
15-11-2019 10:54
Vergroot dat het probleem dan niet alleen maar? Gemeentelijke subsidie valt weg: School gooit er nog eens 100,- ouderbijdrage bovenop.

Hier overigens maar een tientje per jaar. Schoolreisje wordt dan nog apart betaald en is per klas ook een ander bedrag.
Natuurlijk maar een prachtig excuus van gemeentes om geld te besparen.
Bovendien denk ik, de ouders die kiezen voor een school waar ze 250, 500 of 700 euro per jaar ouderbijdrage moeten betalen, doen dat vaak ook zeer bewust.
Alle reacties Link kopieren
Bendela schreef:
15-11-2019 10:48
Ik snap het probleem niet helemaal. Ik heb geen kinderen in het po dus misschien ligt het daar aan .
Maar het is toch een vrijwillige ouderbijdrage? Vrijwillig dus? Dan ben je toch niet verplicht om dit bedrag te betalen en worden er geen leerlingen buitengesloten?

Dan zitten kinderen uit armere gezinnen op eenzelfde school als de kinderen uit rijkere gezinnen en hebben dan ook kans op muziekonderwijs en kleinere klassen. Mooi toch? Voor onszelf zou een jaarlijkse bijdrage van €225,- paar jaar de moeite niet zijn en heb ik graag over voor bijvoorbeeld kleinere klassen en dus (hopelijk) betere begeleiding. Als ik daardoor ook meebetaal aan het onderwijs van Jantje omdat zijn ouders dat geld niet hebben, maakt me niets uit. Mooi toch. Zou wat anders zijn als ze prijzen gaan rekenen zoals in het particulier onderwijs.

Vind het wel gek dat de wethouder benoemt dat de ouderbijdrage drempels opwerpt om kinderen aan te melden? Nogmaals is toch vrijwillig? Scholen mogen kinderen niet weigeren op basis hiervan. Gebeurd dat wel, moeten ze dat handhaven en niet korten in de subsidies.

Maar goed, ik heb er geen ervaring mee en praat misschien wel onzin.

Het is een vrijwillige bijdrage waar kennelijk best wat druk op staat om die bij te dragen. Zo selecteer je al aan de poort: ouders die dat niet kunnen betalen, zullen hun kinderen niet naar die school sturen.
Such fun!1
Ik ben even verder wezen kijken; 2018
https://www.parool.nl/nieuws/maximum-vo ... ~bd9913d0/
Kukenheim is met de scholen uitgekomen op een jaarlijks bedrag van 225 euro per kind, schrijft ze in een brief aan de raadscommissie Jeugd en Cultuur.


verder op staat te lezen;

Amsterdamse scholen moeten bovendien openbaar maken waar het geld van de ouderbijdrage precies aan besteed wordt - iets waar veel ouders nu naar moeten gissen. De bijdrage moet ook écht vrijwillig blijven: voor de ouders die het geld niet kunnen ophoesten, moet de school een oplossing achter de hand hebben. Kinderen mogen hoe dan ook niet worden uitgesloten van bijvoorbeeld een schoolreisje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven