Zindelijkheidstraining vraag

18-11-2019 07:33 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna kleuter, gaat na de zomer naar de basisschool. Eigenwijs jochie die goed weet wat hij wel en niet wil.

Plaste al vroeg op het potje, was ruim een jaar, omdat zijn broer van 3 zindelijk werd. Plast ook op de wc nu voor het slapen gaan enz. Maar als we samen besluiten dat de luier af gaat, zegt hij keurig dat als hij moet plassen/poepen hij mama roept en naar de wc gaat. Het doen is een ander verhaal haha. Ik ben echt van, je kunt een kind niet dwingen om zindelijk te worden, maar ik twijfel nu over wat ik doe. Vandaag weer een poging. Hij blij met alleen zijn onderbroek, maar vanaf 6 uur nu 5 natte broeken. Geen grote plassen, maar kleine plasjes en hij plast ook nog een klein beetje daarna op de wc. Maar binnen 5 minuten na het plassen weer een natte onderbroek, nu 2 keer. De luier maar weer om, hij is er duidelijk nog niet klaar voor denk ik dan. Maar is dat zo, of doe ik iets verkeerd..

De oudste ging zo makkelijk, luier af en meteen dag en nacht zindelijk.

Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Bespreek je dat hij goed uit moet plassen en dat hij daar de tijd voor moet nemen?
Niet klaar voor? Je bent veel te laat! Je had door moeten pakken toen hij 2-3 was. Dut is pure luiheid. Waarom lees je je niet in en ga je geen zindelijkheidstraining doen?
Alle reacties Link kopieren
Fitcross schreef:
18-11-2019 07:37
Niet klaar voor? Je bent veel te laat! Je had door moeten pakken toen hij 2-3 was. Dut is pure luiheid. Waarom lees je je niet in en ga je geen zindelijkheidstraining doen?
Zo, bedankt. Ik heb meerdere pogingen ondernomen maar elke keer hetzelfde liedje. En zoals ik al zei, ik geloof er niet in dat ik zindelijkheid kan dwingen. Een kind die elk halfuur op de wc gezet wordt en daar tussen droog is, is niet zindelijk in mijn ogen.
Hij is er wel klaar voor want hij kan het ophouden. Hij vindt het misschien wat spannend. Kan hij ook op het potje plassen, of zo'n plassticker in de wcpot, of een schema waarin hij bij x keer plassen op de wc mag zeggen wat je die dag gaat doen of eten oid
Verder de hemel in prijzen als hij op de wc plast hoe groot of hoe klein dan ook.

Weet je wel wat zijn plassignalen zijn?

Edit: je klinkt wat geirriteerd als je over 'hetzelfde liedje' schrijft. Is dat ook zo?
Verder duurt het gewoon soms even voordat een kindje het snapt, wat op de wc plassen is. Dat je andere kindje dat snel door had betekent niet dat dit kindje dat ook moet kunnen. Hij vraagt nu extra inzet en motivatie van jou. Wil en kan je dat nu aan hem bieden? En hoe staat je partner hierin als deze in beeld is? Zindelijkheid is een gezinsaangelegenheid, dat rust niet alleen op jouw schouders
anoniem_392171 wijzigde dit bericht op 18-11-2019 07:48
Reden: Wilde nog meer schrijven
39.05% gewijzigd
Fitcross schreef:
18-11-2019 07:37
Niet klaar voor? Je bent veel te laat! Je had door moeten pakken toen hij 2-3 was. Dut is pure luiheid. Waarom lees je je niet in en ga je geen zindelijkheidstraining doen?
Koekkoek. En hij is 3.
Wat een debiele reactie.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 18-11-2019 07:43
8.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
EmmadePemma schreef:
18-11-2019 07:37
Bespreek je dat hij goed uit moet plassen en dat hij daar de tijd voor moet nemen?
Ja, ik geef aan dat hij goed moet luisteren naar zijn buik of er nog plasjes in zitten. Lijkt dit te doen en zegt dan dat alles leeg is.
Alle reacties Link kopieren
Dat krijg je ervan als je een kind vanaf 1 al op een potje laat plassen. Ik denk eerder dat je er veel te veel mee bezig bent geweest.

Overigens mama roepen en dan samen naar de wc duurt veel te lang.

In het begin was het zo dat als mijn kind voelde dat hij moest plassen moest hij ook vrijwel meteen. Dus beter leer je hem om zelf naar de wc te rennen in plaats van te wachten op mama. Wc bril verkleiner standaard op de wc en opstapje ervoor.
Alle reacties Link kopieren
Fitcross schreef:
18-11-2019 07:37
Niet klaar voor? Je bent veel te laat! Je had door moeten pakken toen hij 2-3 was. Dut is pure luiheid. Waarom lees je je niet in en ga je geen zindelijkheidstraining doen?
Doe ff normaal zeg
Alle reacties Link kopieren
Na de zomer is nog bijna een heel jaar. Adem in, adem uit. Het is een fase etc.

Hier was het ook veel gedoe met oudste dochter. 'Na een week doorpakken is ieder kind zindelijk'. Ja, daaag. :byee:

Met 3,5 dachten we echt door te moeten pakken; 2 weken in de zomervakantie zonder luier gedaan. Geen enkele verbetering in te krijgen. Heeft onze hele vakantie verstierd. Met 3 jaar en 9 maanden ging de knop ineens om en was ze dag en nacht zindelijk.

Zusje van 2,5 is me ook een figuur; is nu al een half jaar zindelijk, maar alleen als ze met blote billen loopt. Met onderbroek gaat het ieder kwartier mis. :facepalm:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook rijkelijk laat.
Waarom geen zindelijkheidstraining?
flexibel wijzigde dit bericht op 18-11-2019 07:48
64.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Deurklopper schreef:
18-11-2019 07:43
Hij is er wel klaar voor want hij kan het ophouden. Hij vindt het misschien wat spannend. Kan hij ook op het potje plassen, of zo'n plassticker in de wcpot, of een schema waarin hij bij x keer plassen op de wc mag zeggen wat je die dag gaat doen of eten oid
Verder de hemel in prijzen als hij op de wc plast hoe groot of hoe klein dan ook.

Weet je wel wat zijn plassignalen zijn?
Ik heb echt geen idee, ik weet wel wanneer hij plast maar niet het moment daarvoor.

Potje weigert hij, hij wil op de wc want hij is groot. Sticker is een goede, ga ik even zoeken!

Beloningssysteem, sticker plakken na elke plas op de wc, is de leukheid meteen vanaf. Maar misschien is de beloning wel te laat, moet dit na 5 keer plassen al ja.
Zo mooi dat er nog steeds mensen zijn die denken dat het biologische aspect van zindelijk worden echt 'aan te leren' is.

Het signaal is niet af te dwingen. Je kan kijken of je het ziet en je kind helpen om op tijd daar op te reageren. Meer niet.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 18-11-2019 07:48
24.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fitcross schreef:
18-11-2019 07:37
Niet klaar voor? Je bent veel te laat! Je had door moeten pakken toen hij 2-3 was. Dut is pure luiheid. Waarom lees je je niet in en ga je geen zindelijkheidstraining doen?
:nope:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was bijna 4 toen ze van het op het andere moment besloot dat ze wel zindelijk was. En was dit ook meteen dag en nacht. De weken er voor wel benoemd dat ze eigenlijk niet naar school kon als ze nog een luier om had. "weet ik, mama".. 😉

Ik zou niet pushen, ik geloof niet in afdwingen. Of ben je bang dat 't niet goed komt?
Flappie55 schreef:
18-11-2019 07:42
Zo, bedankt. Ik heb meerdere pogingen ondernomen maar elke keer hetzelfde liedje. En zoals ik al zei, ik geloof er niet in dat ik zindelijkheid kan dwingen. Een kind die elk halfuur op de wc gezet wordt en daar tussen droog is, is niet zindelijk in mijn ogen.

Dwingen en trainen zijn echt heel verschillende dingen. Je hebt er dus nog nooit wat over gelezen want elk half uur op de wc zetten hoort daar echt niet bij.

Een kind van bijna 4 dat nog niet zindelijk is, dat is gewoon zielig voor dat kind. Nu wordt het veel meer gedoe dan wanneer je met 2 een normale training had gedaan. Straks nog poepen. Nee, naar de plaspoli moeten of op school luiers dragen is leuk voor een kind.
anoniem_391831 wijzigde dit bericht op 18-11-2019 07:51
0.40% gewijzigd
Kind is geen 4 maar 3. Overdrijf niet zo.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
18-11-2019 07:43
Dat krijg je ervan als je een kind vanaf 1 al op een potje laat plassen. Ik denk eerder dat je er veel te veel mee bezig bent geweest.

Overigens mama roepen en dan samen naar de wc duurt veel te lang.

In het begin was het zo dat als mijn kind voelde dat hij moest plassen moest hij ook vrijwel meteen. Dus beter leer je hem om zelf naar de wc te rennen in plaats van te wachten op mama. Wc bril verkleiner standaard op de wc en opstapje ervoor.
Wij hebben daar toen totaal geen druk op gelegd, en nog steeds niet. Als hij wil, mag hij, anders hoeft het niet. Dus teveel mee bezig geweest, nop.

En het mama roepen, verkeerd verwoord. Ik leer hem inderdaad zelf naar de wc te rennen en mama te roepen.
Lucifer2018 schreef:
18-11-2019 07:47
Zo mooi dat er nog steeds mensen zijn die denken dat het biologische aspect van zindelijk worden echt 'aan te leren' is.

Het signaal is niet af te dwingen. Je kan kijken of je het ziet en je kind helpen om op tijd daar op te reageren. Meer niet.
Kind is ruim 3, dat signaal is er biologisch hoor. Misschien zelf nog even de biologieboeken induiken?
Fitcross schreef:
18-11-2019 07:53
Kind is ruim 3, dat signaal is er biologisch hoor. Misschien zelf nog even de biologieboeken induiken?
Grappenmaker.
Lucifer2018 schreef:
18-11-2019 07:51
Kind is geen 4 maar 3. Overdrijf niet zo.

Oh inderdaad, TO overdrijft nogal in de OP zie ik “bijna kleuter’ ‘naar school’. Had even over ‘na de zomer’ heengelezen.

Nog net op tijd dus. Aan de slag TO!
Lucifer2018 schreef:
18-11-2019 07:54
Grappenmaker.

Nope. Echt waar.
Alle reacties Link kopieren
obelix84 schreef:
18-11-2019 07:49
Mijn oudste was bijna 4 toen ze van het op het andere moment besloot dat ze wel zindelijk was. En was dit ook meteen dag en nacht. De weken er voor wel benoemd dat ze eigenlijk niet naar school kon als ze nog een luier om had. "weet ik, mama".. 😉

Ik zou niet pushen, ik geloof niet in afdwingen. Of ben je bang dat 't niet goed komt?
Bedankt, dit bevestigt mijn gevoel. Het komt wel.

Oudste heeft ontzettend veel poepproblemen gehad, weken ophouden enz dus pas nadat zomaar poepen gelukt was op de wc, begonnen met luier af. En toen meteen zindelijk.

Omdat jongste zo vroeg al op het potje plaste had ik goede hoop en verder geen bijzonderheden omtrent het plassen/poepen. Dus ik had gehoopt op een kind wat eerder zindelijk was denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Deurklopper schreef:
18-11-2019 07:43
Hij is er wel klaar voor want hij kan het ophouden. Hij vindt het misschien wat spannend. Kan hij ook op het potje plassen, of zo'n plassticker in de wcpot, of een schema waarin hij bij x keer plassen op de wc mag zeggen wat je die dag gaat doen of eten oid
Verder de hemel in prijzen als hij op de wc plast hoe groot of hoe klein dan ook.

Weet je wel wat zijn plassignalen zijn?

Edit: je klinkt wat geirriteerd als je over 'hetzelfde liedje' schrijft. Is dat ook zo?
Verder duurt het gewoon soms even voordat een kindje het snapt, wat op de wc plassen is. Dat je andere kindje dat snel door had betekent niet dat dit kindje dat ook moet kunnen. Hij vraagt nu extra inzet en motivatie van jou. Wil en kan je dat nu aan hem bieden? En hoe staat je partner hierin als deze in beeld is? Zindelijkheid is een gezinsaangelegenheid, dat rust niet alleen op jouw schouders

Gelukkig een gezinsaangelegenheid. Maar ik ben vaker thuis overdag omdat ik in de zorg werk. Dus ja, ik ben er wel actiever mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
Maar na de zomer pas 4 dus? Dan is hij net 3! Zo laat is dat niet.

Onze jongste was bijna 3. Hij had de eerste dag zonder luier heel veel ongelukjes en ook echt om het halfuur nat. Toch doorgezet omdat ik andere signalen zag dat hij er wél klaar voor was. Op dag 2 geen 1 ongelukje meer gehad.

Dus als je andere signalen krijgt (lang een droge luier, schone luier willen als die vol is, interesse in wc enzo) misschien toch eens doorzetten? En zo niet, gewoon over een paar maanden nog eens proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven