Veranderen basisschool 4 jarige ivm verhuizing

19-11-2019 02:28 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Ik heb een woning aangeboden gekregen en twijfel ontzettend. Moet morgenvroeg of straks eigenlijk beslissen om 10 30 en lig wakker omdat ik twijfel. De woning is erg mooi ( nieuwbouw) en ruim en de kans dat ik ooit een nieuwbouw woning aangeboden krijg is erg klein.

Minn dochter is in oktober begonnen in groep 1. Ging erg moeizaam maar ze is nu redelijk gewend. Heeft 2 lieve juffen en vriendinnen. Als we verhuizen betekend dat 30 min fietsen naar school. In de buurt van het huis is een school op 3 min loopafstand en iedereen zegt dat ik gewoon van school moet veranderen.

Ik weet niet of dat goed voor haar is. Ze had zoveel moeite met wennen en toen ik het erover had met haar dat dat miss zou gebeuren raakte ze helemaal in paniek.

Andere optie is nog wachten voor een huis in deze buurt wat nog wel 1 jaar kan duren? Waar we nu wonen heb ik ontzettend veel gedoe met de buren. Veel geluidsoverlast, vuilniszakken die weken liggen te stinken bij de deuren waar ik langs moet. Ik woon 4 hoog zonder lift. We hebben last van muizen. Mijn dochter kan hier niet alleen veilig buiten spelen. Ik voel me zelfs niet veilig in de avond. De woningstichting doet hier niks aan. Ik heb het gewoon zo gehad hier maar weet niet wat het beste is. Het enigste wat me hier houdt is de school van dochter. 30 min fietsen is niet veel, ik heb geen auto, maar wat als dochter wil afspreken of het is erg slecht weer. Ik weet het niet. Graag advies.

Blijven wachten op een huis in de buurt van dr school en nog ongeveer eeb jaar volhouden tussen de stank en overlast

Verhuizen en haar op dezelfde school houden. Dan maar 2 uur per dag fietsen.

Verhuizen en van school veranderen

Graag advies?
nadiachal wijzigde dit bericht op 19-11-2019 02:57
Reden: Had 1 uur per dag fietsen geschreven zijn er 2
0.06% gewijzigd
Verhuizen. Sowieso.
Alles beter dan blijven in 't huis waar je nu zit.


En haar dit jaar laten uitdoen op de huidige school.
Kan je nog altijd eventueel na de zomer of als ze naar groep 3 gaat wisselen van school, maar dat zie je dan wel weer.


Heb je trouwens 2 uur tijd zelf?

Want het is wel 30 minuten heen samen en voor jou nadien 30 minuten terug.
En in de namiddag ook weer 30 minuten heen voor jou en samen 30 minuten terug.
Alle reacties Link kopieren
Ze zit nu in groep 1. Pas vanaf oktober. Zou het niet beter zijn om als ik van school verander dat nu te doen ipv het jaar afmaken. Nu is ze er pas 2 maanden.

Ik werk nu 20 uur in de week maar dat word meer, doel is om uiteindelijk weer fulltime te werken. Die 2 uur reistijd zal dan lastiger worden maar is wel te doen denk ik.

Ik weet gewoon nog steeds niet wat ik wil en moet echt morgen beslissen.
Ik zou gaan. Je geeft jezelf veel meer rust en je kind meer plezier door te gaan.
Natuurlijk vindt kind het spannend om weg te gaan van een plek waar ze net haar draai gevonden heeft, maar kinderen zijn erg flexibel en zeker op deze leeftijd zal ze nog prima kunnen omschakelen.
Het zal wellicht weer even spannend en wennen zijn, net als de eerste keer, maar dat komt wel goed (, net als de eerste keer)
Voor wanneer zou de verhuis gepland staan?

Is het eventueel mogelijk om als je haar al zou veranderen dat na een vakantie te doen? Bijvoorbeeld na Kerst?
En heeft de school in de nieuwe buurt uberhaupt plaats?

Als je haar wil veranderen zou ik eerst al een keer sfeer gaan snuiven op de school en eens luisteren hoe ze staan tegenover een kind dat het sowieso moeilijk gaat hebben bij de opstart / overgang.


Sint komt er nu aan, Kerst komt eraan, genoeg spannende dingen voor een 4-jarige, ik zou haar nu niet "volgende maandag" gelijk overzetten.


Als kind lang fietsen bij slecht weer haat kan je dat wel als argument gebruiken :-).
Dat ze naar haar oude school telkens door regen, wind en sneeuw een half uur moet en dat haar nieuwe school vlakbij op wandelafstand is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook verhuizen.
positieve invalshoek: je dochter kan in een paar weken wel wennen, dat lukt dan vast ook op de volgende school. In groep 1 komen er constant nieuwe kinderen bij, ook als ze in het schooljaar van school wisselt, is ze niet lang het nieuwste kind in de groep.
frambozentaartje wijzigde dit bericht op 19-11-2019 03:35
21.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je enigste reden om het niet te doen is een kind van 4 die net 2 maanden op school zit?

Absoluut verhuizen.

Ruim, nieuwbouw, nieuwe buurt, daar krijg je denk spijt van als je het niet doet.

Mijn ervaring is, is dat kinderen zich snel aanpassen.
Vaak is de binnenloop tijd 10 min, maak van te voren afspraken met kind, mama blijft 10 min, kan ze vertellen wat ze heeft gemaakt of zeg hoi tegen de andere kindjes die binnen komen, als de bel gaat (dat is als er veel kindjes in de klas zijn) gaat mama weg. Vraag aan de juf hoe lang het duurt dat ze van streek is, vaak huilen ze echt niet langer dan 5 min.
Door het getreuzel van de ouder huilt het kind vaak langer.

Wat iemand anders hier ook zei, nu is kind ook binnen een paar weken gewend, een paar weken, wat is dat nou... daar laat je toch geen huis voor schieten?
Alle reacties Link kopieren
Gaan. Ik ben als 4-jarige verhuisd en was vrij snel gewend aan mijn nieuwe school. Het wennen in groep 1 heeft ook te maken met dat het nogal intensief is om ineens 5 dagen naar school te moeten. En als jij een prachtig huis kan krijgen met alle voordelen die je opsomt, zou ik het zeker doen.

En ik zou haar dan ook naar de andere school doen, zodat ze kinderen uit haar nieuwe buurt leert kennen. 4x 30 minuten fietsen om te halen en te brengen, is wel heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Doen natuurlijk.
En ja, moet ze weer opnieuw wennen maar dat gaat gezien de veel fijnere omstandigheden heus wel lukken.
Doen. En dit soort beslissingen niet bij haar leggen, daar is ze echt veel te klein voor.
Ze went weer, leert gelijk buurtkindjes kennen etc.

Na de verhuizing hulp vragen voor je onzekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Zeker verhuizen. Mijn dochter is op haar zesde van school veranderd en al gauw kon ze zich bijna niets meer herinneren van de vorige school.

En wat de paniekreactie van je dochter betreft: Het is heel belangrijk dat je vastberaden tegen haar doet over de schoolwissel en niet twijfelend. Een kind zoekt vastigheid en jij als moeder kan dat als geen ander geven door een duidelijk standpunt in te nemen en daaraan vast te houden. Dus niet smekerig richting haar gaan doen of wachten op haar goedkeuring. Gewoon duidelijkheid en daarmee veiligheid geven en enthousiast doen over de nieuwe stek. Mama bepaalt wat er gaat gebeuren en kind kan zich daar met een gerust hart aan overgeven.
Alle reacties Link kopieren
Oh en natuurlijk niet het hele schooljaar afmaken. Een voorjaarsvakantie of zelfs een weekend kan voor een kind al een duidelijk overgangsmoment zijn. Zo lang jij er maar vastberaden en duidelijk over communiceert.
Verhuizen! Je dochter went echt wel weer. Je huidige woonomgeving lijkt me slechter voor haar dan weer wennen aan een nieuwe school en ondertussen in een mooi huis en een veilige omgeving wonen.
Alle reacties Link kopieren
Gaan, je dochter is binnen no-time weer gewend.
Lekker unaniem: verhuizen!

Veel meer voordelen dan nadelen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso verhuizen! Je dochter went echt wel weer op die nieuwe school en daarna heeft ze nog jaren te gaan met nieuwe vriendinnen etc. Op die leeftijd komt dat snel goed.
Alle reacties Link kopieren
Verhuizen en nieuwe school en haar dit jaar nog overzetten. Fijner voor haar als ze in de buurt op school zit, met vriendjes in de buurt.
Ja inderdaad, natuurlijk gewoon doen!
Je dochter is dus binnen twee maanden gewend geraakt. Niks aan de hand lijkt me.
Nu is ze al gewend aan naar school gaan, dus bij de nieuwe school zal het vast nog wat sneller gaan.
Blije mama, die zich veilig en happy voelt in haar nieuwe omgeving. En een nog blijer kind. Die plukt ook de vruchten daarvan.

Nu is de verhuizing toch veel makkelijker dan als je het uitstelt en je dochter nog meer gewend is geraakt op haar huidige school.
En eens met haar duidelijkheid bieden! Als jij doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dan is dat het ook voor jouw dochter.

Leg jouw emoties niet bij haar neer, dat neemt ze over.

Succes met je beslissing!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst de basisschool in de buurt verkennen voordat je baar overplaatst.
Als het niets is, kun je haar misschien nog wel heen en weer blijven brengen naar de huidige school.
Maar ik zou ook sowieso verhuizen. (Hier ook de school en huis op 30min. fietsafstand. Er is wel een school dichterbij en ik zou ook wel een woning dichterbij de school kunnen krijgen, maar dit is een bewuste keuze. Speeldates geen probleem!)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zéker verhuizen!
En uiteraard zou ik mijn dochter naar de andere school doen. Liefst zo snel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wel doen. Wat bij mijn angsthaasje hielp, was haar op de nieuwe school een paar keer een paar uur laten wennen. Toen ze na een vakantie overging was het minder eng omdat ze wist waar ze terecht kwam.

Overigens wel erg lief dat je het er voor haar over hebt om elke schooldag 2 uur te fietsen. Maar je kan je afvragen hoe haalbaar dit echt is in de winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit mij aan bij iedereen hierboven: kies voor je nieuwe huis! Op korte termijn is deze keuze even lastig, maar op langere termijn zijn er alleen maar voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de rest: gewoon gaan. :) Het is nu voor je dochter misschien even een beetje vervelend, maar na een paar maanden zal ze zich ook helemaal thuis voelen op de nieuwe school met de nieuwe juffen en meesters. En dan wonen jullie op een veel fijnere plek.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
19-11-2019 04:44
Na de verhuizing hulp vragen voor je onzekerheid.
Omdat ze als ouder zijnde goed nadenkt over de gevolgen van haar beslissingen op het welzijn van haar kind? :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven