Nu al praten over kleuterverlenging

25-11-2019 20:19 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heb ik een 10-minuten gesprek gehad met juf over onze zoon in groep 2. Dit was helaas een erg negatief gesprek. Ze uitte haar zorgen over het feit dat mijn zoon moeite heeft met verbale opdrachten (omzetten in zijn hoofd) en vaak moet zoeken naar woorden. Dit laatste komt niet als een complete verrassing en zoon heeft daar ook logopedie voor gehad. Uit alle testen daar kwam dat hij verbaal lager scoort dan performaal, maar nog binnen het gemiddelde. De logopedist dacht dat hij misschien een beelddenker is en ook erg slim. Mijn man is overigens precies hetzelfde.
De juf denkt echter dat er een grote kans is dat hij groep 2 over moet gaan doen en ik weet eigenlijk niet wat ik daarvan vind. Ze denkt dat het cognitief wel goed zit (dat denk ik zelf ook), maar dat het er nog niet goed uitkomt. Ze stelde voor om weer logopedie te gaan doen en wil 2 keer per week extra begeleiding aanbieden om hem te helpen sneller te antwoorden en dingen beter onder woorden te brengen. Ze denkt nl. dat hij erg ondergesneeuwd wordt als hij met andere kinderen speelt. Ze benadrukte dat hij dus op veel vlakken echt achterloopt op zijn klasgenootjes. Ook is hij een enorme dromer en motorisch niet altijd de handigste. Daarom zal hij ook extra gymles krijgen.


Het is een beetje een warrig verhaal geworden en ik weet eigenlijk niet precies wat mijn vraag is. Het moet allemaal nog even bezinken, want het kwam behoorlijk onverwachts. Ik had verwacht dat het over zijn werkhouding zou gaan, maar kleuterverlenging... Iemand ervaring hiermee? Advies?
odille wijzigde dit bericht op 02-12-2020 09:03
Reden: Te herkenbaar
20.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zelf een jaar extra gekleuterd; niks aan overgehouden. Wat is een jaar op een mensenleven? Als he kind zich maar goed voelt.
.
Alle reacties Link kopieren
Nemen ze bij jou op school ook toetsen af? Zo niet, vraag om een onafhankelijke toets om objectief te kijken waar je zoon staat.
Heeft hij belangstelling voor cijfers en letters?

Wel is groep 3 écht een omschakeling. Je moet mee in de trein, het tempo is echt hoog. Niet meer spelen, maar lesjes doen en in de pauzes spelen. Mijn zoon moet ook eerst alles in zijn hoofd op een rij voor hij iets doet. Verder komt hij prima mee als vroege leerling, maar wel hebben we hem een koptelefoon gegeven zodat hij zich beter kan concentreren in de klas.

Het is niet erg als hij langer in groep 2 zit. Als hij daarmee op de lange termijn verder komt en niet zoveel op zijn tenen zou hoeven moeten lopen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
IB-er is er bij betrokken?
Zijn er testen gedaan?

Alleen de mening van de juf lijkt mij te weinig basis voor zo'n beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
25-11-2019 20:27
Zelf een jaar extra gekleuterd; niks aan overgehouden. Wat is een jaar op een mensenleven? Als he kind zich maar goed voelt.
Dat is absoluut waar, maar ik vraag me af of hij zich daar goed bij voelt. Ik denk dat het voor hem echt als falen zal voelen (zoals ik al schreef is hij erg perfectionistisch) en denk ik dat hij het cognitief aan kan om door te gaan. Maar ik ben natuurlijk zijn moeder, geen juf of pedagoog.
Wat is het percentage van kinderen die een jaar extra doen?
Sommige scholen / juffen roepen nogal snel het woord verlenging.


Is kind al bezig met letters en cijfers en kijkt hij uit naar groep 3?
Of net niet?
Anoniem262821034 schreef:
25-11-2019 20:27
Zelf een jaar extra gekleuterd; niks aan overgehouden. Wat is een jaar op een mensenleven? Als he kind zich maar goed voelt.

Dat is het belangrijkste. Maar bereik dit kind dat met twee keer groep twee doen?
Oudste heeft jaar langer gekleuterd en ik ben er nog steeds heel blij mee. Voordeel is wel dat hier combi groepen zijn, dus ze zat eerst in 3,4,5 en nu in 6,7,8. Dan maakt het helemaal niks uit.
Ik zou wel de mening van de ib er willen weten, niet alleen op 1 juf afgaan.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-11-2019 20:28
IB-er is er bij betrokken?
Zijn er testen gedaan?

Alleen de mening van de juf lijkt mij te weinig basis voor zo'n beslissing.
De juf heeft met de IB-er overlegd en toen zijn ze met dit plan gekomen. De hoop is natuurlijk dat hij grote sprongen maakt. Ik zie vooral een slimme beelddenker net zoals mijn man.
Ik zit sterk te denken om hem toch te laten testen. Maar welke test? Waar? Ik weet er echt niets van.
Odille schreef:
25-11-2019 20:30
Dat is absoluut waar, maar ik vraag me af of hij zich daar goed bij voelt. Ik denk dat het voor hem echt als falen zal voelen (zoals ik al schreef is hij erg perfectionistisch) en denk ik dat hij het cognitief aan kan om door te gaan. Maar ik ben natuurlijk zijn moeder, geen juf of pedagoog.
Kan zo’n jong kind al een gevoel van falen hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je adviseren een rakit test te laten doen bij een heel ervaren psycholoog. Het komt me allemaal zo bekend voor. Ik weer niet in welke regio je zit, maar je mag me een pb sturen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet zo erg vinden. Jaartje extra kleuteren had ik mijn kinderen wel gegund. Ze moeten nog zo lang, zoveel... en als de verwachting is dat hij makkelijk ondergesneeuwd wordt, zou ik hem dat jaar wel gunnen als hij daarna zijn hele basisschool tijd met meer stevigheid en vol vertrouwen tegemoet gaat. Wat is nou 1 jaar... daarbij is het geen def advies, maar een waarschuwing. Kijk gewoon aan wat er gebeurt met extra begeleiding, maar ik zou verder wel naar juf luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het voo rnu met extra begeleiding proberen. En dan kijken of hij straks opeens een sprong heeft gemaakt. Niet komende maand met alle drukte en hectiek, maar in maart. En een CITO toets van school vragen, voor de kleuters. Tegen het einde van het schooljaar. Dan zie je waar hij staat.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Cijfers kent hij goed en vindt hij leuk, rekenen begint hij nu mee (optellen en aftrekken). Letters is een ander verhaal. Hij maakt wel woordgrapjes en kan erg goed rijmen. Ook kan hij zijn naam schrijven en heeft toen aangekondigd dat hij verder niet wil leren lezen en schrijven omdat hij daarin niet de beste van de klas is (sommige kinderen zijn daar dus al wel mee bezig). Werkhouding en perfectionisme (of faalangst?) zijn wel echt een probleem.
Ik schreef dat hij motorisch wat onhandig is, maar dat lijkt deels te komen doordat hij zo lang is. Hij is de langste van de klas en ontzettend sterk en de juf gaf toe dat het dan extra opvalt als er iets omvalt of zo.
Alle reacties Link kopieren
Was het gesprek negatief of vertelde ze niet wat je wilde horen?

Ik lees een juf die je kind goed in de gaten houdt, niet alles voor zich uitschuift tot het te laat is er iets aan te doen maar juist hulp biedt en kijkt hoe ze je zoon kan helpen.

En wanneer had je dan willen horen dat dit een optie was? In juni of zo? Ze zegt niet dat ze al besloten heeft dat hij verlengt, ze zegt dat het een mogelijkheid is. Er zijn nog lang geen knopen doorgehakt!

Wat jij beschrijft wat de zwakke plekken van je zoon zijn (motoriek, slechte werkhouding, hekel aan (of wellicht nog niet klaar voor) werkjes en tekenen, moeite met verbale opdrachten) is nu precies wat groep 3 de hele dag doet. Jij denkt dat verlengen niet goed is voor zijn zelfvertrouwen, maar ga er eens vanuit dat de juf gelijk heeft maar hij toch doorgaat? Iedere dag weer ervaren dat jou niet lukt wat andere kinderen wél kunnen, )terwijl je eigenlijk lekker in groep 2 had willen spelen... ) Dát is pas slecht voor je zelfvertrouwen!
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
25-11-2019 20:35
Ik zou je adviseren een rakit test te laten doen bij een heel ervaren psycholoog. Het komt me allemaal zo bekend voor. Ik weer niet in welke regio je zit, maar je mag me een pb sturen.
Ik heb je een bericht gestuurd.
Wij hebben voor onze zoon destijds fysio gehad voor de fijne motoriek, hij bleef daar wat in achter omdat hij ook een gruwelijke hekel had aan kleuren, tekenen en knutselen. De grap is dat hij het met haar allemaal wel deed en het ook nog leuk vond. Hij heeft er veel van opgestoken, en vooral zijn zelfvertrouwen is op dit punt flink gegroeid. Ik zou dus zeker gebruik maken van alle hulp die school aanbiedt, het helpt vaak goed.
Over een jaar extra kleuteren kan ik niet meepraten, weet wel dat ze het vaak in januari aankondigen om vervelende gesprekken eind juni zoveel mogelijk te beperken. November is wel weer vroeg
Als hij al 1.5 jaar naar school gaat ... waarom heeft school dan trouwens vorig jaar niets gezegd?

Als er echte hiaten of zware problemen zouden zijn had de juf van groep 1 toch ook dingen moeten opmerken?
Zeker omdat hij daar dus 15 maanden heeft gezeten.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 20:51
11.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
25-11-2019 20:35
Ik zou je adviseren een rakit test te laten doen bij een heel ervaren psycholoog. Het komt me allemaal zo bekend voor. Ik weer niet in welke regio je zit, maar je mag me een pb sturen.
En wat ga je met die informatie doen? Een hoge score op de Rakit gaat niet voorspellen of het wel/niet slim is om een jaar extra te kleuteren. Helaas is intelligentie geen rechtstreekse voorspeller voor schoolsucces..
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
25-11-2019 20:42
Was het gesprek negatief of vertelde ze niet wat je wilde horen?

Ik lees een juf die je kind goed in de gaten houdt, niet alles voor zich uitschuift tot het te laat is er iets aan te doen maar juist hulp biedt en kijkt hoe ze je zoon kan helpen.

En wanneer had je dan willen horen dat dit een optie was? In juni of zo? Ze zegt niet dat ze al besloten heeft dat hij verlengt, ze zegt dat het een mogelijkheid is. Er zijn nog lang geen knopen doorgehakt!

Wat jij beschrijft wat de zwakke plekken van je zoon zijn (motoriek, slechte werkhouding, hekel aan (of wellicht nog niet klaar voor) werkjes en tekenen, moeite met verbale opdrachten) is nu precies wat groep 3 de hele dag doet. Jij denkt dat verlengen niet goed is voor zijn zelfvertrouwen, maar ga er eens vanuit dat de juf gelijk heeft maar hij toch doorgaat? Iedere dag weer ervaren dat jou niet lukt wat andere kinderen wél kunnen, )terwijl je eigenlijk lekker in groep 2 had willen spelen... ) Dát is pas slecht voor je zelfvertrouwen!
Natuurlijk heb je helemaal gelijk en als blijkt dat het voor zoon beter is om een jaar langer te kleuteren, dan gebeurt dat natuurlijk ook. Maar ik ben gewoon geschrokken, omdat ik dit echt totaal niet had verwacht. De juf zei eind groep 1 nl. nog dat hij het zo goed zou gaan doen in groep 2.
Helaas ben ik een echte pessimist en dat zit me vaak in de weg. Maar ben wel blij met alle adviezen en ook dit helpt me daarbij.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
25-11-2019 20:51
Als hij al 1.5 jaar naar school gaat ... waarom heeft school dan trouwens vorig jaar niets gezegd?

Als er echte hiaten of zware problemen zouden zijn had de juf van groep 1 toch ook dingen moeten opmerken?
Zeker omdat hij daar dus 15 maanden heeft gezeten.
Sterker nog, de juf van vorig jaar zei dus dat hij het in groep 2 heel erg goed zou gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie over mijn zoon ?
Kom anders eens meelezen in groep 3 topic.
Precies hetzelfde verhaal hier..
Stefke schreef:
25-11-2019 20:42
Was het gesprek negatief of vertelde ze niet wat je wilde horen?

Ik lees een juf die je kind goed in de gaten houdt, niet alles voor zich uitschuift tot het te laat is er iets aan te doen maar juist hulp biedt en kijkt hoe ze je zoon kan helpen.

En wanneer had je dan willen horen dat dit een optie was? In juni of zo? Ze zegt niet dat ze al besloten heeft dat hij verlengt, ze zegt dat het een mogelijkheid is. Er zijn nog lang geen knopen doorgehakt!

Wat jij beschrijft wat de zwakke plekken van je zoon zijn (motoriek, slechte werkhouding, hekel aan (of wellicht nog niet klaar voor) werkjes en tekenen, moeite met verbale opdrachten) is nu precies wat groep 3 de hele dag doet. Jij denkt dat verlengen niet goed is voor zijn zelfvertrouwen, maar ga er eens vanuit dat de juf gelijk heeft maar hij toch doorgaat? Iedere dag weer ervaren dat jou niet lukt wat andere kinderen wél kunnen, )terwijl je eigenlijk lekker in groep 2 had willen spelen... ) Dát is pas slecht voor je zelfvertrouwen!
Hier ben ik het mee eens.
TO ik lees in je OP niks raars. Misschien niet wat je wil horen maar wel op tijd en met een mogelijkheid om hem meer extra ondersteuning op tijd proberen klaar te maken voor groep 3.

Jouw zoontje is een vrij late leerling. Je zou in zijn geval eigenlijk mogen verwachten dat hij dit allemaal al een beetje kan een nu al zou laten zien klaar te zijn voor groep 3.
Niks mis met een jaar extra doen als dat voor hem beter is. Blijven zitten wordt tegenwoordig steeds minder gedaan. Vaker gaan kinderen mee over maar bokken hun eigen leerlijn. Als hem blijven zitten wordt aangeboden is dat alleen maar fijn. Dan hoeft hij misschien niet tot groep 8 op zijn tegen te lopen.
Ik heb zelf ook een jaar extra gekleuterd en ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit als falen heb gezien als kind. Later is dat ook wel weer recht getrokken en heb ik op de basisschool een extra klas over geslagen. Was ook nooit de oudste of jongste van de klas. Het enige wat wel grappig was is dat ik eerst 2 jaar met het broertje van een vriendinnetje in de klas zat en later 2 jaar met haar in de klas.

Zat wel op speciaal onderwijs omdat ik totaal ondergesneeuwd werd in grote klassen van toen nog gemiddeld 35 leerlingen.
Het doel van de begeleiding zou moeten zijn: overgaan naar groep 3. Is dat inderdaad de insteek? Dan zou ik het aanpakken en elke 2 maanden een evaluatie plannen zodat jullie de goede keuze voor hem kunnen maken tzt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven