Winterjas in autostoeltje is levensgevaarlijk!

03-12-2019 16:11 85 berichten
Ik las net een artikel over jonge kinderen in winterjassen in autostoeltjes en dat het echt levensgevaarlijk is.

In winterjassen, zeker de donzige exemplaren, maar feitelijk in bijna alle winterjassen, zit er namelijk vrij veel lucht, waardoor die jassen dik zijn. Je kan de gordel dan wel voldoende aanspannen zodat je kindje goed vastgegespt lijkt, maar als je een ongeval krijgt wordt die jas door de enorme klap vacuüm getrokken, waardoor er toch heel wat speling komt tussen de gordel en je kindje.

Dat betekent dat het hoofd van je kindje een stuk verder naar voor vliegt, en de kans op kwetsuren veel groter is, bijvoorbeeld door de klap tegen de stoel vóór hem of haar. In het slechtste geval kan je kindje zelfs uit de autostoel worden gekatapulteerd, omdat er te veel ruimte is tussen de gordels. In onderstaand filmpje wordt duidelijk het verschil geïllustreerd tussen mét en zonder winterjas in de autostoel.

Hoe kan je je kind dan wel veilig én warm in de auto zetten? Een paar tips!

1. Doe de jas omgekeerd aan nadat je je kindje hebt vastgegespt.
Zet je kindje zonder jas in de autostoel. Gesp hem of haar goed vast, en doe vervolgens de jas omgekeerd aan of leg die op het bovenlichaam. Zo heeft je kind het niet koud en zit het veilig vast.

2. Neem een dekentje mee.
Leg een lekker warm dekentje op je zoon of dochter nadat je hem of haar hebt vastgegespt.

3. Opteer voor kledij in fleece of wol.
Deze materialen isoleren heel goed, zonder dat ze veel lucht bevatten of dik zijn. Op die manier kunnen de veilighedsgordels toch voldoende strak worden dichtgesnoerd.

4. Gebruik een voetenzak.
Bij kleine kindjes kan je een voetenzak gebruiken die speciaal werd ontworpen om te gebruiken in een autostoel. Die voetenzakken hebben speciale openingen om de veilgheidsriemen erdoor te halen, zodat je kindje veilig zit vastgegespt en het toch warm genoeg heeft.

Het vraagt natuurlijk een extra inspanning om je kindje zonder jas in de auto te zetten, maar het is wel een inspanning die levens kan redden!

Hier is het filmpje wat erbij stond met extra informatie en hoe ze met behulp van dummie's het gevaar laten zien van winterjassen in autostoeltjes.

Voor volwassenen (of oudere kinderen) is het trouwens ook veel veiliger om zonder winterjas aan in de auto te zitten.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... =emb_title

Wist jij dit? :-o
Doe jij je kinderen een winterjas aan in het autostoeltje of niet? En hoe hou je ze dan warm die eerste paar minuten dat de verwarming nog niet zo goed de auto verwarmt?
Doe je zelf een winterjas aan in de auto terwijl je aan het rijden bent of niet? Ik denk dat ik maar een fleece meeneem de volgende keer.
Ja, dit wist k een paar jaar geleden al. Ik nam een dekentje mee.
Ja ik wist het. En het is ook al meerdere keren voorbij gekomen op dit forum.
Het artikel had iemand gedeeld en stond op 'Mama baas'.
Ze gaan overigens niet dood van een beetje kou hè.
Calypso- schreef:
03-12-2019 16:14
Ze gaan overigens niet dood van een beetje kou hè.
Nee. dat is waar.

Maar goed, je kan deze informatie niet vaak genoeg verspreiden denk ik, er is altijd wel iemand die het nog niet weet.
En better safe than sorry!
Overigens vind ik het vreselijk rijden met een winterjas aan en hebben mijn kinderen net zo´n hekel aan met winterjas in de gordels te zitten. Dus hier gingen de jassen om die reden al uit.
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 16:15
Nee. dat is waar.

Maar goed, je kan deze informatie niet vaak genoeg verspreiden denk ik, er is altijd wel iemand die het nog niet weet.
En better safe than sorry!
Is ook zo.
Wij hebben hier eentje van 10 weken, ons eerste kind. Mij werd dit verteld door o.a. de kraamhulp maar ook van tevoren al door verschillende vrienden die al kinderen hebben. Ik wist het daarvoor nog niet.

Nu heeft ons kind nooit een jas aan: wij hebben bij de aanschaf van de maxi cosi er een hele mooie, zachte voetenzak/trappelzak bij gekregen. Daar kunnen inderdaad de riempjes doorheen en daaroverheen gaat de zak dicht. Ze vindt 'm heerlijk. Ik gebruik 'm in dit weer ook als deken in de reiswieg, hoef je ook geen extra dekentje mee te nemen als je met de auto gaat. Maar ook thuis ligt ie in de kinderwagen voor als ik boodschappen ga doen, zo mooi vind ik dat ding! Je kan er een mutsje mee maken aan de bovenkant met 2 drukknoopjes. Lekker warm!

Wij moeten dus opletten dat dankzij de deken ze het niet te warm krijgt in de auto, dus we doen zelf de jassen uit en de verwarming niet al te hoog in de auto als we langer rijden. Gaat prima!
Lange stukken rij ik ook het liefste zonder jas. Maar voor kortere stukken hou ik die meestal wel aan.
Maar ik ga het toch niet meer doen, want voor volwassenen is het ook gevaarlijk dus, de gordel werkt met een winterjas bij volwassenen ook minder goed.
Maar dit is net zoiets als dat je je baby zo lang mogelijk in een maxi-cosi moet vervoeren en zo lang mogelijk achterstevoren omdat dat echt het veiligste is.
Dat weten ook veel mensen niet en gaan vaak veel te snel over op een ander autostoeltje.
Advies wat je niet vaak genoeg kan herhalen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 16:15
Nee. dat is waar.

Maar goed, je kan deze informatie niet vaak genoeg verspreiden denk ik, er is altijd wel iemand die het nog niet weet.
En better safe than sorry!
Nou, ik wist het nog niet, dus hartelijk bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Sowieso vind ik dat de voorlichting vwb autostoeltjes hier echt te wensen overlaat. Onze oudste hebben we mee naar huis genomen in een tweedehands Maxi Cosi, wij hadden echt nergens gehoord of gelezen dat dat onveilig zou (kunnen) zijn. Ook op het CB kwam dit nooit ter sprake.

Later las ik het volgens mij bij de ANWB of zo, heb meteen een nieuw stoeltje gekocht en ben me er meteen in gaan verdiepen. Er ging echt een wereld voor me open: geen winterjas in de stoel, zo lang mogelijk achterwaarts, dure autostoeltjes die echt lang niet altijd veilig blijken te zijn... Wat mij betreft zouden dit soort dingen echt ter sprake mogen komen bij bijv de verloskundige, de kraamhulp, het ziekenhuis en/of het CB.
mater_matuta schreef:
03-12-2019 16:34
Sowieso vind ik dat de voorlichting vwb autostoeltjes hier echt te wensen overlaat. Onze oudste hebben we mee naar huis genomen in een tweedehands Maxi Cosi, wij hadden echt nergens gehoord of gelezen dat dat onveilig zou (kunnen) zijn. Ook op het CB kwam dit nooit ter sprake.

Later las ik het volgens mij bij de ANWB of zo, heb meteen een nieuw stoeltje gekocht en ben me er meteen in gaan verdiepen. Er ging echt een wereld voor me open: geen winterjas in de stoel, zo lang mogelijk achterwaarts, dure autostoeltjes die echt lang niet altijd veilig blijken te zijn... Wat mij betreft zouden dit soort dingen echt ter sprake mogen komen bij bijv de verloskundige, de kraamhulp, het ziekenhuis en/of het CB.

Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb dat hier op het forum geleerd. Ik kan elk moment bevallen en de maxi cosi staat klaar met een 100% wollen voetenzak van Woolskins.
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag een tweedehands maxicosi eigenlijk niet?? We hebben onze van een familielid. We weten hoe er mee om is gegaan etc. Ziet er nog prima uit. Waarom wordt dat afgeraden?? Want dat lees ik dan wel weer voor het eerst!!
Alle reacties Link kopieren
Ik wist het niet ! Fijn om te weten.
Een arts die ik ken zei ook dat je baby's echt zo lang mogelijk achterwaarts moet vervoeren, omdat achterwaarts het meest veilige is voor hun nekje. Ook als de beentje uitsteken en te lang zijn blijft achterwaarts in de maxi cosi het meest veilig.
Hij zei: "gebroken beentjes zijn makkelijk te herstellen, zeker op die leeftijd, maar het nekje ect. niet."

Aangeraden wordt om tot 15 maanden je kindje achterwaarts te vervoeren!

https://www.maxi-cosi.be/nl-be/waarom-a ... -vervoeren
Pergamon schreef:
03-12-2019 16:42
Waarom mag een tweedehands maxicosi eigenlijk niet?? We hebben onze van een familielid. We weten hoe er mee om is gegaan etc. Ziet er nog prima uit. Waarom wordt dat afgeraden?? Want dat lees ik dan wel weer voor het eerst!!

Ligt eraan hoe oud de maxi cosi is en of die nog voldoet aan alle veiligheidsnormen van 2019/2020.
Zo ja, is dat geen probleem, maar is de maxi cosi ouder dan 2 jaar zou ik toch onderzoeken of die nog geschikt is.
Is ook verplicht trouwens dat de maxi cosi aan de normen van nu voldoet, je kan anders ook een boete krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
03-12-2019 16:42
Waarom mag een tweedehands maxicosi eigenlijk niet?? We hebben onze van een familielid. We weten hoe er mee om is gegaan etc. Ziet er nog prima uit. Waarom wordt dat afgeraden?? Want dat lees ik dan wel weer voor het eerst!!
omdat, als het niet van een bekende is, je inderdaad niet weet wat er van te voren allemaal mee gebeurd is waardoor het materiaal niet meer deugt.
Daarom heb ik zoon nooit in zijn winterjas in zijn autostoeltje maar met een (borg)vestje.
leolux schreef:
03-12-2019 16:49
Daarom heb ik zoon nooit in zijn winterjas in zijn autostoeltje maar met een (borg)vestje.

En zelf ook niet in een winterjas in de auto gaan zitten, het is voor volwassenen ook niet zo veilig dus. ;)
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 16:11
Ik las net een artikel over jonge kinderen in winterjassen in autostoeltjes en dat het echt levensgevaarlijk is.



3. Opteer voor kledij in fleece of wol.
Ik denk dat ik maar een fleece meeneem de volgende keer.
Doe dan meteen alles veilig en kies voor wol voor je kinderen ivm brandgevaar. Wol brandt later en is makkelijker te doven, maakt minder lelijker littekens dan fleece wat in je huid gaat smelten....
brennwert wijzigde dit bericht op 03-12-2019 16:55
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-12-2019 16:45
Ligt eraan hoe oud de maxi cosi is en of die nog voldoet aan alle veiligheidsnormen van 2019/2020.
Zo ja, is dat geen probleem, maar is de maxi cosi ouder dan 2 jaar zou ik toch onderzoeken of die nog geschikt is.
Is ook verplicht trouwens dat de maxi cosi aan de normen van nu voldoet, je kan anders ook een boete krijgen.

Oei, dat zou ik moeten opzoeken. Ik wist dit niet! Vanavond meteen even met vriend bespreken (die zoekt al dit soort dingen super grondig uit). Dank voor de tip!
brennwert schreef:
03-12-2019 16:51
Doe dan meteen alles veilig en kies voor wol voor je kinderen ivm brandgevaar. Wol brandt later en is makkelijker te doven, maakt minder lelijker littekens dan fleece wat in je huid gaat smelten....
Ook een goeie tip

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven