Baby: voeden, slapen en afspraken?

04-12-2019 10:45 15 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie het doen!

Mijn dochter is 10 weken en is niet de beste slaper. Dat is geen issue als we thuis zijn en thuis afspraken hebben of even kort de deur uit gaan. Nu ik weer wat meer afspraken buiten de deur heb, zit ik vaak van tevoren te twijfelen wat ik het beste kan doen met voedingen en slapen: maak ik haar eerder wakker om te voeden en nog weer slaap te pakken voor ik weg moet met haar, of laat ik het komen zoals het komt en ik zie wel?

Nu heb ik op zich geen moeite met borstvoeding geven in het openbaar, de afspraken zijn vaak van zo'n aard dat ik best 'op locatie' kan voeden. Maar slapen is dus een ander verhaal. Ze huilt dan veel en valt uiteindelijk wel in slaap, maar wordt van elke drempel of gek geludje wakker. Ook bijvoorbeeld overzetten van auto naar kinderwagen is zo'n moment waarop ze wakker wordt en niet weer snel inslaapt. Dit bevordert niet bepaald haar stemming :hihi:

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips, misschien zit er iets bij waar ik en anderen nog wat aan hebben :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn kind nog zo klein was, waren afspraken flexibel. Ik kwam als het kon, appte bijv even als kind wakker was. Ik maakte haar voor zulke dingen niet wakker.

Ze sliep wel heel goed in de wandelwagen, dus als we ergens waren kon ze altijd lekker slapen.
-janna- wijzigde dit bericht op 04-12-2019 10:51
22.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind ging voor op afspraken.
Dus als kind nog sliep, dan verzette ik de afspraak.
Of ik maakte ad hoc afspraken al naar gelang hoe het liep die dag.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Als je een slechte slaper hebt is het aanpassen, dus niet wakker gaan maken als zij/hij eindelijk wel slaapt. .

Mensen willen echt wel rekening houden met een baby van 10 weken qua voeding en slaap. Anders zijn het eikels en die kan je prima lekker afzeggen/vermijden. ;-)
Alle reacties Link kopieren
-Janna- schreef:
04-12-2019 10:48
Toen mijn kind nog zo klein was, waren afspraken flexibel. Ik kwam als het kon, appte bijv even als kind wakker was. Ik maakte haar voor zulke dingen niet wakker.

Ze sliep wel heel goed in de wandelwagen, dus als we ergens waren kon ze altijd lekker slapen.
Hier hetzelfde.

Lekker eensgezind allemaal.
Alle reacties Link kopieren
en spreek vooral bij jou thuis af, dat maakt het leven veel gemakkelijker

Uithuizigheid komt wel weer
Mijn kinderen sliepen als baby bijzonder weinig. Doodvermoeiend, maar voor afspraken hoefde ik nooit rekening met slaapjes te houden (dat was dan in ieder geval 1 voordeel).
Bij een slapende baby zou ik zo veel mogelijk bij mij thuis en/of flexibel plannen. Als ze net wat ouder zijn gaan ze meestal naar redelijke vaste tijden toe waarop ze slapen, dus in de meeste gevallen is dit maar tijdelijk.
Kind sliep altijd wel in draagzak/doek dus dat deed ik meestal. Of in de kinderwagen.
Is ze ook chagrijnig als ze wakker is dan? Maw: "moet" ze slapen?
Sowieso wat iedereen hierboven zegt, en verder liet ik de baby bij niet-flexibele afspraken op loopafstand gewoon in de draagzak slapen (in kinderwagen zou net zo goed kunnen). Dus als ik over een half uur weg zou moeten en baby echt wel moe was, de baby dan in de draagzak laten slapen zodat je hem niet hoeft over te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik sprak zoveel mogelijk thuis af en als ik wel buiten de deur af had gesproken dan probeerde ik vooral haar voeding zo te plannen dat ze vlak voor vertrek nog had gedronken. Slapen hield ik nooit echt rekening mee, maar ze was ook een makkelijke baby die nooit huilde zolang er wat leven om haar heen was en vanzelf in slaap viel in de kinderwagen. Bij langere autoritten plande ik het wel zo dat ze in de auto kon slapen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste baby sliep buiten deur in draagzak, tweede gaf voorkeur aan kinderwagen. En ik voed gewoon als ze honger hebben, ongeacht locatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak(te) mijn kinderen niet wakker, tenzij we echt naar het consultatiebureau of arts moeten. Baby wakkermaken was/is hier het recept voor een jengelende baby. In de praktijk kom ik dus weinig de deur uit en komen mensen vaker hier.
Alle reacties Link kopieren
Hier een baby van 4 maanden. Sinds een week of twee probeer ik ze als ik thuis ben in bed te leggen. Tot voorkort sliep ze overal en nergens (op mij, in de wagen, op de mat, op de bank, etc.). Ze slaapt eigenlijk standaard als ik me verplaats (dus op de fiets of in de auto) en heeft daarin nog weinig ritme. En als ze niet wil liggen en ongezellig wordt dan valt ze op mijn schouder eigenlijk sowieso wel in slaap.

Drinken doet ze ook waar en wanneer ze honger heeft. Zo stond ik toen ze 8 weken was in een overvolle spits-trein omdat ik toch iets te laat was weggegaan bij aan vriendin. Toen heb ik toch maar aan iemand gevraagd of ik even mocht zitten om te voeden (vervolgens leken de 10 mensen die er omheen zaten zich daar nogal ongemakkelijk bij te voelen. Tja...).

Mijn oudste was trouwens ook een hele moeilijke slaper, dus ik weet hoe moedeloos je daar van kan worden. Die heeft tussen de 4 en 8 maanden gewoon níet geslapen overdag en werd daar ook niet gezelliger van. Over leggen (bijvoorbeeld vanuit de auto) kon bij haar pas vanaf dat ze 2,5 was ofzo...

Hou vol. Het wordt beter. Tot die tijd moet je vooral zelf kijken waar je je prettig bij voelt. Ik wordt zelf nogal gestoord als ik er niet regelmatig op uit ga, dus gaan mijn kinderen in principe van kleins af aan mee op pad. En dat betekent dus dat ik in het openbaar voed en dat ik soms creatief moet zijn met slaapjes. Ik voel me daardoor wel ontspannen en dat voelen ze, dus voor mij en mijn kinderen werkt dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het eerste jaar een vast schema aangehouden met voedingen (natuurlijk veranderd het schema wel elke paar weken/maanden) en een vaste tijd naar bed en een vaste tijd opstaan. Mijn kind was/is een hele goede nacht slaper.
Overdag had ik wel iedere dag een afspraak buiten de deur en ook op verschillende tijden dus ik moest regelmatig mijn baby al slapend in de auto leggen. Hij sliep heel makkelijk in de draagzak en de kinderwagen.
Hij is nooit een goede overdag slaper geweest en slaapt overdag niet langer dan 1 uurtje, maar zodra hij moe is kan hij wel overal makkelijk in slaap vallen en is ook echt heel vrolijk/makkelijk.

Voor ons werkte dit heel erg goed.
Bedankt voor alle ervaringen! Ik heb haar gisteren niet eerder wakker gemaakt in de hoop dat ze na voeden nog weer even zou slapen voor we weg moesten. Ze was wel wat moe bij terugkomst omdat ze wakker bleef tijdens de afspraak waar ze normaal na 1.5 uur wakker tijd gaat slapen, maar heeft daarna prima geslapen en was zowaar ook niet erg uit haar hum tijdens de afspraak.

Helaas heb ik een kind dat niet gedragen wil worden wat ik heel erg jammer vind. Van alles geprobeerd, consulent erbij, ze wil niet :-[ Maar gelukkig doet ze het wel goed in de kinderwagen en auto, ze slaapt alleen wel erg licht en is snel alert wakker. Dat is thuis ook zo, alleen daar is ze de thuis geluiden gewend en slaapt ze door of is even met wijde ogen wakker en gaat weer tukken.

We blijven nog veel thuis, maar voor cb bezoek en wat andere verplichtingen moet je wel even eruit in wat minder ideale omstandigheden, die vermijd ik verder zoveel mogelijk. Sinds een week of 3 ga ik wel weer eens naar vrienden op bezoek, daar kan ze in een rustige ruimte in de kinderwagen prima liggen slapen dus dat gaat al goed gelukkig :yes:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven