Leeftijdsverschil tussen kinderen

06-12-2019 16:11 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn man en ik zijn 2,5 maand geleden voor het eerst ouders geworden van onze dochter, wat geweldig is  :heart:  Nu hadden we het er van de week eens over wanneer we voor een 2e zouden willen gaan, mocht het ons gegund zijn. Ik ben trouwens 31 en mijn man 36.

We zijn zo blij met ons kindje, vinden het niet zwaar, ik vond de zwangerschap een fantastische tijd en we zouden ook misschien wel meer dan 2 kinderen willen uiteindelijk (mocht het lukken uiteraard).

Nu vraag ik me af wat fijn is qua tijd tussen kinderen. Wij zouden qua gevoel over een half jaar wel weer willen beginnen, dan is onze 1e dochter 8-9 maanden. Mocht het lukken, dan zou er zo'n 1,5 jaar tussen de kinderen zitten. Zijn hier vrouwen of mannen met kinderen die ongeveer zo'n leeftijdverschil hebben? Is dat een fijn leeftijdsverschil? Nu weet ik dat dit onze eigen keuze is en moeten we doen wat ons gevoel ons ingeeft maar ben gewoon benieuwd naar de voor- en nadelen van redelijk snel op elkaar kinderen krijgen.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt mij een prima termijn. Het is even druk maar de kinderen hebben ook echt wat aan elkaar in de toekomst.

Ongeveermax 2 a 2,5 jaar leeftijdsverschil is ideaal.
Gun je lijf minimaal een jaar rust.
2 jaar ertussen is mooi.
Alle reacties Link kopieren
Voor de kinderen zitten en voor en nadelen aan een klein maar ook aan een groot leeftijdsverschil. Ga vooral van jullie zelf uit, wat jullie wens is en wat je denkt dat je aan kunt en prettig vindt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zit er 19 maanden tussen 1 en 2, dat ging prima. Nu zijn ze 3 en (net) 5 en ze kunnen zo leuk samen spelen :flirting:

Ook heel leuk samen ruzie maken trouwens :sarcastic: , bijvoorbeeld over wie op het magnetronknopje mag drukken...
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen schelen net geen 2 jaar, maar altijd 2 totaal verschillende types geweest en doen vrijwel niets met elkaar. Behalve als ze op elkaar zijn aangewezen
Gun je lichaam even rust nu.
Mij lijkt het echt helemaal niks. Hier schelen ze 3 jaar en 2 maanden. Qua interactie is het perfect. Ze zijn nu 2 en 5 en dol op elkaar. Echte maatjes die ook al lekker ruzie kunnen maken, maar ook regelmatig samenspannen tegen mij.

Maar mochten wij ooit nog voor een derde gaan, dan lekker als de jongste op school zit. Dan kan ik mij lekker 100% op de baby focussen. En qua leeftijdsverschillen komt het heus wel goed als ze matchen qua karakter. Ik scheel zelfs nog meer met mijn siblings die ik iedere dag spreek. Dus lekker op jullie gevoel afgaan.
anoniem_388067 wijzigde dit bericht op 06-12-2019 16:27
0.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat is voor iedereen anders. Tussen mijn kinderen zit 3,5 jaar verschil. Ik vind dat perfect, oudste al uit de luiers en wennen op school, sowieso wat zelfstandiger toen haar zusje kwam. Ze spelen superleuk met elkaar (tekenen, lego) maar hebben ook hun eigen dingetjes. Bij een vriendin zit er 2 jaar tussen de kinderen, dat vindt zij weer perfect.
Het grootste nadeel van twee (of meer) kinderen kort op elkaar lijkt mij dat je dan dubbele luiers hebt en dubbel nachtbraken. Het lijtk me gewoon echt zwaar. Maar iedereen moet het helemaal zelf uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
1 jaar verschil is lekker. Dus als deze 3 maanden is, hup weer voor de volgende.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hier zit er bijna drie jaar tussen, miskraam tussendoor gehad, anders had er twee jaar en twee maand tussen gezeten.

Tot nu toe vind ik het een fijn leeftijdsverschil, heel relaxt. De stellen om me heen met anderhalf tot twee jaar ertussen hebben het aanzienlijk pittiger nu, maar dat gaat natuurlijk wel over. En dan kan het heel leuk zijn, een klein verschil, of niet. Ligt meer aan karakter dan aan leeftijd, denk ik.
Mijn kids schelen maar 11 maanden. Ondanks veilig seks(dikke pech zeg maar) en oke, jongste was net als oudste prematuur... Ik kan het aanraden en afraden.

Oke, mijn twee zijn net een tweeling. Qua uiterlijk. Qua innerlijk echt tegenpolen. Houden net zoveel van elkaar als ze elkaar haten.

Qua opgroeien best veel voordelen... Maar voor ons.. Ja dit was niet echt ons plan of onze voorkeur.

We zijn dol op ze, maar ons plan was 3 jaar ertussen en dat was nog steeds onze voorkeur geweest.
Maarja, nu heb ik er 2 met 11 maanden verschil en ze zijn fantastisch. Het is alleen 2x achter elkaar peuterpuberteit, 100% in elkaars weg zitten, vechten, ruzie, vergelijken.

Maar ook 100% voor elkaar zorgen. Op elkaar letten bij kdv (mijn oudste moest huilen toen bij jongste een speeltje werd afgepakt. Andersom sloeg jongste een ander kind toen oudste een schop kreeg).

Achteraf zeg ik nog steeds, niet mijn voorkeur. Maar aan de andere kant.. Ik ben dol op hun band.
Alle reacties Link kopieren
bij de tweede dacht ik ook al snel er kan er makkelijk 1 bij.... blij dat we gewacht hebben nr 3 is heel lief vrolijk etc maar stuk bewerkelijker kwa slapen dan de oudste 2. Dus blij dat er toch 2,5 jaar elke keer tussen zit. Ook voor je eigen lichaam.... maar het blijft een persoonlijke keuze.....
ik zou eens kijken hoe het gaat als je weer werkt (als je werkt) en dan over paar maanden nog eens kijken. Denk je er nog zo over prima toch?
Alle reacties Link kopieren
Hier zit er bijna 2 jaar tussen. Ik vind t prima zo en ze vinden ook nog heel veel dezelfde dingen leuk, wat wel handig kan zijn. Maar de gebroken nachten bij de 2e zijn lang heftig geweest, terwijl de 1e als baby prima sliep. Als peuter wat minder helaas, en nu wisselen ze elkaar ook nog steeds regelmatig af s nachts als ze bijv. niet lekker zijn.
Illinois schreef:
06-12-2019 16:26
Mij lijkt het echt helemaal niks. Hier schelen ze 3 jaar en 2 maanden. Qua interactie is het perfect. Ze zijn nu 2 en 5 en dol op elkaar. Echte maatjes die ook al lekker ruzie kunnen maken, maar ook regelmatig samenspannen tegen mij.
Dat heeft weinig met het leeftijdsverschil te maken. Dit kan met 1,5 er tussen ook zo gaan.

Wij hebben drie meiden waar steeds ongeveer 2 jaar tussen zit. Ik vind dat heel fijn. Ik zou er niet meer verschil tussen hebben willen zitten. Ook hier spelen ze veel samen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zit er 2,5 jaar tussen. Ik vond het handig dat de oudste net zindelijk was toen de jongste kwam en dat de oudste al wat dingen zelf kon. Een aantal vriendinnen hebben er een jaar tot anderhalf jaar tussen zitten en zeggen nu wel dat ze van de oudste minder hebben kunnen genieten omdat er snel al weer een nieuwe baby was die veel aandacht vroeg. Dat de oudste daardoor snel ‘groot’ moest worden. Mijn voorkeur zou dus uitgaan voor een iets groter leeftijdsverschil dan anderhalf jaar.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
06-12-2019 16:14
Dat lijkt mij een prima termijn. Het is even druk maar de kinderen hebben ook echt wat aan elkaar in de toekomst.

Ongeveermax 2 a 2,5 jaar leeftijdsverschil is ideaal.
Dat kan je niet zo standaard zeggen.
Er zijn broers en zussen die 2 handen op 1 buik zijn en ontzettend leuk met elkaar kunnen spelen. Juist omdat ze niet zoveel in leeftijd verschillen.

Bij anderen moeten ouders altijd politie agent spelen. Altijd tussen de 2 kinderen inzitten. Juist omdat ze elkaar zo beconcurreren omdat er niet zo veel leeftijdsverschil tussen zit. En willen ze elkaar later nooit meer zien.

Er zijn broers en zussen met veel lijtijdsverschik die weinig met elkaar hebben door het leeftijdsverschil.

Er zijn ook broers en zussen met een groot leeftijdsverschil die het prima samen kunnen vinden juist omdat ze niet altijd in elkaars vaarwater zaten en het gewoon leuk is om een grote broer/zus of klein / broertjev/zusje te hebben.

Als ik to was zou ik liever wat meer leeftijdsverschil tussen de kinderen willen. Een baby is makkelijk. Een peuter is beek intensiever.

Maar als to echt een groot gezin wil dan met een klein jaartje misschien toch voor de volgende gaan. Man is tenslotte niet de allerjongste meer.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit er 2 jaar en 3 maanden tussen. Nog geen ervaring, want tweede moet nog geboren worden.

Ik had net zoals jij vrij snel na de bevalling zoiets van: laat die tweede maar komen! Toch blij dat we even gewacht hebben. Ik vond het vanaf 1 jaar een stuk pittiger worden (lopen, driftbuien, slaapregressie). Daarnaast wilde ik ook mijn lichaam minimaal een jaar rust geven. Had ook pas na een jaar ongeveer weer een regelmatige cyclus ivm borstvoeding.

Maar blijft een persoonlijke keuze. Op internet zijn wel wat “nadelen” te vinden als je 2 kinderen binnen een jaar krijgt (zoals grotere kans op vroeggeboorte). Zou je mee kunnen nemen in je overweging.
watdachtjehiervan schreef:
06-12-2019 16:35
Dat heeft weinig met het leeftijdsverschil te maken. Dit kan met 1,5 er tussen ook zo gaan.

Wij hebben drie meiden waar steeds ongeveer 2 jaar tussen zit. Ik vind dat heel fijn. Ik zou er niet meer verschil tussen hebben willen zitten. Ook hier spelen ze veel samen.
Dat zeg ik daaronder inderdaad. Dat als de karakters matchen dat het toch wel goed gaat. Zowel bij 1 als bij 5 jaar leeftijdsverschil.
Alle reacties Link kopieren
Hier tussen de oudste twee bijna anderhalf jaar. Wat je zegt, ze gaan gelijk op. De ene aan de borst terwijl de ander een boterham eet, daarna samen een middagslaapje. Nooit jaloers op elkaar geweest want ze groeien samen op, dat hoor je wel eens als de oudste ouder dan twee jaar is. Tijdens de basisschoolleeftijd nog steeds dikke vrienden. Op de middelbare school gingen ze pas apart slapen voorheen wilde ze perse bij elkaar ook al hadden we kamers over. Nu nog steeds goed bevriend al trekken de oudste en jongste nu meer met elkaar op daar zit 4 jaar tussen.
Ik vond het helemaal niet druk juist omdat ze gelijk op gaan. Als je langer wacht is het volgens mij lastiger omdat de een dan naar school moet en de ander nog niet. Dan weer naar zwemles/sport en de ander is nog te klein. Dat merkte ik met nummer drie die moest veel meer meegesleept worden naar activiteiten van de oudsten terwijl hij daar eigenlijk te klein voor was.
Hier zit er bijna 3 jaar tussen de kinderen en ik vind dat heel fijn. De oudste kin je betrekken en uitleggen als hij even moest wachten bijv. Kon al even alleen spelen zodat je even tijd voor de baby had enz.

Mijn zwager en schoonzusje hebben er 15 maanden tussen zitten en zich er erg op verkeken. Toen de het opvoeden van kindje 1 begon, was ze hoog zwanger en zat er met een baby aan de borst. Ze wilden graag twee kinderen vlak achter elkaar zodat ze met elkaar konden spelen. Inmiddels zijn ze 3 en bijna 2 en hebben ze echt helemaal niks met elkaar behalve ruzie om van alles en nog wat.

Voor iedereen is het anders en aan beide zitten voor en nadelen. Ik zou voor nu vooral je lichaam rust geven en van de baby genieten. Wanneer de hormonen weer wat zij gaan liggen en het karakter van jullie dochter een beetje zichtbaar wordt kun je altijd nog een keuze maken.
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen schelen 17 maanden en ik vind dat heel fijn.

Op de eerste plaats omdat ik toen tijdelijk gestopt ben met werken en er liever geen jaren uit wilde zijn. Daarbij vond ik het fijn dat ik toch al in de luiers/ hapjes/ papjesfase zat en de tweede ging in één moeite door.

Handig vond ik achteraf gezien ook dat ze in dezelfde fase zaten, met bijvoorbeeld uitstapjes en filmpjes kijken. Ik zie bij gezinnen met groot leeftijdsverschil dat dat wel eens lastig is. (Bijvoorbeeld met het hele gezin naar de bios, een museum of voorstelling. )

En nu zijn ze begonnen met puberen en gamen ze samen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde ook heel graag de tweede snel na de eerste. En toen gebeurde er van alles in mijn leven waardoor ik écht niet toe was aan een tweede. Uiteindelijk zit er nu 3,5 jaar tussen en hoewel het niet mijn voorkeur had zie ik er nu ook zeker de voordelen van. Oudste maakt het een stuk bewuster mee, ik kan dingen uitleggen en zij kan even wachten, ze kan al een hoop zelf. En ze is dol op haar zusje!

Wij denken echter al wel aan een derde (tweede is nu 4 maanden) en die zou ik dan ook wel 'snel' willen (anderhalf jaar er tussen ofzo). Weinig zin om nog 7 jaar al het baby-/peutergedoe te hebben zeg maar. Dan liever even bikkelen, daar gaan we daarna (hopelijk) de vruchten van plukken.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf scheel 1,5 jaar met mijn grote broer. Voor ons is dit heel leuk, we zijn veel samen opgetrokken. Ook nu is onze band nog hechter dan met andere broer/ zus die ouder zijn.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel broers en zussen en het leeftijdsverschil zegt echt niks over de onderlinge band, het gaat echt om de karakters.

Ik heb nu een peuter en moet er niet aan denken om nu een baby erbij te hebben. Als er al een tweede komt dan is de eerste minimaal vier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven