Leeftijdsverschil tussen kinderen

06-12-2019 16:11 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn man en ik zijn 2,5 maand geleden voor het eerst ouders geworden van onze dochter, wat geweldig is  :heart:  Nu hadden we het er van de week eens over wanneer we voor een 2e zouden willen gaan, mocht het ons gegund zijn. Ik ben trouwens 31 en mijn man 36.

We zijn zo blij met ons kindje, vinden het niet zwaar, ik vond de zwangerschap een fantastische tijd en we zouden ook misschien wel meer dan 2 kinderen willen uiteindelijk (mocht het lukken uiteraard).

Nu vraag ik me af wat fijn is qua tijd tussen kinderen. Wij zouden qua gevoel over een half jaar wel weer willen beginnen, dan is onze 1e dochter 8-9 maanden. Mocht het lukken, dan zou er zo'n 1,5 jaar tussen de kinderen zitten. Zijn hier vrouwen of mannen met kinderen die ongeveer zo'n leeftijdverschil hebben? Is dat een fijn leeftijdsverschil? Nu weet ik dat dit onze eigen keuze is en moeten we doen wat ons gevoel ons ingeeft maar ben gewoon benieuwd naar de voor- en nadelen van redelijk snel op elkaar kinderen krijgen.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Haantje79 schreef:
06-12-2019 17:07
Ikzelf scheel 1,5 jaar met mijn grote broer. Voor ons is dit heel leuk, we zijn veel samen opgetrokken. Ook nu is onze band nog hechter dan met andere broer/ zus die ouder zijn.
Tja, mijn man scheelt 8 jaar met zijn zusje. Die zijn ook weer hartstikke hecht.
Sorcha_ schreef:
06-12-2019 17:10
Ik heb veel broers en zussen en het leeftijdsverschil zegt echt niks over de onderlinge band, het gaat echt om de karakters.

Ik heb nu een peuter en moet er niet aan denken om nu een baby erbij te hebben. Als er al een tweede komt dan is de eerste minimaal vier.
Mag ik vragen hoeveel? Je mag het mij ook per pb sturen hoor!
Een baby van 2,5 maand hoeft niet zwaar te zijn. Er komen nog drukkere tijden hoor.
Hier 3,5 jaar er tussen. Erg veel samen gespeeld! Nu leuke band 18 en 21
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zit er 3 jaar en 3 maanden tussen zus en broer. Zijn 2 handen op 1 buik. Zus is dol op haar broertje. Dit vind ik ideaal maar wat iedereen hiervoor zegt, het ligt aan de karakters. Doe vooral dus wat jullie willen!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie veelzijdige reacties! Heb ook eens wat gegoogled en er zijn bij een klein, middel en groot leeftijdsverschil verschillende voor- en nadelen. Heb een klein leeftijdsverschil (1,5 jaar) van dichtbij meegemaakt bij mijn zus, zij heeft 2 kinderen van nu 4 en 5. In het begin vond zij het zwaar maar nu juist heel fijn en praktisch.

De reden of kinderen wel of niet sneller maatjes worden bij een klein leeftijdsverschil vind ik niet zo gelden want dat ligt per kind en kinderen verschillend, dat weet je nooit vantevoren of het tussen 2 kinderen goed klikt. Ik zoek meer een antwoord op wat praktisch/fijn is. Als wij er 3 of misschien wel 4 willen dan vind ik het fijn er 1,5-2 jaar tussen te hebben zitten omdat we ook niet meer de jongsten zijn.

We gaan het zien, over een half jaartje gaan we eens kijken hoe we erin staan. En een kind is natuurlijk sowieso niet echt te plannen. Maar kind 1 kwam in ronde 1 dus moet er wel rekening mee houden dat het weer snel zou lukken.

Nogmaals dank!
Alle reacties Link kopieren
Hier 4 jaar en 2 maanden
Nu zijn ze net 11 en 7 en dat is voor de jongste soms lastig, omdat hij alles hetzelfde wil als zijn grote broer
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Superpraktisch is dezelfde kledingmaat in hetzelfde seizoen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
06-12-2019 18:16
Superpraktisch is dezelfde kledingmaat in hetzelfde seizoen.
Hier "helaas" een jongen en een meisje. Want ze schelen drie jaar en zitten al in dezelfde maat :hihi: Ik heb een groter en een kleiner dan gemiddeld kind. Met slaapkleding is het wel heel handig :-P
Hier zit er 14 mnd tussen en zijn ze 3 en 4. Ze hebben sowieso altijd iemand om mee te spelen en ik heb ook weer wat vrijheid terug nu een naar de kleuterschool gaat en de ander naar de peuterschool.
1 jaar lijkt me idd ook fijn. Hier 2 jaar en 3 maanden en dat voelt als een enorm verschil, zeker omdat er waarschijnlihk 3 klassen leeftijdsverschil tussen zal zitten. Achteraf had ik denk ik ook liever 15 tot 24 maanden ertussen gehad.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de hele babytijd van de oudste was ik er nog niet aan toe en was ik voor mijn gevoel net pas bevallen. Uiteindelijk ervoor gegaan toen hij 14 maanden was, toen was ik ook heel snel zwanger. Er zat net geen twee jaar tussen.

Ik kan me voorstellen dat een klein leeftijdsverschil heel leuk is, als het goed voelt om zo snel weer zwanger te raken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mijne schelen 3 jaar, oudste was uit de luiers, kon al stuk lopen, en na 3/4 jaar naar school ging, dat vond ik wel lastig kleuter halen/brengen met een baby die eigenlijk moest slapen/eten.
Bij mijn kinderen zat er iets meer dan twee jaar tussen en ik vond dat echt afgrijselijk zwaar.

Als ik het over zou doen, zou ik de oudste naar school willen hebben als nr 2 komt.
(Dan hadden we alleen een ander kind dan ons huidige 2e kind gehad en die had ik dan weer niet willen missen :))
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu zwanger van de tweede en echt een heel andere zwangerschap dan bij de eerste. De eerste was redelijk appeltje eitje. Nu begeeft alles in mijn lijf t voor mijn gevoel veel pijn bekken pijn, ziek ect. Mijn dochtertje is 3,5 en ik ben erg blij dat ze ( met strategisch geplaatste krukjes) alles zelf kan zonder dat ik haar hoef te tillen. Ook kan ze al goed helpen. Ze is ook erg behulpzaam van zichzelf.
where ever you go, go with your heart
En niet om je bang te maken maar ik vond het pas zwaar worden toen mijn kinderen richting peuter gingen. En toen was ik dus zwanger van de tweede :rofl:
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
06-12-2019 20:09
En niet om je bang te maken maar ik vond het pas zwaar worden toen mijn kinderen richting peuter gingen. En toen was ik dus zwanger van de tweede :rofl:
Daarom ben ik ook erg blij dat ik mijn kinderen in deze volgorde heb gekregen. Mijn oudste luistert best goed, mijn jongste een heel stuk slechter.

Hier zit er 2 jaar (en 1 maand) tussen. Ze zijn nu bijna 3.5 jaar en 16 maanden. Het voordeel vond ik dat de oudste al best goed kon lopen, zelf in haar autostoel kon klimmen etc wat me een hoop getil scheelde. Ik heb iets meer dan 1 jaar twee kinderen in de luiers gehad, maar dat ging eigenlijk in 1 moeite door qua verschonen. Dochter is enerzijds erg lief voor haar broertje en anderzijds is ze enorm jaloers. Het ene moment spelen ze hier prima 'samen' en het andere moment zijn ze elkaar constant aan het klieren. Dochter vindt het overigens erg leuk dat haar broertje steeds meer kan. En ze krijgen nu meer en meer aan elkaar. Ik ben blij met het leeftijdsverschil.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Hier schelen ze 2 jaar en paar dagen en momenteel vind ik dat wel heftig. Baby is nu 9 maanden en peuter dus 2 jaar ouder. Jongste is echt een deugniet, oudste bij nader inzien best braaf. Ben wel blij dat het redelijk gelijk op gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hier schelen ze 20 maanden, net iets meer dan 1,5 jaar dus. Ik vond die eerste maanden erg zwaar eerlijk gezegd. Ik liep altijd met 1 kind in de draagdoek en 1 op de nek of arm, want de oudste kon pas lopen met 1,5 jaar. Nu is het heel leuk en ben ik er blij mee! Ze zijn heel lief voor elkaar, kunnen veel van elkaar hebben, oudste deelt alles met de baby. Dat is natuurlijk vooral karakter. Maar we willen ook nog graag een derde en daar komt wel iets meer tijd tussen ;-)
Ik heb beiden: klein verschil (16 m) en groter verschil (5 jaar). Kinderen dicht op elkaar vond ik makkelijker omdat ze allemaal in dezelfde fase zaten en dezelfde interesses hadden.

Qua met elkaar spelen ligt het volgens mij meer aan karakters: diegenen die 5 jaar schelen, spelen en doen hier nog het meeste met elkaar. Degenen die dicht op elkaar zitten maakten en maken vooral ruzie en ontwijken elkaar.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 06-12-2019 22:28
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier 1.5 jaar leeftijdsverschil, oudste meisje , jongste jongetje. Nu 9 en 10 jaar. Ze spelen echt enorm veel samen , zijn echts enorm grote vrienden. Willen vaak op 1 kamer slapen , hebben gisteren samen 1 grote doos Lego gekregen en vandaag dit samen opgebouwd en samen mee gespeeld.
Ik vond het vanaf het eerste moment ideaal. Altijd dezelfde interesses etc, maar zelfs de middagdutjes gingen gelijk. Ik vind het wel zwaar toen ze allebei snachts veel wakker waren. Maar daarna...wat mij betreft ideaal
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
06-12-2019 18:48
1 jaar lijkt me idd ook fijn. Hier 2 jaar en 3 maanden en dat voelt als een enorm verschil, zeker omdat er waarschijnlihk 3 klassen leeftijdsverschil tussen zal zitten. Achteraf had ik denk ik ook liever 15 tot 24 maanden ertussen gehad.
Idd dat: bij mij 1klas leeftijdsverschil. Voor mij als ouder fijn, maar de kinderen vinden het ook echt geweldig. Overleggen over vanalles
Mbt schooll
Alle reacties Link kopieren
Hier 6 jaar verschil tussen zoon en dochter. Niet echt gepland zo, maar zo gaat dat soms.
Voordeel was dat je echt één op één tijd had voor de baby, terwijl zoon al op school zat. Nadeel is dat ze weinig met elkaar hebben.

Nou ligt dat, denk ik ook meer aan de verschillende karakters.
Ik scheel zelf maar 18 maanden met mijn zus. Maar heb eigenlijk geen leuke jeugdherinneringen aan haar. Ik heb haar zelfs al 11 jaar niet meer gezien.

Karakterovereenkomsten zijn denk ik meer van belang dan leeftijdsverschil.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn 1 jaar, 3 jaar en 4,5 jaar.
Tussen de eerste en de tweede zit dus 1,5 jaar. Dat heeft zijn voordelen en nadelen.

Voordeel vind ik dat ze van hetzelfde soort speelgoed houden (al hebben ze heus hun voorkeuren), dezelfde type activiteiten en gelijktijdig of kort na elkaar in dezelfde fase zitten. Het ligt natuurlijk aan jezelf of je dat laatste juist prettig vindt (dan heb je die peuterfase maar in één keer gehad) of bloedirritant (je hebt hem dan wel dubbel zo hard in die periode).

Nadeel vind ik dat ze zo kort op elkaar zitten dat je meer geleefd wordt (zou kunnen betekenen dat je minder van sommige fasen 'geniet', aldus ouders van oudere kinderen. Ik ervaar het zelf zo niet, maar wie weet..), dat de tropenjaren heftiger zijn en dat je oudste nog geen rekening kan houden met je jongste.
Met een baby had ik daar totaal geen last van overigens, maar metname in de leeftijd 1 jaar (jongste) en 2,5 jaar (oudste) vond ik dat best pittig. Jongste had geleerd naar het speelgoed van oudste toe te kruipen/lopen en pakte alles af. Oudste had nog niet de leeftijd om dat te kunnen begrijpen, dus driftbuien. Met wachten idem dito. En met twee van die jonkies was ik behoorlijk moe, maar oudste had geen slaapje meer, dus bijslapen ging niet. Bij een ouder kind heb je dan wat meer rustmomenten, omdat een kind zichzelf wat meer vermaakt en niet de héle dag door een appèl op jou doet.

In ons geval zijn de twee =momenteel nog twee handen op één buik en gaat het 'ze hebben wat aan elkaar' enorm op. Maar ik denk dat dat niet perse leeftijdsgebonden is en dat we ook nog weinig kunnen zeggen over hoe dat in de toekomst zal zijn. Ze verschillen overigens ook als dag en nacht, misschien vullen ze elkaar daarom juist goed aan.
Alle reacties Link kopieren
Hier schelen ze 20 maanden en achteraf denk ik hoe hebben we dit overleefd. Vond het echt wel zwaar vooral omdat je ook minder tijd hebt voor je eerste kind. Maar in ons geval was onze tweede ook enorm veel ziek en dat was echt heel zwaar. Dat is niet te voorspellen maar wel iets om over na te denken. Je gaat je dan ook schuldig voelen inmiddels zijn ze nu 4 en 5. Het is nog iedere dag ruzie om van alles, ze hebben ook dezelfde temperament. Maar tegelijk is het ook weer gezellig en krijgen we zoveel liefde. Alleen als ik wel ga nadenken had ik het toch nog wel wat meer tijd gegeven. Ik zie ook bij anderen iets meer leeftijdsverschil en daarin merk je ook wel weer de voordelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven