Fiets, nieuw of tweedehands?

08-12-2019 09:10 63 berichten
Het is weer tijd voor een nieuwe maat fiets, 24 inch inmiddels.

De vorige fietsen kochten we altijd op marktplaats, maar omdat een 24 inch over het algemeen langer mee gaat twijfelen we nu of we een nieuwe zullen kopen.

Wat kopen jullie meestal? Nieuw of tweedehands? Of eerst tweedehands en vanaf een bepaalde maat nieuw?

Nieuwe fiets of tweedehands?

Totaal aantal stemmen: 68

Nieuw (19%)
Tweedehands (mp of fietsenmaker) (66%)
Eerst tweedehands maar later nieuw (15%)
Barnsteen schreef:
08-12-2019 13:10
Er zijn ook hele nette tweedehands fietsjes te koop :-)

Haar huidige fiets was daar 1 van.

Maar het lijkt wel of een 24 inch daar lastiger in is te krijgen.
Of voor prijzen die ik al eerder noemde.
Even aansluiten bij je topic, ik ben opzoek naar een fiets voor mezelf en twijfel ook tussen nieuw of tweedehands. Het moet dit keer echt een wat betere fiets zijn (ik reed altijd barrels maar heb nu wat meer te besteden en moet grotere afstanden) met versnellingen bijvoorbeeld. Ik zag toevallig dat decathlon best goedkope fietsen heeft. Heeft iemand een idee wat de kwaliteit van die decathlonfietsen is?
Alle reacties Link kopieren
Voor kind nieuw, omdat er amper aanbod is van fatsoenlijk (lees: niet verroest of kapot) tweedehands spul in kindermaten. En als het frame nog niet verroest is ben je na het vervangen van lekke bandjes, handrem, bel, verlichting nog duurder uit als een nieuw geval van de Decathlon ofzo. Dus ik koop ze nieuw bij de fietsenmaker en ruil de voorganger in.

Voor mijzelf een tweedehands via dezelfde fietsenmaker.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
08-12-2019 11:19
Je hebt gelijk. Zal straks eens overleggen met manlief
De vraag is hoeveel is die 100 euro verschil je waard. Als je t geld niet hebt moet je wel doorzoeken maar persoonlijk zou ik liever gewoon die nieuwe kopen ipv veel tijd/energie kwijt zijn aan t vinden van een tweedehandsje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de echt kleine maatjes (12 en 16 inch) via marktplaats gekocht. Dit waren echter helaas toch geen topfietsen. Toen was ik het zat en heb een dure nieuwe fiets gekocht voor mijn oudste (met het idee de fiets te kunnen doorschuiven naar jongste). Oudste groeit echter niet al te snel en jongste had binnen een jaar dezelfde maat fiets nodig. Ik vond bij de fietsenhandel om de hoek een prachtige tweedehands fiets voor jongste, ook 20". Oudste is nu opeens enorm gegroeid en dus we hebben een 24" nodig. Ik twijfel nu ook. Ik vrees dat we ook weer 2x een 24" nodig zullen hebben omdat jongste gewoon veel langer is voor de leeftijd en doorschuiven onwaarschijnlijk is. Nu een nette fiets op MP gevonden. Als er geen schade of roest op zit dan koop ik die.
Alle reacties Link kopieren
De 12 inch was via MP, De 16/20/24 inch 2e hands via fietsenmaker, waar de 24 inch kwalitatief de slechtste was. Ik hoop dat hij het nog 2 jaar uithoudt voor de jongste. We hebben net dit weekend voor oudste een nieuwe gekocht in de opruiming van 26 inch. Een overjarige kleur idd, maar als je 2e hands koopt is het ook een overjarige kleur. Wij betalen nu voor de nieuwe 350 euro, ik was op MP ook al een 2ehandse tegengekomen met een vraagprijs van 350 euro, particulier, dus garantie tot de voordeur. Beide fietsen van een degelijk merk (Sparta en Batavus). Jongste zoon fietst nu nog op de 20 inch fiets, maar die is inmiddels helemaal afgeragd.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat er niet zoveel mooie tweedehands 24 inch fietsen op MP staan, is dat kinderen in de leeftijd een stuk minder voorzichtig met hun fietsen worden dan jongere kinderen. Ze worden zelfstandiger, gaan meer spelen buiten het zicht van hun moeder ;)

Ik heb voor mijn jongens goedkope tweedehands gezocht (50-75 euro) en dan voor ongeveer hetzelfde bedrag laten opknappen bij de fietsenmaker. Roest krijg je er niet af, maar de fiets functioneert prima!
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste zoon (12)krijgt altijd de fiets van broer, (15) en die krijgt dan een nieuwe uit de winkel.
Als fiets ook voor jongste te klein is, verkoop ik m op Mp .
Nieuwe kost ongeveer 350 euro, die verkoop ik na 2 kinderen voor 100 euro, dus kost die nieuwe maar 250 euro voor 2 kinderen.
sandy1974 schreef:
10-12-2019 14:05
Mijn jongste zoon (12)krijgt altijd de fiets van broer, (15) en die krijgt dan een nieuwe uit de winkel.
Als fiets ook voor jongste te klein is, verkoop ik m op Mp .
Nieuwe kost ongeveer 350 euro, die verkoop ik na 2 kinderen voor 100 euro, dus kost die nieuwe maar 250 euro voor 2 kinderen.
Wat leuk.
Ik kreeg mijn tweedehandsfiets (gekocht bij de fietsenmaker) in 2008 en hij is niet kapot te krijgen. In de tussentijd heeft mijn ex met wie ik toen was en van wiens moeder ik de fiets cadeau kreeg al 4 of 5 fietsen versleten/laten jatten
snowy2 schreef:
10-12-2019 12:40
De reden dat er niet zoveel mooie tweedehands 24 inch fietsen op MP staan, is dat kinderen in de leeftijd een stuk minder voorzichtig met hun fietsen worden dan jongere kinderen. Ze worden zelfstandiger, gaan meer spelen buiten het zicht van hun moeder ;)

Ik heb voor mijn jongens goedkope tweedehands gezocht (50-75 euro) en dan voor ongeveer hetzelfde bedrag laten opknappen bij de fietsenmaker. Roest krijg je er niet af, maar de fiets functioneert prima!
Of oudere kinderen. ;-)

Ik koop vanaf 22 inch liefst ook wel 2e hands maar dan wel via de fietsenmaker/ fietsenwinkel.
Hier in NH zit een hele fijne met groot aanbod en zelfs garantie op de 2ehandsjes.

Heel goedkoop is het niet maar goedkoper dan een nieuwe van een beetje merk en netjes opgeknapt en fijne service.
Lucifer2018 schreef:
10-12-2019 19:14
Wat leuk.
Dat zal zijn therapeut later ook vinden als hij zijn factuur schrijft
Zoon fietst hier al 1,5 jaar op 24 inch. is van juli 2010.
Hij is nieuw gekocht (wij niet, van opa op verjaardag) gok dat hij er nog wel een jaar of 2 mee kan.
Hij groeit niet snel. Fiets was 189 euro. Is een spirit alpha. Degelijke fiets.

Dochter heeft een nieuwe popal cooper sinds dec '18, die hebben we zelf nieuw gekocht 20 inch.
De verwachting is dat zij nog wel tot eind gr. 4 met deze zal kunnen. Zit nu in gr 3. Ik heb ze tot nu toe ook altijd weer verkocht voor een leuk prijsje. We kopen ze meestal nieuw en verkopen ze weer maar geen extreem dure merken. Heb nu zelf ook een sinds sept '18 een popal, bevalt me prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven