Knutselen met de kinderen begeleiden

10-12-2019 10:29 160 berichten
Tips gevraagd van leerkrachten en/of geduldige ouders die dit wel klaarspelen :)

Ik heb twee dochters en zijn net als man en ik creatief van aanleg. We tekenen en verven wat af samen, maar één activiteit die ik niet begeleid krijg: knutselen.

Onlangs dacht ik met ze aan een simpel knutselwerkje te beginnen, een kerstboompje van WC-rollen. Ik had de rolletjes voorbereid, verf klaar staan, zou eigenlijk maar een kwestie van schilderen zijn, versieren en op elkaar plakken. Touwtje erdoorheen en ophangen maar.

De jongste (bijna 4) werkte nog eigenlijk prima mee, maar de oudste (5,5 jaar) gaf er al snel de brui aan en ging overgebleven stukjes WC-rol in de verf dopen en maakte er al snel een knoeiboel van.
Ze gaat lang en breed naar school en ik verwacht dat de juf dat ook niet zomaar toelaat dat dat gebeurt, met 24 andere kinderen nog in de klas, dus ik mag toch wel iets van haar verwachten, lijkt me.
Dan begint de irritatie al bij me te borrelen en zit ik met een vervelend gevoel, want ik wil de kinderen in een activiteit die vrij van spel moet zijn niets verplichten.

Met verplichten bedoel ik dan de activiteit afronden op een rustige manier en niet andere dingen gaan doen of ineens alle kleuren verf willen mengen. Welke kleuren ze gebruiken doet me niet zoveel, net als de overdaad aan glitter achteraf en de besmeurde placemats, dat is allemaal oké en heb ik geen moeite mee als dat gebeurt tijdens het maken van het knutselwerk.

Misschien is mijn kijk daarop helemaal verkeerd, maar nu durf ik haast het knutselgerei niet uit de kast te halen omdat we toch niet het doel na kunnen streven waar ze op voorhand wel heel enthousiast over zijn.
Ik heb daarentegen wel een heel leuk beeld van knutselwerkjes maken op een druilerige middag dus misschien heeft iemand tips voor me om dat waar te kunnen maken.
:)
Alle reacties Link kopieren
Ben je serieus?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
En als ze zelf iets kiezen om te knutselen, gaat het dan ook zo?
Alle reacties Link kopieren
Ik begeleid nooit iets. Kan ik aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Begeleiden? Activiteit? Ze zijn toch niet op school? Laat je kinderen lekker zelf weten wanneer ze willen knutselen, wat en hoe. Jij bent er om hier een daar even te helpen en achteraf de glitter proberen uit je huis te krijgen ;-)
Star² schreef:
10-12-2019 10:32
En als ze zelf iets kiezen om te knutselen, gaat het dan ook zo?
Ja, eigenlijk is dat altijd het geval.
Oke...

Waarom ga je een 'vrije activiteit' beginnen als je een einddoel hebt? Sowieso raar. Je bent geen leerkracht, er zou dus ook geen doel moeten zijn anders dan plezier hebben.

Zet spullen klaar, maak afspraken over rommel maken (zelf opruimen) en laat ze lekker aanklooien. Zijn ze niet netjes met de verf, dan de volgende keer waterverf of stiften neerzetten. Meer eisen zou ik niet stellen eigenlijk.

Ik vind dit van dezelfde orde als leerkrachten die op school knutselen en dan 30 dezelfde knutsels verwachten. Daar gaat het toch niet om? Wel om creativiteit, ontdekken van materialen en vooral vrijheid om jezelf te ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Laat het los!

Geef haar een eigen bordje verf, laat haar lekker 'kliederen' (uiteraard zonder baldadigheid, geen verf expres op de tafel of muur smeren ofzo) en geef haar een compliment voor haar creativiteit. Dat ontdekken van materiaal mag ze (zoals je zelf al zegt) op school niet.

Knutsel zelf een kerstboompje in elkaar en geniet van het samenzijn. Maat knutselen gaat om creatief zijn met materiaal, het 'ze hoeft alleen maar even precies te verven, knippen en plakken zoals ík het vantevoren bedacht heb' is toch helemaal niet leuk voor een creatieve kleuter?
Je hebt een bepaalde verwachting, dat voelen ze aan. Verwachtingen zijn de bron van teleurstellingen. Je dochter van vier is hier misschien nog niet zo mee bezig, maar die van 5,5 voelt dit haarfijn aan en gaat liever in de contramine dan het risico opzoeken dat je niet tevreden bent met het eindresultaat, zo lees ik haar gedrag. Zo weet ze de uitkomst tenminste.

Knutselen is loslaten. Waarom een kerstboom, waarom geen ontplofte glitterwc-rol? Ook prima, toch? Warme chocomel erbij en samen gewoon lekker frutten met papier, lijm en glitter.
Alle reacties Link kopieren
Als de activiteit vrij van spel moet zijn - waarmee ik denk dat je bedoelt dat je wil dat ze vrij spelen, niet dat ze niet mogen spelen - dan maakt het toch niet uit dat het geen kerstboom wordt, maar gewoon lekker gepruts? Zien hoe kleuren mengen is ook leuk. Kijken wat verf doet als je er een stukje karton in doopt is ook leuk. Ik zou gewoon niets doen en aanprutsen.
Plastic kleed op de tafel. Kinderen een schort om. Leg een zooi knutselmateriaal op tafel, verf, lijm etc.
Geef ze wat ideeën maar laat ze verder gewoon zelf hun gang gaan.
Wordt het een kerstboompje? Leuk. Wordt het iets van abstracte kunst? Ook prima.
Als ze maar lekker bezig zijn en er lol mee hebben.
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 10:35
Ja, eigenlijk is dat altijd het geval.

Laten gaan. Alleen bijsturen als de kat geverfd dreigt te worden ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Als je iets wil maken naar een vooropgezet plan is het niet creatief maar technisch.

Creatief wordt het juist door zelf wat aan te klooien met de materialen en te ervaren wat er dan gebeurt.

Dat jij je gaat ergeren komt omdat je het niet doet voor de activiteit, maar omdat je een doel wil bereiken, en je kinderen daar de instrumenten voor zijn. Hoe ouder ze worden hoe verder hun identiteit zich ontwikkelt. Die identiteit gaat zich verzetten tegen instrumenteel gebruik door o.a. een ouder.

Wen er maar aan.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Je had de rolletjes voorbereid? Wat moet ik me voorstellen daarbij?
Eze schreef:
10-12-2019 10:43
Je had de rolletjes voorbereid? Wat moet ik me voorstellen daarbij?

Al het wc papier eraf.
MollyMalone schreef:
10-12-2019 10:34
Begeleiden? Activiteit? Ze zijn toch niet op school? Laat je kinderen lekker zelf weten wanneer ze willen knutselen, wat en hoe. Jij bent er om hier een daar even te helpen en achteraf de glitter proberen uit je huis te krijgen ;-)
Dat is ook wat normaal goed gaat met tekenen en verven en glitters gebruiken mag gewoon.
Maar ze willen zelf een knutselwerkje maken wat uiteindelijk niet eens in de buurt komt. Even voor de duidelijkheid: dat hoeft van mij niet perse.
Wel stel ik daar materialen, tijd en aandacht voor beschikbaar en tja, dat vind ik wel een beetje zonde ja. Dan blijf ik liever bij het tekenen, verven, stickertjes en glitter.
Alle reacties Link kopieren
Oh god! bij dit soort topics komt bij het visualisatieproces heel snel op gang, ik zie dan TO die met een wilde blik in haar ogen probeert om het "gezellig "te maken en ik zie dan een kind dat lekker puh doet wat ze zelf wil.

Het is al eerder benoemd let it go. let it go.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Eze schreef:
10-12-2019 10:43
Je had de rolletjes voorbereid? Wat moet ik me voorstellen daarbij?
Geknipt. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Waarom moeten ze iets knutselen wat jij leuk vind? Ik bedoel natuurlijk kan je met een idee komen, maar als ze er dan zelf iets van maken, is dat toch ook goed?

In mijn ogen kan je knutselen in de breedste zin van het woord lezen.

Rotzooi word het toch wel. Een groot kleed over je tafel leggen en achteraf een stofzuiger erdoorheen, dan is het weer schoon.
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 10:45
Dat is ook wat normaal goed gaat met tekenen en verven en glitters gebruiken mag gewoon.
Maar ze willen zelf een knutselwerkje maken wat uiteindelijk niet eens in de buurt komt. Even voor de duidelijkheid: dat hoeft van mij niet perse.
Wel stel ik daar materialen, tijd en aandacht voor beschikbaar en tja, dat vind ik wel een beetje zonde ja. Dan blijf ik liever bij het tekenen, verven, stickertjes en glitter.
Wat is het verschil met verven en tekenen, die paar wc rolletjes?
Waarom is voor jou die kerstboom het doel ipv leuk bezig zijn?
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 10:46
Geknipt. ;-)
Waarom deden ze dat niet zelf?
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 10:45
Dat is ook wat normaal goed gaat met tekenen en verven en glitters gebruiken mag gewoon.
Maar ze willen zelf een knutselwerkje maken wat uiteindelijk niet eens in de buurt komt. Even voor de duidelijkheid: dat hoeft van mij niet perse.
Wel stel ik daar materialen, tijd en aandacht voor beschikbaar en tja, dat vind ik wel een beetje zonde ja. Dan blijf ik liever bij het tekenen, verven, stickertjes en glitter.
In de buurt van wat?

Je verwachtingen zijn veel te hoog en te perfectionistisch ook.
Voeg af en toe wat ander materiaal toe aan de potloden en schilderspullen en kijk eens wat ze daar mee doen. Met je handen op je rug bij voorkeur.
anoniem_640a0605ea502 wijzigde dit bericht op 10-12-2019 10:59
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
10-12-2019 10:45

Wel stel ik daar materialen, tijd en aandacht voor beschikbaar en tja, dat vind ik wel een beetje zonde ja.
:rofl: Ik ga stuk, echt waar
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Wat ik het afgelopen jaar geleerd heb van mijn dochter van nu bijna vier jaar: bij alle activiteiten gaat het niet om het doel, maar om het proces. Ik werd continu knetter gefrustreerd als we bijvoorbeeld naar het bos liepen en we na 15 minuten nog steeds maar op de hoek van de straat stonden, omdat elk takje, steentje en blaadje bekeken en opgepakt moest worden.
Maar zij geniet van het ontdekken en het zal haar worst zijn waar ze dat doet en wat ik in gedachten had om in het bos te doen...
Net als met knutselen: wat maakt het uit wat het resultaat is? Ze zijn toch lekker aan het freubelen, leren wat er gebeurt als je groen en geel door elkaar mikt. Lekker laten gaan zou ik zeggen, zolang de verf niet op de muren zit.
despie wijzigde dit bericht op 10-12-2019 10:54
0.34% gewijzigd
gsleutel schreef:
10-12-2019 10:37
Laat het los!

Geef haar een eigen bordje verf, laat haar lekker 'kliederen' (uiteraard zonder baldadigheid, geen verf expres op de tafel of muur smeren ofzo) en geef haar een compliment voor haar creativiteit. Dat ontdekken van materiaal mag ze (zoals je zelf al zegt) op school niet.

Knutsel zelf een kerstboompje in elkaar en geniet van het samenzijn. Maat knutselen gaat om creatief zijn met materiaal, het 'ze hoeft alleen maar even precies te verven, knippen en plakken zoals ík het vantevoren bedacht heb' is toch helemaal niet leuk voor een creatieve kleuter?
Dank je voor de waardevolle post en je hebt gelijk. :) Ik zie het misschien teveel als: zij willen dat graag, dus help ik ze daarbij. En ben ik gefrustreerd als me dat niet lukt (hun aandacht erbij te houden).
Ik zal het proberen los te laten en dat als ze zich halverwege bedenken ik mijn werkje wel afmaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven