Is dit de normale manier v communicatie tussen juf en ouders

14-01-2020 13:03 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is sinds afgelopen week op de basisschool. De eerste dag ging redelijk denk ik. Daarover later meer. Nu is hij steeds meer moeite aan het krijgen om naar school te gaan. Huilen, aan mijn jas hangen… Vanuit school krijg ik nauwelijks overdracht. Ik weet dat ik geen volledig verslag kan verwachten maar ik krijg alleen te horen dat het prima gaat. Verder niets, ook niet als ik erom vraag. Nu was hij afgelopen donderdag echt ontzettend verdrietig thuis. Toen ik dat vertelde aan de juf kreeg ik als antwoord: ,, Het is donderdag, niemand heeft zin.” Als ik vertel dat ik een rondje aan het wandelen was en er toen toevallig speelkwartier was dus ik even was gaan kijken achter de bosjes zodat hij mij niet zag kreeg ik de opmerking dat dat helemaaaaaal niet fijn is voor hem. En vervolgens loopt ze weg.

Vandaag had hij een ongelukje, diarree. Hij was tijdens het buitenspelen de straat over gestoken en naar een sportvereniging gelopen. Daar vond n sporter hem die hem had teruggebracht. Ik werd gebeld om hem te verschonen. Dat laatste is geen probleem maar het feit dat hij ongezien weg kan lopen en een wildvreemde hem moet terugbrengen baart mij zorgen. Nu was het een lieve man maar de volgende keer kan het iemand zijn met slechtere intenties. We wonen aan de bosrand. Daar is ook de school dus hij had ook zo t bos in kunnen lopen Ik wil hier heel graag het gesprek over in gaan maar omdat ik zo kort door de bochten antwoorden krijg van de juf weet ik niet zo goed hoe.
Pandax schreef:
14-01-2020 13:29
Ja, als ze na één week mijn kleuter al waren kwijtgeraakt had ik het per direct naar een andere school gebracht. Ik heb geen geduld meer met onnozelheid in het onderwijs.
Maar een kleuter moet toch ook weten dat je niet zomaar wegloopt?

Op de school van mijn kinderen zouden de kleuters allemaal kunnen weglopen, maar er is een streep waar ze niet voorbij mogen. Er is er nog nooit 1 weggelopen de afgelopen tien jaar in elk geval.

Maar als een school niet goed voelt zou ik mijn kind eraf halen.
pamelacourson schreef:
14-01-2020 13:37
Ik vraag gewoon of het uitkomt en zo niet, op welke dag ik na school wel even terecht kan. Misschien dat ze dat bedoelt met afspraak.
Dat.
Luci_Morgenster schreef:
14-01-2020 13:37
Vaak krijg je die na een paar weken vanuit de leerkracht. Maar anders inderdaad zelf even vragen ja. Zeker als je anders in de bosjes gaat liggen.
Hier precies hetzelfde. Dan vraag je even wanneer je voor/na de les kunt komen of even kan bellen.
Alle reacties Link kopieren
TO, heb je je kind voor hij naar de basisschool ging ook naar een opvang of peuterspeelzaal gebracht? Hoe was het daar in het begin met wennen?

Ben jij na 1 week al helemaal gewend ergens? Aan de gebruiken, gewoonten, mensen en rituelen?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Pandax schreef:
14-01-2020 13:29
Ja, als ze na één week mijn kleuter al waren kwijtgeraakt had ik het per direct naar een andere school gebracht. Ik heb geen geduld meer met onnozelheid in het onderwijs.
Precies.

Ik heb mijn oudste na 3 weken van school gehaald en dat heb ik eigenlijk te lang aangekeken. Kind stond van ellende te spugen in de wastafel in de klas, hield hele dagen haar plas op omdat juf niet had laten zien waar het toilet was, kreeg haar dieetvoeding niet in de klas ('want dan willen alle kinderen tussendoor drinken) en juf was enorm onbeschoft toen ik dit kwam bespreken.

Ik had na week 1 al in moeten grijpen, achteraf gezien.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-01-2020 13:39
Hier precies hetzelfde. Dan vraag je even wanneer je voor/na de les kunt komen of even kan bellen.
zo ging het bij ons ook
Vraag morgenochtend even, of juf morgenmiddag tijd voor je heeft
werkt het beste
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
14-01-2020 13:38
Maar een kleuter moet toch ook weten dat je niet zomaar wegloopt?

Ik denk dat je die verantwoordelijkheid niet moet leggen bij een kleuter die pas een week op school zit. Die verantwoordelijkheid ligt bij de leerkracht.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
14-01-2020 13:35
Het is druk in de bosjes
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
14-01-2020 13:41
Ik denk dat je die verantwoordelijkheid niet moet leggen bij een kleuter die pas een week op school zit. Die verantwoordelijkheid ligt bij de leerkracht.
maar ook bij de ouders (ik snap de paniek van het kind met diarree hoor) maar een kleuter weet al best dat hij op straat op de stoep moet blijven en op school op het plein
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn jongste was het wegbrengen maandenlang ellende trouwens. De hele kinderdagverblijf- en peuterspeelzaaltijd ook trouwens. En ik ken een meisje dat t/m groep 3 moest huilen als haar ouders haar wegbrachten. Is bij allebei helemaal goedgekomen. Sommige kinderen hebben er nou eenmaal moeite mee. Mijn dochter vond het altijd leuk op school na een paar minuten huilen (nou ja krijsen), maar ze wilde nou eenmaal liever bij mij blijven. Ook wel weer een compliment natuurlijk ;) :heart: Ik heb er ook nooit moeite mee gehad, gewoon afscheid nemen en gaan.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-01-2020 13:43
maar ook bij de ouders (ik snap de paniek van het kind met diarree hoor) maar een kleuter weet al best dat hij op straat op de stoep moet blijven en op school op het plein

Nee, niet bij de ouders. Zodra het kind op school zit, is de leerkracht verantwoordelijk. Als TO al belachelijk gemaakt wordt dat ze in de bosjes toekijkt en meer overdracht wil dan geen enkele, is het natuurlijk idioot om iets van verantwoordelijkheid voor het gedrag van kind onder schooltijd aan de ouder toe te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
14-01-2020 13:36
Ouders moeten niet elke dag in de klas staan voor een verslag, natuurlijk niet. Maar als TO het gevoel heeft dat haar zoon echt veel moeite heeft, kan een leerkracht echt wel even tijd maken hoor. Even 10 minuutjes om haar met een gerust gevoel weer weg te laten gaan. Dat vind ik niet meer dan normaal en gelukkig is dat op de school van mijn kinderen ook heel normaal.
Er zit een verschil tussen een gesprekje dat gepland is, en na schooltijd bij de deur gaan rondhangen en dan proberen aan te kaarten. Heel veel ouders doen dit, en dat gaat gewoon niet. Dan staat de juf elke dag nog een uur na de les.
phloxx wijzigde dit bericht op 14-01-2020 13:48
0.44% gewijzigd
-
Nee het is niet normaal dat je kind weg loopt. Daar zou ik een afspraak met de juf voor maken en het met kind bespreken.

Nee het is ook niet normaal dat je als een of ander bosvrouwtje de juf en de kinderen gaat bespioneren. Helicopter mom.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
14-01-2020 13:45
Nee, niet bij de ouders. Zodra het kind op school zit, is de leerkracht verantwoordelijk. Als TO al belachelijk gemaakt wordt dat ze in de bosjes toekijkt en meer overdracht wil dan geen enkele, is het natuurlijk idioot om iets van verantwoordelijkheid voor het gedrag van kind onder schooltijd aan de ouder toe te schrijven.
tuurlijk in de basis is school verantwoordelijk zodra kind binnen is.
Maar kleuters weten best, dat als een hek dicht is, dat je dus niet van het plein mag. En daar reageerde ik op, iemand die zei, dat hekken op slot horen te zijn
Dat vind ik niet
lilalinda schreef:
14-01-2020 13:43
maar ook bij de ouders (ik snap de paniek van het kind met diarree hoor) maar een kleuter weet al best dat hij op straat op de stoep moet blijven en op school op het plein
Precies dit. De juffen letten echt wel op. Maar een kleuter weet echt wel dat hij niet zomaar van een plein af mag of uit zichzelf mag oversteken.

Je kan ook niet verwachten van een juf dat ze 30 kinderen constant in de gaten heeft. Ze staat altijd wel even met haar rug naar iemand toe.
Phloxx schreef:
14-01-2020 13:46
Er zit een groot verschil tussen een gesprekje dat gepland is, en na schooltijd bij de deur gaan rondhangen en dan proberen aan te kaarten. Heel veel ouders doen dit, en dat gaat gewoon niet. Dan staat de juf elke dag nog een uur na de les.
En zeker niet oke ( niet qua druk maar ook niet qua regelgeving) als er een continuerooster is, dan hebben ze namelijk pas hun pauze. Vandaar gewoon even vragen om een gesprek op ander tijdstip. Of een afspraak, net hoe je het wil noemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een dicht hek zo gek nog niet.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
14-01-2020 13:50
Ik vind een dicht hek zo gek nog niet.
maar, dan moet iemand (een juf) bij elk bezoek naar het hek:
Boodschappenbezorger, hulpouders, schoolarts, een buurvrouw (die komt klagen dat er steeds iemand in de bosjes staat) pakjesbezorger etc
justagirly schreef:
14-01-2020 13:50
Ik vind een dicht hek zo gek nog niet.
O ik wel. Lijkt me ook niet wenselijk als er iets gebeurt dat dan eerst de sleutel gezocht moet worden.
Ik moest in het begin ook wel erg wennen hoor aan de communicatie (of beter: gebrek daaraan) met de juf. Bij de opvang / peuterspeelzaal krijg je vaak een hoop informatie over alles wat er is gebeurt en gedaan, en op de basisschool is dan wel opeens een flinke omslag.

Ik ben ook wel eens stiekem langs school gefietst om even een blik te werpen. Maar als je dan ziet dat het goed gaat, dan moet je dat op een gegeven moment ook loslaten.

Als het echter niet goed gaat, zoals in jouw geval, dan zou ik zeker wel een gesprek aanvragen bij de juf om na te gaan hoe het nu echt gaat. Maar als ik het zo lees vraag ik me wel af of er wat jou betreft uberhaupt nog voldoende vertrouwen is om hem op deze school te houden?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk niet, wij hebben gewoon een draaiknop die je tegelijkertijd in moet drukken
Daar kunnen de kleuters amper bij en als ze het kunnen hebben ze de kracht nog niet deze handeling te verrichten.
Met een sleutel is natuurlijk hartstikke onhandig en niet meer van deze tijd.
justagirly schreef:
14-01-2020 13:53
Tuurlijk niet, wij hebben gewoon een draaiknop die je tegelijkertijd in moet drukken
Daar kunnen de kleuters amper bij en als ze het kunnen hebben ze de kracht nog niet deze handeling te verrichten.
Dat vind ik helemaal ondingen.
lilalinda schreef:
14-01-2020 13:51
maar, dan moet iemand (een juf) bij elk bezoek naar het hek:
Boodschappenbezorger, hulpouders, schoolarts, een buurvrouw (die komt klagen dat er steeds iemand in de bosjes staat) pakjesbezorger etc
Meeste scholen hebben meerdere leerkrachten en sommige zelfs nog een concierge. Of leerlingen van hogere groepen die dan even komen opendoen/helpen.

Hier hebben ze even tijdelijk het hek op slot gedaan voor mijn jongste, die liep ook weg. Ik wist dat en heb dat gemeld op intakeforumlier en vooraf en besproken en toch zat ze op dag 2 in de zandbak ( binnen het hek maar ze had verder kunnen lopen als ze wilde) ipv op het toilet. ;-)

Kleuterhek even op slot en de juf was niet verantwoordelijk voor het opendoen van de deur/beantwoorden van de deurbel.

Ik heb met juf samen een gesprek gehad met mijn jongste, dat was eens maar nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-01-2020 13:54
Dat vind ik helemaal ondingen.
Beter dan een open hek!
En waarom? Gaat toch makkelijk open als volwassene?
En trouwens hij zit er niet voor jou....
justagirly wijzigde dit bericht op 14-01-2020 13:58
10.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik had 32 kleuters in mijn klas, maar vond het geen enkel probleem om een handjevol ouders om 15.00 even te woord te staan. Zeker als hun kind net nieuw op school was. Dat kostte mij 4 x 3 minuten. Hoe meer ik liet merken dat ik het niet erg vond en de tijd nam, en ouders doorhadden dat ik hun serieus nam, hoe sneller deze "gesprekjes" stopten.

Dat ze niet door had dat hij van het schoolplein af liep, én de straat over stap, vind ik heel bijzonder. Sowieso waren wij altijd met minstens twee klassen (en dus 4 ogen) op het schoolplein. Hier zou ik dus zeker een gesprek over willen hebben. En als de juf het niet serieus neemt ("joh, er is toch niets gebeurd?") in plaats van "ja, dat had inderdaad niet mogen gebeuren, we zullen in het vervolg beter opletten", zou ik naar de directeur stappen.

En als mijn kind die dag niet lekker in z'n vel zit (wat je 's ochtends merkte) en je loopt toevallig langs en je ziet hem nog steeds verdrietig op het schoolplein rondlopen, dan zou ik ook even achter een grote struik gaan staan om te zien hoe juf dit oplost hoor.
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 14-01-2020 13:59
13.86% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven