Is dit de normale manier v communicatie tussen juf en ouders

14-01-2020 13:03 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is sinds afgelopen week op de basisschool. De eerste dag ging redelijk denk ik. Daarover later meer. Nu is hij steeds meer moeite aan het krijgen om naar school te gaan. Huilen, aan mijn jas hangen… Vanuit school krijg ik nauwelijks overdracht. Ik weet dat ik geen volledig verslag kan verwachten maar ik krijg alleen te horen dat het prima gaat. Verder niets, ook niet als ik erom vraag. Nu was hij afgelopen donderdag echt ontzettend verdrietig thuis. Toen ik dat vertelde aan de juf kreeg ik als antwoord: ,, Het is donderdag, niemand heeft zin.” Als ik vertel dat ik een rondje aan het wandelen was en er toen toevallig speelkwartier was dus ik even was gaan kijken achter de bosjes zodat hij mij niet zag kreeg ik de opmerking dat dat helemaaaaaal niet fijn is voor hem. En vervolgens loopt ze weg.

Vandaag had hij een ongelukje, diarree. Hij was tijdens het buitenspelen de straat over gestoken en naar een sportvereniging gelopen. Daar vond n sporter hem die hem had teruggebracht. Ik werd gebeld om hem te verschonen. Dat laatste is geen probleem maar het feit dat hij ongezien weg kan lopen en een wildvreemde hem moet terugbrengen baart mij zorgen. Nu was het een lieve man maar de volgende keer kan het iemand zijn met slechtere intenties. We wonen aan de bosrand. Daar is ook de school dus hij had ook zo t bos in kunnen lopen Ik wil hier heel graag het gesprek over in gaan maar omdat ik zo kort door de bochten antwoorden krijg van de juf weet ik niet zo goed hoe.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-01-2020 13:51
maar, dan moet iemand (een juf) bij elk bezoek naar het hek:
Boodschappenbezorger, hulpouders, schoolarts, een buurvrouw (die komt klagen dat er steeds iemand in de bosjes staat) pakjesbezorger etc
Nee hoor, alleen tijdens het speelkwartier gaat de haak erop. Ons schoolpijn js helemaal omheind.
ik geef mn bek ook maar een douw
justagirly schreef:
14-01-2020 13:56
Beter dan een open hek!
En waarom? Gaat toch makkelijk open als volwassene?
Ja en als die er nu even niet is, die volwassene? Een kind moet te allen tijde ook het hek kunnen openmaken.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
14-01-2020 13:53
Tuurlijk niet, wij hebben gewoon een draaiknop die je tegelijkertijd in moet drukken
Daar kunnen de kleuters amper bij en als ze het kunnen hebben ze de kracht nog niet deze handeling te verrichten.
Met een sleutel is natuurlijk hartstikke onhandig en niet meer van deze tijd.
maar ook een dicht hek, kan open blijven staan
over overheen geklauterd

het is veiliger als een kleuter snapt, wat naar-school-gaan inhoudt en dat je niet weg mag lopen
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
14-01-2020 13:57
Nee hoor, alleen tijdens het speelkwartier gaat de haak erop. Ons schoolpijn js helemaal omheind.
speelkwartier is niet maar een kwartier hoor

echt, een dicht-hek is een schijnveiligheid
Alle reacties Link kopieren
Geeft je kind aan waarom hij het niet fijn vindt? Heeft hij ook oefen/wenochtenden gehad of is hij meteen in het diepe gegooid?

Ik zou het wel aangeven aan de juf dat je de communicatie niet zo prettig vindt (bedoel een antwoord als: het is donderdag, niemand heeft zin, is zo onprofessioneel en weinig invoelend)

Is je zoon wel weer opgeknapt?
O jee, zo een krampachtige moeder die bezig is een hulpeloos wezen te creëren van haar kind door overal bovenop te zitten en waarschijnlijk het kind zijn verdriet versterkt door dramatisch te doen over hoe erg school wel niet is enz.

De klassen puilen uit en er wordt verwacht van ouders dat er met alles rekening wordt gehouden van " het waait dus mijn kind hoeft niet buiten te spelen" of "mijn kind eet niks anders dan komkommer tijdens tso" tot weet ik veel. Is niet mogelijk en een school/leraar is geen boeman en heeft het beste voor met elk kind.
Bij ons op school kan ik wel tientallen (korte of iets langere) momenten bedenken waarop een kleuter zou kunnen ontsnappen. Ik vind dat je van kleuters zou moeten kunnen verwachten dat ze dat niet meer doen. Ik zou mijn kind daar dus vooral zelf op aanspreken.
Verder klinkt de juf niet zo empathisch nee. Maar dat kan ook gekleurd zijn door de manier waarop jij er tegenaan kijkt. Ik zou het nog even aankijken en vragen om een voortgangsgesprekje. Dat kinderen het in het begin moeilijk hebben is trouwens niet zo gek.
Alle reacties Link kopieren
Xaviera1234567890 schreef:
14-01-2020 14:14
O jee, zo een krampachtige moeder die bezig is een hulpeloos wezen te creëren van haar kind door overal bovenop te zitten en waarschijnlijk het kind zijn verdriet versterkt door dramatisch te doen over hoe erg school wel niet is enz.

De klassen puilen uit en er wordt verwacht van ouders dat er met alles rekening wordt gehouden van " het waait dus mijn kind hoeft niet buiten te spelen" of "mijn kind eet niks anders dan komkommer tijdens tso" tot weet ik veel. Is niet mogelijk en een school/leraar is geen boeman en heeft het beste voor met elk kind.
ach toe,
het is niet lollig als je kind huilend aan je benen hangt, en bij je eerste baal je, bij je 2e schud je een keer, en weet je dat het goed komt.
Maar TO mag het echt rot vinden.

In de bosjes hangen was geen goed idee, maar ik snap best, dat ze even beetje steun zoekt
Alle reacties Link kopieren
Wennen kan echt wel even duren. Hier werd aangegeven dat overgang gastouder naar school wel enorme overgang is dus wel een paar maanden nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Xaviera1234567890 schreef:
14-01-2020 14:14
O jee, zo een krampachtige moeder die bezig is een hulpeloos wezen te creëren van haar kind door overal bovenop te zitten en waarschijnlijk het kind zijn verdriet versterkt door dramatisch te doen over hoe erg school wel niet is enz.

De klassen puilen uit en er wordt verwacht van ouders dat er met alles rekening wordt gehouden van " het waait dus mijn kind hoeft niet buiten te spelen" of "mijn kind eet niks anders dan komkommer tijdens tso" tot weet ik veel. Is niet mogelijk en een school/leraar is geen boeman en heeft het beste voor met elk kind.
Ach doe normaal, kind is net begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Mamaindezorg, ik denk dat je verwacht had dat de overdracht op school net zo zou zijn als op de opvang, dus met een schriftje met de belevenissen, en echt even een contactmoment met de opvangjuf/gastouder, waarin je hoorde wat er gebeurt is die dag, hoe het eten ging, en met wie er gespeeld was.

Op school is er eigenlijk geen overdracht. Als je graag contact met de juf wil over je kind, dan kun je een afspraak maken, of je vraagt 's morgens bij het brengen of de juf 's middags even tijd heeft. Je kind heeft 25-30 klasgenootjes en de juf staat niet dagelijks alle ouders te woord. Je zult er echt aan moeten wennen: geen bericht=goed bericht, normaal bericht=goed bericht= geen bericht.

Wel heel anders, maar daar kun je de juf niet op af rekenen, dat vind ik niet eerlijk. Als je je zorgen maakt, maak je een afspraak, of je stuurt een mailtje waarin je je zorgen uit, en de vraag wanneer ze tijd heeft om je te woord te staan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Xaviera1234567890 schreef:
14-01-2020 14:14
O jee, zo een krampachtige moeder die bezig is een hulpeloos wezen te creëren van haar kind door overal bovenop te zitten en waarschijnlijk het kind zijn verdriet versterkt door dramatisch te doen over hoe erg school wel niet is enz.

De klassen puilen uit en er wordt verwacht van ouders dat er met alles rekening wordt gehouden van " het waait dus mijn kind hoeft niet buiten te spelen" of "mijn kind eet niks anders dan komkommer tijdens tso" tot weet ik veel. Is niet mogelijk en een school/leraar is geen boeman en heeft het beste voor met elk kind.

Doe niet zo bespottelijk.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-01-2020 13:58
Ja en als die er nu even niet is, die volwassene? Een kind moet te allen tijde ook het hek kunnen openmaken.
?? Op school?
Dan is er toch altijd wel een volwassene.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-01-2020 14:03
maar ook een dicht hek, kan open blijven staan
over overheen geklauterd

het is veiliger als een kleuter snapt, wat naar-school-gaan inhoudt en dat je niet weg mag lopen
Daar heb je absoluut gelijk in.
Tiana_76 schreef:
14-01-2020 13:40
Precies.

Ik heb mijn oudste na 3 weken van school gehaald en dat heb ik eigenlijk te lang aangekeken. Kind stond van ellende te spugen in de wastafel in de klas, hield hele dagen haar plas op omdat juf niet had laten zien waar het toilet was, kreeg haar dieetvoeding niet in de klas ('want dan willen alle kinderen tussendoor drinken) en juf was enorm onbeschoft toen ik dit kwam bespreken.

Ik had na week 1 al in moeten grijpen, achteraf gezien.
wat verschrikkelijk idioot!
Alle reacties Link kopieren
Nou als kleuterjuf nam ik juist de eerste week de tijd voor een mondelinge overdracht aan de ouders. Dat vind ik normaal, dus nee deze situatie vind ik niet normaal. Loerende moeders vind ik ook al niet erg, ik snap het wel. Hij hoort niet van het plein te gaan, ik had gelukkig een afsluitbaar plein.

Ik vind de juf niet leuk klinken...

Echt hoor, in vijf minuten stel je ouders gerust, je wil dat ze weten dat je het kind ziet. Dat hoort bij je werk. Dan hang je maar een werkje minder op of je zingt een liedje morgen wat ze al kennen.... als het van die vijf minuten moet afhangen.....
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-01-2020 13:51
maar, dan moet iemand (een juf) bij elk bezoek naar het hek:
Boodschappenbezorger, hulpouders, schoolarts, een buurvrouw (die komt klagen dat er steeds iemand in de bosjes staat) pakjesbezorger etc
Rare buurvrouw... ;)
lilalinda schreef:
14-01-2020 14:04
speelkwartier is niet maar een kwartier hoor

echt, een dicht-hek is een schijnveiligheid

Dit! Ik vergeet nooit die kleuter die een aanloop nam en over een hek van 1,20m duikelde. Op zijn rug in het gras, opstaan en dooooooooooor. Voordat ik over dat hek was, was kind al meters verder, en dat kind maakte er een spelletje van......

Daarna was het hek gewoon dicht en niet op slot.
Hier lopen de leerkrachten nadat de kinderen uit zijn altijd mee naar het schoolplein en dan kun je ze even kort (paar minuutjes) aanspreken. De ochtend is meer voor mededelingen als: pietje ziet wat pips vandaag, bel maar als hij ziek wordt.

Eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal dat je in eerst week wel een kort verslagje krijgt van de leerkracht, al helemaal als je je kind huilend achter hebt moeten laten (in de trant van: "na 10 min was hij stil en deed hij mee" of "hij moet nog wel een beetje wennen, misschien kan hij beter een middagje thuisblijven").

Ik vind de juf in dit geval dus niet heel toeschietelijk klinken. In jouw geval zou ik even vragen wanneer de juf na schooltijd even tijd heeft om je kort bij te praten. Je kunt dan ook even vragen over het hoe en waarom van het weglopen.

Hier hebben de hekken zijn zo'n draai-drukknop, waar ik altijd mee sta te tobben en die sommige kleuters in 3 seconde open hebben. Ik vermoed dat hier ook best een kind zou kunnen ontsnappen, maar juist als je weet dat een kind dit doet, moet je extra attent zijn om herhaling te voorkomen.

Heeft je kind ook kunnen uitleggen waarom hij weggelopen is en de weg overgestoken?
Alle reacties Link kopieren
Nou, eh. Als juf vind ik dat je ten eerste dat een kleuter niet van een plein af moet kunnen lopen!
Ik zou zeker een gesprek aanvragen.
Je kan geen hele rapportages verwachten, maar dit is wel erg weinig.

Stel open vragen zoals:
Met wie speelt hij? Wat doet hij op school graag?
Waar spelen ze buiten? Waar speelt hij mee? Wat zijn de afspraken over gaan plassen?

Zullen bij deze juf misschien een opening geven. Mocht ze haar gedrag voortzetten zou ik een gesprek bij de intern begeleider aanvragen.

Heb je dan nog deze indruk, zou ik een andere school kiezen. De veiligheid van je kind staat voor alles, zou ik denken.
Verder vind ik de juf niet heel gezellig klinken. Zeker bij een net gestarte kleuter neem je even tijd voor overdracht.

In de bosjes kijken zou ik zelf dan weer niet doen, best lastig als je zoon je ziet, dan wil hij zeker niet meer blijven.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
14-01-2020 17:49
Nou als kleuterjuf nam ik juist de eerste week de tijd voor een mondelinge overdracht aan de ouders. Dat vind ik normaal, dus nee deze situatie vind ik niet normaal. Loerende moeders vind ik ook al niet erg, ik snap het wel. Hij hoort niet van het plein te gaan, ik had gelukkig een afsluitbaar plein.

Ik vind de juf niet leuk klinken...

Echt hoor, in vijf minuten stel je ouders gerust, je wil dat ze weten dat je het kind ziet. Dat hoort bij je werk. Dan hang je maar een werkje minder op of je zingt een liedje morgen wat ze al kennen.... als het van die vijf minuten moet afhangen.....
Ik ben ook een bosjesmoeder... In hart en nieren. Laatst kwam ik met de auto langs de school en zag wat klasgenootjes van mijn zoon. Even stilgestaan totdat ik zoon ook lekker zag spelen en toen met een blij gevoel weer verder gereden.
Hij is halverwege zijn eerste jaar van groep gewisseld en een meisje vroeg of hij meeging bowlen een stad verderop ( hij was 4,5) wij kenden haar ouders vrij goed ( weleens bij elkaar gaan eten en zo) maar ze zouden opgehaald worden door de nieuwe oppas! Ik heb de oppas aan de telefoon gehad en ben naar school gegaan toen hij opgehaald werd. Op een afstandje staan loeren... Zal ook wel raar zijn, maar liever raar dan de rest van de dag zenuwen...

Ook vroeg ik regelmatig aan de juf hoe zijn dag was, maar deed het wel met de info die ik kreeg. Nu een juf die alleen zegt hoe het qua schoolwerk ging... Dat boeit me minder, lees ik wel in zijn rapport... ;)

Vorig jaar hele betrokken juffen die mijn zorgen altijd weg namen, kostte ze een minuut... ( Hij is veruit jongste in de klas)
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
14-01-2020 18:25
Ik ben ook een bosjesmoeder... In hart en nieren. Laatst kwam ik met de auto langs de school en zag wat klasgenootjes van mijn zoon. Even stilgestaan totdat ik zoon ook lekker zag spelen en toen met een blij gevoel weer verder gereden.

en als het niet goed ging?
ik kwam eens (overblijven) op school en zag net hoe mijn 4jarige, duwen kreeg van een hele grote 5 jarige
dat vond ik echt heel rot om te zien
Alle reacties Link kopieren
Wat een overdreven reacties over die bosjes. Ik kan ook op weg naar de supermarkt door de bosjes naar het schoolplein kijken. Daar staan nou eenmaal bosjes omheen, en daarachter kan je gewoon lopen. Jullie doen net alsof ze dagelijks door het struikgewas tijgert om haar zoon te kunnen zien. Chill zeg :nut:

TO ik zou een gesprek met de juf aanvragen over het weglopen, en hoe dat een volgende keer voorkomen kan worden. En dan meteen vragen hoe het echt met hem gaat op school. Ook met je zoon in gesprek over weglopen natuurlijk, maar er is een reden waarom 4 jarigen niet de eindverantwoordelijk over zichzelf hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kleuter zou weglopen zou ik eerder boos zijn op mijn kind dan op de juf.
Juf heeft maar 1 paar ogen en 31 kinderen.
Als een kind valt en de juf is daar mee bezig mag je toch wel verwachten dat de andere 30 4jarige kinderen doorhebben dat weglopen niet gewenst is?

Wij kregen na 3 weken een uitgebreide afspraak over hoe het ging. Dit omdat je na de eerste week nog vrij weinig erover kan zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven