Is dit de normale manier v communicatie tussen juf en ouders

14-01-2020 13:03 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is sinds afgelopen week op de basisschool. De eerste dag ging redelijk denk ik. Daarover later meer. Nu is hij steeds meer moeite aan het krijgen om naar school te gaan. Huilen, aan mijn jas hangen… Vanuit school krijg ik nauwelijks overdracht. Ik weet dat ik geen volledig verslag kan verwachten maar ik krijg alleen te horen dat het prima gaat. Verder niets, ook niet als ik erom vraag. Nu was hij afgelopen donderdag echt ontzettend verdrietig thuis. Toen ik dat vertelde aan de juf kreeg ik als antwoord: ,, Het is donderdag, niemand heeft zin.” Als ik vertel dat ik een rondje aan het wandelen was en er toen toevallig speelkwartier was dus ik even was gaan kijken achter de bosjes zodat hij mij niet zag kreeg ik de opmerking dat dat helemaaaaaal niet fijn is voor hem. En vervolgens loopt ze weg.

Vandaag had hij een ongelukje, diarree. Hij was tijdens het buitenspelen de straat over gestoken en naar een sportvereniging gelopen. Daar vond n sporter hem die hem had teruggebracht. Ik werd gebeld om hem te verschonen. Dat laatste is geen probleem maar het feit dat hij ongezien weg kan lopen en een wildvreemde hem moet terugbrengen baart mij zorgen. Nu was het een lieve man maar de volgende keer kan het iemand zijn met slechtere intenties. We wonen aan de bosrand. Daar is ook de school dus hij had ook zo t bos in kunnen lopen Ik wil hier heel graag het gesprek over in gaan maar omdat ik zo kort door de bochten antwoorden krijg van de juf weet ik niet zo goed hoe.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
15-01-2020 08:39
Je snapt dus niet wat ik schrijf.
??? Je hebt het over het andere kind dat wel naar school moet... Hebben ze geen papa dan? ( Of een mama natuurlijk) dus er is nog steeds geen reden om de juf ' lastig te vallen' als je kind ziek is en niet naar school gaat... Andere kinderen kunnen met de andere ouder mee tenzij je alleenstaand bent, je kunt je niet opsplitsen...
Er is nogal een verschil tussen 4 keer in de week komen melden dat Fleur niet goed geslapen heeft omdat jij en je man weer ruzie hadden over de gordijnen/de buurvrouw weer te harde techno draaide/ze een beetje pijn in haar keel had, maar toch ook weer niet of 2 keer in het jaar even komen zeggen dat Sem thuis is, terwijl je Emma naar school brengt.
Bij de kleuters gaf men een kind alleen aan iemand anders mee dan ouders/verzorgers als je dat even persoonlijk kwam melden. Dat gebeurde bij mij twee keer per jaar en dan moest ik dat even zeggen. Heel vervelend als je dan op 3 van die moeders die elke dag een warme overdracht over niks willen doen moet wachten.

Maar goed, ontopic: weglopen van een schoolplein is echt niet goed en ik zou daar niet blij mee zijn, al helemaal niet met de wegwuivende actie van juf. Voor de rest moet elk kind wennen en is niet elke juf per se heel erg gezellig. Dat kan, aan jou wat je er verder mee doet.
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
14-01-2020 18:25
Ik ben ook een bosjesmoeder... In hart en nieren. Laatst kwam ik met de auto langs de school en zag wat klasgenootjes van mijn zoon. Even stilgestaan totdat ik zoon ook lekker zag spelen en toen met een blij gevoel weer verder gereden.
Hij is halverwege zijn eerste jaar van groep gewisseld en een meisje vroeg of hij meeging bowlen een stad verderop ( hij was 4,5) wij kenden haar ouders vrij goed ( weleens bij elkaar gaan eten en zo) maar ze zouden opgehaald worden door de nieuwe oppas! Ik heb de oppas aan de telefoon gehad en ben naar school gegaan toen hij opgehaald werd. Op een afstandje staan loeren... Zal ook wel raar zijn, maar liever raar dan de rest van de dag zenuwen...

Ook vroeg ik regelmatig aan de juf hoe zijn dag was, maar deed het wel met de info die ik kreeg. Nu een juf die alleen zegt hoe het qua schoolwerk ging... Dat boeit me minder, lees ik wel in zijn rapport... ;)

Vorig jaar hele betrokken juffen die mijn zorgen altijd weg namen, kostte ze een minuut... ( Hij is veruit jongste in de klas)
Kostte ze dat dagelijks een minuut, of heel af en toe? Dagelijks zou ik wel een probleem vinden. Er zijn namelijk meer ouders die af en toe iets willen vragen, en als jij daar dagelijks je minuut staat te claimen, leg je toch echt een onevenredig beslag op de juf.
Bij een kersverse kleuter is het wat anders, maar die van jou zit al niet eens meer bij de kleuters, toch?
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
15-01-2020 11:13
??? Je hebt het over het andere kind dat wel naar school moet... Hebben ze geen papa dan? ( Of een mama natuurlijk) dus er is nog steeds geen reden om de juf ' lastig te vallen' als je kind ziek is en niet naar school gaat... Andere kinderen kunnen met de andere ouder mee tenzij je alleenstaand bent, je kunt je niet opsplitsen...
Nee zeg, je zal eens een mededeling doen die ook nog echt relevant is voor de juf. Stel je voor, straks kan Ceester haar minuut geruststelling niet krijgen. Ik vind jouw opstelling echt heel raar.


(Het zieke kind hoeft natuurlijk niet mee om ziekgemeld te worden. Pietje is ziek thuis met vader/moeder/opa/oma/oppas), iemand anders brengt zijn broer Jantje naar school en meldt even bij Pietjes klas dat hij er niet is.
Wel zo handig, en Pietjes juf weet ook meteen dat Pietje ziek thuis is en dat zij zich geen zorgen hoeft te maken of hij misschien net als TO’s kind het schoolplein afgewandeld is.)
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
15-01-2020 09:40
Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen denkt dat hij/zij alleen belangrijke dingen te vertellen heeft. Aan de juf. In de ochtend. Ik herken het zeker wel, maar loop niet te zeuren over de andere ouders, terwijl ik er net zo hard aan mee doe....

En als mijn kind ziek is, dan ziet de juf zelf ook wel dat hij er niet is... En leest ze de mail en denkt: goh, lekker rustig dagje vandaag ;)

En kind kan natuurlijk ook zelf even zeggen als hij zich niet lekker voelt terwijl hij een handje schudt... ( Ik denk niet als hij 4 is, maar vorig jaar en nu met zes gaat dat prima)
ik ken ze toch echt, ouders die denken dat juf zit te wachten op een geitjes-aaien-verhaal, terwijl een andere ouder even wil vertellen dat overgrootmoeder overleden is, of kind op hoofd gevallen
blijkbaar kan lang niet iedereen inschatten of het voor juf need to know of nice to know is
En de nice-to-knowers vind ik irritante ouders
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-01-2020 12:01
ik ken ze toch echt, ouders die denken dat juf zit te wachten op een geitjes-aaien-verhaal, terwijl een andere ouder even wil vertellen dat overgrootmoeder overleden is, of kind op hoofd gevallen
blijkbaar kan lang niet iedereen inschatten of het voor juf need to know of nice to know is
En de nice-to-knowers vind ik irritante ouders
Yep, nogal. Zulke ouders hadden wij er ook altijd bij de klassen van de kinders. Altijd dezelfden, altijd de deur blokkeren (ook voor de kinderen) en altijd dezelfde verhaaltjes.
Alle reacties Link kopieren
Eens hoor LilaLinda.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
15-01-2020 11:44
Kostte ze dat dagelijks een minuut, of heel af en toe? Dagelijks zou ik wel een probleem vinden. Er zijn namelijk meer ouders die af en toe iets willen vragen, en als jij daar dagelijks je minuut staat te claimen, leg je toch echt een onevenredig beslag op de juf.
Bij een kersverse kleuter is het wat anders, maar die van jou zit al niet eens meer bij de kleuters, toch?
Die minuut vond 1 keer per week plaats, de helft van de keren op initiatief van de juf. En altijd na schooltijd bij het ophalen, op het schoolplein want ik ga nooit mee de klas in bij het wegbrengen ( als ik al weg breng)
Bij de kleuters was dit nooit trouwens, maar eerste helft groep drie wel.
Wij hebben eigenlijk nooit behoefte aan tijd van juf in de ochtend... Kind is vrij regelmatig en eigenlijk nooit ziek... Bij het ophalen vraag ik dan of hij een leuke dag heeft gehad. Antwoorden variëren van: schrijven ging slecht, tot: hij is vandaag een beetje moe, of: hij heeft met die en die gespeeld, of: hij heeft papieren kleedjes voor je geknipt, kijk maar! Dan roep ik: bedankt weer, tot morgen. Ik draai me om en loop weg....
Als de juf aangeeft dat ze nog wat te zeggen heeft tegen ons, dan wachten kind en ik op het schoolplein en komt ze naar ons toe als de laatste kinderen zijn opgehaald... Als wij nog wat te melden hebben, dan maken we een afspraak ( met de iber)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-01-2020 12:01
ik ken ze toch echt, ouders die denken dat juf zit te wachten op een geitjes-aaien-verhaal, terwijl een andere ouder even wil vertellen dat overgrootmoeder overleden is, of kind op hoofd gevallen
blijkbaar kan lang niet iedereen inschatten of het voor juf need to know of nice to know is
En de nice-to-knowers vind ik irritante ouders
En ouders die denken dat hún geruststellingsmoment prioriteit heeft. De leerkracht is er primair voor de kinderen, niet voor zelfbenoemde bosjesmoeders van kinderen die al jaren op school zitten en die gerustgesteld willen worden. Als daar toevallig tijd voor over is: prima. Maar anders laat je mensen voorgaan die iets over hun kind willen delen wat nu relevant is en maak je een afspraak.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-01-2020 12:01
ik ken ze toch echt, ouders die denken dat juf zit te wachten op een geitjes-aaien-verhaal, terwijl een andere ouder even wil vertellen dat overgrootmoeder overleden is, of kind op hoofd gevallen
blijkbaar kan lang niet iedereen inschatten of het voor juf need to know of nice to know is
En de nice-to-knowers vind ik irritante ouders
Sorry, nee, ik herken dit niet... Niet bij de juf in elk geval... Wel ouders die lang bij hun kind bleven rondhangen bij het wegbrengen. ( Ik was ook zo, maar bracht en breng bijna nooit weg en tegenwoordig mogen ouders volgens mij niet meer het lokaal in...)
Alle reacties Link kopieren
Dus je vraagt wel elke dag tijd van de juf Ceester. Maar dan na schooltijd.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
15-01-2020 12:15
Dus je vraagt wel elke dag tijd van de juf Ceester. Maar dan na schooltijd.
Er staat toch eens per week?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
.. Bij het ophalen vraag ik dan of hij een leuke dag heeft gehad. Antwoorden variëren van: schrijven ging slecht, tot: hij is vandaag een beetje moe, of: hij heeft met die en die gespeeld, of: hij heeft papieren kleedjes voor je geknipt, kijk maar! Dan roep ik: bedankt weer, tot morgen. Ik draai me om en loop weg....

Hier niet...
Nou Ja, maakt mij niet uit hoor.
Ik doe het niet, overbodige info.
justagirly wijzigde dit bericht op 15-01-2020 12:24
2.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
15-01-2020 12:10
Die minuut vond 1 keer per week plaats, de helft van de keren op initiatief van de juf. En altijd na schooltijd bij het ophalen, op het schoolplein want ik ga nooit mee de klas in bij het wegbrengen ( als ik al weg breng)
Bij de kleuters was dit nooit trouwens, maar eerste helft groep drie wel.
Wij hebben eigenlijk nooit behoefte aan tijd van juf in de ochtend... Kind is vrij regelmatig en eigenlijk nooit ziek... Bij het ophalen vraag ik dan of hij een leuke dag heeft gehad. Antwoorden variëren van: schrijven ging slecht, tot: hij is vandaag een beetje moe, of: hij heeft met die en die gespeeld, of: hij heeft papieren kleedjes voor je geknipt, kijk maar! Dan roep ik: bedankt weer, tot morgen. Ik draai me om en loop weg....
Als de juf aangeeft dat ze nog wat te zeggen heeft tegen ons, dan wachten kind en ik op het schoolplein en komt ze naar ons toe als de laatste kinderen zijn opgehaald... Als wij nog wat te melden hebben, dan maken we een afspraak ( met de iber)
En dat komt dan van de forummer die vindt dat het nergens voor nodig is dat ouders even melden dat hun kind niet erg fit is (en dat de leerkracht vooral moet bellen als het niet gaat/ liefst vader belt want moeder is vandaag slecht bereikbaar/..) . Maar als het om jóuw kind gaat, moet het echt de juf zijn die dit soort triviale info geeft en kun je het niet aan je kind vragen?
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
15-01-2020 12:15
Sorry, nee, ik herken dit niet... Niet bij de juf in elk geval... Wel ouders die lang bij hun kind bleven rondhangen bij het wegbrengen. ( Ik was ook zo, maar bracht en breng bijna nooit weg en tegenwoordig mogen ouders volgens mij niet meer het lokaal in...)
je hoeft geen 'sorry' te zeggen :) alleen zie je, dat het iets is, wat veel mensen hier wel herkennen, dus wat blijkbaar toch echt veel voorkomt.

(haha of jij bent juist een nice-to-knower en hebt het dus niet door) :)
Eze schreef:
15-01-2020 12:13
En ouders die denken dat hún geruststellingsmoment prioriteit heeft. De leerkracht is er primair voor de kinderen, niet voor zelfbenoemde bosjesmoeders van kinderen die al jaren op school zitten en die gerustgesteld willen worden. Als daar toevallig tijd voor over is: prima. Maar anders laat je mensen voorgaan die iets over hun kind willen delen wat nu relevant is en maak je een afspraak.

Nu al het woord van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
15-01-2020 12:15
Sorry, nee, ik herken dit niet... Niet bij de juf in elk geval... Wel ouders die lang bij hun kind bleven rondhangen bij het wegbrengen. ( Ik was ook zo, maar bracht en breng bijna nooit weg en tegenwoordig mogen ouders volgens mij niet meer het lokaal in...)

Ik herken het ook niet, de plakouder. Ik ben in de schoolcarrière van mijn kinderen één ouder tegengekomen die nogal veel en vaak met de leerkracht sprak, maar zij heeft (zelf) ADHD en moeite om zich verbaal efficiënt uit te drukken. Verder zie ik alleen maar ouders die af en toe eens met een leerkracht praten. Maar misschien is dat dezelfde situatie. Als iedere ouder eens per twee weken iets tegen de leerkracht zegt, zijn dat iedere dag drie ouders :)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-01-2020 13:51
maar, dan moet iemand (een juf) bij elk bezoek naar het hek:
Boodschappenbezorger, hulpouders, schoolarts, een buurvrouw (die komt klagen dat er steeds iemand in de bosjes staat) pakjesbezorger etc
De scholen van mijn kinderen hebben dichte hekken en daar wordt gewoon aangebeld door de boodschappenbezorger, hulpouders, schoolarts, buurvrouw en pakjesbezorger. Het is zelfs voor de meeste volwassenen te hoog om overheen te klimmen, dus de concierge, het hoofd of iemand van de administratie doet dan open.

Star² schreef:
14-01-2020 13:53
O ik wel. Lijkt me ook niet wenselijk als er iets gebeurt dat dan eerst de sleutel gezocht moet worden.
De hekken hebben een slot dat geopend wordt met een keycard die elk personeelslid om de nek heeft hangen.
dg2015 wijzigde dit bericht op 15-01-2020 12:31
0.06% gewijzigd
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ceester schreef:
15-01-2020 12:15
Sorry, nee, ik herken dit niet... Niet bij de juf in elk geval... Wel ouders die lang bij hun kind bleven rondhangen bij het wegbrengen. ( Ik was ook zo, maar bracht en breng bijna nooit weg en tegenwoordig mogen ouders volgens mij niet meer het lokaal in...)
Om 9.40 schreef je nog van wel.
Alle reacties Link kopieren
School is niets bijzonders dus benadruk het niet door overdreven enthousiast te zijn of proberen zijn angsten te temperen door te zeggen dat mama zo terug komt, het toch weer bijna vakantie is, hij woensdag maar 1 keer moet. Kinderen hebben nog geen rationeel tijdsbesef. Wat ze willen, willen ze nu en niet morgen. Bovendien bevestig je dan dat school inderdaad vervelend is. Negeer het theater wat in het begin alleen maar erger gaat worden tot hij er in berust. Het leuk vinden komt pas daarna. Vindt een ritme en geef het tijd.

Leg je kind uit dat weglopen niet zo slim is en als hij buikpijn heeft en in de broek poept, hij dat rustig tegen de juf moet zeggen. Dat dat niet erg is en Juf weet dan wel wat ze moet doen.

Vraag daarnaast een gesprek aan over het weglopen, hoe hij gestart is, wat het beleid is bij ongelukjes etc. Hoe jullie en school elkaar kunnen helpen om je kind zich sneller op zijn gemak te laten voelen.

De overige ouders zijn er ook niet de hele dag en vertrekken minuten na jou dus is het toch logisch dat hij nog van streek is of nasnift? Ik zou dat met een korrel zout nemen. Je schreef dat je achter de bosjes hebt staan kijken, was hij toen van streek?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem geen doodziek kind mee naar school om daar aan de juf te melden dat het kind ziek is.
Maar bijvoorbeeld Lotte heeft een beetje buikpijn niks ergs. Dan weet de juf al een beetje wat er aan de hand is.

Hier staan dagelijks ouders aan de deur letterlijk over koetjes en kalfjes. Dan moet je je kind er door heen wurmen. Dus ja dan vind ik mijn mededeling belangrijker. Omdat dat een mededeling is.
Of jan een leuke woensdag middag heeft gehad tja vind ik minder belangrijk.
DG2015 schreef:
15-01-2020 12:26
De scholen van mijn kinderen hebben dichte hekken en daar wordt gewoon aangebeld door de boodschappenbezorger, hulpouders, schoolarts, buurvrouw en pakjesbezorger. Het is zelfs voor de meeste volwassenen te hoog om overheen te klimmen, dus de concierge, het hoofd of iemand van de administratie doet dan open.



De hekken hebben een slot dat geopend wordt met een keycard die elk personeelslid om de nek heeft hangen.
Geen open vluchtwegen dus. Ik zou dat onwenselijk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
15-01-2020 13:19
Geen open vluchtwegen dus. Ik zou dat onwenselijk vinden.
Ja ik ook, dan liever zo'n draaiknop.
Alle reacties Link kopieren
Route88 schreef:
15-01-2020 12:33
Ik neem geen doodziek kind mee naar school om daar aan de juf te melden dat het kind ziek is.
Maar bijvoorbeeld Lotte heeft een beetje buikpijn niks ergs. Dan weet de juf al een beetje wat er aan de hand is.

Hier staan dagelijks ouders aan de deur letterlijk over koetjes en kalfjes. Dan moet je je kind er door heen wurmen. Dus ja dan vind ik mijn mededeling belangrijker. Omdat dat een mededeling is.
Of jan een leuke woensdag middag heeft gehad tja vind ik minder belangrijk.
Hier bij groep 1/2 zit de juf bij de deur van de klas en alle kinderen krijgen een hand en goedemorgen gewenst (in het kader van:Ik heb je gezien)
Maar soms is het een opstopping bij de deur waar geen doorkomen aan is.
Want veel kinderen hebben nog dit of dat te vertellen

Ook ik loop naar binnen om mijn kind ziek te melden.
Moet mijn andere kind ook brengen dus dan is naar binnen lopen en ziek melden de snelste methode.
Telefoon word ook niet altijd opgenomen want er zit niet elke dag iemand op kantoor

Ik breng mijn kinderen ook wel eens met de mededeling dat ze niet helemaal fit zijn en mocht het niet gaan dat ze me dan kunnen bellen en dan kom ik kind halen.
Meestal gaat het goed en is er uiteindelijk niets aan de hand.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
15-01-2020 12:23
Ik herken het ook niet, de plakouder.
Bij mijn kinderen op school had je zelfs Plakstellen.
Hoewel die misschien niet iedere dag langdurig met de leerkracht praatten, stonden die wel met zijn tweeën in de klas te kletsen met andere plakkers en zo alles te blokkeren. (Dus vader én moeder...)

Ze hadden eens de inloop afgeschaft vanwege de drukte, maar die is weer ingevoerd omdat ouders geklaagd hadden dat ze hun verhaal niet kwijt konden op de 4 ochtenden dat ze niet mee naar binnen mochten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven