Wanneer zomervakantie (school)?

14-01-2020 22:05 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje gaat in feb voor het eerst naar school. Spannend! We willen de zomervakantie plannen maar weten niet waar we nu goed aan doen. We kunnen dit jaar nog buiten hoogseizoen om ivm nog niet leerplichtig. Echter, dan mist hij 3 weken school en gaat hij weer even en dan heeft hij weer 6 weken vrij. Mij lijkt dit niet handig. Het is allemaal al zo nieuw en teveel wisselingen in het ritme lijkt me dan niet wenselijk. Of overdrijf ik en kan dat prima, wat zijn jullie ervaringen? Het lijkt mij ook niet fijn om het einde van het jaar te missen, gezamenlijk afsluiten of het begin van nieuwe schooljaar te missen. Dus die periodes vallen ook af.
Wat mij betreft gewoon in hoogseizoen dan is er geen gedoe, partner hoopte dit jaar nog buiten t seizoen te kunnen gaan en vind dat ik het te groot maak.
Hoe hebben jullie het gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het destijds overwogen maar ook niet gedaan. Goedkoop op vakantie gaan leek leuk, tot we alle extra kosten voor opvang op een rijtje zetten. Toen bleek een goedkope vakantie ineens een hele, hele dure vakantie te worden. Voor zoon was het trouwens ook fijner dat hij gelijk met zijn vriendjes op vakantie was.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-01-2020 23:05
Op de site van het Nibud:

"Voor kinderen tot vier jaar kunt u maximaal kinderopvangtoeslag aanvragen over 140% van de gewerkte uren van de minstwerkende partner (exclusief reistijd). Voor kinderen in de basisschoolleeftijd is dit maximaal 70% van de gewerkte uren van de minstwerkende partner (exclusief reistijd). Voor wisselende werkuren kies het gemiddelde."

En ik denk dat de meeste kinderdagverblijven er ook wel regels voor hebben.
Lekkere foute info dan.
Je hebt recht op de kinderopvangtoeslag voor dagopvang tot de eerste dag dat het kind naar school gaat. Dat is voor het ene kind precies 4 jaar, het andere kind 4 jaar en een paar weken/maanden.
Officieel is je kind pas leerplichtig vanaf 5 jaar en tot die leeftijd kan je aanspraak maken op de dagopvangvergoeding, mits je kind nog niet naar school gaat.

Hier een link met de juiste info van de belastingdienstsite

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ang-of-bso
summerheat wijzigde dit bericht op 14-01-2020 23:24
12.48% gewijzigd
School wordt niet blij als je je kind 3 weken thuis houdt voor vakantie. Officieel mag het wel, maar ik zou het niet doen.

Verder kan het voor je kind ook onprettig zijn, maar ik weet niet hoe makkelijk hij/Zij went.
Alle reacties Link kopieren
Als je kindje pas in februari naar school gaat doet hij dat jaar toch over. Dus waarom niet buiten het seizoen op vakantie.

Bij mijn kinderen noemen ze dat groep 0. Na de grote vakantie gaan ze dan naar groep 1. Zelfde klas, juf en kindjes maar klinkt beter dan 'blijven zitten' of jaar Overdoen.
Alle reacties Link kopieren
Besef dat wanneer jullie kind graag met andere kunsten speelt deze allemaal jonger of hooguit even oud zijn omdat de 5 plussers allemaal wel op school zitten.

Het is voor de leerkracht écht niet fijn als alle kinderen maar te pas en te onpas vrij nemen. Voor de klasgenoten ook niet trouwens.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
14-01-2020 23:22
Lekkere foute info dan.
Je hebt recht op de kinderopvangtoeslag voor dagopvang tot de eerste dag dat het kind naar school gaat. Dat is voor het ene kind precies 4 jaar, het andere kind 4 jaar en een paar weken/maanden.
Officieel is je kind pas leerplichtig vanaf 5 jaar en tot die leeftijd kan je aanspraak maken op de dagopvangvergoeding, mits je kind nog niet naar school gaat.

Hier een link met de juiste info van de belastingdienstsite

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ang-of-bso
Dat had ik daarboven al gezet, ja. Als je kind net voor of in de zomervakantie vier wordt, houdt de Belastingdienst rekening met een verlenging.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker buiten t hoogseizoen gaan nu t nog kan. En volgend jaar januari nog een keer :-D Niet eens vanwege de kosten maar vooral de drukte. Het is overal zoveel relaxter buiten het seizoen!

Als je denkt dat de zomervakantie daarna te lang is zou je t ook kunnen splitsen. 2 voorseizoen + 1 week zomer, of gewoon nog extra paar dagen in de zomervakantie weg.

We vermaakten ond echter prima in 6 weken zomervakantie 'thuis'. Op werkdagen ging kind naar bso/grootouders en tussendoor deden we leuke dingen dichtbij huis. Tijd vloog voorbij. Echt 6 weken uitsluitend thuis gaan zitten lijkt me inderdaad geen goed idee, maar dan zijn 3 weken ook al te lang.

Onze school vond het ook geen enkel probleem, en bijna alle 4-jarigen doen het (mits ze geen oudere leerplichtige sibling hebben)
nootboek wijzigde dit bericht op 14-01-2020 23:50
15.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-01-2020 23:29
Dat had ik daarboven al gezet, ja. Als je kind net voor of in de zomervakantie vier wordt, houdt de Belastingdienst rekening met een verlenging.
Niet om die reden hoor. Zo staat het gewoon in de wet. Daarnaast zijn er ook kinderen die echt pas met 5 jaar starten op school ivm medische oorzaken of andere redenen.
Alle reacties Link kopieren
Dat het tot vijf mag, zie ik op de site van de Belastingdienst ook niet staan. Beide voorbeelden gaan over een kind dat vlak voor of in de zomervakantie vier wordt en nog gedurende de zomervakantie kinderopvangtoeslag voor dagopvang krijgt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Besef dat wanneer jullie kind graag met andere kunsten speelt deze allemaal jonger of hooguit even oud zijn omdat de 5 plussers allemaal wel op school zitten.

Het is voor de leerkracht écht niet fijn als alle kinderen maar te pas en te onpas vrij nemen. Voor de klasgenoten ook niet trouwens.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
14-01-2020 23:32
Niet om die reden hoor. Zo staat het gewoon in de wet. Daarnaast zijn er ook kinderen die echt pas met 5 jaar starten op school ivm medische oorzaken of andere redenen.
Oké, als jij het zegt, ik kan het niet vinden. Gek dat op het Nibud staat dat het voor kinderen tot vier geldt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-01-2020 23:33
Dat het tot vijf mag, zie ik op de site van de Belastingdienst ook niet staan. Beide voorbeelden gaan over een kind dat vlak voor of in de zomervakantie vier wordt en nog gedurende de zomervakantie kinderopvangtoeslag voor dagopvang krijgt.
Dat staat in de wet kinderopvang art 8a met een verwijzing naar art 1 sub b.

dagopvang: kinderopvang, verzorgd door een kindercentrum voor kinderen tot de leeftijd waarop zij het basisonderwijs volgen;

Tot de leeftijd.. Die zin. Leerplicht start bij 5 jaar. Vandaar. Starten ze met 4 jaar, dan volgen ze dus basisonderwijs en dan vervalt de dagopvang maar wordt het bso. Zolang ze niet starten met basisonderwijs vallen ze onder de dagopvang.
summerheat wijzigde dit bericht op 14-01-2020 23:51
12.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ikbenikenjijbentjij schreef:
14-01-2020 23:34
Besef dat wanneer jullie kind graag met andere kunsten speelt deze allemaal jonger of hooguit even oud zijn omdat de 5 plussers allemaal wel op school zitten.

Het is voor de leerkracht écht niet fijn als alle kinderen maar te pas en te onpas vrij nemen. Voor de klasgenoten ook niet trouwens.
Dat laatste valt wel mee, als je tenminste een school hebt waar er wat meer naar het individuele niveau van het kind gekeken wordt. Toen we nog in Nederland woonden zat oudste op een montessori school (combi groep 1-2) en daar kon dat prima. We zijn dan ook nog buiten de schoolvakantie op vakantie gegaan toen ze 4 was. Dat deed bijna iedereen met kinderen van 4.

Nu wonen we in het buitenland (kinderen op een Nederlandse privé school) en hier mogen alle kinderen 1x per jaar buiten de schoolvakantie op vakantie. Directie doet soms moeilijk als je het aanvraagt maar geeft uiteindelijk altijd toestemming. Vaak wordt er gekozen voor het verlengen van een bestaande schoolvakantie maar soms ook niet. Kinderen vinden het heel normaal als een kind extra op vakantie is. Ook de leerkrachten mogen 1 schoolvakantie per jaar verlengen, met maximaal 1 week.
Even off-topic.

In België duurt de zomervakantie 8weken .

Vanaf 2,5 jaar mogen ze naar school ( de kleuterleidsters zijn daar niet happy over , want veel kinderen zijn nog niet zindelijk . Sommigen gaan zover dat het kindje dan een hele dag met een vieze pamper loopt.)

Ze zijn pas schoolplichtig als ze naar het eerste studiejaar gaan . Dus de kleuterschool hoeft niet . Dit laatste zijn ze wel van plan om een jaar te vervroegen.

Ik vind het Nederlandse systeem veel beter .
Maar dat is mijn mening .

Voor TO ik zou nu nog op vakantie gaan . De laatste keer dat het goedkoper kan .

Al trekken ze er zich in België niets van aan . Als ze goedkoper op vakantie willen houden ze hun kinderen gewoon thuis . Alhoewel dit verboden is . Maar er hangen nooit consequenties aan vast .
Het hangt helemaal van je kind af. Hij mist normaal gesproken niks op die leeftijd. Wij hebben onze 4 jarige destijds ook gewoon begin juni mee op vakantie genomen en niet meer voor een week terug naar school laten gaan.

In de meeste Europese landen hebben de kinderen 9 weken vakantie en in sommige landen wel 13.
Wat een gezeik hier zeg 🙄 klasgenootjes en leerkrachten hebben er echt geen last van als kinderen die nog niet leerplichtig zijn lekker op vakantie gaan. Dat vind ik echt gezeur.

Lekker gaan to, je weet toch nooit hoe het gaat, vaak gaat het wel prima. En als het niet prima gaat, weet je dat het het jaar daarna anders moet doen.

Wij zijn toevallig nu een extra 3 weken na de kerstvakantie aan het reizen en dat is voor de oudste 2 met toestemming van school. Ze gunnen het ons van harte en zo is het. Laten we school niet groter maken dan het is en gewoon genieten van het leven, als je kan reizen moet je dat lekker doen.
Wat wij wel doen is een berichtje met foto sturen naar de klas met waar we ongeveer zijn en dan bespreken ze dat en dat vinden de leerkrachten juist Superleuk en alle klasgenootjes ook. Wij doen dit al 4 jaar zo en dat is werkelijk nog nooit gezeik of gedoe geweest.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
14-01-2020 22:47
School is geen oppas of opvang.
Klopt, maar zoals al genoemd is het KDV ook vaak geen optie meer. En mijn kind zou daar ook doodongelukkig worden, vriendjes wel naar school en kind zit daar tussen de kleintjes.
Alle reacties Link kopieren
ice_a schreef:
15-01-2020 06:34
Klopt, maar zoals al genoemd is het KDV ook vaak geen optie meer. En mijn kind zou daar ook doodongelukkig worden, vriendjes wel naar school en kind zit daar tussen de kleintjes.
Nog maar niet te noemen dat je financiële voordeel van buiten de vakantie weg gaan dan rechtstreeks naar de opvang gaat.
Alle reacties Link kopieren
We hadden vaak 2 weken meivakantie en deden eens een jaar:
2 weken weg in mei, 1 in oktober. Maar oh, wat duurt de zomer dan lang. Geen dagen meer, slecht weer. Klasgenootjes op vakantie
Viel ons tegen
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom ga je dan niet in de meivakantie waar je dan nog een paar dagen/week aan vastplakt?
ice_a schreef:
15-01-2020 06:35
Nog maar niet te noemen dat je financiële voordeel van buiten de vakantie weg gaan dan rechtstreeks naar de opvang gaat.
Je hebt niet alleen financieel voordeel van een reis buiten het seizoen natuurlijk. Je zit niet in de massadrukte. Je kunt naar bestemmingen waar het in onze zomer regentijd of winter is. Als je wel in Europa blijft zijn de temperaturen een stuk aangenamer als je rond mei/juni reist.
Ons kind begon in april op de basisschool. Wij zijn dat haar in september nog twee weekjes op vakantie geweest, dus na de zomer. In de zomervakantie af en toe een dagje vrij, en naar de BSo, waar ook veel vriendjes waren van het kdv ( een organisatie en een gebouw).

Ook de wintersport hebben we buiten de vakantie gedaan, vanwege de drukte en het scheelde ook heel veel geld. De school maakte hier gee enkel probleem van. Alleen voor de eerste 2 weken van een nieuw schooljaar geven ze geen toestemming, omdat dat het moment is voor groepsvorming. Kinderen die in september 4 worden starten hier ook gewoon op de eerste schooldag.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-01-2020 08:10
Je hebt niet alleen financieel voordeel van een reis buiten het seizoen natuurlijk. Je zit niet in de massadrukte. Je kunt naar bestemmingen waar het in onze zomer regentijd of winter is. Als je wel in Europa blijft zijn de temperaturen een stuk aangenamer als je rond mei/juni reist.
Klopt. Maar jij vroeg waarom je kind überhaupt al meteen naar school zou sturen. Dan heb je een rustigere vakantie maar daar betaal je dus de rest van het jaar voor.
ice_a schreef:
15-01-2020 09:53
Klopt. Maar jij vroeg waarom je kind überhaupt al meteen naar school zou sturen. Dan heb je een rustigere vakantie maar daar betaal je dus de rest van het jaar voor.
Ik stond er niet bij stil dat het kind al fulltime ondergebracht werd op opvang eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-01-2020 10:50
Ik stond er niet bij stil dat het kind al fulltime ondergebracht werd op opvang eerlijk gezegd.
Staat er ook niet hoor, maar heel veel kinderen zitten toch wel 2 dagen op opvang en dat is wel duur om door te laten lopen. Volgens mij gaan we alletwee van onze eigen situatie uit 🙂.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven