Neutrale kinderfiets

19-01-2020 20:03 82 berichten
Dochter van ruim 3 groeit van haar loopfiets af, en we willen haar een fiets met trappers kopen. 12 inch, ze is niet al te groot, dus prima. Maar man en ik zijn best wel gewend aan de 'neutrale versie' van alles: ze draagt weinig roze en supermeisje-meisje, net als onze zoon weinig kleding draagt met teksten die ik niet vind passen bij een jochie van 1. Zelf heeft ze ook geen absolute voorkeur - series die ze leuk vindt zijn vaak neutraal, ze taalt niet naar roze spullen, en gaat bij de verkleedkist afwisselend voor jurken en bouwvakker-outfits.

Ik ben dus ook op zoek naar een fiets die neutraal is: normale kleuren, niet uitgesproken (gemarketed) meisje-meisje of stoere-jongen (want blijkbaar bestaan er geen stoere meisjes, of zachte jongens - het is het een of het ander in fietsenland). Maar zijn wij nou zo vreemd? Ouders van peuters en kleuters: hebben jullie alleen maar super-gender-specifieke spullen in huis en is onze vraag zo afwijkend? Of heeft de marketingsector een volledig scheef beeld van peuters (die in mijn omgeving allemaal ongeveer hetzelfde doen - kleuren, klimmen, zandbakken, fietsen - niks speciaals voor jongens of meisjes)? En de vervolgvraag: hoe in vredesnaam voeden wij onze dochter en zoon op zodat ze daadwerkelijk het idee hebben dat ze beide alles kunnen en mogen, terwijl de hele wereld lijkt te denken dat meisjes zacht en lief zijn (en die van ons is een rouwdouwer) en jongens stoer en gaaf (terwijl de onze een softie is)?

Ik begon bij een fiets en eindig nogal existentieel, sorry daarvoor - maar de strekking is duidelijk. We willen gelijke kansen voor al onze kinderen (toch?), maar wat de * moet ik hier nou mee?
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik kocht en koop fietsen in zoons lievelingskleur: rood. Het waren BMX fietsjes en nu een MTB.

Ik heb altijd nog wel groene, gele en rode fietsen gezien. Of een unisex thema als WNF (met dieren erop of gewoon dierenpootjes), brandweer o.i.d.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik had vroeger als 3/4 jarige een (donker) blauwe BMX. Niet per sé heel erg neutraal, maar ik vind blauw wel beter voor iedereen passen, dan roze :)
Misschien kun je daar eens naar kijken?

Ik ben zelf ook niet van het uitgesproken meisje/jongen gebeuren, dus ik snap je frustratie wel!
Wat vind jij een normale kleur? Ik zie fietsen in echt alle kleuren van de regenboog.
Is dit om de saaiheid op het forum op te heffen?
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Of is deze te meisjes achtig
lovedobby wijzigde dit bericht op 19-01-2020 20:12
10.79% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
yajes schreef:
19-01-2020 20:09
Wat vind jij een normale kleur? Ik zie fietsen in echt alle kleuren van de regenboog.
Als ik kijk op bol (of willekeurig welke site) dan zie ik honderden fietsen. Daar zitten 45% meisjesfietsen tussen (in alle tinten roze, paars, en lichtblauw/Frozenthema) en 45% jongensfietsen (BMX-achtig, donkere kleuren, brede banden, termen als STOER, ADVENTURE, en andere onzin op de stang). Verder zijn er inderdaad nog wat andere kleuren, en we vinden ook vast wat leuks, maar dit is toch geen afspiegeling van wat ouders voor hun kind willen? Of ben ik een hele vreemde ouder?
Alle reacties Link kopieren
https://www.wheelz4kids.com/nl/puky-12- ... gITRvD_BwE


https://www.waloo.nl/bobbin-kinderfiets ... gLh3fD_BwE

https://www.googleadservices.com/pagead ... EC4&adurl=

Die vallen toch best mee? En dat kostte me precies twee minuten. Sommige worden wel benoemd als meisjes fiets of jongens fiets, maar daar hoef je je niks van aan te trekken natuurlijk.
Dan zou ik voor een rode fiets gaan. Kan toch voor beiden.

Onze dochter wil alles roze met glitters, hier dus alles roze met glitters. Ook de fiets.
LoveDobby schreef:
19-01-2020 20:12
Afbeelding

Of is deze te meisjes achtig
Je vindt leuke fietsen! Dank! Nee, dit is prima. Met meisjesachtig bedoel ik echt roze/paars/frozen.

Ook zonde trouwens: paw patrol en cars is blijkbaar alleen voor jongens, volgens de omschrijving. Daar kijken toch ook miljoenen meisjes naar?
Alle reacties Link kopieren
paars
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een redelijk tweedehandsje kopen uit de omgeving.
Verder koop ik wat ik mooi vind (wie betaalt, bepaald) en als ze zelf een mening heeft over een aanschaf mag ze die uiten. Als ze het echt niet mooi vind wil ze het toch niet aan dus hou er wel rekening mee. Verder vraag ik me niet af of mijn stoere dochter meer of minder gender fluïde moet worden opgevoed. Lekker spannend ik merk het wel als ze begint te puberen
vivajaline schreef:
19-01-2020 20:09
Is dit om de saaiheid op het forum op te heffen?
Hahahah, nee, het was een oprechte frustratie. :D
Wij hebben veel puky fietsen gehad. Hier wel altijd roze, maar die fietsen zijn er in alle kleuren van de regenboog. En verder zie ik ook echt overal genderneutrale kinderfietsen. Dus ik snap je probleem niet helemaal geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Even op de site van Hallfords kijken, staan er nog veel meer op.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft BMX trouwens, fietst op lange stukken niet lekker dus ermee naar oma fietsen samen is er niet bij.
anoniem_391019 wijzigde dit bericht op 19-01-2020 20:17
Reden: Prive
2.59% gewijzigd
Ik zou gewoon kopen wat kind uitzoekt
Alle reacties Link kopieren
Mijne heeft een heel neutrale zwarte BMX, maar Veloretti heeft ook super neutrale fietsjes in alle kleuren. Zitten geen toeters en bellen op, gewoon een normale fiets in een mini maatje, in alle kleuren die je maar zou willen.
Puky heeft hele neutrale fietsen: rood met geel, of kiwi groen.. absoluut niet genderspecifiek.
Ze zijn er wel! En ook op marktplaats: onze dochter had een groen met blauwe Loekie. Gewoon zoeken op de kleur die je wilt.
Je vraagt iets simpels wat makkelijk zelf te googelen is : neutrale kinderfiets geeft genoeg resultaten. En vervolgens nogal een complexe vraag. En dat is helemaal niet zo simpel.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft twee redenen: het is voor een deel wel wat ouders voor hun kind willen, want ‘zo schattig’. En daarnaast geldt: hoe meer specifiek een product is, hoe minder het opnieuw gebruikt wordt bij een tweede kind, en ouders dus iets nieuws kopen. De kans dat ouders een roze fiets met bloemetjes hergebruiken voor hun zoon is kleiner dan gewoon een rode of blauwe. En dan verkoopt de fietsen maker er dus twee. Om dezelfde reden wordt er heel vaak aangeboden om gratis de naam van het kind ergens in te laten graveren/borduren etc. Dat doen ze ook niet uit de goedheid van hun hart, ook dat maakt de kans groter dat het niet hergebruikt wordt door een jonger kind of een buurmeisje oid.
Kijk, Halfords en Puky. Daar kom ik inderdaad al een stuk verder dan op de eerste hits op Google als ik zoek op kinderfiets :)
BO2punt0 schreef:
19-01-2020 20:14

Ook zonde trouwens: paw patrol en cars is blijkbaar alleen voor jongens, volgens de omschrijving. Daar kijken toch ook miljoenen meisjes naar?
Daar hoef jij je toch niets van aan te trekken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven